صفحه 1 : رویداد صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : رویداد صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۶
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۹

امروز: ۶ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Thursday 2024 (Apr) 25

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان همدان به فرونشست زمین در شهرستان اسدآباد به میزان سالانه 24 سانتی‌متر و فرونشست زمین در ملایر به میزان سالانه 7 سانتی‌متر به عنوان یک اخطار اشاره شد.

به گزارش خبرنگار هگمتانه، استاندار همدان صبح پنجشنبه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان همدان، اظهار کرد: شرایط استان همدان در حوزه اعتبارات هزینه‌ای در بین استان‌های کشور مطلوب است و کار ارزشمندی در مورد نقشه‌های فرونشست در اسدآباد و ملایر انجام شده است.

سید سعید شاهرخی ادامه داد: در دشت کبودراهنگ دیگر شاهد فرونشست نیستیم، چراکه پساب شهر همدان به نیروگاه منتقل شد و 25 چاه در آن مسدود و از برداشت آب زیرزمینی جلوگیری شد.

استاندار با اشاره به اینکه 4 هزار و 500 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده است، عنوان کرد: برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی موضوعی است که باید با آن مقابله کرد.

استاندار همدان با اعلام این مطلب که در حوزه وزارت نیرو در استان انقلاب بزرگی رخ داده است، عنوان کرد: هر دو سال یک بار یک سد در استان افتتاح شده است.

وی با اشاره به بررسی 100 شاخص در استان، با بیان اینکه یک هزار میلیارد تومان پروژه برق در استان اجرا می‌شود، عنوان کرد: اگر امروز به دنبال طرح جامع شهری هستیم برای این است که نمی‌خواهیم چشم بسته حرکت کنیم.

 

رفیعی‌میرزا: اثرات مخرب فرونشست زمین در اسدآباد و ملایر

در ادامه نیز رئیس اداره کل نقشه‌برداری منطقه غرب کشور با بیان اینکه چندی است در کشور مسأله فرونشست به وجود آمده است، تصریح کرد: در استان همدان نیز در شهرستان اسدآباد و ملایر این مهم مطرح است که اثرات مخربی را هم دارد.

احمد رفیعی‌میرزا توضیح داد: در شهرستان اسدآباد فرونشست زمین مساحتی به اندازه 1200 کیلومترمربع را پوشش می‌دهد که سالانه 24 سانتی‌متر از دشت اسدآباد به سمت کنگاور و روستای جنت‌‌آباد در حال فرونشست است که اخطاری برای این منطقه است و چاره‌ای برای آن باید اندیشید.

رفیعی‌میرزا با اشاره به اینکه یکی از دلایل فرونشست زمین برداشت بی‌رویه آب است که اطراف روستای جنت‌آباد به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است، عنوان کرد: این یک مشاهده عادی نیست و حاصل 27 رادار است.

رفیعی‌میرزا با اشاره به اینکه نرخ فرونشست زمین در ملایر در سال 7 سانتی‌متر است، تصریح کرد: این فرونشست 10 روستای ملایر از جمله آورزمان، کلیل‌آباد و دوریجان را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه فرونشست زمین در ملایر جمیعت 4 هزار و 400 نفر را شامل می‌شود، عنوان کرد: نشست‌ها را می‌توان در چاه‌های آب مشاهده کرد که اخطاری برای آن منطقه است.

این مسؤول اظهار کرد: از سال 98 تا نیمه سال 99، بیشترین نرخ نشست در اسدآباد 24 سانتی‌متر و در ملایر 7 سانتی‌متر است که باید این مشکل حل شود و شناسایی محدوده‌ها و پایش فرونشست‌ ما را مطلع می‌کند که ممکن است تبدیل به بحران شود.

رفیعی‌میرزا تأکید کرد: انجام مطالعات آبخیزداری، تغذیه مصنوعی زمین، جلوگیری از افت آب‌های زیرزمینی می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.

اسکندر صیدایی،‌ رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه حدود 60 پروژه اقتصاد مقاومتی سال آینده در استان اجرا می‌شود، گفت: در کمیته علمی و فناوری 38 پروژه به دبیرخانه رسید که با جلسات کارشناسی 18 پروژه شاخص انتخاب شد.

وی تصریح کرد: در حوزه عمران نیز از 76 پروژه، 38 پروژه با اعتبار 2 هزار و 700 میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

ظاهر پورمجاهد، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار همدان نیز در خصوص پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در سال 1400 گفت: در مجموع 34 پروژه که در حوزه اقتصادی استان اثرگذار است و در 6 ماه اول سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، انتخاب شده است که شامل 11 پروژه صنعت و معدن، جهاد کشاورزی 7 پروژه، میراث فرهنگی 8 پروژه و شرکت شهرک‌های صنعتی 5 پروژه و فنی و حرفه‌ای 3 پروژه است.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: