کد خبر : 74844
تاریخ : 1404/6/6
گروه خبری : خبر همدان

دبیر ستاد امر به معروف در تحریریه هگمتانه

تلاش برای تبیین مسیر صحیح مطالبه‌گری

فعالیت 735 کاربر فعال در سامانه مطالبه‌گری «سو» ستاد امر به معروف همدان




هگمتانه، گروه خبر همدان: دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با تأکید بر نقش رسانه‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: ستاد تلاش دارد با آموزش و پشتیبانی از تشکل‌های مردمی، نهادینه‌سازی مطالبه‌گری قانونی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی، حلقه واسط میان مردم و حاکمیت باشد و مسیر صحیح مطالبه‌گری را در جامعه تبیین کند.
به گزارش خبرنگار هگمتانه؛ میثم صابریون، دبیر ستاد امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر استان همدان و حجت‌الاسلام رضا بهادری، معاون مهندسی، فرهنگی و رسانه این ستاد، به مناسبت هفته خبرنگار در دفتر روزنامه هگمتانه حضور یافتند و با سید حامد تروهید، مدیرمسؤول روزنامه و محمدمهدی شیرمحمدی، سردبیر این رسانه، دیدار و گفت‌وگو کردند.
دبیر ستاد امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر استان همدان در این نشست ضمن تبریک روز خبرنگار، با اشاره به نقش رسانه‌ها در گسترش فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر اظهارکرد: رسانه‌ها بازوی مهمی در فرهنگ‌سازی و مطالبه‌گری اجتماعی هستند و می‌توانند در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرین باشند.
وی با بیان اینکه یکی از مأموریت‌های اصلی ستاد، سیاست‌گذاری و بسترسازی در این حوزه است، افزود: در گروه‌های مطالبه‌گر خلاء آموزشی وجود دارد و برای رفع این مسأله، امسال با همکاری مؤسسات علمی در تهران، طرحی آموزشی را برنامه‌ریزی کردیم که این طرح شامل 6 دوره دو روزه، در مجموع 12 روز آموزش، در دو بخش فردی و خانوادگی است و علاوه بر آن، دوره‌های پشتیبانی شش‌ماهه با حضور روان‌شناس و جامعه‌شناس برگزار خواهد شد.
صابریون با اشاره به اینکه اجرای طرح مطالبه‌گری و آموزش یک هزار نفر به استانداری ارائه شده که تقریبا 4 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد گفت: آموزش‌های ارائه‌شده علاوه بر ارتقای توان مطالبه‌گری، کارکرد مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد داشت و ما تنها نقش پشتیبانی داریم اما بر ضرورت ارائه خروجی‌ها از سوی مجریان تأکید داریم تا اثربخشی اقدامات مشخص شود.
 آموزش و پشتیبانی شرط اثرگذاری مطالبه‌گری مردمی است
وی همچنین به ضرورت توجه به حوزه فرهنگ عمومی و اصل هشتم قانون اساسی اشاره کرد و گفت: در شورای امر به معروف شهرداری نیز تأکید شد که باید از ظرفیت مبلمان شهری برای اطلاع‌رسانی درباره حقوق مردم استفاده شود چرا که متأسفانه بسیاری از شهروندان از حقوق خود اطلاع کافی ندارند یا شناخت آن‌ها سطحی است.
دبیر ستاد امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر استان همدان از تشکیل «هیات اندیشه‌ورز» در اداره حقوقی ستاد خبر داد و افزود: با دعوت از وکلای دغدغه‌مند و قضات بازنشسته، قرار است سلسله نشست‌هایی با رسانه‌های استان برگزار شود تا اصل هشتم قانون اساسی و کارکردهای آن برای جامعه تبیین شود.
وی خاطرنشان کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان تلاش دارد ضمن حمایت از تشکل‌های مردمی و مطالبه‌گران، مسیرهای صحیح مطالبه‌گری را تبیین و در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه گام بردارد.
صابریون در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی برنامه مطالبه‌گری هوشمندانه «سو» پرداخت و گفت: سامانه سو تاکنون 735 کاربر فعال دارد که از این تعداد 356 گزارش مردمی ثبت شده و 246 دستگاه نیز به این گزارش‌ها پاسخ داده‌اند؛ این در حالی است که هیچ‌گونه تبلیغی برای آن انجام نداده‌ایم.
وی ادامه داد: شرط اصلی استقبال مردم از این سامانه، روایت نتایج و اثرگذاری گزارش‌هاست و رسانه‌ها می‌توانند با بازتاب این موفقیت‌ها، اعتماد عمومی را تقویت کنند.
