صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۱
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۴

امروز: ۱ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Apr) 20

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه گفتگو: استاندار همدان از افتتاح 956 پروژه در همدان هم زمان با دهه فجر خبر داد و گفت: 59 واحد تولیدی در استان احیا شده است.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، علیرضا قاسمی‌فرزاد ظهر دیروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این ایام مقارن است با چهل و چهارمین سالگرد شکوهمند انقلاب اسلامی اظهار کرد: ادای احترام می‌کنیم به روح امام(ره)، معمار کبیر انقلاب اسلامی که ما را از نظام ستمشاهی نجات داد و راه روشنی را در مقابل مستضعفان گیتی قرار داد.
وی در ادامه گزارشی از عملکرد یک ساله در استان ارائه کرد و گفت: جلب اعتماد عمومی و بازسازی سرمایه اجتماعی راس امور بوده و تلاش کردیم طی بازدید از شهرستان‌ها و بخش‌های مختلف برای گره‌گشایی بین مردم حضور داشته باشیم.
مردمی‌سازی حاکمیت در دستور کار
استاندار همدان با تأکید بر اینکه در راستای جلب اعتماد عمومی بومی‌گزینی در دستگاه‌ها و ارتقای به کارگیری مدیران استان را مدنظر قرار دادیم افزود: دولت سیزدهم مردمی‌سازی حاکمیت را در دستور کار دارد که در استان‌ها نیز این اقدام انجام می‌شود که همدان جزو نخستین استان‌ها بود که این موضوع را مورد توجه قرار داد.
وی یادآور شد: دانش بنیان کردن بخش صنعت، معدن و کشاورزی، تأمین زمین برای طرح ملی مسکن، تنظیم بازار، تکمیل زنجیره صادرات، ضرورت تسهیل در سرمایه‌گذاری، کاهش خام‌فروشی با هدف افزایش ارزش افزوده و تکمیل زنجیره ارزش، توسعه صادرات و اولویت تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان و... نیز مدنظر بوده است.
59 واحد تولیدی احیا شد
قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه در زمینه اقدامات کارگروه رفع موانع تولید از نظر شاخص‌های کمی در جایگاه پنجم کشور و از نظر شاخص‌های کیفی در جایگاه سوم قرار داریم خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تا پایان آبان‌ماه 59 واحد تولیدی احیا شده است.
افزایش شرکت‌های خلاق همدان به 23 مورد
وی از وجود 14 شرکت خلاق در استان خبر داد و گفت: در تلاشیم تا پایان سال تعداد آنها به 23 شرکت برسد، 19 مرکز رشد نیز در استان فعال است که تا پایان سال به 21 مورد افزایش می‌یابد.
استاندار همدان با بیان اینکه همدان نخستین استان در غرب کشور و سومین استان در کشور است که پردیس نوآوری کشاورزی را راه‌اندازی کرده است خاطرنشان کرد: نخستین استانی بودیم که الگوی طرح کشت را استفاده کردیم.
وی نسبت به تسهیل در صدور پروانه ساخت در همدان گفت: در شهرداری همدان زمان صدور پروانه ساخت طولانی بود اما با تلاش‌های صورت گرفته تقلیل پیدا کرد و انتظار داریم به حداکثر یک‌ماه برسد.
باید نام مناسبی برای شهر حورا در نظر بگیریم
قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه در طرح نهضت مسکن در 31 شهر کار انجام شده و در همدان نیز برای زمین معارض پیدا شد بنابراین زمین قبلی را کنار گذاشتیم عنوان کرد: در حال حاضر در چندین نقطه در حال اقداماتی هستیم، یکی از موارد شهر حوراست که باید نام مناسبی برای آن در نظر بگیریم.
وی با تأکید بر اینکه تصویب شهر حورا با کمیسیون ماده 5 است که تصمیم نهایی گرفته می‌شود افزود: یک‌هزار و 200 هکتار زمین دولتی برای شهر حورا در نظر گرفته شده است.
استاندار همدان با بیان اینکه در حوزه مدیریت پسماند اقدامات خوبی صورت گرفته است گفت: در حوزه آب‌رسانی به همدان ابرپروژه انجام شد و خوشبختانه امروز چرخه آب کامل شده و کار تصفیه‌خانه در حال انجام است.
وی با بیان اینکه امیدواریم اسفندماه تصفیه‌خانه فاضلاب راه‌اندازی شود خاطرنشان کرد: در راستای مدیریت بحران آب از چاه‌های کشاورزی استفاده شد و کشاورزان با شرکت در پویش« نذر آب» 72 چاه را در اختیار قرار دادند.
قاسمی‌فرزاد با تأکید بر اینکه هم زمان حفر 30 حلقه چاه در دستور پدافندی بود که به اتمام رسیده و لازم است یکی دو مورد از چاه به دلیل داشتن مشکلاتی جابجا شوند گفت: به دنبال پایداری آب همدان هستیم و پیگیریم سهمیه دیگری از منابع آب در خارج استان داشته باشیم.
وی تأکید کرد: تکمیل شبکه انتقال آب خط پدافندی به طول 17 کیلومتر در کمترین زمان انجام شد و برای 68 درصد باقی مانده خط انتقال و تصفیه‌خانه برآورد شده بود که 36 ماه زمان لازم است اما با پیگیری‌ها این زمان تقلیل یافت.
200 روستای استان از تنش آبی خارج می‌شود
استاندار همدان با بیان اینکه از اردیبهشت تا مهرماه انتقال 400 لیتر آب در ثانیه انجام گرفت افزود: امکان انتقال 600 لیتر در ثانیه را داریم اما فعلا 400 لیتر را انتقال دادیم.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 400 لیتر بر ثانیه آب به همدان منتقل می‌شود که در گام نخست به یک‌هزار و 200 لیتر و در گام بعدی به یک‌هزار و 800 لیتر بر ثانیه خواهد رسید.
قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه تصفیه‌خانه مهاجران 3 هزار و 600 لیتر قدرت تصفیه آب دارد و تا اردیبهشت سال آینده با یک‌هزار و 800 لیتر بر ثانیه کار را انجام خواهیم داد افزود: طی تفاهمنامه با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) قرار است 200 روستای استان نیز از تنش آبی خارج شود که تاکنون 35 درصد پیشرفت داشته است.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه سلامت گفت: دولت سیزدهم زمانی پای کار آمد که کرونا فوتی‌های زیادی را داشت که با مدیریت رئیس جمهور خوشبختانه ماه‌هاست فوتی نداریم در حالی که برخی کشورها 700 مورد فوتی داشتند و دارند.
استاندار همدان با تأکید بر اینکه اقدامات این دولت سلامت‌محور است و امروز پوشش بیمه سلامت همگانی را داریم افزود: در حال حاضر در استان همدان 60 درصد زیر پوشش بیمه سلامت هستند.
وی از قرارگیری 844 هزار نفر از جمعیت همدان زیر پوشش رایگان بیمه سلامت خبر داد و تأکید کرد: 81 درصد از جمعیت بیمه‌شدگان استان در دو صندوق روستاییان و بیمه سلامت هستند.
قاسمی‌فرزاد به اجرای صددرصدی طرح نسخ الکترونیک سلامت اشاره کرد و گفت: 50 هزار میلیارد ریال برای جبران هزینه‌های درمانی بیماران سخت درمان و خاص در کشور تخصیص یافته تا از طریق بیمه سلامت حمایت شوند.
وی با اشاره به اینکه در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت زوجین نابارور از طریق بیمه سلامت حمایت می‌شوند افزود: زوجین نابارور تا سن 45 سالگی می‌توانند سه دوره از این خدمات با تخفیف 90 درصد بهره‌مند شود به طوری که از ابتدای سال تاکنون 587 زوج از این خدمات استفاده کردند.
