صفحه 1 : فرهنگی صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۲۷
اسفند
۱۴۰۲

شماره
۵۵۸۱

امروز: ۱۰ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Mar) 29

عناوین صفحه

  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • اخبار کوتاه - 27 اسفند
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • بهار می‌آید تا دستان مهربانی خالی نمانند
  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز


  • هگمتانه، گروه خبر همدان: ظهر جمعه گذشته موزه صنعت چاپ همدان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گشایش یافت.

    آیت‌ا... شعبانی: تقویت صنعت چاپ از مظاهر توسعه‌ فرهنگی است
    نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان در این مراسم گفت: تقویت صنعت چاپ و نشر یکی از مظاهر توسعه فرهنگی است که برهمین اساس توجه و حمایت در راستای تقویت این صنعت در کشور از جمله استان همدان امری مهم و ضروری است.
    آیت‌ا... حبیب الله شعبانی افزود: کار فعالان این حوزه در توسعه فرهنگی بسیار مؤثر است بنابراین گاهی مواقع چاپ یک تصویر به اندازه یک کتاب 300 صفحه‌ای حاوی مطلب و نکات آموزشی و فرهنگی است به این معنا که یک تصویر می‌تواند به اندازه یک کتاب اثر و حرف برای گفتن داشته باشد.
    وی تصریح کرد: استان همدان باید در صنعت چاپ و نشر حضوری مؤثر در عرصه ملی و منطقه‌ای داشته باشد که تحقق این مهم نیازمند حمایت و پشتیبانی جدی مسؤولان و متولیان امر است.
    امام جمعه همدان یکی از مظاهر توسعه فرهنگی را توجه به تقویت صنعت چاپ دانست و اظهار کرد: صنعت چاپ در استان همدان با مشکلات زیادی در عرصه نشر کتاب مواجه است به نحوی که شاهد موانع زیادی در مسیر فعالیت‌های مرتبط با چاپ، ویراستاری و تأمین کاغذ برای انتشار کتاب هستیم.
    نماینده ولی فقیه در استان همدان خطاب به فعالان صنعت چاپ و نشر گفت: شما در کار خود، فکر و اندیشه را به عنوان یک نگاه و اثر مجسم، نشر داده و القا می‌کنید که این کار اثرات اجتماعی زیادی به همراه دارد، بنابراین مسؤولیت پذیری در این حوزه بسیار مهم و قابل توجه است.
    آیت‌ا... شعبانی، بوعلی سینا را مظهر عقل و باباطاهر را مظهر عرفان عنوان کرد و افزود: دیار همدان بهره مند از سرمایه‌های گسترده فرهنگی است که به رغم این همه ظرفیت این استان جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است.
    به گفته وی، استان همدان ظرفیت‌های فرهنگی ویژه و قابل توجهی در عرصه ملی و منطقه‌ای دارد که شکوفایی آنها تنها نیازمند حمایت است، بنابراین برگزاری این قبیل جشنواره‌ها برای بیان مشکلات، رفع موانع و حمایت از فعالان عرصه چاپ و نشر کاری بسیار مهم و ارزشمند است.
    امام جمعه همدان تأکید کرد: چاپ کتاب و نشر آن امری مقدس است.

    اسماعیلی: تلاش برای تهیه 80 درصد کاغذ مورد نیاز کشور در داخل
    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: بنای این وزارتخانه در اولین قدم، فعال کردن و اتمام پروژه‌های تعطیل و نیمه کاره حوزه‌های فرهنگ و هنر در مناطق مختلف کشور است.
    محمدمهدی اسماعیلی در آیین افتتاح موزه چاپ و نشر و جشنواره صنعت چاپ استان همدان که در مجتمع فرهنگی بوعلی سینا برگزار شد، افزود: یکی از مشکلات فعلی کشور در حوزه‌های مختلف از جمله عرصه فرهنگ و هنر، گستردگی و فراوانی طرح‌ها و پروژه‌های تعطیل و نیمه‌کاره است.
    وی اظهار کرد: بیشتر این طرح‌ها پس از آغاز عملیات اجرایی و با کمی پیشرفت فیزیکی به دلایل مختلف متوقف و تعطیل شده‌اند در حالی‌که اگر در زمان مقرر اعتبار لازم برای آنها تأمین می‌شد با یک دهم هزینه فعلی مورد نیاز تکمیل و بهره برداری می‌شدند.
    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دولت سیزدهم فعلا برنامه‌ای برای آغاز طرح‌های جدید ندارد و محور اصلی کار دولت در سفرهای استانی، فعال کردن طرح‌های راکد و به نتیجه رساندن پروژه‌های نیمه تمام است.
    اسماعیلی اظهار کرد: رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت در سفرهای استانی خود فراتر از انتظار وزارت فرهنگ و ارشاد در خصوص تأمین اعتبارات پروژه‌های نیمه تعطیل حوزه فرهنگ و هنر عمل کرده‌اند که امیدواریم تا پایان سال و با حضور هیأت دولت در استان همدان نیز بتوانیم بخش زیادی از مطالبات اهالی فرهنگ، هنر و رسانه‌ها در این استان را محقق کنیم.
    وی با اشاره به اینکه طرح‌های بزرگ حوزه فرهنگ و هنر به طور حتم تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری می‌رسند، گفت: برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه صنعت چاپ نیز تلاش در راستای خودکفایی این بخش است چرا که 90 درصد کاغذ، زینک و دیگر مواد مورد نیاز چاپ وارداتی است و این زیبنده ایران اسلامی نیست.
    اسماعیلی تصریح کرد: درهمین خصوص کارگروهی سه جانبه با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزارتخانه‌های صمت و فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده و قصد داریم ظرف 1.5 سال آینده 80 درصد کاغذ مورد نیاز کشور را در داخل تهیه و توزیع کنیم.
    وی با بیان اینکه برای رفع مشکل کاغذ روزنامه مجموعه فعالان صنعت نشر نیز باید بیش از گذشته تلاش کنند، افزود: در حال حاضر ظرفیت کافی برای رفع مشکل کمبود کاغذ روزنامه وجود ندارد با این حال می‌توان با کمک گرفتن از کارخانه‌های موجود در خوزستان و مازندران بخش عمده‌ای از مشکل را حل و نیاز را تأمین کنیم.
    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه استقلال صنعت نشر شعار محوری این وزارتخانه است، گفت: صنعت نشر خوزستان مدعی تولید 100 هزار تن کاغذ بود در حالی‌که مجموع مصرف کشور حدود 350 هزار تا 400 هزار تن است ضمن اینکه کارخانه مازندران نیز 60 تا 70 هزار تن امکان تولید کاغذ را دارد.
    به گفته اسماعیلی، مشکلات به وجود آمده در زمینه کمبود کاغذ موجب شد تا برخی از رسانه‌ها برای مدتی تعطیل شوند اما با وجود حذف ارز ترجیحی و با پیگیری و تأکید رئیس جمهور، ارز مورد نیاز برای این امر از طریق بانک مرکزی تأمین شده است.
    وی با بیان اینکه تعزیرات حکومتی نیز کاغذهای موجود در انبارهای کرج را برای چاپ کتاب اختصاص داده است، افزود: قوه قضاییه و تعزیرات حکومتی در این زمینه و برای رفع مشکل کمبود کاغذ همکاری و همراهی مطلوبی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند.
    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ظرفیت مناسب برای تبدیل همدان به قطب اصلی صنعت چاپ و نشر در منطقه و کشور وجود دارد، تصریح کرد: حوزه فرهنگ در سال‌های گذشته مورد بی مهری و کم توجهی قرار گرفته اما دولت سیزدهم به فرهنگ به مثابه یک رکن و محور اصلی در کشور توجه دارد.

    حجت الاسلام فلاحی: همدان نیازمند مرکزی برای حفظ آثار شخصیت‌های بزرگ علمی و فرهنگی است
    نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت نیز گفت: استان همدان با داشتن عرفایی همچون «ملاحسین قلی شوندی، شیخ محمد بهاری و ملا علی معصومی» نیازمند دبیرخانه یا تشکیلاتی منسجم برای آثار این شخصیت‌های ارزشمند فرهنگی، علمی و مذهبی است.
    حجت الاسلام احمدحسین فلاحی افزود: استان همدان مهد پرورش بزرگان و اندیشمندانی است که نقش مهمی در شکل گیری تاریخ و تمدن این دیار داشته اند و استفاده از اندیشه‌ها و خدمات آنها برای رشد و توسعه فرهنگی بسیار مهم و ضروری است.
    وی تصریح کرد: دراین زمینه ایجاد یک مرکز یا دبیرخانه برای حفظ آثار ارزشمند این علما و چهره‌های فرهیخته، زمینه آشنایی هرچه بیشتر نسل کنونی جامعه با گذشته پرافتخار این دیار را فراهم می‌کند.
    نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی افزود: علما و مفاخر استان همدان چهره‌های ملی و بین المللی و به نوعی شناسنامه و هویت این دیار محسوب می‌شوند و ثبت و ضبط آثار این بزرگان در این خصوص بسیار مهم است.
    وی در ادامه با اشاره به گرایش عمومی جامعه به سمت فضای مجازی، اظهار کرد: سرعت انتشار مطالب و اخبار در فضای مجازی قابل کتمان نیست اما مطالعه مکتوب لذت بیشتر و بهتری دارد.

    حاجی بابایی: داشته‌های همدان مهم‌ترین ظرفیت برای تبدیل شدن به یک قطب ملی و منطقه‌ای در حوزه‌های مختلف علمی و فرهنگی
    حمیدرضا حاجی بابایی دیگر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: رهبر فرزانه انقلاب سال 1383 در سفر به همدان فرمودند که «همدان سه هزار و 300 سال تاریخ قطعی دارد و شهری در جهان با این تاریخ سرپا نیست»، همدان دست کم 500 سال پایتخت کشور بوده است. وی با بیان اینکه در این راستا همدان در شورای فرهنگ عمومی کشور با عنوان «پایتخت تاریخ تمدن ایران اسلامی» مزین شده است، افزود: اجازه نداریم سخنانی به زبان بیاوریم که در تراز پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین نباشد. وی با اشاره به اینکه همدان در طول تاریخ دانشمندان مطرح و بزرگی را در عرصه علمی داشته است، افزود: این داشته‌ها مهم‌ترین ظرفیت برای تبدیل شدن این استان به یک قطب ملی و منطقه‌ای در حوزه‌های مختلف علمی و فرهنگی است.
    نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت با اشاره به ظرفیت‌ها و داشته‌های این استان در حوزه‌های مختلف علمی و فرهنگی گفت: استان همدان توان و ظرفیت تبدیل شدن به نماد فرهنگ ملی با شاخص‌های مشخص و قابل ارزش در کشور را دارد.

