هگمتانه، گروه خبر همدان: شهر همدان شاهد اجرای طرح نوینی با عنوان «3 میم» (ارتباط بین منزل، مسجد و مدرسه) است که با هدف تقویت تربیت دینی و معنوی دانشآموزان و محوریت مساجد محلات، در حال اجراست؛ این طرح که به همت جمعی از دغدغهمندان (معلم و امام جماعت) و با حمایت و رهبری امام جمعه همدان طراحی شده است و مرحله آزمونه در سه محله محدود شده و قرار است بهزودی به 10 محله دیگر گسترش یابد. به گزارش هگمتانه، به گفته اکبر کاوسیامید عضو شورای اسلامی شهر همدان و دبیر آموزش و پرورش استان، این طرح با مشارکت خانوادهها، مدارس و امامان جماعت مساجد دنبال میشود و بر این اساس، دانشآموزان با همراهی والدین و اولیای مدرسه به مساجد محله خود جهت اقامه نماز مغرب و عشا هدایت میشوند. برای نظارت بر مشارکت دانشآموزان، دفترچههایی از سوی مدارس در اختیار آنها قرار میگیرد که پس از حضور در مسجد و اقامه نماز، توسط امام جماعت مسجد محله تأیید میشود؛ این سازوکار بهگونهای طراحی شده که همکاری سه نهاد خانواده، مدرسه و نهاد مذهبی را تقویت کند. در مرحله نخست، محلات جوادیه، کوی ولی عصر(عج) و کوی شهید مدنی به عنوان مناطق آزمونه انتخاب شدهاند؛ اعضای ستاد اجرایی تأکید دارند با رفع نواقص احتمالی و دریافت بازخوردها، این طرح تا پایان سال تحصیلی جاری به 10 محله دیگر همدان تعمیم خواهد یافت. حمایت نماینده ولی فقیه در همدان از اجرای طرح «3میم» آیتالله شعبانی نماینده ولی فقیه در استان همدان، با حضور در پایگاه مکتب حاج قاسم، از نزدیک در جریان روند اجرای طرح قرار گرفت و با دانشآموزان حاضر در این برنامه دیدار صمیمی داشت. وی در سخنان خود با تقدیر از این ابتکار، خواستار تسریع در توسعه آن به سایر محلات شد و گفت: مسجد باید کانون تربیت نسل آینده باشد و پیوند مدرسه با این نهاد مقدس، گام بلندی در مقابله با آسیبهای اجتماعی و تقویت هویت دینی است. اعضای ستاد اجرایی این طرح اعلام کردهاند که نتایج این طرح پس از یک دوره سه ماهه ارزیابی خواهد شد و در صورت موفقیت، الگویی برای همه محلات همدان ارائه میشود. برخی خانوادهها نیز استقبال از این طرح را نشانه مثبتی از همگرایی نهادهای آموزشی و مذهبی دانستهاند. در پایان ذکر این نکته مهم قابل یادآوری است که طرح «3 میم» با تکیه بر مشارکت جامعه محلی و نهادهای رسمی، تلاشی برای بازتعریف نقش مساجد در زندگی روزمره نوجوانان و تقویت ارزشهای دینی در بستری غیررسمی بوده و موفقیت این طرح ممکن است مسیر را برای اجرای برنامههای مشابه در حوزههای دیگر فرهنگی و آموزشی هموار کند.
|