صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: شهردار همدان با تأکید بر اینکه فرصت‌های پیشرفت را برای همدان نسوزانیم، گفت: از رسانه‌ها و مردم می‌خواهم که همدان را در قامت بین‌المللی ببینند.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، سید مسعود حسینی ظهر چهارشنبه در نشست خبری پیرامون سفر به بالی اندونزی برای شرکت در اجلاس بین‌المللی، با اشاره به نقش کلیدی خبرنگاران در توسعه شهر و کشور، واقعه فرو ریختن متروپل را تسلیت گفت و با ابراز همدردی با مردم همدان و تبریک فرا رسیدن روز دختر و میلاد حضرت معصومه(س) اظهار کرد: از همراهی و همدلی رسانه‌ها در موضوع سفر بنده به اندونزی تشکر می‌کنم چراکه رسانه‌ها نقاط قوت و ضعف این سفر را پوشش دادند.
وی در ادامه به جایگاه همدان اشاره و بیان کرد: امروز بهانه‌ای است که دور هم جمع شویم و در مورد دستاوردها صحبت کنیم و از طرفی هر برنامه‌ای حاشیه هم دارد و در خصوص حاشیه‌ها که دانستن آن حق مردم است نیز صحبت می‌کنیم.
شهردار همدان با تأکید بر اینکه به مطالبات مردم احترام می‌گذاریم، عنوان کرد: بنده چندین تقاضا در ابتدای مباحث دارم و آن اینکه رسانه‌ها و مردم، همدان را در قامت بین‌المللی ببینند و این امر برای ما بسیار بااهمیت است و باید طوری باشد که ما همدان را علاوه بر اینکه با دیگر شهرهای استان و یا کشور مقایسه می‌کنیم، این شهر را در قامت بین‌المللی ببینیم.
حسینی در ادامه اضافه کرد: موضوع دیگر اینکه در همدان حاشیه بر مردم غلبه دارد و این موضوع مانع چابکی مدیران و سازمان‌ها می‌شود و انرژی و توان بسیاری را از شهر می‌گیرد، علیرغم اینکه مردم حق دارند که به همه امور آگاهی داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه حاشیه‌ها، چابکی را از سازمان‌ها می‌گیرد، تصریح کرد: تقاضا می‌کنم که در حاشیه‌ها گیر نکنیم و اینکه چرا امروز اینقدر عقب هستیم سؤال ماست و اینکه بدانیم چرا همدان در مقایسه با شهرهای دیگر و باقی شهرهای دنیا عقب است و تمرکز بر روی نقاط قوت و ضعف در این خصوص از جمله کارهایی است که باید انجام داد.
وی در همین خصوص ادامه داد: این یک سؤال جدی است که به عنوان مثال چرا همدان در بحث ارزش افزوده 3 میلیارد تومان و یک شهر همسایه 100 میلیارد تومان دریافت می‌کند و به واقع این مهم نیاز به آسیب‌شناسی دارد.
شهردار همدان خواستار نگاه عمقی رسانه‌ها به مسائل شد و افزود: از مسؤولان بخواهیم با آمار و شاخص‌ها صحبت کند نه اینکه یک بحث جزئی یا یک رویداد، کلی از وقت را بگیرد و آنچه که اصل است فراموش شود.
حسینی با بیان اینکه همدلی و همراهی مسؤولان و مردم شهر یک مؤلفه و اصل مهم برای پیشرفت و توسعه شهر است، اظهار کرد: خدا را شکر این همدلی و همراهی در استان و در شهر وجود دارد و در شهرداری همدان هم به دنبال این هستیم و هیچ‌گاه به دنبال قطب‌بندی نیستیم و به عنوان یک نهاد اجرایی و خدمتی تمام توان خود را در این راه گذاشته‌ایم.
شهردار همدان در ادامه سخنانش بیان کرد: مردم به ما اجازه نمی‌دهند که وارد مباحث اختلافی بشویم و اگر این چنین شود برای مردم این موضوع هر توجیهی هم که داشته باشد پذیرفتنی نیست.

  فرصت‌های پیشرفت را برای همدان نسوزانیم
حسینی با اشاره به اینکه مطالبه‌گری حق رسانه‌ها است، گفت: از تمام رسانه‌ها در هر فضایی که فعالیت می‌کنند، در بعد نگاه بین‌المللی به همدان تقاضای کمک می‌کنم و دست یاری به سوی آنها دراز می‌کنم تا همدان در تراز بین‌المللی قرار گیرد البته تراز بین‌المللی، همه راه نیست و اگر قرار باشد در مسیر توسعه قدم برداریم نیاز به چندین نسخه است که یکی از آن ارتباط بین‌المللی است.
وی سخنان خود را با این جمله که فرصت‌های پیشرفت را برای همدان نسوزانیم، ادامه داد و گفت: حاشیه‌ها و مسائل باعث فرصت‌سوزی می‌شود، البته شاید ما در مورد دبیرخانه تاب‌آوری، اتفاقاتی که رخ داده و اینکه همدان به جایی رسیده که از شهردار آن برای یک رویداد بین‌المللی دعوت می‌شود باید بیشتر اطلاع‌رسانی می‌کردیم.
حسینی با اشاره به اینکه در واقع این سفر در راستای مطالبه به حق رسانه‌ها اتفاق افتاد، افزود: در شهرداری همدان یک سری اقدامات را انجام می‌دهیم که در 10 سال گذشته اتفاق نیفتاده است و شاید همین حاشیه‌ها، هزینه‌ای است که در قبال آن باید پرداخت کنیم.
وی به شهرداری الکترونیک و پرداخت هوشمند عوارض و اقدامات انجام شده در این راستا اشاره و بیان کرد: خدمت‌رسانی به مردم در راستای مبارزه با فساد در زمان خیلی کمتری انجام می‌شود و در بحث تعارض منافع هم اقداماتی انجام شده است.
شهردار همدان به خزانه‌داری شهرداری و مدیریت درست منابع هم اشاره کرد و گفت: علاوه بر بحث‌های همدان تمام اینها هزینه دارد و حتی ممکن است در بحث‌‌های حاشیه‌ای نیز برای ما هزینه درست شود.
حسینی با اشاره به اینکه در بحث شفاف‌سازی از رسانه‌ها تقاضا می‌کنیم که به ما کمک کنند، عنوان کرد: به عنوان مثال در مورد همین حاشیه‌ای که برای سفر ما پیش آمد، باید گفت مکانیزه شدن امور حتی اگر ریالی هم هزینه شود، روشن می‌کند که کجا هزینه شده است.
وی حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی را جزء اولویت‌ها عنوان کرد و گفت: از مرکز پژوهش شورای شهر نیز می‌خواهیم که در راستای سیاست‌گذاری‌ها ما را کمک کند و قصد داریم مرکز مطالعات شهرداری را هم فعال کنیم.
شهردار همدان اظهار کرد: اینکه همدان در جایگاهی قرار گرفته که برای شرکت در یک اجلاس بین‌المللی و سطح بالا در مورد کاهش خطرپذیری و بلایا از آن دعوت می‌شود و هزینه‌های شهردار برای سفر پرداخت می‌شود، حائز اهمیت است.
حسینی با اشاره به اینکه در این سفر مباحث خوبی مطرح شد و دستاوردهایی هم داشت، افزود: مدلی در آنجا به عنوان مدل همدان معرفی و ارائه شد که قرار است در استان و در کشور اجرایی شود.
وی با بیان اینکه سازمان ملل بر قدرت اجرایی شهرداری‌ها واقف شده است و می‌داند که اگر قرار است سیاستی اجرا شود به دست شهرداران است، اظهار کرد: 3 هزار و 200 نفر در این اجلاس شرکت داشتند که هزینه حضور 300 نفر بر عهده سازمان ملل بود.
وی اضافه کرد: دیپلماسی عمومی برای پیشرفت شهر نیازمند حضور فعال در نمایشگاه‌ها و اجلاس‌های بین المللی است.

  حضور همدان در یک جلسه بین‌المللی برای ما بااهمیت است
شهردار همدان با اشاره به اینکه حضور همدان در یک جلسه بین‌المللی برای ما بااهمیت است، عنوان کرد: در کنار این اجلاس امکان ملاقات با کسانی وجود دارد که در زمان دیگر دیدار با آنها وقت و زمان زیادی از ما ضایع می‌کند.
حسینی ادامه داد: بنده به لحاظ اینکه هزینه‌ای برای شهرداری نباشد تنها به این سفر رفتم و حضور ما در صحنه بین‌الملل هدف اصلی ما بود و از طرفی با سفیر اندونزی ملاقات داشتیم و صحبت شد.