    قاسمی‌فرزاد: در منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد از فعالان صنعت چاپ حمایت می‌کنیم
    استاندار همدان نیز گفت: سند فرهنگی کشور باید در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی تهیه و تدوین شود.
    علیرضا قاسمی فرزاد افزود: انقلاب اسلامی ایران، انقلابی فرهنگی است چراکه پس از پیروزی انقلاب شاهد ایجاد و شکل گیری سازمان‌های فرهنگی متنوعی برای پیشبرد اهداف انقلاب در کشور بودیم.
    وی اظهار کرد: از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست داریم با توجه به فراهم شدن موقعیت مناسب برای ترویج تفکر انقلابی در کشور، ساز و کار مربوط به تدوین سند فرهنگی در تراز جمهوری اسلامی و برگرفته از فرهنگ قرآنی و اسلام ناب محمدی(ص) باشد.
    وی تأکید کرد: برهمین اساس با تهیه و تدوین این سند و مشخص شدن متولیان هر بخش باید از موازی کاری و هرگونه ناهماهنگی در مسیر اجرای کار جلوگیری شود.
    قاسمی فرزاد گفت: تاریخ و تمدن استان همدان واجد ویژگی‌های ارزشمند و قابل توجهی است و برهمین اساس طرح‌ها و برنامه‌های مدیران اجرایی استان نیز باید متناسب و در تراز این موقعیت و جایگاه باشد و ضروری است از هرگونه فعالیت که به این موقعیت و جایگاه خدشه وارد می‌کند، پرهیز شود.
    استاندار همدان با اشاره به ضرورت حمایت از صنعت چاپ، افزود: این صنعت با بهره مندی از علم و دانش همواره موجب جهش خارق العاده کشور در عرصه‌های مختلف می‌شود چرا که همه امور و بخش‌ها به شکلی متاثر از این صنعت مهم است.
    وی اظهار کرد: یکی از سیاست‌ها و رویکردهای محوری دولت سیزدهم حمایت همه جانبه در راستای تقویت صنعت چاپ است و برهمین اساس در استان همدان نیز از این صنعت برای تقویت و توانمندی به صورت مناسب و جامع حمایت خواهیم کرد.
    قاسمی فرزاد با تأکید بر اینکه اجازه نمی‌دهیم اتحادیه مربوط به صنعت چاپ و نشر در استان همدان تضعیف شود، گفت: رویکرد ما مبتنی بر کمک و حمایت برای پویایی و فعالیت بهینه و مناسب این اتحادیه است.
    استاندار همدان تصریح کرد: در همین ارتباط شرایط مناسب(زمین و امکانات) در منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد شهرستان فامنین فراهم است و با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی هرگونه امکانی که نیاز باشد در این منطقه در اختیار فعالان صنعت چاپ استان قرار می‌گیرد.

    احسانی: تلاش می‌کنیم موزه صنعت چاپ به عنوان مجموعه گردشگری و آموزشی به معرفی همدان بپردازد
    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این آیین گفت: دستگاه‌های قدیمی موجود در صنعت چاپ به عنوان سند، سابقه و هویت استان هستند و برهمین اساس زمینه ایجاد موزه صنعت چاپ با استفاده از این تجهیزات در استان فراهم شد.
    احمدرضا احسانی افزود: تلاش می‌کنیم این موزه به عنوان یک مجموعه گردشگری و آموزشی، زمینه معرفی هرچه بیشتر تاریخ صنعت چاپ و فعالیت‌های مرتبط با حوزه فرهنگ و نشر کتاب در استان همدان را تبیین کند.
    به نقل از ایرنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح جمعه در جریان سفر به همدان از روند اجرا و پیشرفت فیزیکی پروژه‌های فرهنگی استان بازدید و در نشست با فعالان رسانه همدان شرکت کرد.
    رئیس اتحادیه چاپخانه داران استان همدان نیز در ادامه این جشنواره گفت: صنعت چاپ ابزار شناسایی هویت کالا، تکمیل کننده محصول، توسعه رسانه و افزایش ارزش‌های اقتصادی و صادراتی است.
    امیر خضریان با بیان اینکه چاپ پایه فرهنگ، آموزش و صادرات است، بر حمایت برای متجلی کردن ارزش‌های صنعت چاپ تأکید کرد.
    وی اظهار کرد: حوزه چاپ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد کم توجهی قرار گرفته در حالی که این صنعت زیربنای اصلی بسیاری از بخش‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری است که امیدواریم در این دوره مدیران وزارتخانه توجه بیشتری به این صنعت داشته باشند.



    ارسال ديدگاه

    نام:
    پست الکترونیکی:
    کد امنیتی:
    ديدگاه: