صفحه 1 : رویداد صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : رویداد صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۶
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۹

امروز: ۶ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Thursday 2024 (Apr) 25

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه پزشکی و سلامت : طب سنتی معتقد است با اصلاح عادات غذایی و سبک زندگی و همچنین استفاده از خوردنی‌های دارویی گیاهی می‌توان بیماری‌های مختلف را بدون عوارض جانبی درمان کرد. طب سنتی بر این باور است که درمان کبد چرب در ابتدا باید از طریق تغییر سبک زندگی و اصلاح تغذیه صورت بگیرد و در کنار آن می‌توان از داروهای گیاهی نیز استفاده کرد.

طب سنتی اذعان دارد که تا زمانی که تغییر سبک زندگی و اصلاح تغذیه صورت نگرفته است، با هیچ داروی شیمیایی و گیاهی نمی‌توان کبد چرب را درمان کرد.

از نظر متخصصان طب سنتی، کبد چرب در نتیجه زندگی ناسالم و عادت غذایی غلط به وجود می‌آید و بهترین راه مبارزه با آن پیشگیری است، زیرا اگر این بیماری در بدن فرد به سطح حاد برسد تنها درمان‌های شیمیایی اثربخش خواهند بود، درمان‌هایی که ده‌ها عوارض جانبی را به همراه دارند.

بهترین راه برای مبارزه با این بیماری، پیشگیری با رعایت نکاتی در مورد زندگی و رژیم غذایی سالم است، نکاتی ساده مثل خواب کافی و خودداری از مصرف مداوم الکل. برای درمان کبد چرب در طب سنتی راه‌های مختلفی چون خوردن خاکشیر سفارش شده است.

تنها کاهش مصرف چربی‌ها در درمان کبد چرب مؤثر نیست بلکه در کنار آن باید اصلاح تغذیه، کم کردن وزن و کم کردن چاقی شکمی صورت بگیرد.

برای درمان کبد چرب باید به رفتارهایی چون تنظیم ساعات خواب و بیداری، داشتن ورزش منظم، اجابت مزاج، کنترل خشم و استرس، نگرانی‌ها و... توجه شود.

رئیس انجمن علمی طب سنتی شعبه همدان در گفتگو با خبرنگار هگمتانه، با تأکید بر اینکه تنها راه درمان کبد چرب تغییر سبک زندگی است، تصریح کرد: تا زمانی که تغییر سبک زندگی و اصلاح تغذیه صورت نگیرد با هیچ داروی گیاهی یا شیمیایی هم درمان نمی‌شود.

دکتر مامک هاشمی با اشاره به اینکه تغییر سبک زندگی هم به تغذیه مربوط می‌شود و هم به رفتارهای دیگر چون تنظیم ساعات خواب و بیداری، دیر به بستر نرفتن، صبح دیر از خواب بلند نشدن، داشتن فعالیت ورزشی منظم، اجابت مزاج روزانه بستگی دارد، عنوان کرد: کنترل خشم، استرس، نگرانی‌ها، دغدغه‌های فکری و ذهنی و تغذیه از جمله نکاتی است که باید رعایت کرد.

وی در ادامه سخنانش اظهار کرد: کسانی که دچار کبد چرب می‌شوند، گمان می‌کنند که تنها باید از مصرف چربی‌ها بپرهیزند و این درست است اما باید نکات دیگر هم در تغذیه رعایت شود که کم کردن مصرف چربی به تنهایی کافی نیست.

رئیس انجمن علمی طب سنتی شعبه همدان تصریح کرد: در بحث اصلاح تغذیه، کم کردن وزن و کم کردن چاقی شکمی مهم است ولی این نکته باید تذکر داده شود که کاهش وزن سریع و وزن زیادی را در یک ماه از دست دادن یکی از عوامل خطر در ابتلا به کبد چرب است و آن را تشدید می‌کند.

هاشمی افزود: از دیگر نکات تغذیه محدود کردن استفاده از خوراکی‌های شیرین است که مانند قند، میوه‌های شیرین که باید در مصرف آن تعادل را حفظ کرد و اگر تنها روغن را کم کند ولی از طرف دیگر میوه بسیار مصرف کند قند زیادی را وارد بدن می‌کند که برای کبد چرب مضر است.

