هگمتانه، گروه خبر همدان : مسوولان مرتبط با حوزه ترافیک همدان معتقدند که نبود زیرساختهای ترافیکی و استفاده از خودرو شخصی ترافیک را در شهر همدان افزایش داده است، در واقع بازگشایی مدارس تنها مشکل نبود زیرساختهای ترافیکی در شهر همدان را بارز کرده است. به گزارش خبرنگار هگمتانه، با بازگشایی مدارس، به دلیل هم زمانی ساعت آغاز کار و پایان کار ادارات و مدارس، همچنین عدم اقبال خانوادهها به استفاده از سرویس مدارس برای دانشآموزان شاهد ترافیک شدید در شهر هستیم. پیرامون این موضوع و بررسی راهکارهای پیشنهادی مسؤولان درخصوص کاهش ترافیک با معاون عمرانی فرماندار همدان، رئیس پلیس راهور شهرستان همدان و رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان گفتگویی داشتیم. معاون عمرانی فرماندار همدان با اشاره به فوریت مصوبات ستاد ملی کرونا مبنی بر بازگشایی مدارس و ابلاغ دیرهنگام آن و تشکیل جلسهای در روز 13 فروردین با هدف احصا آمادگی لازم برای بازگشایی مدارس، گفت: با توجه به اینکه دو سال مدارس حضوری نبوده و آموزش و پرورش نیاز به زمانی برای هماهنگی با والدین درخصوص سرویس مدارس داشت، همین امر موجب بروز مباحث ترافیکی در روزهای اول بازگشایی مدارس گردید. رضا زمانی ضمن تأکید بر اینکه برنامهریزیهای لازم در کمیسیون ماده 18 درخصوص نرخ گذاری سرویس مدارس انجام شده بود، اظهار کرد: در روزهای ابتدایی بازگشایی مدارس میزان ترافیک و نابسامانیها بیشتر بود که با مشخص شدن نقاط گره ترافیکی، اهتمام ویژه به این نقاط و استقرار عوامل پلیس برای مدیریت ترافیکی در دستور کار قرار گرفت. زمانی با اشاره به مدت باقیمانده از پایان سال تحصیلی، افزود: کم بودن رغبت والدین برای استفاده از سرویس مدارس و به تبع آن افزایش تردد خودروهای شخصی موجب افزایش ترافیک در ساعات شروع و تعطیلی مدارس گردیده است که اگر چنانچه طبق روال سالهای گذشته از سرویس استفاده شود این حجم ترافیک کمتر خواهد شد. معاون عمرانی فرماندار همدان با بیان اینکه با اعمال یکسری طرحهای ترافیکی و محدودیتها میتوان ترافیک را مدیریت کرد، به پیشنهادات ارائه شده در این خصوص اشاره و تصریح کرد: تغییر ساعت هم زمانی شروع و پایان کار ادارات و مدارس، مدیریت معابر با حذف برخی دوربرگردانها، یکطرفه کردن برخی خیابانها و... در شورای هماهنگی ترافیک با همکاری مجموعه شهرداری و پلیس راهور مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. وی افزود: با شناسایی گلوگاههای معابر شهری پیشنهاداتی از جمله تغییر زمان چراغهای راهنمایی و رانندگی، طرحهای زوج و فرد، افزایش محدوده طرح و همچنین قطار شهری در حال مطالعه و بررسی است که اگر چنانچه وارد مرحله اجرایی شود میتواند در کاهش ترافیک کمک کننده باشد. زمانی همچنین به تغییر عادات غلط تحمیل شده در زمان کرونا نیز اشاره و بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا در کل کشور، استفاده از وسایل نقلیه شخصی به جای وسایل حمل و نقل عمومی افزایش یافت که باید برنامهریزیها در جهت اصلاح رفتار و استفاده بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی صورت گیرد. وی با بیان اینکه هر روزه تعداد زیادی خودرو به مجموعه حمل ونقل شهری افزوده میشود، اظهار کرد: به جهت شعاعی بودن گسترش شهر همدان و نداشتن خیابانهای موازی، یک طرفه کردن برخی از خیابانها و اعمال برخی محدودیتها میتواند مشکلاتی برای شهروندان در پی داشته باشد. رئیس پلیس راهور شهرستان همدان نیز با بیان اینکه با بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی با حجم زیادی از تردد خودروهای شخصی در ساعات ابتدایی صبح و ظهر روبرو هستیم، گفت: حدود 11 هزار دانشآموز در محدوده میدان 13 آبان تا میدان پژوهش مشغول به تحصیل هستند و اکثر والدین با خودروهای شخصی برای رساندن دانشآموزان به مدارس تردد دارند که همین موضوع تأثیر قابل توجهی در بالا رفتن حجم ترافیک این روزها داشته است. سرهنگ فرخ جمالی عمده مشکل این روزها پس از بازگشایی مدارس را نداشتن سرویس و انتقال دانشآموزان به مدارس توسط والدین با خودروهای شخصی عنوان کرد و افزود: قبل از بازگشایی مدارس کارمندان از مسیرهای مختلف برای رسیدن به محل کار تردد میکردند ولی با بازگشایی مدارس و تردد در مسیرهای اصلی و شلوغ، موجب ایجاد ترافیک گردیده است. وی با بیان اینکه پلیس راهور جهت روان سازی ترافیک در این مسیرها مستقر شده، اظهار کرد: ترافیک سنگین در مسیرهایی همچون بلوار سردار سلیمانی، میدان بعثت، میدان پژوهش، میدان مالیات و میدان 13 آبان است و در سایر مسیرها این ترافیک محسوس نیست که حضور پلیس راهور در کاهش حجم ترافیک کمک کننده بوده است. سرهنگ جمالی نبود زیرساختهای ترافیکی را از دیگر مشکلات به وجود آمدن ترافیک برشمرد و گفت: غیراصولی بودن و وجود فضای تداخلی در برخی از زیرساختهای ترافیکی موجب دامن زدن به برخی از مشکلات ترافیکی شده است. رئیس پلیس راهور شهرستان همدان همچنین اصلاح هندسی معابر را برای کاهش حجم ترافیک مهم عنوان کرد و افزود: اصلاح هندسی معابر و مدیریت زمانی والدین برای رساندن دانشآموزان به مدارس میتواند به کاهش حجم ترافیک کمک کند. جمالی در پایان اظهار کرد: اگر شهروندان به توصیهها و درخواستها توجه کنند با وضعیت ترافیکی مطلوبتری مواجه خواهیم شد و مدیریت ترافیک آسانتر خواهد بود. رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان نیز ضمن اشاره به علت بار ترافیکی در پی بازگشایی مدارس عنوان کرد: علت بار ترافیکی این است که والدین خود، اقدام به حمل و نقل دانشآموزان به مدارس کردهاند. محمدرضا بیاناتی با بیان اینکه موضوع بازگشایی مدارس بدون اطلاعات قبلی بوده و با توجه به تصمیمات ستاد ملی کرونا در تاریخ 12 فروردین ابلاغ شد، افزود: از برنامهریزیهایی که در رابطه با بازگشایی مدارس که معمولاً در اوایل مهرماه انجام میشود میتوان به سرویسهای مدارس اشاره کرد که این مقدمات هر ساله تحت عنوان کمیسیون ماده 18 با حضور آموزش و پرورش، فرمانداری، استانداری، انجمن اولیا و مربیان، شهرداری و نمایندگی سازمان حمل و نقل بار و مسافر تشکیل میشود. بیاناتی اظهار کرد: کمیسیون ماده 18 برای سرویس مدارس دارای 3 متولی است که به کاهش حجم ترافیک میانجامد که انتخاب سرویسها توسط اولیا مدارس و مدیران صورت میگیرد و به مجموعه حمل و نقل و تاکسیرانی اعلام میگردد. رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان با بیان اینکه اخیراً جلساتی با حضور آموزش و پرورش و پلیس راهور انجام شده، تصریح کرد: در این جلسات اعلام شده که نیازها و تقاضا در خصوص سرویس مدارس اعلام شود تا میزان عرضه مشخص شود و در حال حاضر میزان تقاضای مردم و مدارس از تعداد سرویسهای لازم اعلام نشده است. وی با اشاره به اینکه 3 مرحله جهت انتخاب سرویسها و تأیید سرویس صورت میگیرد، تصریح کرد: در مرحله اول خانوادهها سرویسها را شناسایی میکنند و در مرحله دوم سرویسها به مدیران مدارس معرفی میشوند و در مراحل بعدی سرویسها به معاونت تاکسیرانی معرفی میشوند که طی این مراحل اولیا، مدیران و راننده باید در سامانه سپند که سامانه ویژه سرویس مدارس است ثبتنام کنند. بیاناتی در ادامه افزود: والدین ضمن ثبتنام در سامانه سپند ابتدا نیاز خود را باید اطلاع دهند و مدیران مدارس نیاز والدین را تأیید کنند و راننده مشخص شده هم در این سامانه ثبتنام میکند. وی ضمن انجام این مراحل در سامانه سپند خاطرنشان کرد: راننده سرویسها باید مراحل سوء پیشینه، معاینه فنی خودرو، بازرسیهای بدنه خودرو را توسط واحد بازرسی معاونت تاکسیرانی انجام دهد و در مرحله آخر برچسب ویژه سرویس مدارس را دریافت کند. این مسؤول در ادامه سخنان خود به بررسی میزان کرایه سرویسها پرداخت و گفت: در کمیسیون ماده 18 که در سال گذشته به دبیری سازمان حمل و نقل تشکیل شده است و بعد از مراحل تصویب به کمیته انطباق ارسال شده قیمت خودروهای سواری، ون و مینیبوس بر اساس میزان مسافتی است که طی میشود. محمدرضا بیاناتی به راهکارهای کاهش بار ترافیکی پرداخت و گفت: در جهت کاهش بار ترافیکی تمامی ظرفیت خودروهای حمل و نقل عمومی فعال شدهاند و میزان خودروهایی که در شهر همدان تردد میکنند بسیار بیشتر از حجم گنجایش معابر ماست و با توجه به اینکه همدان شهری سنتی و باستانی و همچنین دارای معابر قدیمی است ظرفیت این حجم از ترافیک را ندارد و با توجه به اینکه پیک تردد هم عموماً صبحها ساعت 7:15 تا 8:15 و ظهرها از ساعت 11:30 تا 13:00 است سعی بر این است که با نظارتهای انسانی، بازرسیها و کارهای میدانی میزان این ترافیکها کنترل شود.
|