کد خبر : 31102
تاریخ : 1400/9/14
گروه خبری : خبر همدان

فعالیت 21 مرکز اختلالات یادگیری در همدان

دانش‌آموزان استثنائی همدان 3 قبولی کنکور داشتند



هگمتانه، گروه خبر همدان: رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی همدان گفت: امسال خوشبختانه در حوزه آزمون‌های دانش‌آموزان نیازهای ویژه 3 قبولی دانشگاه به دست آمده که در بین دانش‌آموزان آسیب دیده شنوایی و بینایی بودند.
به گزارش هگمتانه، احمد قره‌خانی با بیان اینکه بیش از یک‌هزار و 600 دانش‌آموز با نیازهای ویژه در مدارس استثنائی استان دوره تعلیم و تربیت را می‌گذرانند اظهار کرد: این دانش‌آموزان در گروه‌های مختلف آسیب‌دیده بینایی، آسیب‌دیده شنوایی، آسیب‌دیده ذهنی و گروه در خودمانده(اوتیسم) جای می‌گیرند.
وی با اشاره به اینکه در گروه اختلالات یادگیری نیز دانش‌آموزانی هستند که هوش عادی دارند و باهوش و در مدرسه عادی تحصیل می‌کنند اما نیاز به خدمات کلینیکی دارند گفت: آنها را چند جلسه به کلینیک‌های اختلالات یادگیری ارجاع می‌دهیم تا اقدامات درمانی برای آنها صورت گیرد و به چرخه آموزش و پرورش عادی برگردند.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی همدان با اشاره به اینکه مراکز اختلالات یادگیری استان سالانه به 2 هزار نفر خدمات ارائه می‌دهند خاطرنشان کرد: این تعداد بجز آن یک‌هزار و 600 نفری هستند که آسیب دیده شنیداری، بینایی، کم‌توان ذهنی و اوتیسم بودند و خدمات دریافت می‌کنند.
وی از وجود 43 مرکز مستقل یادگیری دانش‌آموزان استثنایی در استان خبر داد و افزود: این تعداد با مدارس ضمیمه 63 مرکز را شامل می‌شود چراکه در برخی مناطق مدرسه استثنایی وجود ندارد.
قره‌خانی با بیان اینکه امیدوارم با جذب اعتبار و کمک خیران بتوانیم مراکز مستقل زیادی را در استان راه‌اندازی کنیم گفت: امسال بیش از 400 تبلت در اختیار دانش‌آموزان با نیازهای ویژه قرار دادیم، بیش از 80 درصد تبلت دانش‌آموزانی را که بدون وسایل هوشمند آموزشی بودند با منابع دولتی و کمک خیران تأمین کرده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه آموزش مدارس استثنائی ترکیبی است افزود: آموزش اختلالات یادگیری به صورت کیفی و موردی بوده و سعی کرده‌ایم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به صورت حضوری و چهره به چهره داشته باشیم که خوشبختانه تا حدودی موفق بوده‌ایم.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی همدان با اشاره به اینکه در مدارس استثنایی نیز دانش‌آموزان مشکلات و بیماری زمینه‌ای دارند و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف در آنها بیشتر و خطرپذیر هستند خاطرنشان کرد: برای این دانش‌آموزان آموزش مجازی از طریق شبکه شاد و حضوری با ارائه خدمات توانبخشی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مورد توجه بوده است.
وی با اشاره به اینکه امسال هفت مرکز اختلالات یادگیری در استان اضافه شده است گفت: قبلا 14 مرکز فعال بود که امسال نیز هفت مرکز اضافه شده و جمعا به 21 مرکز می‌رسد.
قره‌خانی یادآور شد: امسال خوشبختانه در حوزه آزمون‌های دانش‌آموزان نیازهای ویژه 3 قبولی دانشگاه به دست آمده که در بین دانش‌آموزان آسیب دیده شنوایی و بینایی بودند.
وی با بیان اینکه امیدوارم خانواده‌ها تاخیر رشدی زیر پنج سال فرزندان خود را جدی بگیرند گفت: بسیاری از این خانواده‌ها وقتی کودکانشان دچار مشکل حاد می‌شوند مراجعه می‌کنند که دانش‌آموزان دوران طلایی رشد خود را از دست داده‌اند و آن خدماتی که ما ارائه می‌دهیم تأثیر مؤثر مانند قبل از پنج سالگی را ندارد.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی همدان تصریح کرد: تأکید ما به والدین این است اگر فرزند آنها تاخیر رشد، گفتار و حرکت دارند حتما به آموزش و پرورش استثنایی مراجعه کنند تا بتوانیم در سنی که حساس و مناسب بوده خدمات ارائه دهیم.
وی افزود: اغلب خانواده‌های دانش‌آموزان نیازهای ویژه محروم هستند و فرزندان آنها نیاز به هزینه‌های توانبخشی بالایی دارند که خدمات هر جلسه کاردرمانی بین 70 تا 100 هزار تومان است که از خیران می‌خواهیم این دانش‌آموزان را هم ببینند و به یادگیری آنها کمک کنند.
قره‌خانی با بیان اینکه به دنبال این هستیم برای دانش‌آموزان نیازهای ویژه خوابگاه تاسیس کنیم گفت: دانش‌آموزانی از شهرستان‌های مختلف نظیر رزن و سردرود و... به مرکز استان می‌آیند که ما در مدارس خود برای آنها خوابگاه موقت تشکیل داده‌ایم و نیاز است خوابگاهی مستقل تاسیس کنیم.
به نقل از فارس، وی خاطرنشان کرد: در جذب دانش‌آموزان نیازهای ویژه متوسطه اول و دوم نیاز به خوابگاه داریم چراکه در مناطق و شهرستان‌های استان تعداد مدارس متوسطه کم است و دانش‌آموزان باید به مرکز استان مراجعه کنند که امیدواریم خیران کمک کنند.

  لینک
http://www.hegmataneh-news.ir/sl/31102