کد خبر : 57728
تاریخ : 1402/11/13
گروه خبری : خبر همدان

معاون تربیت و آموزش بسیج اساتید استان همدان در گفت و گو با هگمتانه:

مشورت‌پذیری لازمه یک نماینده موفق در مجلس شورای اسلامی



هگمتانه، گروه خبر همدان: معاون تربیت و آموزش بسیج اساتید استان همدان گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای کسب موفقیت باید در تمام حوزه‌ها مشورت‌پذیر باشند.
اکبرعروتی موفق در گفت‌وگو با خبرنگار هگمتانه با اشاره به اینکه انتخابات یکی از موضوعات مهم نظام‌های دموکراتیک و مردم‌سالاری در جهان است اظهار کرد: پایه نظام‌های دموکراتیک همه‌پرسی‌ها و انتخابات است.
وی بیان کرد: مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری دو نهاد بسیار مهم در جامعه و نظام مردم‌سالار دینی ما هستند که در طول سالهای پس از انقلاب بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و از مجموعه‌های بسیار تأثیرگذار به شمار می‌آیند.
معاون تربیت و آموزش بسیج اساتید استان همدان با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی دو نقش بسیار مهم یکی وضع قانون و دیگری نظارت بر حسن اجرای قانون را دارد گفت: این مسأله می‌طلبد که مردم با مشارکت فعال و همه‌جانبه با شناخت و معرفت کافی به میدان بیایند و دست به یک انتخاب حماسی و ماندگار بزنند و افرادی در مجلس انتخاب شوند که صلاحیت‌های اخلاقی، علمی و معرفتی لازم را داشته باشند تا بتوانند در فرایند قانون‌گذاری به خوبی نقش خود را ایفا کنند.
وی یادآورشد: نمایندگان ما باید از سلامت نفس برخوردار باشند تا بتوانند بدون اینکه دخالت در امور اجرایی و عزل و نصب‌ها داشته باشند، نظارت عالیه‌ای را بر حسن اجرای قوانین داشته باشند.
عروتی موفق با بیان اینکه نماینده مجلس باید فردی اخلاق‌مدار باشد تا از موقعیت و مسؤولیتی که مردم بر دوش او گذاشتند، سوء استفاده نکند گفت: از طرف دیگر باید تعهد لازم را داشته باشد که براساس این تعهد در مجلس روی لوایحی که دولت می‌فرستد وقت بگذارد و مطالعه کند و همینطورآنجایی که با شناخت خلاء‌ها می‌خواهند طرحی را ارائه دهند.
وی با اشاره به اینکه نماینده مجلس برای کسب موفقیت باید تخصص لازم را داشته باشد و بتواند به فرایند تصویب یک قانون بسیار خوب، کمک کند افزود: انتخابات حق مردم است و می‌طلبد آنها در آن حضور داشته باشند و سرنوشت خود را بر این اساس تعیین کنند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه انتخابات حق مردم است و آنها حق دارند که پای صندوق‌های رای حضور داشته باشند و بهترین‌ها را انتخاب کنند گفت: یک تکللیفی هم برای حضور ما در انتخابات در جامعه و نظام اسلامی است و باید تکلیف‌مدارانه پای صندوق‌های رای حضور یابیم و به یک انتخابات پرشور، آگاهانه و عالمانه کمک کنیم.
وی با اشاره به اینکه اهمیت مجلس خبرگان رهبری نیز مبرهن است و به هرحال وظایفی برای مجلس خبرگان تعیین شده است اضافه کرد: یکی از مهمترین وظایف انتخابات خبرگان رهبری، در بزنگاه‌ها انتخاب رهبری است و به هر حال این موضوع بسیار مهم و اساسی است؛ با عنایت به اینکه رهبری در جامعه ما از جایگاه بسیار بالایی برخوردار بوده اعضای خبرگان رهبری باید بتوانند یک انتخاب دقیق و درستی را در این زمینه داشته باشند.
عروتی موفق تصریح کرد: نظارت بر عملکرد رهبری و نهادهای زیرمجموعه رهبری نیز بر عهده خبرگان است و می‌طلبد مردم با هوشیاری، آگاهی و شناخت بسیار دقیق از موضع فقهایی که مجتهد بوده و کاندیدای مجلس خبرگان رهبری می‌شوند بتوانند دست به یک گزینش درست و دقیقی بزنند.
وی تصریح کرد: مردم باید کسانی را انتخاب کنند که در کنار تقوا، مسؤولیت‌پذیری اجتماعی و شرعی داشته باشند و در مقاطع مختلف آن حضور خود را به اثبات برسانند و فعالیت‌های مجلس خبرگان را به خوبی و به کامل‌ترین شکل انجام دهند.
عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان بیان کرد: دو انتخابات آتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نیاز بر این بوده که مردم بسیار پرشور وارد میدان شوند و با بررسی، دقت و تحقیق دست به یک انتخاب بزنند و با حضور پرشور خود همچنان حماسه‌آفرینی کنند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه در این چهل سال اخیر ده‌ها انتخابات در کشور ما به خوبی برگزار شده و نقشه‌های دشمن با حضور حماسی، پرشور، شجاعانه و آگاهانه مردم نقش بر آب شده است گفت: از طرفی انتظار است مجموعه‌ها، احزاب و تشکل‌ها با گرایش‌های مختلف فضای انتخابات را این بار هم پرشور و داغ کرده و به فرآیند انتخابات کمک کنند.
عروتی موفق تأکید کرد: امیدواریم در روز انتخابات شاهد حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای باشیم و خروجی آن هم آن اتفاقی بیفتد که مورد رضای خداوند واقع شود و افراد خوب، صالح و شایسته‌ای انتخاب و وارد مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری شوند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور چندان تعریفی ندارد و در این حوزه با مشکلاتی مواجه هستیم گفت: این وضعیت اقتضا می‌کند کسانی که کاندیدای مجلس می‌شوند ابتدا از تخصص لازم برخوردار باشند و یا حداقلی را روی موضوعات اقتصادی مطالعه داشته باشند و بتوانند در مجلس به موضوعات اقتصادی بپردازند.
معاون تربیت و آموزش بسیج اساتید استان همدان با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس اگر تخصصی هم در حوزه اقتصاد نداشتند، حداقل مشاورین خوبی در حوزه اقتصاد داشته باشند بیان کرد:‌ البته ضرورت ندارد که تمام قریب به 300 نماینده مجلس اقتصاددان باشند و به طبع مجلس به تخصص‌های مختلفی نیاز دارد و در کمیسیون‌های مختلفی متخصصان مختلفی باید حضور داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: البته تمام نمایندگان ما باید به خصوص در حوزه اقتصاد مشورت‌پذیر باشند و کشور را از مشکلات این حوزه نجات دهند.

  لینک
http://www.hegmataneh-news.ir/sl/57728