صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۸
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۰۰

امروز: ۷ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 26

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر همدان: روز گذشته نشست هم‌اندیشی نخبگان دانشگاهی پیرامون موضوع جوانی جمعیت و چالش‌های این حوزه برگزار و در آن از کاهش سالی هزار تولد در همدان خبر داده شد.
آیت‌ا... شعبانی: نخبگان در ارزش‌سازی درباره جمعیت ورود کنند
به گزارش هگمتانه، نماینده ولی فقیه در استان همدان پیش از ظهر دیروز در نشست هم‌اندیشی نخبگان دانشگاهی پیرامون موضوع جوانی جمعیت و چالش‌های این حوزه گفت: نخبگان باید در ارزش‌سازی ورود کنند که یکی از این موارد موضوع جوانی جمعیت است.
آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی با اشاره به فعالیت مجموعه «نفس» در موضوع پیشگیری از سقط‌ جنین عنوان کرد: این مجموعه طی سال گذشته موفق شد 150 نفر را در استان از سقط منصرف کند که ارزشمند است.‌
نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: از دوران پهلوی تا دهه هشتاد بر کاهش فرزندآوری تأکید می‌شد و شعار کاهش جمعیت مطرح بود که قطعاً در مدت دو یا سه ساله نمی‌توان این مسیر را در جهت خلاف خود تغییر داد.
وی با اشاره به اینکه موضوع کنترل جمعیت تبدیل به فرهنگ شده اما از همان راه که رفتیم باید به مسیر اصلاح روند برگردیم عنوان کرد: لازم است برنامه‌ریزی‌ها طوری باشد که به جبران کاهش جمعیتی که در گذشته اتفاق افتاده، بپردازیم.
آیت‌ا... شعبانی خاطرنشان کرد: حل بحران جمعیت در اولویت مسائل کشور است و با وجود اینکه بخشی از واقعیت‌های اجتماعی دچار مشکل شده باید بپذیریم با همین روال فعلا مسأله جمعیت را در اولویت قرار دهیم.
نماینده ولی فقیه در استان همدان بیان کرد: ارزش‌ها در برخی موارد ناسازگاری دارند بنابراین نخبگان باید در ارزش‌سازی ورود کنند البته همه باید تلاش کنیم با یکسان کردن ظاهر و باطن ارزش‌ها و تبیین ارزش‌های واقعی جامعه را از بحران جمعیت نجات دهیم.

رضوان: 95درصد دانشجویان دانشگاه بوعلی در سن ازدواج
رئیس دانشگاه بوعلی سینا نیز گفت: 95 درصد دانشجویان دانشگاه بوعلی در سن و موقعیت ازدواج هستند اما شرایط برای ازدواج آنها فراهم نیست.
حسین رضوان اظهار کرد: 11 هزار دانشجو در دانشگاه بوعلی در حال تحصیل هستند که 95 درصد آنها در سن و موقعیت ازدواج قرار دارند اما شرایط برای ازدواج آنها فراهم نیست.
رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: چند موضوع جدی در این خصوص وجود دارد که اشتغال نخستین و مهمترین دغدغه دانشجو است.
وی ادامه داد: صاحب فرزند شدن برای بانوان در شرایط تحصیل و اشتغال بسیار مهم است اما بالاترین امکانی که برای دانشجو در این خصوص منظور شده اجازه مرخصی تحصیلی است.‌
رضوان بیان کرد: معتقدم کلید ازدواج در اختیار پدران خانواده است که باید متقاعد شوند تا مدتی پسر را بعد از ازدواج حمایت کنند و در ازدواج دختر هم سخت‌گیری نکنند، پدر باید به این درک برسد که اولویت نیاز فرزند او ازدواج است تا زمینه ازدواج و تشکیل خانواده در فرزندان تسهیل شود.
وی متذکر شد: در این راستا لازم است سبک ازدواج هم تغییر کند مثلاً می‌توان ازدواج دوران دانشجویی را با زندگی خوابگاهی مثل سایر مجردان تلفیق کرد. البته خوابگاه متاهلان هم باید حمایت و تقویت شود.

مجذوبی: کاهش آمار ولادت یک دهه گذشته در همدان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا هم گفت: آمار ولادت در یک دهه گذشته سالانه یک هزار مورد در این استان کاهش داشته و از 32 هزار نوزاد در اوایل دهه 90 به 22 هزار نوزاد در این دهه رسیده است.
محمد مهدی مجذوبی افزود: میزان باروری کلی در کشور 1.69 است و اگر به زیر 1.5 برسد در سیاه‌چاله جمعیتی گرفتار می‌شویم که خروج از آن بسیار سخت و دشوار است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا ادامه داد: میزان باروری کلی در استان همدان حدود 1.65 و زیر نرخ جایگزینی است که برای رسیدن به حد جایگزینی جمعیت باید به نرخ بالای 2.5 دست یابیم در حالی که طی 10 سال گذشته هرسال حدود هزار نفر از موالید کاهش یافته است.
مجذوبی بیان کرد: سال 90 حدود 24 هزار واقعه ازدواج در استان ثبت شده که هم اینک به 12 هزار مورد کاهش یافته و این روند در کاهش موالید و جوانی جمعیت تأثیر بسزایی داشته است.
وی افزود: همچنین در دهه 90 سن مادران در نخستین زایمان بین20 تا 24 سالگی بود که در سال 1400 سن مادران در اولین زایمان به 30 تا 34 سال رسیده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا، سقط جنین، طلاق، اشتغال بی‌رویه خانم ها، ناباروری، نداشتن امنیت شغلی آقایان، شرایط اقتصادی و سبک زندگی را از علل مؤثر بر کاهش نرخ جمعیت دانست.

ستاری نوید: خیران به موضوع جوانی جمعیت ورود کنند
مدیرکل امور بانوان استانداری همدان نیز گفت: موضوع جمعیت، امروز به یک جنگ تبدیل شده بنابراین برای پیروزی در این جنگ باید جبهه‌ای متحد از مردم و حاکمیت تشکیل شود.
به نقل از فارس، فاطمه ستاری نوید با بیان اینکه راهبرد اصلی کشور در حال حاضر افزایش جمعیت سپس تعالی خانواده است ادامه داد: برای تأمین اعتبار مورد نیاز اجرای قانون جوانی جمعیت، خیران نیز ورود و حمایت کنند تا دغدغه‌های درمان ناباروری و بضاعت محدود خانوار در افزایش تعداد فرزندان مورد حمایت خیران قرار گیرد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: