هگمتانه، گروه ایران و جهان: مسؤولان کشور بر تقویت مدارس دولتی تأکید دارند، این در حالی است که جایگاه دانشآموزان مدارس دولتی عادی در میان نفرات برتر کنکور همچنان کمرنگ است. بنیه مالی خانوادهها رتبه کنکور فرزندان را تعیین میکند؛ این صحبتی است که از برخی داوطلبان کنکور میشنویم. آنها معتقدند که شرایط مدارس دولتی عادی در حدی نیست که از آنها رتبه برتر کنکور خارج شود، آمار رتبه برترها هم این ادعا را تائید میکند. در میان 30 داوطلب برتر آزمون سراسری سال 1403 در 3 گروه آزمایشی علوم انسانی، علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی 22 نفر از مدارس سمپاد، 4 نفر غیرانتفاعی، 2 نفر نمونه دولتی، یک نفر دولتی هیأت امنایی و تنها یک نفر دانشآموز مدرسه دولتی عادی بوده است. 10 رتبه برتر گروه علوم تجربی در مدارس سمپاد تحصیل کردهاند. از میان رتبه برترهای گروه علوم ریاضی و فنی فرزاد حلاج مقدم رتبه چهارم این گروه که از شهرستان فردوس خراسان جنوبی در کنکور شرکت کرده است، دانشآموز مدرسه دولتی بوده و علی فتحی رتبه هفتم این گروه از قزوین در مدرسه دولتی هیأت امنایی تحصیل کرده است. رتبه ششم و رتبه دهم گروه علوم ریاضی در مدرسه غیرانتفاعی درس خواندهاند و بقیه رتبههای برتر این گروه از مدارس سمپاد بودهاند. در گروه آزمایشی علوم انسانی نیز ساغر اسفهبدی رتبه دوم این گروه از مشهد و محمدمهدی اسلامی زارچی رتبه هشتم این گروه از یزد دانشآموزان مدرسه نمونه دولتی بوده اند.در این گروه نیز رتبههای سوم و نهم از مدارس غیرانتفاعی و بقیه دانشآموز مدارس سمپاد بوده اند. در سالهای گذشته هم آمار نشان از ردپای کمرنگ دانشآموزان مدارس دولتی عادی در میان رتبه برترهای کنکور داشته است. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب سال گذشته بر تقویت مدارس دولتی تأکید فرموده و عنوان کردند که نباید جوری باشد در کشور که وقتی گفته میشود مدرسه دولتی اولین چیزی که مقابل انسان نقش میبندد، ضعف مدرسه باشد.«وقتی به مدرسه دولتی کم اعتنایی کنیم، معنایش این است که اگر کسی بنیه مالیاش آنقدر نبود که بتواند در مدرسهای که شهریه میگیرد ثبتنام کند، ناچار است که تن به ضعف بدهد؛ یعنی کسی که بنیه مالی ندارد، بنیه علمی هم نداشته باشد، این بیعدالتی محض است و به هیچ وجه قابل قبول نیست.»؛ این سخنان بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری است.
|