وی با اشاره به اینکه بحث مدیریت شهری را در آنجا پیگیری کردیم، گفت: علاوه بر هدف اصلی دیگر اهدافی چون استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی و ایجاد راهکار و استفاده از ظرفیت آن برای برخی پروژه‌ها، دنبال می‌شد که زبان بین‌المللی را یاد بگیریم تا بتوانیم با نهادی بین‌المللی ارتباط برقرار کنیم.
وی به مقوله مدیریت پسماند و استفاده از آن نیز اشاره و بیان کرد: این موضوع نیاز به یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد و برای اینکه بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری اقدام کند نیاز به یک سری زیرساخت‌ها است تا بتوان از این طلای کثیف بهره‌برداری کرد و برای انجام زیرساخت‌ها نیاز به مذاکراتی است که البته در این سفر به طور مقدماتی مذاکراتی انجام شد.
شهردار همدان به ظرفیت استفاده از انرژی‌های نو مانند انرژی خورشیدی اشاره کرد و گفت: این یکی دیگر از مباحثی بود که در این سفر پیگیری شد و مذاکراتی با مقامات بین‌المللی صورت گرفت.
حسینی در ادامه اضافه کرد: در بحث رودخانه‌ها و سیلاب‌ها و جداسازی فاضلاب از آب نیز مذاکراتی صورت گرفت و تبدیل شهر همدان به عنوان مرکزیت غرب آسیا یکی دیگر از ظرفیت‌ها است که همدان آمادگی انجام آن را دارد که حتی به گردشگری علمی هم کمک می‌کند.

  مذاکره برای برگزاری آموزش‌های شهروندی کاهش بلایا
شهردار همدان با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگی نیز مذاکراتی شد، گفت: در موضوع برگزاری آموزش‌های شهروندی برای کاهش بلایا نیز مذاکره شد.
حسینی با بیان اینکه حضور در یک اجلاس بین‌المللی را یک غنیمت برشمردیم، افزود: کشورهای بسیاری در این اجلاس شرکت کردند و نام شهر همدان در صفحه کاهش بلایای اجلاس مطرح شده است و ارزیابی ما از این سفر بسیار مثبت بود و انگیزه شد برای ما که واحد بین‌المللی شهر همدان را هم فعال کنیم.
وی در قسمت دیگر سخنانش و در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در خصوص مبحث سفر و هزینه آن و موضوعات دیگر اظهار کرد: موضوع تاب‌آوری مبنی بر قوی بودن ماهیت و اینکه بگوییم اگر اتفاقی بیفتد ما قوی‌ترین شهر ایران هستیم این بر مبنای این است که دیگران ضعیف کار کرده اند و ما از این فرصت استفاده کرده ایم.
شهردار همدان به اجرای پروژه‌هایی چون سیل برگردان‌ها در شهر اشاره و بیان کرد: اینکه می‌گوییم همدان شهر تاب‌آور است برای آن ظرفیت‌هایی است که داریم و البته راه بسیار در پیش داریم و امروز بیش از یک هزار شهر تاب‌آور در دنیا وجود دارد.
حسینی با اشاره به انتشار فیش تنخواه انجام سفر اندونزی که در فضای مجازی منتشر شد گفت: ما همکاران سالمی در شهرداری داریم، از قضا انتشار آن فیش یک نشانه خوبی است برای جایی که قرار است جریان‌سازی کنند و یا اینکه زیرآب شخصی را بزنند.

  از نقد استقبال می‌کنیم
وی به انتقاد برخی خبرنگاران در مورد سفر اشاره کرد و گفت: از نقد استقبال می‌کنیم؛ چراکه نقد باعث سازندگی می‌شود، اما این که یک سند مالی که محرمانه یک دستگاهی است و انتشار آن جرم تلقی می‌شود در خصوص سفر شهردار همدان در فضای مجازی منتشر می‌شود باید بدانیم که در این موارد منفعت‌طلب‌ها دنبال منافع خودشان هستند.
شهردار همدان اضافه کرد: در شهرداری اگر قرار باشد خلافی رخ دهد به این شکل نیست، زیرا رانت‌ها و خلاف‌ها شکل قانونی را طی می‌کند و تخلف و فساد با هم متفاوت است و ما باید سیستم حفاظتی و نظارتی خود را قوی کنیم و این جزء نقاط ضعف ما است که این سند بیرون آمده است.
حسینی در خصوص اینکه مرخصی داشته یا مأموریت رفته است، عنوان کرد: ما برگه مأموریت را نوشته‌ایم و بلیت صادر شده است و نزدیک به 40 روز انجام کارها طول کشیده است و زمانی که موافقت‌های کلی گرفته می‌شود، جانشین معرفی می‌کنیم و ممکن است مجوز سفر نیاید، معمولاً سفر انجام می‌شود و یک مرخصی می‌نویسند که اگر مأموریت تکمیل نشود به لحاظ روال اداری کار انجام شود.
وی با اشاره به اینکه دعوت‌نامه برای خود شهردار آمده بود، افزود: بنده ساعت 5 صبح پرواز داشتم و نامه‌ای که برای شرکت وبیناری آمده بود در ساعت 12 و نیم رسیده بود.
شهردار همدان با بیان اینکه این سفر مصوبه شورای شهر را گرفته است که 10 نفر رأی مثبت و یک نفر ممتنع بوده است، گفت: پس از آن نیز در شورای انطباق فرمانداری مصوبه گرفته است که این مصوبه لازم‌الاجرا است.
حسینی با بیان اینکه بگوییم شهردار دلش سفر خواسته، دور از شأن شهر همدان و شهردار است و درست نیست، اضافه کرد: در مورد تنخواه نیز کارهای آن را دفتر انجام داده است.
وی با بیان اینکه هزینه سفر از طرف میزبان پرداخت شده است، عنوان کرد:‌ هزینه تنخواهی که پرداخت شده بود، پس از برگشت بنده از سفر به طور کامل به حساب شهرداری عودت داده شد و مصوبه شورا مبنی بر این بود که هزینه‌ای نشود.
شهردار همدان به برخی هزینه‌های سفر مانند هزینه تست کرونا در 3 مرتبه اشاره و بیان کرد: شهرداری اگر بخواهد فسادی انجام شود از این طریق انجام نمی‌شود.
حسینی با تأکید بر اینکه سفر کاملاً رایگان بود و هزینه‌ای نداشت، عنوان کرد: گفتند دوستی را با خودش برده است، نه این‌گونه نبوده و کسی که از همدان آنجا بود ربطی به شهرداری نداشت و کسی بود که با سازمان ملل کار کرده بوده و هزینه‌اش را سازمان ملل پرداخت کرده بود.

  بخش گردشگری شهرداری حذف نشده است و جزء اولویت‌های ما است
شهردار همدان در قسمت دیگر سخنانش با تأکید بر اینکه بخش گردشگری شهرداری حذف نشده است و جزء اولویت‌های ما است، اظهار کرد: همدان می‌تواند جایگاه بین‌المللی در برگزاری اجلاسیه‌ها داشته باشد.
حسینی اظهار کرد: من از دغدغه‌ای که همه داشتند ممنون هستم اما بیایید فضا را طوری مدیریت کنیم که حاشیه بر متن غلبه نکند و اگر قرار است بین‌المللی شویم نباید این‌گونه باشد.
وی تصریح کرد: خیلی از کسانی که این مباحث را مطرح کردند می‌توانستند با یک تلفن موضوع را از خود من بپرسند.
شهردار همدان با اشاره به اینکه روابط عمومی تمام توان خود را در خبررسانی این موضوع گذاشته است، گفت: اگرچه با یک روابط عمومی ایده‌آل فاصله داریم و انتقادات و مطالبات رسانه‌ها به حق است اما منکر تلاش‌‌های روابط عمومی نیستیم و البته با روابط عمومی استاندارد فاصله داریم.
حسینی اظهار کرد: خواهش می‌کنم که متن را بر حاشیه ارج بدانیم و فرصت‌سوزی نکنیم.

  معصوم زاده: تنخواه به حساب شهرداری عودت داده شد
حسین معصوم‌زاده، رئیس حوزه شهردار همدان نیز در این نشست در مورد تنخواهی که در سفر شهردار به بالی اندونزی پرداخت شد، اظهار کرد: در این سفر برای هزینه‌های اضطراری و پیش‌بینی نشده، تنخواهی قرار داده شد که ما درخواست 300 میلیون تومان را کردیم که 280 میلیون تومان پرداخت شد و 50 میلیون تومان آن هم برگردانده شد و در نهایت 230 میلیون تومان پرداخت شد.
وی تصریح کرد: به محض برگشت شهردار همدان از سفر 230 میلیون تومان به حساب شهرداری واریز شد و ریالی در این سفر از طرف شهرداری هزینه‌ای نشد.
معصوم‌زاده ابراز کرد: تنخواه به صورت امانت در دست شهردار بوده که اکنون به حساب شهرداری عودت داده شده است و تمام هزینه سفر توسط میزبان و به صورت نقدی پرداخت شده است.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: