کد خبر : 58263
تاریخ : 1402/12/1
گروه خبری : خبر همدان

به‌مناسبت ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) و روز جوان

پدر و پسر، یادگاران استاد مسکین

هگمتانه، گروه خبر همدان : در روایتی به نقل از شیخ جعفر شوشتری در کتاب خصائص‌الحسینیه آمده است: اباعبدالله‌الحسین هنگامی که علی‌اکبر را به میدان می‌فرستاد، به لشگر خطاب کرد و فرمود: « یا قوم، هولاءِ قد برز علیهم غلام، اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله…….‌ای قوم، شما شاهد باشید، پسری را به میدان می‌فرستم، که شبیه‌ترین مردم از نظر خلق و خوی و منطق به رسول‌الله‌(ص) است بدانید هر زمان ما دلمان برای رسول الله(ص) تنگ می‌شد نگاه به وجه این پسر می‌کردیم.
نخستین شهید در واقعه عاشورا و از شهدای بنی‌هاشم عاشورا در روز یازدهم شعبان سال 33 هجری قمری به دنیا آمد و در دهم محرم سال 61 قمری به شهادت رسید.
حضرت علی اکبر(ع) در پایین پای پدر گرامیشان امام حسین‌(ع) دفن شده است و قبر آن حضرت‌(ع) داخل ضریح امام حسین(ع) قرار دارد.
روز ولادت باسعادت اولین شهید واقعه عاشورا را با خوش‌سلیقگی و دقت هرچه تمام‌تر، روز جوان نام‌گذاری کرده‌اند.
ما و همکارانمان در هگمتانه بر آن شدیم تا به مناسبت این روز پر‌برکت، گفت‌وگویی صمیمی با پدر و پسری از جنس ذاکر و مداح اهل بیت علیهم‌السلام داشته باشیم؛ پدر و پسری که راه پر‌نور ذکر و مدح اهل‌بیت علیهم‌السلام را در پیش گرفته و الگوی نیکویی چون حضرت اباعبدالله الحسین و حضرت علی‌اکبر را سرلوحه زندگی خود قرار داده‌اند؛ و چه اقتدایی نیکو‌تر و مبارک‌تر از حسین(ع) و فرزندش...
مهمانان عزیز روز دوشنبه هگمتانه آقایان محمد رنگچیان و فرزند ایشان حمیدرضا رنگچیان از یادگاران استاد مسکین بودند که به این مناسبت مبارک، قدم بر دیدگانمان در تحریریه هگمتانه نهادند.
هرچه داریم، از مرحوم مسکین داریم
محمد رنگچیان ضمن تبریک اعیاد مبارک شعبانیه و به خصوص میلاد حضرت علی اکبر(ع) اظهار کرد: تقدیر و افتخار هردوی ما، حضور و درک مرحوم محمد رحیم مسکین است و از بزرگترین افتخارات ما همین است که با رهنمود‌های حاج محمدرحیم مسکین رشد کردیم.
وی با بیان اینکه ارتباط خویشاوندی با مرحوم مسکین باعث نزدیکی و انس بیشتر با ایشان شده بود عنوان کرد: از حدود 10 یا 12 سالگی‌ام بود که ایشان بنده را همراه خود به جلسات قرآن و هیأت برده و با این دو مقوله مهم آشنا کرد.
رنگچیان اهتمام مرحوم مسکین به هر دو سفارش پیامبر اعظم(ص) یعنی کتاب‌الله و عترت را از ویژگی‌های تشکیل جلسات مکتب امام زمان(عج) دانست و افزود: پس از تشکیل مکتب امام زمان، شاهد شروع جلسات با محوریت قرآن و نماز و احکام بودیم و این جلسات نهایتا هنگام غروب و با قرائت دعای سمات در عصر‌های جمعه و سپس نماز جماعت و برگزاری هیأت به مناسبت‌های ولادت یا شهادت ختم می‌شد و بدین‌صورت هر دو سفارش پیامبر یعنی قرآن و عترت را شامل می‌شد.
مکتب امام زمان (عج)، بازوی قرآنی شهر
محمد رنگچیان ادامه داد: هیأت عباسیه جولان با سابقه بیش از یک قرن تأثیرات بسزایی در فضای فرهنگی شهر داشته و مرحوم مسکین نیز از کودکی با این هیأت انس داشت تا پس از مدتی و در دهه 40، شاهد تأسیس مکتب امام زمان(عج) و زینبیه همدان بودیم و مرحوم مسکین هر دو فضا را پوشش می‌دادند و می‌توان گفت مکتب امام زمان، یک بازوی قرآنی برای شهر و زینبیه بود.
اخلاص، راز مهم اثر‌گذاری مرحوم مسکین
محمد رنگچیان در ادامه از اخلاص ویژه مرحوم مسکین در جلسات گفته و عنوان کرد: اخلاص و صفای قلب مرحوم مسکین در ادامه این مسیر نورانی برای هدایت به کمک ایشان می‌آمد و اثر زیادی روی فرآیند‌های داخل جلسات می‌گذاشت.
الهی عاقبت‌بخیر بشی
محمد رنگچیان عنوان کرد: از مرحوم مسکین دو مطلب را همیشه به یاد داریم؛ یکی رهنمود‌ها و دلسوزی‌های ایشان برای بچه‌ها بود و دیگری اینکه ایشان مستمر دعا‌گوی بچه‌ها بود و هنوز که هنوز است ما به بچه‌ها می‌گوییم ان‌شاءالله دعای حاج آقا مسکین در حق شما مستجاب شود.
حمیدرضا رنگچیان نیز با تأکید بر اخلاص و نیّت پاک مرحوم مسکین افزود: با دعاهای خاص، ایشان وجاهت و اعتبار زیادی به جوایز و افرادی که در جلسات شرکت می‌کردند می‌‌داد و زیر پای جوانان و نوجوانان بلند می‌شد و خاطرم هست به نوجوانان و جوانان می‌گفت شما قوّت زانوان امام زمان(عج) هستید و اثرگذاری فرهنگی‌اش را با تکه‌کلام‌هایی چون الهی عاقبت‌بخیر بشوی و ان‌شاءالله از دست امام زمان(عج) جایزه بگیری تکمیل می‌کرد.
تأکید بر کیفیت مداحی
محمد رنگچیان ادامه داد: مرحوم مسکین تأکید بسیاری بر صحیح خواندن، انتخاب دقیق و صحیح اشعار، مجلس‌شناسی و... داشتند؛ همچنین در مباحث قرآنی مصرّ بودند که بچه‌ها باید قرآنی رشد کرده و در مباحث قرآنی، پیشرفت و ترقی کنند و با اخلاص و نیت پاکشان تا قبل از فوت ایشان حدود 4 تا 5 هزار جوان قرآنی تربیت کرده و تحویل جامعه دادند.
وی اثر‌گذاری هرکدام از این جوانان در جامعه را بسیار مهم خوانده و تصریح کرد: جلسات مرحوم مسکین با آغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس و حدود 150 شهیدی که از این جلسات چه در مکتب امام زمان(عج)، چه در هیأت عباسیه جولان و چه در هیأت زینبیه تقدیم انقلاب اسلامی شد، به اوج خود رسید.
وی افزود: تا پیش از فوت ایشان، جلسات 14گانه مکتب امام زمان(عج) به 80 جلسه رسیده و در حال حاضر تا دو برابر در همدان و اطراف آن در دو بخش دختران و پسران گسترش پیدا کرده است.
نیکو‌ترین مقتدای جوانان
محمد رنگچیان افزود: امروزه جوانان ما باید به حضرت علی‌اکبر و حضرت قاسم اقتدا کنند و تمام تلاششان را برای نزدیک شدن به رسم و مرام این عزیزان انجام دهند.
وی اظهار کرد: در روایات داریم که هنگامی که ندای استرجاع به امام حسین(ع) رسید و حضرت این ندا را اظهار کردند، اولین کسی که به این ندا توجه می‌کند حضرت علی‌اکبر است و به امام می‌فرمایند‌:‌‌ ای امام ما مگر ما حق نیستیم؟ و حضرت پاسخ می‌دهند بله ما حق هستیم، علی‌اکبر در پاسخ می‌فرمایند پس دیگر فرقی نمی‌کند که ما به سمت مرگ و شهادت برویم یا این مرگ و شهادت باشد که به سمت ما می‌آید و در روایات آمده است که در آنجا امام حسین(ع) در حق علی اکبر(ع) دعا کردند و این درس بزرگی برای تاریخ و برای جوانان ما است.
شروع مداحی، گامی بزرگ در زندگی رنگچیان
حمیدرضا رنگچیان در پاسخ به این سؤال که چه شد که مداحی اهل‌بیت علیهم‌السلام را شروع کردید گفت: دو عامل وراثت و محیط برای مداحان حائز اهمیت است که در بنده الحمدللّه هر دو عامل وجود داشت و حضور مرحوم مسکین در زندگی بنده و علاقه شخصی خودم برای مداحی هم از دیگر عوامل مهم و اثرگذار برای شروع مداحی بنده بود و از حضور بزرگان و اساتیدی همچون مرحوم مسکین و پدرم و دیگر اساتید تا اندازه‌ای که ظرفیتم اجازه می‌داد بهره برده و علاقه و استعدادم نیز باعث شد تا این مسیر را ادامه دهم.
حمیدرضا رنگچیان ادامه داد: در ابتدا و در دوران کودکی، برای همه کودکان مداحی کردن یک عامل برای دیده شدن است و خیلی از افراد هم با همین موضوع شروع به مداحی می‌کنند اما باخت بزرگ برای کسانی است که در همین امر دیده شدن و جلب توجه متوقف می‌شوند؛ نباید در این مسأله متوقف شد و در ادامه، باید سقف آمال و آرزوهای مداح تفاوت کرده و به نقطه‌ای برسد که به عنوان یک عنصر اثرگذار در جامعه بتواند فعالیت کند.
مداح، جهادگر بزرگ عرصه تبیین
حمیدرضا رنگچیان امر مقام معظم رهبری برای تبیین به جامعه مداحان را بزرگترین مسأله جامعه مداحی امروز کشور دانست و تصریح کرد: امروزه مداحان به عنوان یک قشر اثرگذار در حال فعالیت‌اند و توسعه بنده هم این است که با توجه به اینکه مداحان محترم ارتباط زیادی با جامعه داشته و در کف میدان جامعه نقش ایفا می‌کنند، توجه و اهتمام ویژه‌ای برای تبیین به خرج دهند.
هیأتی موفق است که مداح‌محور نباشد
وی با تأکید بر اینکه هیأت‌ها باید همه‌جانبه باشند اظهار کرد: به نظر بنده هیأت تراز انقلاب اسلامی هیأتی است که شور و شعور را به عنوان دو رکن مهم و اساسی با هم داشته باشد و هیأت موفق هیأتی است که مداح‌محور نبوده و همه‌جانبه باشد و وعظ هم جزو محور‌های هیأت باشد.
مرحوم مسکین: مداح خوب مداحی است که بداند کجا نخواند
حمیدرضا رنگچیان مداحی را مجموعه‌ای از مهارت‌ها خوانده و عنوان کرد: روانشناسی، تسلط بر ادعیه و مناجات، تسلط به شعر و وزن و عروض و قافیه، مخاطب‌شناسی، جامعه‌شناسی، تسلط به زبان عربی و بسیاری موارد دیگر از جمله مهارت‌هایی است که یک مداح تراز باید داشته باشد و خاطرم هست مرحوم مسکین می‌فرمودند مداح خوب، مداحی است که بداند کجا نباید بخواند و عطش خواندن نداشته باشد چرا که گاهی وظیفه مداح مداحی نکردن است و گاهی وظیفه‌اش خواندن و اثر‌گذاری است.
محمد رنگچیان افزود: یکی از مهم‌ترین امور برای مداحی، تسلط به ادعیه و قرآن است و علاوه بر آن، دعای آخر مجلس نیز باید با توجه ویژه‌ای خوانده شود و با اینکه این دعا به زبان فارسی است، جوانان باید به ترتیب و چگونگی‌اش توجه کرده و از اساتید و بزرگتر‌ها الگو بگیرند.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر اینکه مداحی را از چه سنی شروع کرده گفت: از 4 سالگی در جامعه‌القرآن می‌خواندم و در اوایل دوران ابتدایی این خواندن در مکتب امام زمان(عج) رشد کرده و شکوفا شد.