استاندار همدان تأکید کرد:‌ در حال حاضر 881 مرکز درمانی طرف قرارداد با این مجموعه خدماتی را ارائه می‌دهند که بیمه سلامت نیز در پرداخت مطالبات مراکز درمانی نیز به‌روز اقدام می‌کند.
در 150 هکتار زمین برای کشت گلخانه‌ای تغییر کاربری داده شد
وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه در 15 سال اخیر 200 هکتار از اراضی کشاورزی گلخانه‌ای شده‌اند که به طور متوسط هر سال 10 هکتار بوده است گفت: امسال 150 هکتار زمین برای کشت گلخانه‌ای تغییر کاربری شده و قریب به 50 هکتار کار انجام شده است.
قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه توسعه کشت‌های کم‌آب‌بر در دستور کار است افزود:‌ زیر کشت بردن اراضی آیش در قالب طرح توسعه کشاورزی در اراضی دیم با همکاری ستاد فرمان امام(ره)، توسعه کشت علوفه دیم و گیاهان دارویی، کسب جایگاه مناسب در توسعه کشت قراردادی، ترویج و توسعه ماشین‌آلات کشاورزی و حفاظتی و اصلاح و توسعه قنوات از جمله اقدامات است.
وی با بیان اینکه در حوزه صنعتی احیای بیش از یک واحد صنعتی در هر هفته مد نظر قرار گرفته است افزود:‌ رشد بیش از 840 درصدی در ارائه تسهیلات روستایی، رشد 200 درصدی صادرات محصولات معدنی را می‌توان بخشی از اقدامات برشمرد.
88 درصد تعهد اشتغال در همدان محقق شده است
استاندار همدان با اشاره به افتتاح پروژه‌های استان گفت: سال گذشته در هفته دولت 530 پروژه افتتاح و 64 پروژه کلنگ‌زنی شد که اعتبار پروژه‌های افتتاحی یک‌هزار و 46 میلیارد تومان و کلنگ‌زنی‌ها یک‌هزار و 57 میلیارد تومان بود.
وی با اشاره به اینکه دهه فجر سال گذشته 499 پروژه با اعتبار یک‌هزار و 774 میلیارد تومان افتتاح شد خاطرنشان کرد:‌ سال گذشته 63 پروژه کلنگ‌زنی شد که میزان اعتبار آنها 382 میلیارد تومان بود.
قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه در هفته دولت امسال 725 پروژه با اعتبار3 هزار و 449 میلیارد تومان افتتاح شد ادامه داد: 154 پروژه نیز با اعتبار 460 میلیارد تومان کلنگ‌زنی شد.
وی از افتتاح 956 پروژه در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: اعتبار این پروژه‌ها قریب به 3 هزار و 500 میلیارد تومان است که 150 پروژه نیز با 852 میلیارد تومان کلنگ‌زنی می‌شود.
استاندار همدان مجموع پروژه‌های افتتاحی و کلنگ‌زنی دولت سیزدهم را 3 هزار و 141 پروژه با 11 هزار و 622 میلیارد تومان دانست افزود: در حوزه اشتغال نیز در سال 1401 تعهد ایجاد شغل برای 23 هزار و 589 هزار نفر بوده که در 9 ماه امسال 88 درصد محقق شده است.
10 فقره سرمایه‌گذاری خارجی داشتیم
وی با بیان اینکه در حوزه عملکرد سرمایه‌گذاری داخلی صدور مجوز سرمایه‌گذاری یک‌هزار و 982 فقره بوده است که پیش‌بینی می‌شود 24 هزار و 190 مورد شغل ایجاد کند گفت: صدور پروانه بهره‌برداری 2 هزار و 177 فقره بوده و برای 8 هزار و و 814 نفر نیز اشتغال ایجاد شده است.
قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه در حوزه عملکرد واگذاری املاک تملیکی شعب بانکی 59 واحد نیز تا یکم آبان‌ماه مجدد تملیک شده است افزود: واحدهایی مجدد به سرمایه‌گذاران واگذار شده که از مجموع تعداد واحدهای تملیکی، 25 واحد واگذار شده و تعداد تملک شده هم از یکم آبان یک مورد بوده و مابقی نیز در حال پیگیری است تا به چرخه تولید بازگردند.