دبیر ستاد امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر استان همدان با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد بستر مطالبه‌گری مردمی افزود: نقش ما در سامانه سو، نقش واسطه‌ای است؛ میان مردم و حاکمیت ایستاده‌ایم تا صدای جامعه به گوش مسؤولان برسد.
وی همچنین به استفاده از ظرفیت ماده 20 قانون حمایت آمران معروف و نهی از منکر برای سیاست‌گذاری، بسترسازی و پشتیبانی از مطالبه‌گران اشاره و اظهار کرد: در این چارچوب، آموزش کنشگران، ارتقای سواد رسانه‌ای و آموزش‌های تخصصی برای فعالان اجتماعی در دستور کار قرار گرفته است و یک مطالبه‌گر اگر رسالت خود را نشناسد، مطالبه‌گری او ناقص خواهد بود؛ به همین دلیل پیوستگی میان آموزش، ساختار تشکل‌ها و همکاری دستگاه‌های اجرایی ضروری است.
  200 تشکل مطالبه‌گری به 18 عرصه مختلف ورود می‌کنند
صابریون از برگزاری نشست مشترک با نمایندگان دستگاه‌ها و تشکل‌های فعال خبر داد و گفت: 200 تشکل مطالبه‌گری در استان فعالیت دارند که با تشکیل کمیته‌ای تخصصی، قرار است یک‌هزار نفر از میان فعالان این مجموعه‌ها برای نقش‌آفرینی مؤثرتر انتخاب شوند و این فرایند با رویکرد کیفی انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته امسال باید 200 تشکل کیفی مطالبه‌گری در 18 عرصه مختلف از جمله بازار، مالیات، اصناف و سایر حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی فعال شوند و وظیفه این تشکل‌ها احصای مشکلات و مطالبه‌گری قانونی از دستگاه‌هاست و ستاد نیز پشتیبانی و حمایت لازم را در چارچوب قانون انجام خواهد داد.
دبیر ستاد امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر استان همدان تأکید کرد: مدل‌سازی فعالیت‌های مطالبه‌گری در شهرستان‌های استان نیز در حال نهادینه شدن است تا با توزیع متوازن، همه مناطق از این ظرفیت بهره‌مند شوند.
وی در ادامه سخنان خود به موضوع تذکر به کافه‌ها و غذاخوری‌ها در رعایت شئونات اسلامی اشاره کرد و گفت: در این زمینه می‌طلبد برخورد نیروی انتظامی کاملاً مناسب و همراه با آرامش باشد؛ ما به دادستان پیشنهاد دادیم و مورد استقبال هم قرار گرفت که در ابتدا در خصوص غذاخوری‌ها و کافه‌های شاخص سه اقدام انجام شود، اول اینکه مانع اجرای امر به معروف نشوند، دوم محتوای فرهنگی متناسب به‌صورت ماهانه تولید و منتشر کنند که این محتوا توسط ستاد تأمین خواهد شد و سوم آموزش کارکنان برای تذکر محترمانه به مشتریان مبنی بر رعایت شئونات باشد.
صابریون با بیان اینکه وظایف شورای امر به معروف اتاق اصناف پیگیری مطالبات کسبه و واحدهای صنفی از دستگاه‌های اجرایی، فرهنگ‌سازی رعایت شئونات اسلامی از سوی کسبه و... است تأکید کرد: یکی از مشکلاتی که سال‌های اخیر با آن مواجه بودیم موضوع رعایت شئونات اسلامی از سوی کسبه در ماه رمضان بود که به اصناف پیشنهاد دادیم از امروز پیگیر باشند تا واحدهایی که به طور مثال سال گذشته پلمب شدند یا به تازگی مجوز گرفتند، پایش شوند و نیروهای آنها آموزش‌های لازم را ببینند تا امسال با آمادگی کامل به استقبال این ماه بروند.
وی گفت: غذاخوری‌ها و مراکز گردشگری، فضاهای گردشگری باید آماده‌سازی شود و محتوای فرهنگی متناسب در اختیار آن‌ها قرار گیرد که تجربه ما نشان داده است که بسیاری از درگیری‌ها ناشی از ناآگاهی و فقدان آموزش صحیح است.
وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب درباره لزوم هوشیاری در برابر برنامه‌ریزی دشمن افزود: دشمن همواره برنامه دقیق دارد اما در محاسبات دچار خطا می‌شود، ما نیز باید با انسجام در حوزه فرهنگی، به‌ویژه در مراکز عمومی همچون کافه‌ها و غذاخوری‌ها، مانع شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی شویم.
 صابریون تأکید کرد: کافه‌ها امروز به‌عنوان محفل اجتماعی شناخته می‌شوند و می‌توانند بستری برای گفت‌وگو درباره خوبی‌ها باشند، در امر به معروف باید ابتدا روی ترویج خوبی‌ها متمرکز شویم و از نگاه صرفاً سلبی پرهیز کنیم؛ اگر آموزش، محتوا و هماهنگی دستگاه‌ها به‌درستی انجام شود، می‌توانیم هم از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنیم و هم فرهنگ امر به معروف را در جامعه نهادینه سازیم.
وی در ادامه با اشاره به دغدغه‌های ستاد در حوزه تربیت و آموزش نسل آینده گفت: ما اعتقاد داریم باید از سنین نونهالی آغاز کنیم و به همین منظور، با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش، از ابتدای سال تحصیلی جدید طرح جامعی در این حوزه اجرا خواهد شد.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان افزود: یکی از برنامه‌ها برگزاری نشست‌های علمی است؛ اما این نشست‌ها نباید در فضای بسته و محدود برگزار شوند، بلکه باید در محیط‌های بازتر و با حضور طیف وسیع‌تری از مخاطبان شکل بگیرند.
وی بیان کرد: در حوزه آموزش و پرورش نیز برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دستور کار است تا جوانان بتوانند با موضوعات و مسائل اجتماعی درگیر شوند و این نشست‌ها باید موضوع‌محور باشند و هدف آن‌ها تنها تشکیل جلسه نباشد، بلکه حل مسأله و افزایش مشارکت اجتماعی را دنبال کنند.
به دنبال نهادینه سازی مفهوم امر به معروف و نهی از منکر در ذهن نونهالان
صابریون خاطرنشان کرد: در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با استفاده از ظرفیت هیأت اندیشه‌ورز، به دنبال آن هستیم که مفهوم امر به معروف و نهی از منکر را در ذهن نونهالان نهادینه کنیم و این موضوع با بهره‌گیری از ابزارهایی مانند نقاشی، قصه و بازی دنبال می‌شود تا مسؤولیت‌پذیری، ادب اجتماعی و سایر ارزش‌های فرهنگی در ذهن آینده‌سازان جامعه تقویت شود.
وی همچنین با تأکید بر لزوم پشتیبانی آموزشی عنوان کرد: ضعف اصلی ما در گذشته، نبود پشتیبانی آموزشی بوده است و امسال با همکاری چند مؤسسه، این خلا را برطرف خواهیم کرد و آموزش‌ها در دو سطح فردی و خانوادگی ارائه می‌شود تا هم افراد و هم خانواده‌ها در مسیر فرهنگ‌سازی امر به معروف و نهی از منکر مشارکت داشته باشند.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با اشاره به برنامه‌ریزی برای انتخاب یک‌هزار مطالبه‌گر از میان 200 تشکل فعال در استان گفت: این افراد از طریق کمیته انتخاب برگزیده می‌شوند و مدل‌سازی فعالیت‌ها نیز به شهرستان‌ها منتقل خواهد شد تا در سراسر استان نهادینه شود و وظیفه گروه‌های مطالبه‌گر، شناسایی آسیب‌های اجتماعی و پیگیری آن‌ها از نهادهای مسؤول است.
پیگیری موضوعات مربوط به شهرک بنکداران، میدان میوه و تره‌بار مهدیه و مسکن
وی در ادامه با ذکر نمونه‌هایی از اقدامات ستاد افزود:  تاکنون 21 پرونده حقوقی در دست بررسی قرار گرفته و 70 مشاوره حقوقی به شهروندان ارائه شده است.
صابریون تأکید کرد: نقش ستاد در همه این عرصه‌ها، نقش رابط میان مردم و حاکمیت است تا مشکلات به‌درستی احصا و سپس با همراهی دستگاه‌های اجرایی رفع شود.
تروهید: نام گذاری کافه‌ها و دیگر واحدهای صنفی نیازمند تدبیر
سید حامد تروهید؛ مدیرمسؤول روزنامه هگمتانه نیز در این نشست گفت: کار ستاد ارزشمند است و روزنامه هگمتانه نیز آماده همکاری در راستای ترویج فرهنگ امر به معروف است.
وی گفت: مطالبه‌گری از سوی مسؤولان زمانی اثرگذار است که مدیران خود قائل به آن باشند و اگر ادبیات مناسب برای مطالبه‌گری به‌کار گرفته شود، امر به معروف نیز در جامعه اثربخش خواهد شد.
 شیرمحمدی: اقدامات ستاد به صورت داستانی روایت شود
محمدمهدی شیرمحمدی؛ سردبیر روزنامه هگمتانه نیز با بیان اینکه گاهی چنین القا می‌شود که ستاد امر به معروف تمام فعالیت‌ها را کنار گذاشته و تنها بر موضوع حجاب متمرکز است، اظهارکرد: این نگاه صحیح نیست و باید سایر اقدامات مهم ستاد برای جامعه بازگو شود.
سردبیر روزنامه هگمتانه با اشاره به اینکه باید خطرات احتمالی حضور جوانان در برخی فضاها به‌صورت ملموس و داستانی روایت شود تا خانواده‌ها و خود جوانان متوجه آسیب‌های پنهان شوند افزود: گاهی آمارها نشان می‌دهد مردم روی برخی مسائل بی‌تفاوت می‌شوند در حالی که باید آگاهی لازم نسبت به برخی آسیب‌ها صورت گیرد.
وی تصریح کرد: اگر قرار است تغییر در فضای افکار عمومی ایجاد شود، باید با روایت رسانه‌ای صحیح و استفاده از داستان‌های واقعی از حوادث و آسیب‌ها، نگاه مردم را تغییر داد و در این مسیر، رسانه‌ها می‌توانند نقش بسزایی ایفا کنند.

  لینک
http://www.hegmataneh-news.ir/sl/74844