حمیدرضا رنگچیان در رابطه با خاطرات دوران کودکی خود و صمیمیت و زحمات بزرگتر‌ها برای ارائه مداحی با کیفیت در مجلس اباعبدالله گفت: در دوران کودکی گاهی قد کوتاهم اجازه نمی‌داد جمعیت را ببینم و مجبور بودم روی منبر بایستم و خاطرم هست از طرفی استرس داشتم که نور کاملا روی کاغذ شعری که نوشته‌ام بتابد تا بتوانم کامل و دقیق همه کلمات را ببینم، همین باعث می‌شد هنگامی که قرار بود مداحی کنم، یک نفر حواسش به این بود که از منبر به زمین نیفتم، یکی نور چراغ قوه می‌گرفت تا کاغذ را کامل ببینم، دیگری میکروفون را تنظیم می‌کرد و خلاصه همه یاری می‌کردند تا ما هیأت داری کنیم.
حیدریون، هیأتی تخصصی ویژه جوانان و نوجوانان
حمیدرضا رنگچیان از همکاری و فعالیت در هیأت حیدریون گفته و اظهار کرد: هیأت حیدریون مسجد امام علی(ع) واقع در کوی پردیس از اواخر دهه 70 تأسیس شده و بنده از اواسط دهه 90 با انتقال جلسه علویه مکتب امام زمان(عج) به مسجد امام علی(ع) با این هیأت مرتبط شده و فعالیتم را آغاز کردم و شکر خدا هیأتی تخصصی در رده سنی جوانان و نوجوانان داریم و به سبک مکتب امام زمان(عج) ابتدا با قرآن و سپس با عترت جلسات را به پایان می‌رسانیم.
وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با کار تربیتی، قشر مخاطب ما در حیدریون جوانان و نوجوانان هستند، چرا که این رده سنی دل‌های آماده اثرپذیری دارند و مسائل مذهبی مانند نقش بر سنگ بر دل‌هایشان می‌نشیند.
سخن پایانی با جوانان
محمد رنگچیان اظهار کرد: شکر خدا خانواده‌ها نوعا مذهبی هستند و خطاب بنده به جوان‌ها است که در این مسیر قرار بگیرند و سیره اهل‌بیت را برای خود الگو قرار دهند؛ جوان‌هایی که به مداحی علاقه دارند حتما با داشتن استاد شروع به خواندن کنند، و این بهترین ویژگی برای یک انسان است.
همه مردم در مراسمات مذهبی و معارفی شرکت کنند و صفات اهل بیت(ع) را در زندگی نصب‌العین قرار بدهند که قطعا باعث پیشرفت در زندگی‌شان خواهد شد و آنانی که می‌خواهند در عرصه مداحی و یا شعر طی طریق کنند، مراقب انحرافات باشند و برای مطالبی که می‌خواهند ارائه کنند، از بهترین مطالب استفاده کنند و خوراک معنوی ناب و درجه یک به دیگران ارائه دهند.
حمیدرضا رنگچیان نیز در ادامه افزود: به عنوان برادر خواهشم از همه جوانان این است که احترام متقابل بین جوان و بزرگتر‌ها را حفظ کنند و هیأت‌هایی که از جهت شیوه اجرا و طیف مخاطبین همسو هستند، در مراسمات شاخص با هدف اجتماع قلوب و نزدیکی هرچه بیشتر هیأت‌ها برنامه‌های مشترک برگزار کنند و بنده از اینجا ادای احترام می‌کنم به همه عوامل برگزاری یک هیأت؛ سخنران و مداح به جهت موقعیتشان بیشتر در معرض دید قرار دارند اما برگزاری هیأت، عوامل و فرایند‌های مختلفی دارد که در پشت صحنه نقش‌های مهم و بسزایی ایفا می‌کنند.

  لینک
http://www.hegmataneh-news.ir/sl/58263