وی ادامه داد: در 6 ماه دوم سال گذشته سه فقره سرمایه‌گذاری خارجی در چهار پروژه داشتیم که در 9 ماه امسال هفت فقره انجام شده که می‌توان گفت 10 فقره سرمایه‌گذاری خارجی داشتیم که یک مورد 7.8 میلیون دلار و یک مورد هم 1.6 میلیون دلار بوده است.
قاسمی‌فرزاد در ادامه نشست که به پرسش و پاسخ گذشت، در خصوص به‌کارگیری افراد فاقد کد استخدامی در دستگاه‌های دولتی بیان کرد: اکثر مدیران جمهوری اسلامی افراد پاکدست و سالمی هستند اما با تغییر دولت، جابه‌جایی انجام خواهد شد و ما وظیفه داریم نسل جوان را هم وارد دستگاه‌ها کنیم.
فرصت آزمون و خطا نداریم
وی با تأکید بر اینکه بر اساس جایگاه محل خدمت، متناسب با ضرورت افراد انتخاب می‌شوند گفت: فرصت آزمون و خطا نداریم و باید افراد به کار گرفته شده توانمند باشند، ممکن است افرادی پیشینه خدمتی داشته باشند و افرادی هم تجربه دارند.
عقد اخوتی با کسی نداریم
استاندار همدان با اشاره به اینکه ما عقد اخوتی با کسی نداریم که بگوییم افراد چهار سال در پست خود بمانند افزود: اگر فردی کارآمد نباشد کنار گذاشته می‌شود، در واقع جابه‌جایی جزء لاینفک امور بوده و درصددیم افراد توانمند فارغ از دسته‌بندی‌های سیاسی به کار گرفته شوند.
سرما عامل افت فشار آب
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا همچنان مسئله قطعی و افت فشار آب را در مناطقی از شهر شاهد هستیم گفت: امسال سرمای زمستان منفی 25 درجه سانتیگراد را در همدان تجربه کردیم و زمانی که آب را به نقطه‌ای انتقال دادیم، دمای آن تا منفی 32 درجه نیز کاهش پیدا کرده و همین مساله باعث شده با شکستی لوله‌ هم مواجه شویم.
قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه هفته گذشته یکی از پمپ‌ها به علت سرمای هوا دچار ترکیدگی شد و جابه‌جایی و رفع اشکال آن نوساناتی ایجاد کرد تأکید کرد: شب‌ها نیز فشار آب را کاهش می‌دهند تا شبکه دچار اختلال نشود.
وی یادآور شد: روی پروژه آب فعلا کار می‌شود و بالاخره کاری که دو سال قرار بود انجام شود در چند ماه انجام شده و نیاز به زمان است که مواردی را اصلاح و بهبود ببخشیم.
استاندار همدان با بیان اینکه مردادماه امسال هیأت دولت سفری به استان داشت و شاهد دستاوردهای زیادی بودیم خاطرنشان کرد:‌ در این سفر 14 هزار و 70 میلیارد تومان اعتبار جذب شده که تاکنون یک‌هزار و 300 میلیارد تومان تخصیص یافته است.
وی ادامه داد: سال‌های گذشته 200 یا 300 میلیارد تومان به استان می‌آمد که پولی نبود و آن هم صرف هزینه‌های جاری می‌شود اما در چند ماه با سفر هیأت دولت پول خوبی به استان تزریق شد به طوری که کارگاه عمرانی در سطح استان اتفاق افتاده است.
قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه اعتبار بسیار خوبی در پروژه‌های فرهنگی در این سفر دیده شده است گفت: 30 میلیارد تومان به پروژه‌های فرهنگی با نظر شورای فرهنگ عمومی اختصاص یافت، دو اقدام مهم در حوزه فرهنگی صورت گرفته که سند فرهنگی و قرآنی با حضور رئیس جمهور رونمایی شد تا آن را در استان پیش ببریم.
وی از اجرای 850 عنوان برنامه فرهنگی در دهه فجر امسال خبر داد و افزود: ارسال پرونده هگمتانه به یونسکو اقدامی مهم در حوزه فرهنگی است که احتمالا تابستان 1402 ثبت جهانی هگمتانه را شاهد باشیم.
استاندار همدان تأکید کرد: 150 میلیارد تومان در سفر رئیس جمهور برای ثبت جهانی هگمتانه و اداره میراث فرهنگی تعلق گرفته و این پروژه برای ما بسیار حائز اهمیت است.
به دنبال خط هوایی اختصاصی برای همدان هستیم
وی نسبت به انتقادی در خصوص فعالیت فرودگاه همدان گفت: هزینه سوخت و استهلاک ناوگان هوایی وجود دارد و وقتی هواپیما می‌آوریم مردم هم باید بلیت بگیرند و استقبال صورت گیرد که متأسفانه این گونه نیست.
قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه به دنبال خط هوایی اختصاصی هستیم تا فعالیت فرودگاه امکان‌پذیر باشد افزود: به دنبال این هستیم یک خط هوایی اختصاصی در همدان باشد و مواقعی که از پروازها در همدان استقبال نمی‌شود به جای دیگری برود و مسافر داشته باشد.
وی در خصوص پروژه ایستگاه راه آهن نیز گفت: پروژه‌های نیمه تمام فراوان است و آنچه تعیین تکلیف شده برای این پروژه 14 هزار میلیارد تومان اعتبار لحاظ شده و هر موقع اعتبار تخصیص یابد طرح‌های تعریف شده نیز پیش خواهند رفت.
استاندار همدان تأکید کرد: در خصوص ایستگاه راه‌آهن در حوالی مجموعه شرکت گاز و رباط شورین با جانمایی، کار انجام می‌شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به عملکرد خود چه نمره‌ای می‌دهید و آیا اگر کسی بهتر از شما باشد که بخواهد مدیریت استان را به دست گیرد، مسؤولیت را تحویل می‌دهید؟ افزود: کسی به خودش نمره نمی‌دهد نمره را باید رئیس جمهور و هیأت دولت بدهد که برای عملکرد خود در سال 1400 نمره عالی دریافت کردیم.
قاسمی‌فرزاد گفت: ما خادم ملت هستیم و هر گاه رئیس جمهور و وزیر کشور به این نتیجه برسند که بهتر از من کسی هست تلاش می‌کنیم تا آن فرد به کرسی بنشیند.
وی در خصوص پتروشیمی ابن سینا نیز بیان کرد: زمین این پروژه را تأمین می‌کنیم و در ارتباط با سرمایه‌گذار نیز پیگیری‌هایی در دست اقدام داریم.
استاندار همدان با تأکید بر اینکه پتروشیمی هگمتانه منحصر به فرد است و تولید تجهیزات پزشکی را انجام می‌دهد گفت: محصولات این مجموعه جنبه صادراتی دارد که ضمن تأمین نیاز داخلی می‌تواند صادرات هم داشته باشد که به دنبال تأمین خوراک آن هستیم.
وی در خصوص پروژه تاکسی هوایی شهرداری نیز عنوان کرد: تاکسی هوایی می‌تواند در حوزه توسعه گردشگری مدنظر باشد و شهرداری نیز پیگیری‌هایی دارد که انتظار داریم بخش خصوصی ورود کند.
آب تالوار آلودگی ندارد
قاسمی‌فرزاد در مورد سلامت آب نیز تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی هزاران آزمایش را در این خصوص انجام داده و اعلام کرده که آب تالوار آلودگی ندارد. استاندار همدان با اشاره به اینکه بیشترین مصرف آب استان در بخش کشاورزی است و باید تا پایان دولت 25 درصد در حوزه کشاورزی مصرف را کاهش دهیم گفت: به دنبال کشت‌های گلخانه‌ای هستیم و یک‌هزار و 200 هکتار کشت هندوانه را امسال ممنوع کردیم.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: