۳
مهر
۱۴۰۲
شماره
۵۴۴۳
عناوین صفحه
هنر، بهترین ابزار
«اگر در جامعه، درخشش هنر وجود داشته باشد، فضای جامعه درخشان میشود. هنر در جمهوری اسلامی یک وسیله و ابزار و از شمار بهترین هاست. اگر جمهوری اسلامی حرفی برای گفتن و یا ایدهای برای عرضه کردن دارد، این عرضه باید با بهترین شیوهها که همان هنر است انجام گیرد. هنر امروز ایران، هنر مقاومت است، نه هنر تسلیم و سازش.»
ایده تشکیل خانه گرافیک از این سخن و بیانات رهبر معظم انقلاب شکل گرفت؛ این نکته درخشان که برای گفتن حرف و پیام انقلاب، از قالب هنر استفاده کنیم.
فرهنگ کار جمعی
همدان شهری با قدمت چندهزار ساله است که از دیرباز زبانزد ادب و هنر در کشور و جهان است و هنرمندانی را در دامن خود پرورش داده که بر تارک کشور خوش درخشیدهاند.
با این حال ترجیح هنرمندان استان بر کار فردی و جزیرهای است و کارگروهی به معنای واقعی، در آن شکل نگرفته است.
شاید بتوان گفت خلأ فرهنگِ کار گروهی و جمعی در استان همدان بیش از استانهای دیگر به چشم میخورد. به همین دلیل بر آن شدیم تا در صدد رفع این خلأ برآییم و روحیه کار جمعی و تیمی را در هنرمندان خوش ذوق همدان تقویت کنیم.
گام اول؛ جذب و جمع
در اولین قدم به سراغ گرافیستهای جوان و متعهد که به صورت انفرادی در حال فعالیت بودند رفتیم و پس از برگزاری جلسات هم اندیشی متعدد آنها را در کنار هم جمع کردیم و هسته اولیه خانه گرافیک را شکل دادیم. پس از مدتی در طی روند فعالیت خانه گرافیک احساس نیاز به رشتههای مختلف هنری به وجود آمد. در قدم بعدی علاقمندان به فضای گرافیک و شاخههای هنری مرتبط با آن دعوت به همکاری شدند و گروههای تصویرسازی، عکاسی، خطاطی، ایدهپردازی( اندیشه و محتوا) و تایپوگرافی جهت تکمیل و همکاری فعالیتهای خانه گرافیک دعوت شدند.
این گروهها پس از برگزاری جلسات متعدد و پیوسته، به هماهنگی قابل قبولی جهت غنیتر شدن و حرفهایتر شدن تولیدات خانه گرافیک رسیدند.
عرصهای برای ظهور و بروز
با توجه به جایگاه ویژه همدان و تاریخ و تمدن غنی آن و حضور گردشگران داخلی و خارجی در این استان، فضاسازی شهری، سطح قابل قبول و چهره چشمنوازی برای عرضه به مخاطب و حفظ جایگاه هنری همدان در سطح ملی نداشت. به همین دلیل همکاری خانه گرافیک با معاونت فرهنگی ورزشی گردشگری شهرداری جهت تولید محتوای مناسب هنری و حرفهای کلید خورد.
این همکاری چند هدف را محقق کرد: حمایت از استعدادهای هنرمندان متعهد و انقلابی، ایجاد فضایی برای ظهور و بروز هرچه بهتر هنرمندان گرافیست و زیباتر شدن چهره و فضای شهری.
ساختار
فعالیت خانه گرافیک جهت تولید آثار هنری برای زیبا سازی فضای شهری با توجه به مناسبتهای ملی و مذهبی در طول سال آغاز شد. پس از انتخاب موضوع و مناسبتها، این سرفصلها در تیم محتوا و ایده از نظر بومی، اجتماعی، فرهنگی و هنری مورد بررسی قرار میگیرد.
پس از تحقیق و همفکری گروههای ایدهپرداز، محتوای قابلقبول و مناسب (شامل شعر، جمله، هشتک، حدیث و...)در اختیار تیم اجرایی قرار میگیرد.
در مرحله بعد ایدهها در خانه گرافیک مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرد و به یک ایده تصویری میرسد. سپس قالب کار مشخص میشود. در این مرحله تقسیم کار میشود و سایر گروههای هنری، به کمک خانه گرافیک میآیند. گروههای عکاسی، خط، تصویگری، تایپوگرافی و...
پس از کنار هم قرار گرفتن طرحها و ایدهها، اتودهای مختلف روی اثر انجام میگیرد و با تأکید بر اصل هنری و محتوای فاخر، اثر نهایی شده و در قالب بنر، بیلبورد و... در فضا سازی شهری مورد استفاده قرار میگیرد.
کارنامه 6 ماهه
خانه گرافیک طی 6 ماه گذشته برای مناسبتها و رویدادهای مختلف تولید اثر داشته است که از مهمترین آنها میتوان یلدا، شهادت سردار سلیمانی، دهه فجر، روز پدر، عید نوروز، ماه رمضان، روز معلم و روز دختر نام برد.
با توجه به توفیق آثاری که از ابتدای فعالیت خانه گرافیک در شهر نصب شده و مورد استقبال همشهریان قرار گرفته بود، برای عید نوروز و قرین شدن با ماه مبارک رمضان، با حجم زیاد درخواستها مواجه شدیم و بیش از 40 طرح مختلف و متنوع کار شد. طرحهایی که علاوه بر وجه هنری و محتوای فاخر، زیبا و در شأن همشهریان فرهنگ دوست همدان بود.
بهرهمندی از ظرفیت بانوان هنرمند
پروژه اخیر خانه گرافیک پروژه «روز دختر» بود. با توجه به اهمیت موضوع چند نکته قابل ذکر است. 1- خانمها ویژگیها و ظرافتهای زنانه را بهتر تحلیل و درک میکنند، به همین دلیل درتمامی مراحل این پروژه، از ایده تا اجرا (عکاسی، خط، تصویرگری،گرافیک و... ) خانمها عهدهدار پروژه بودند که اگر نگوییم بیسابقه اما در همدان کمسابقه است. 2- پرهیز از محتوای شعاری و تکراری و گفتن اهداف زیرلایهای و اندیشهای 3-از زبان ساده و در عین حال هنری و حرفهای برای انتقال مفاهیم در کوتاهترین زمان ممکن استفاده شد.
انتخاب هشتکها، جملات و عبارتها، ساعتها جلسه و همفکری و همکاری گروههای مختلف را به همراه داشت تا به نتیجه مطلوب برسد.
گامهای استوارتری در پیش است...
هدف خانه گرافیک انقلاب اسلامی، ارتقاء سلیقه هنری و متعهد در مخاطب است. با کمرنگ کردن محتوای کلیشهای و تکراری و آثاری که فاقد نگاههای عمیق محتوایی و هنری هستند به دنبال معرفی چهره تازهتری از هنر و پیوند آن با ارزشهای انقلاب اسلامی (با رصد و به کارگیری صحیح بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون مسائل روز و جاری کشور) و ایجاد موج رسانهای و محتوایی در استان و حرکت رو به رشد هنر متعهد است.
و این هنوز قدم اول خانه گرافیک است و نیازمند حمایت مسؤولان و همشهریان گرانقدر و تلاش و پشتکار دوچندان این جوانان متعهد و انقلابی است و راهی طولانی در پیش است...