کد خبر : 62639
تاریخ : 1403/4/26
گروه خبری : خبر همدان

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر همدان با حضور در تحریریه هگمتانه:

فعالیت گشت ارشاد مدیران



هگمتانه، گروه خبر همدان: دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر همدان از راه‌اندازی گشت ارشاد مدیران با عنوان گام خبر داد و گفت: طی سال گذشته 15 مدیر به این اداره در موضوعات مختلف دعوت شدند.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، میثم صابریون با حضور در دفتر روزنامه هگمتانه، با تأکید بر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و تأکید دین و بزرگان بر این فریضه، گفت: حکم تاریخی حضرت امام(ره) در سال 58 نسبت به تشکیل اداره فراقوه‌ای با عنوان اداره امر به معروف و نهی از منکر بود که سال 72 «ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر» شکل گرفت و نقش این ستاد آن بود که کاری کند مردم خود امر به معروف و نهی از منکر کنند.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر همدان با بیان اینکه تا سال 94 ستاد مأموریت آماده‌سازی و زمینه‌سازی برای قانون جامع حمایت از اقامه امر به معروف و نهی از منکر را دنبال می‌کرد و یک نهاد انقلابی، فرهنگی و فراقوه‌ای بود، افزود: در سال 94 آمدن و رفتن دولت‌ها و مجلس قانون‌گذاری وقت،‌ در نهایت اصل هشتم قانون اساسی (قانون امران و ناهیان) برگرفته از آیه 71 سوره توبه در اسفند ماه 1394 به تأیید و تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رسید که وظیفه حمایت از امران و ناهیان در جامعه بر عهده ستاد قرار گرفته است.
صابریون با تأکید بر اینکه 12 وظیفه بر عهده ستاد امر به معروف و نهی از منکر است، ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر حوزه‌های مختلف دارد و بزرگترین آن در حوزه مسؤولان است.
وی گفت: از سال 1397 با تغییر سیاست‌ها و رویکردهای ستاد بازخوانی به شکل مفاهیم‌سازی و واژه‌سازی در حوزه فرهنگ‌سازی و همچنین عرصه‌های تخصصی به صورت هجده‌گانه با رویکرد ورود حلقه‌های میانی بر بستر حل مشکلات در دستور کار قرار گرفت.
صابریون با اشاره به آموزش امر به معروف و نهی از منکر در سه حوزه مختلف ابراز کرد: ستاد در حوزه سیاست‌گذاری وارد شده و تمام جوانب را در سلسله مباحث آموزشی در نظر گرفته است.
وی با بیان اینکه از اهداف ستاد این است که فعالیت مردم در حوزه ترویج معروفات در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی سیاسی و اقتصادی و ناظر بر آن فضای مطالبه‌گری شکل گیرد، عنوان کرد: مردم مطالباتی دارند که باید در بدنه حلقه‌های میانی به آن بپردازیم و به درستی مطالبه‌گری انجام شود.
صابریون برنامه‌ریزی برای حضور مدیران دستگاه‌ها در ستاد امر به معروف را از دیگر رویکردها دانست و با اشاره به تشکیل 32 جلسه با مدیران و استقبال آنان، افزود: برگزاری همایش تجلیل از آمران به معروف در 9 قشر یکی از اقدامات خوب مجموعه طی سال گذشته است.
وی از انعقاد 16 تفاهمنامه با سازمان‌ها به منظور بهره‌گیری از ظرفیت آن‌ها در حوزه تحقق احیای امر به معروف و نهی از منکر خبر داد و اضافه کرد: بازید میدانی از ستاد شهرستان‌ها، برگزاری نشست‌های فصلی، سازماندهی و گزینش دبیران ستادهای امر به معروف در شهرستان‌ها و هیأت جذب و تخصیص بودجه استانی نیز محقق شده است.
دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با اشاره به افتتاح چهار ستاد شهرستانی احیای امر به معروف و نهی از منکر طی هفته جاری در ملایر، درگزین، اسدآباد و کبودراهنگ گفت: سال گذشته 117 گزارش مردمی به مجموعه ارسال شد.
وی از تشکیل 55 پرونده در محاکم قضایی و 62 پرونده در محاکم غیرقضایی خبر داد و گفت: 121 مورد مشاوره حقوقی حضوری و 32 مشاوره غیرحضوری به آمران به معروف ارائه شده است.
صابریون با اشاره به همکاری 50 وکیل جهادی در استان پرونده‌های مربوط به احیای امر به معروف؛ از کسب رتبه برتر همدان در بخش حمایت از آمران به معروف خبر داد و گفت: یکی دیگر از اقدامات ستاد در حوزه سیاست‌گذاری و بسترسازی، تهیه و تدوین شیوه‌نامه تعیین جانبازی و شهادت امران امر به معروف و ناهیان منکر در استان به منظور تسهیل در پرونده آنها است.
وی با اشاره به آموزش 6 ساعته فریضه امر به معروف در 35 نهاد و سازمان افزود: ضمن تدوین درسنامه؛ اداره آموزش ستاد امر به معروف مدل آموزش حضوری تدوین شده و مدل آموزشی در حال بازنگری است.
دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر همدان با اشاره به تشکیل 124 شورای امر به معروف و سازماندهی آنها در هشت گروه متجانس از ایجاد هیأت اندیشه‌ورز در شوراهای امر به معروف ادارات سخن گفت و افزود: گشت ارشاد مدیران با عنوان گام راه‌اندازی شده است که در همین راستا 15 اداره به ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان دعوت شدند.
صابریون گفت: در گشت ارشاد مدیران پرونده‌ها در حوزه‌های مختلفی مورد بررسی قرار گرفته و حتی برخی از مصادیق تا شورای تأمین و دیوان عدالت اداری پیگیری شد و به برخی مدیران تذکر لازم داده شد.
وی بیان کرد: در موضوعاتی هم با پیگیری ستاد امر به معروف برخی از مدیران دستگاه‌ها به خاطر ترک فعل و یا عدم رعایت قانون در سال 1402 برکنار شد.
وی اظهار کرد: ستاد همه روزه از ساعت 7:30 تا 13:30 فعال بوده و شهروندان می‌توانند مواردی که اقدام و اقامه امر به معروف و نهی از منکر کرده‌اند گزارش خود را به مجموعه حقوقی ستاد اعلام کنند.
وی به رونمایی سامانه مطالبه‌گری در هفته احیای امر به‌ معروف اشاره کرد و افزود: سامانه مطالبه‌گری "سو" از دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی است که مردم می‌توانند بعد از طرح شکایت خود، مورد ارسالی به این سامانه را در مراحل مختلف پیگیری کنند.
وی با تأکید بر اینکه از اهداف این ستاد، مردمی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه است، گفت: رویکرد موجود براساس اصل هشتم قانون اساسی و حمایت از آمران امر به معروف و نهی از منکر است که بخش دوم آن، مسأله امر به معروف و نهی از منکر مردم بر مسؤولین یا همان گشت ارشاد مدیران و پاسخگویی مدیران بنابر تکالیفی که قانون‌گذار در قانون حمایت گذاشته است و نقش و وظیفه ستاد سیاست‌گذاری بستر‌سازی و تسهیل‌گری و حمایت از امران به معروف و ناهیان منکر است.
صابریون تأکید کرد: با آموزش، مطالبه‌گری و فرهنگسازی و حمایت از آمران به معروف این اهداف تحقق پیدا می‌کند.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر همدان، با اشاره به اینکه سامانه ارتباطی «سو» راه ارتباطی بین مردم و امر به معروف و نهی از منکر است، اظهار کرد: مردم برای ارائه گزارشات می‌توانند با نصب نرم‌افزار «سو» در تلفن همراه خود، گزارشات، کم‌کاری‌ها و یا ترک فعل مدیران را گزارش دهند.
وی با تأکید بر اینکه ستاد امر به معروف نقش بازرسی و حراست از دستگاه‌ها را ندارد، گفت: این ستاد وظیفه واسطه‌گری را بر عهده دارد و گزارشات مردمی را به مراجع ارسال و ارائه می‌دهد.
صابریون به آموزش مسجد به مسجد نیز اشاره‌ای داشت و گفت: به طور قطع اگر آموزش مسجد به مسجد انجام شود میزان پرونده‌ها به حداقل می‌رسد.
وی گفت: در فرهنگ‌سازی اولویت ما فضای شهری است که البته شهرداری همدان با عزم بیشتری در استفاده از مبلمان شهری برای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی امر‌به معروف و نهی از منکر کمک می‌کند.
وی تأکید کرد: در بخش حقوقی در سطح استان اگر کسی نیاز به حمایت و مداخله حقوقی داشته باشد نمایندگان حقوقی ما با حضور در مراکز انتظامی قضایی نسبت به حمایت از امران به معروف و ناهیان منکر اقدام می‌کنند.
سیدحامد تروهید مدیر مسؤول روزنامه هگمتانه نیز در این نشست با اشاره به اینکه شهروندان در حوزه‌های مختلف مطالباتی دارند که نیاز است رسیدگی شود و تأکید بر اهمیت نقش رسانه در بیان مطالبات مردمی به آمادگی کامل روزنامه هگمتانه در همکاری با ستاد امر‌به معروف و نهی از منکر اشاره و بیان کرد: سوژه‌های مختلفی از سوی شهروندان به روزنامه ارسال می‌شود که ما نیز درصدد بیان دغدغه‌ها و مشکلات مردم هستیم.

  لینک
http://www.hegmataneh-news.ir/sl/62639