کد خبر : 75232
تاریخ : 1404/6/25
گروه خبری : خبر همدان

کمبود 1200 معلم در همدان نیازمند اقدام فوری

6 هزار دانش‌آموز همدانی هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند



هگمتانه، گروه خبر همدان: صبح یکشنبه شورای آموزش و پرورش استان همدان در استانداری تشکیل جلسه داد و مسؤولان حاضر در این جلسه کمبود 1200 معلم در همدان را نیازمند اقدام فوری دانستند. همچنین معاون امنیتی استاندار خبر داد که پیگیری‌ها برای ثبت نام 6 هزار دانش‌آموز همدانی که هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند، ادامه دارد.
آیت‌الله شعبانی: امسال نتایج مطلوبی در برخی حوزه‌ها، به‌ویژه در مدارس غیردولتی، حاصل نشد
نماینده ولی فقیه در استان همدان بر لزوم توجه ویژه به وضعیت علمی و تربیتی دانش‌آموزان تأکید کرد.
به گزارش هگمتانه، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی‌ صبح یکشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان، با اشاره به نتایج به‌دست‌آمده در سال تحصیلی گذشته، افزود: ضروری است در این حوزه‌ها تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود، امسال نتایج مطلوبی در برخی حوزه‌ها، به‌ویژه در مدارس غیردولتی، حاصل نشد و لازم است برای ارتقا وضعیت، برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت گیرد.
امام جمعه همدان به ضرورت توجه بیشتر به حوزه تربیتی پرداخت و گفت: آموزش و پرورش استان دارای حدود 14 اردوگاه است که یکی از آن‌ها در مجموعه‌ای مجهز با ظرفیت بالا قرار دارد و می‌تواند کمک شایانی به فعالیت‌های پرورشی کند، متأسفانه در سال‌های گذشته اعتبارات محدودی به این بخش اختصاص یافته است، اما با احیای این ظرفیت‌ها می‌توان گام‌های مؤثری برداشت.
شعبانی‌ خاطرنشان کرد: ضرورت دارد ارتباط نزدیک‌تری بین محله، مردم، انجمن اولیا و مربیان و مدارس ایجاد شود تا با یاری آموزش و پرورش و نوسازی مدارس، هم زیرساخت‌ها و هم فضای تربیتی مدارس ارتقا یابد. نگاه تربیتی باید محور کار باشد، چراکه این نگاه می‌تواند پایه‌های ساختار مدرسه را مستحکم سازد.
ملانوری: آموزش و پرورش محور پیشرفت همه‌جانبه کشور
استاندار همدان نیز گفت: آموزش و پرورش محور پیشرفت همه‌جانبه کشور است و توجه به آن باید در اولویت همه سیاست‌ها و برنامه‌ها قرار گیرد.
حمید ملانوری افزود: شورای آموزش و پرورش استان باید متحول شود و دستگاه‌ها موظف به ارائه پیشنهادات عملی هستند، به‌گونه‌ای که اجرای این پیشنهادات بتواند تحول‌آفرین باشد.
وی افزود: در این میان، دانشگاه علوم پزشکی و جمعیت هلال احمر از اعضای مؤثر شورا هستند و همه اعضا باید فعالانه در جلسات شرکت کنند.
استاندار همدان گفت: در حوزه ورزش بانوان باید عدالت فضایی رعایت شود و مدارس می‌توانند به مراکز ورزشی جامعه تبدیل شوند. مدیریت محله‌محور نیز می‌تواند امنیت و آرامش جامعه را تضمین کند، همچنین تجهیزات ورزشی باید استاندارد و ایمن باشند.
ملانوری‌ تصریح کرد: هدف اصلی آموزش، پرورش انسان توانمند است. پرچم ملی نماد وحدت و هویت ماست و مدارس باید به کانونی برای ترویج مهارت‌ و فرهنگ تبدیل شوند، عدالت آموزشی نیز با مدیریت محلی تقویت خواهد شد.
استاندار همدان در پایان بیان کرد: انتخاب مکان ساخت مدارس باید کارشناسی باشد و آغاز عملیات اجرایی مدارس حیات طیبه نباید با هیچ‌گونه تأخیری مواجه شوند.
حاجی‌بابایی: توجه به آموزش و پرورش، شاخص اصلی رشد هر کشور است
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با اعلام اینکه توجه به آموزش و پرورش، شاخص اصلی رشد هر کشور است، گفت: میزان پیشرفت هر جامعه دقیقاً به‌اندازه اهمیتی است که برای نظام تعلیم و تربیت قائل می‌شود و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کند.
حمیدرضا حاجی‌بابایی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین موضوعات اساسی آموزش و پرورش، کمبود معلم است، افزود: برآوردهای فراکسیون فرهنگیان مجلس نشان می‌دهد که کشور به‌طور حداقلی به 200 هزار معلم نیاز دارد و در صورت در نظر گرفتن شرایط ایده‌آل، رقم موردنیاز به 300 هزار معلم می‌رسد.
حاجی‌بابایی تصریح کرد: در استان همدان، طبق آمار فعلی، بیش از یک‌هزار و 200 نفر کمبود نیرو گزارش شده است که با تخصیص‌های قطره‌چکانی برطرف نمی‌شود، بلکه نیازمند اقدام فوری و پایدار است.
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به راهکارهای قانونی و اجرایی برای جبران کمبود معلم اشاره کرد و گفت: دولت مجاز شده از نیروهایی که پیش از سال 1395 یا پس از آن در آزمون‌ها شرکت کرده و موفق به ورود نشده‌اند، شامل نهضتی‌ها، حق‌التدریسی‌ها و مربیان پیش‌دبستانی، به صورت 24 ساعته حق‌التدریس استفاده کند.
وی افزود: دانشجو-معلمانی که سه سال در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کرده و روش‌های تدریس تخصصی آموخته‌اند، در اولویت جذب نسبت به نیروهای غیرمتخصص قرار دارند.
حاجی‌بابایی با اشاره به افزایش ساعات تدریس معلمان رسمی با رضایت و در قبال حقوق و مزایای مناسب افزود: این راهکارها در قالب قوانین و مصوبات بودجه‌ای به دولت ابلاغ شده است، اما برخی مراحل اجرایی هنوز به جمع‌بندی کامل نرسیده و پیگیری مجلس ادامه دارد.
نماینده مردم همدان در مجلس ادامه داد: واحد ساختاری آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین، «حیات طیبه» نام دارد که هر مجتمع باید دارای سالن ورزشی، بخش بهداشت، مشاوره، معاونت‌های تخصصی و امکانات کامل باشد. در همدان، برنامه‌ریزی شده است حداقل 20 مجتمع «حیات طیبه» به‌ویژه در شهرک‌های جدید ایجاد شود‌.
صوفی: بخشی از مدارس فاقد استانداردهای مطلوب هستند
دیگر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی هم گفت: مسؤولیت اجتماعی نهادها می‌تواند موتور محرکه آموزش و پرورش استان باشد.
عباس صوفی بیان کرد: نتایج کنکور نیز نشان داد که گرچه عملکرد نسبی قابل قبول بوده اما هنوز فاصله‌ای با جایگاه‌های برتر داریم.
وی با اشاره به کیفیت فضاهای آموزشی در استان، افزود: همچنان بخشی از مدارس فاقد استانداردهای مطلوب هستند و از نظر تجهیزات آموزشی نیز کمبودهایی وجود دارد که باید در دستور کار جدی قرار گیرد.
صوفی با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، ارزشی و ورزشی در آموزش و پرورش اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم در زمان‌هایی که فضاهای ورزشی مدارس بلااستفاده هستند، آنها برای توسعه فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی در اختیار برنامه‌های مکمل آموزشی قرار گیرند.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس یکی از دغدغه‌های مهم خانواده‌ها را موضوع سرویس مدارس دانست و افزود: این مسأله تاکنون به‌طور کامل مورد بحث و تصمیم‌گیری قرار نگرفته است، سرویس مرکزی مدارس استثنایی نیز حدود یک سال است که بدون تعیین‌تکلیف مانده و این موضوع نیازمند اقدام فوری است.
صوفی ادامه داد: همچنین تعیین‌تکلیف نیروهای آموزشی و اداری بلاتکلیف باید به‌عنوان یک اولویت پیگیری شود، در این زمینه، متأسفانه برخی بخشنامه‌ها که سال‌ها پیش ابلاغ شده، در استان ما به مرحله اجرا نرسیده است.
صوفی با اشاره به چالش‌های موجود در خدمات‌رسانی مدارس تأکید کرد: کمبود شدید نیروی خدماتی و سرایدار یکی از مشکلات اساسی است، به‌گونه‌ای که برخی مدارس با ظرفیت حدود هزار دانش‌آموز تنها یک یا دو نیروی خدماتی دارند که این موضوع خارج از استاندارد است.
وی بر ضرورت استفاده از ظرفیت نهادها و بانک‌ها در حوزه مسؤولیت اجتماعی تأکید کرد و گفت: نمونه پیشنهادی در این زمینه، طرح احداث مدرسه توسط خیریه پاسارگاد شبیه مدرسه دارالفنون است که با بودجه هزار میلیارد تومان اجرا خواهد شد، اما هنوز زمین آن تأمین نشده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان هم با بیان اینکه در حال حاضر 800 دانش‌آموز عشایری در استان داریم گفت: تلاش داریم هیچ دانش‌آموز عشایری از تحصیل بازنماند.
رسول شیدایی با تأکید بر ضرورت توجه ویژه به تحصیل این دانش‌آموزان افزود: در حال حاضر 800 دانش‌آموز عشایری در استان داریم که 324 نفر آن‌ها در سامانه سیدا با استان خوزستان ثبت شده‌اند و برای سایرین نیز هماهنگی‌ لازم با استان‌های مرتبط انجام شده تا هیچ دانش‌آموزی از تحصیل بازنماند.
مدیرکل آموزش و پرورش همدان به اجرای برنامه هفتم توسعه در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: طبق این برنامه باید طی پنج سال آینده 50 درصد دانش‌آموزان در رشته‌های مهارتی تحصیل کنند و تلاش ما این است این هدف از امسال محقق شود.
وی گفت: یکی از مسائل مهم، موضوع سرویس مدارس دانش‌آموزان استثنایی است که سال گذشته محقق نشد.
امرایی: 6 هزار دانش‌آموز هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز اظهار کرد: از مجموع حدود 320 هزار دانش‌آموز استان، حدود 6 هزار نفر هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند.
به نقل از کانال اطلاع‌رسانی روابط عمومی استانداری همدان، حمزه امرایی افزود: موضوع ثبت‌نام این دانش‌آموزان به‌طور جدی در دستور کار قرار گرفته و تیم‌های کارشناسی مأمور بررسی شده‌اند تا هیچ دانش‌آموزی از فرآیند تحصیل بازنماند.

  لینک
http://www.hegmataneh-news.ir/sl/75232