وی با تأکید بر اینکه استفاده از یخ در نوشیدنی‌ها و آب می‌تواند عاملی برای کبد چرب باشد، اضافه کرد:‌کسانی که کبد چرب دارند باید از استفاده از یخ پرهیز کنند.

متخصص طب سنتی- ایرانی در ادامه سخنان خود بیان کرد: نکته مهم دیگر رعایت ساده‌خوری و پرهیز از درهم‌خوری است و یا اینکه اگر فرد یک نوع غذا مصرف می‌کند در کنار آن انواع ماست، سالاد، ترشیجات و شوریجات و نوشیدنی مصرف نکند.

مامک هاشمی اظهار کرد: مهم‌ترین نکته در کنترل کبد چرب ساده‌خوری و استفاده از یک نوع غذا در هر وعده است و تنها چیزی که همراهی آن با غذا مشکلی ندارد سبزی خوردن و زیتون است.

نکته مهم در طب سنتی، ساده‌خوری است و تنها مواد غذایی که خوردن آن با غذا مشکلی ندارد سبزی خوردن و زیتون است.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از عادات بسیار غلط خوردن میوه بلافاصله بعد از غذاست، اظهار کرد: بهترین زمان مصرف میوه به صورت میان وعده یا با فاصله نیم ساعت یا بیشتر قبل از وعده غذایی است.

هاشمی با اشاره به اینکه آب خوردن پس از مصرف میوه نیز اشتباه است، عنوان کرد: اگر پس از مصرف میوه تشنگی وجود داشته باشد، باید صبر کنند بعد آب میل کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فرد باید از خوردن غذاهای غلیظ پرهیز کند، افزود: فرد باید از خوردن غذاهایی که پنیر پیتزا دارد و روغن بسیار دارد و یا اینکه ژلاتین دارند و حتی برنج برای بیماران دیابتی محدود شود و مدتی برنج از وعده غذایی حذف شود برای بیمارن کبد چرب مفید است.

یکی از عادات بسیار غلط خوردن میوه بلافاصله بعد از غذا است، بهترین زمان مصرف میوه به صورت میان وعده یا فاصله نیم ساعت یا بیشتر از قبل از وعده غذایی است.

متخصص طب سنتی- ایرانی اظهار کرد: در کنار رعایت این اصول داروهای گیاهی متعددی وجود دارد که می‌تواند برای درمان کبد چرب مفید باشد ولی اگر کسی آن اصول و نکات سبک زندگی را رعایت نکند با مصرف داروها به تنهایی نمی‌تواند مشکلش را حل کند.

مامک هاشمی اظهار کرد: یکی از اشتباهاتی که برای درمان کبد چرب در بین مردم وجود دارد مصرف ترشی‌ها و آبغوره و سرکه است. با این تصور که کبد چرب را درمان می‌کند کسانی که مبتلا به کبد چرب هستند باید از مرف ترشی‌ها به صورت تکی و تنها پرهیز کنند، ترکیباتی چون سکنجبین اشکالی ندارد اما مصرف سرکه خالص انگور یا سرکه سیب ضرر دارد.

یک اشتباه رایج در بین مردم برای درمان کبد چرب مصرف ترشی و یا سرکه به تنهایی است در حالی که این خوراکی‌ها برای کبد چرب ضرر دارد.

هاشمی با اشاره به اینکه کبد چرب از دیدگاه مزاجی کبدی است که سرد شده است، گفت: خوردن سرکه، آبغوره، ترشی‌ها به تنهایی دارای طبع سرد برای کبد چرب ضرر دارد.

وی عنوان کرد: در مجموع می‌توان گفت که کبد چرب زود تشخیص داده شود با اصلاح سبک زندگی و تغذیه قابل درمان است ولی اگر دیر تشخیص داده شود و یا به آن اهمیت داده نشود باعث از بین رفتن عملکرد طبیعی کبد می‌شود.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: