صفحه 1 : فرهنگی صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : گردشگری صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۱۳
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۰۵

امروز: ۱۳ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Thursday 2024 (May) 02

عناوین صفحه

  • تشکر "ویژه" از شهردار همدان به‌ دلیل راه‌اندازی مجدد تالار فجر
  • رحماندوست چهره ماندگار شعر کودک
  • اعتبار 18 میلیارد تومانی شهرداری همدان برای جداره‌سازی
  • عطرآگین شدن فضای شهر با پخش اذان زنده ظهر و عصر توسط قاریان ممتاز همدانی
  • پاسخ‌گویی مستقیم رئیس شورای اسلامی شهر به شهروندان همدانی در سامانه ١٣٧
  • دیدار مدیر منطقه 3 شهرداری همدان با کارگران این منطقه
  • ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری منطقه 2 شناسایی و معرفی شود
  • الگوهای جامعه معلمان به عنوان قهرمان معرفی شوند
  • مزاحم اینترنتی در دام پلیس فتا
  • محکومیت 8 میلیارد ریالی قاچاقچی کالا
  • خطر سقوط در کمین تیم پاس
  • معلمی که امام خمینی(ره) خطبه عقدش را خواند
  • رایگان شدن درمان کودکان تا 7 سال سرمایه‌گذاری برای آینده است
  • چرایی تفاوت چشمگیر آمار گردشگران همدان با دیگر استان‌ها
  • کاهش 90درصدی هزینه درمان بیماران سرطانی
  • سیر صعودی حیوان‌گزیدگی
  • تصویربرداری هوایی و سه بعدی شهر با مقیاس 1.500
  • هگمتانه، گروه خبر همدان - زهره عباسی صالح: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان ازاحداث ابر پروژه فولادی با 30 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در استان همدان خبر داد.
    به گزارش هگمتانه، احمد شانیان؛ مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان و علی مسلم‌خانی؛ مدیر روابط عمومی این مجموعه با حضور در دفتر روزنامه هگمتانه با سید حامد تروهید؛ مدیر مسؤول این روزنامه به گفت‌‌وگو نشستند.

    شانیان: روزنامه هگمتانه جایگاه ویژه‌ای دارد
    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در این جلسه گفت: رسانه‌های رسمی و منصف به مانند هگمتانه همواره جایگاه ویژه‌ای دارند، رسانه‌هایی که سبقه بالایی دارند و افراد باتجربه و خبره در آنها فعالیت دارند، در کار خود موفق هستند.
    شانیان عنوان کرد: مطالب روزنامه هگمتانه را روزانه می‌خوانم و واقعا منصفانه به مسائل می‌پردازد، به همین دلیل است که توانسته اثرگذاری قابل توجهی داشته باشد؛ همچنان آرزوی توفیق و موفقیت روز افزون را برای این روزنامه دارم.

     افزایش تعداد واحدهای صنعتی از 50 به 1200 مورد
    شانیان خاطرنشان کرد: شرایط در انقلاب اسلامی به نحوی پیش رفته است که از تعداد 50 واحد صنعتی ابتدای انقلاب امروز به 1200 واحد صنعتی رسیدیم.

     سرعت بالای جهش تولید و تجارت در استان همدان
    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه امروز سرعت بالایی در حوزه جهش تولید و تجارت استان همدان شاهد هستیم گفت: وقتی قبلا شهرک «های‌تک» استان را نگاه می‌کردیم یک زمین بایری بود که کسی اطلاعی از آن نداشت اما موقعی که ساختارها شکل گرفت و واحدها راه‌اندازی و افتتاح شد، شاهد هستیم که شناخته شده و دیگر حتی زمین‌های واگذاری در حال تکمیل است.

    همدان دارای تنها شهرک «های‌تک» فعال کشور
    شانیان با تأکید بر اینکه امروز مردم استان همدان شهرک های‌تکی را می‌بینند که ‌سوله‌ها فعال است و رفت و آمد کارگرها و ورود و خروج مواد اولیه وجود دارد ادامه داد: این یعنی شهرک «‌های‌تک» همدان تنها شهرک «های‌تک» فعال کشور است که فعالیت‌هایی را دارد.
    وی با اشاره به اینکه استان قبلا با کمبود نیروی کار حتی با حقوق کم مواجه بود گفت: امروز ما در واحدهای صنعتی نه تنها تأکید داریم حقوق‌ کارکنان بهتر شود بلکه از فارغ‌التحصیلان با ارزش افزوده بهتر با حقوق بالاتر استفاده شود، یعنی یک قدم رو به جلو حرکت کردیم.
    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه امروز در کارخانه‌های استان کمبود کارگر ساده داریم این یعنی یک قدم روبه جلو و دغدغه ما از یک بخش به بخش دیگر منتقل شده است افزود: امروز شهرستانی مثل تویسرکان در استان به عنوان «قطب دارویی» در کشور شناخته شده است؛ زمانی این شهرستان با 10 واحد صنعتی کار را انجام می‌داد که امروز 45 واحد صنعتی و بیش از 50 طرح صنعتی دارد که همه به نتیجه خواهد رسید.

    رشد 20 درصدی صنعت همدان
    وی خاطرنشان کرد: امروز استان همدان یک هزار و 170 واحد صنعتی دارد، سال گذشته 130 پروانه بهره‌برداری واحد صنعتی صادر شد که امسال پیش‌بینی می‌شود تعداد به 135 پروانه برسد.
    شانیان با بیان اینکه این مهم نشان می‌دهد در مدت کم بالغ بر 20 درصد صنعت استان رشد داشته است که رقم قابل توجهی است گفت: در حال حاضر 300 طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بیش 60 درصد وجود دارد و تمام تلاش ما این است که در این دولت این طرح‌ها به نتیجه برسد.

    راه‌اندازی ابر پروژه فولادی با 30 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری
    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان همچنین از احداث ابر پروژه فولادی در شهرستان کبودراهنگ خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاری 30 هزار میلیارد ریالی در این واحد صنعتی گامی بلند در جهت تکمیل زنجیره تولید فولاد در استان همدان است؛ می‌توان گفت این مجموعه بزرگترین سوله صنعت تاریخی استان است.
    وی با اشاره به روند احداث مجتمع تولیدی « نورد نگارین پولاد ماد»، فعالیت این مجموعه را در تحقق جهش تولید و لبیک به بیانات مقام معظم رهبری مؤثر دانست و افزود: ابر پروژه فولادی صنعت، استان را در ریل توسعه و تحول اقتصادی قرار خواهد داد.
    شانیان تصریح کرد: این مجتمع یکی از بزرگترین پروژه‌های تاریخ استان در حوزه تولید محسوب می‌شود که با حمایت دولت سیزدهم در حال ساخت است.
    وی با اشاره به اینکه در مجتمع فولادی کبودراهنگ از به روزترین تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده می‌شود و جزو صنایع سبز کشور محسوب می‌شود گفت: آب مورد نیاز این ابرپروژه از پسآب فاصلاب شهری تأمین خواهد شد.
    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه بهره‌برداری و راه‌اندازی این واحد صنعتی برای 300 نفر از جوانان استان اشتغال ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: در این مجتمع میلگرد کلاف و شاخه تولید می‌شود که از محصولات پرمصرف در صنایع مختلف کشور محسوب می‌شود و در عرصه صادرات نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.
    وی با اشاره به سرمایه‌گذاری شرکت خارجی در تولید ماشین «سی ان سی» که در غرب خاورمیانه بی‌نظیر است گفت: در حال حاضر دستگاه‌هایی از کشور چین به ایران وارد می‌شد اما دیگر در استان همدان تولید خواهد شد.
    شانیان ایجاد کارخانه دارویی در همدان را از دیگر دستاوردها برشمرد و عنوان کرد: کارخانه « مهان کاغذ» در تویسرکان افتتاح شد که جزو چند کارخانه برتر در کشور در حوزه کاغذسازی محسوب می‌شود و یکی از مجموعه‌های بی‌نظیر است.
    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان یادآور شد: اگر در سال‌های آینده بخواهیم به سمتی حرکت کنیم که تنها کارخانه ایجاد و به آن افتخار کنیم، کار اشتباهی را پیش گرفته‌ایم چرا که سیاست ما باید به سمتی باشد که کارخانه‌هایی با ارزش افزوده و فناوری بالا ایجاد کنیم و از این دوره گذر کنیم که بخواهیم در همدان کارخانه بزنیم و تعداد آنها را بالا ببریم.
    وی افزود: پتروشیمی ابن‌سینا از مصوبات سفر مقام معظم رهبری معطل بود که آسیب‌شناسی کردیم و مسائل و مشکلات آن احصا شد و موضوعات مختلف همچون آب، برق و خط گاز مطرح می‌شد، در واقع سرمایه‌گذار به دنبال انجام کار نبود که جلساتی برگزار کردیم و تأکید کردیم در صورت عدم اجرای کار خلع ید خواهیم کرد و بدین ترتیب سرمایه‌گذار جدید معرفی شد.

    قول می‌دهیم حتما پروژه ابن‌سینا انجام شود
    شانیان بیان کرد: امروز قول می‌دهیم که حتما پروژه ابن سینا انجام خواهد شد و کار روی روال است و شرط ما نیز برای سرمایه‌گذاران این بوده که منابع آنها در استان باشد، آنها در قدم اول به قول خود عمل کردند و چندصد میلیارد تومان منابع خود را به برای این پروژه اختصاص دادند.
    وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم جواز تولید خودرو برقی در استان صادر شود و بعد این مسأله را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد گفت: تکمیل زنجیره فولادی در استان مدنظر است.
    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه معادن استان همدان آنچنان غنی نیست و تقریبا جزو شانزدهمین استان کشور از لحاظ میزان ذخیره معادن هستیم گفت: استفاده از این ظرفیت‌ها و ایجاد توسعه با توجه به جلوگیری از خام‌فروشی و تکمیل زنجیره مدنظر است.

    آهن اسفنجی همدان صادر می‌شود
    وی با بیان اینکه در صنایع فولادی، سنگ آهن و کنسانتره را به اندازه کافی داریم و نه تنها سنگ آهن از استان خارج نمی‌شود بلکه واردات آن را هم انجام می‌دهیم و عملا خام‌فروشی سنگ آهن نداریم افزود: اقدامات در مورد آهن گندله در حال تکمیل است و مجوز آهن اسفنجی نیز گرفته شده و به زودی صادر خواهد شد.
    شانیان با اشاره به اینکه فولاد در شهرک ویان به عنوان کلاف و محصول نهایی ارائه خواهد شد خاطرنشان کرد: به سمتی حرکت می‌کنیم که تمام اقدامات سنگ آهن را در استان انجام دهیم، تا دو سال آینده کامل خواهد شد تا هیچ ارزش افزوده‌ای از استان خارج نشود.
    وی با بیان اینکه در حوزه سیلیس، فروسلیس‌ها را داریم و نخستین واحد شمش منیزیم کشور نیز در استان همدان به بهره‌برداری رسید که ارزش افزوده بالایی دارد گفت: با اقدامات صورت گرفته در هر حوزه سعی کردیم جلوی خام‌فروشی را بگیریم.

    هوشمندسازی معادن همدان در دستور کار است
    وی با بیان اینکه هوشمندسازی معدن استان همدان در دستور کار قرار گرفته است خاطرنشان کرد: امسال چندین معدن استان هوشمند خواهد شد، به نحوی که میزان ورود و خروج معادن مشخص خواهد شد که این مهم شفافیت را به دنبال دارد.
    وی با بیان اینکه در حال حاضر معادنی به مزایده گذاشته می‌شوند که چندین سال معطل مانده بودند افزود: اولا معادن راکد فعال خواهد شد و دوما معادن خوب را با تعهد محضری به شرط فرآوری خواهیم داشت، یعنی اگر مثلا دولومیت در نهاوند واگذار می‌شود، بخشی مربوط به تعهدی است که حتما باید در استان این ماده فرآوری شود.

    سلب صلاحیت 35 معدن
    مدیرکل صمت استان همدان خاطرنشان کرد: به چند سرمایه‌گذار معدن استان اولتیماتم داده‌ایم که اگر بخواهند هنوز احتکار کنند، در حوزه معدن سلب صلاحت خواهند شد؛ سلب صلاحیت روند سختی دارد و تاکنون نیز 35 معدن سلب صلاحیت شدند.
    وی از وجود 302 معدن در استان همدان خبر داد که از این تعداد 200 معدن فعال هستند و افزود: معادن غیرفعال استان یا صرفه اقتصادی ندارند، یا معارض، مشکلات محیطی زیستی و منابع طبیعی و سایر موضوعاتی دارند که مسأله مربوط به سازمان صمت نیست.
    ورود ایمیدور به معادن همدان
    شانیان با اشاره به اینکه سعی کردیم از معادن بسیار خوب و دارای ارزش افزوده حمایت ویژه کنیم خاطرنشان کرد: پهنه‌هایی در استان تعیین تکلیف نشده بود و سازمان نوسازی و توسعه معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) را وارد کار کردیم.
    وی با اشاره به اینکه با ورود این سازمان به هر استان، آن استان آباد شده است گفت: امروز معدن گل‌گهر سیرجان وچادرملو، فولادی‌ها، معادن طلا و... زیر مجموعه سازمان ایمیدور هستند.
    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه کار ایمیدرو توسعه بخش اکتشاف معادن است که تمام استان‌ها با این سازمان وارد همکاری شدند افزود: در ایمیدور که بودم، متوجه شدم میزان سرمایه‌گذاری این سازمان در استان صفر است و این خیلی دردناک بود و قبل از آمدنم به همدان و اداره صمت، پیگیری‌هایی انجام دادم که کارهایی در این حوزه انجام شود.
    وی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری از سوی ایمیدور در استان همدان عنوان کرد: به زودی این سازمان دفتر خود را در همدان راه‌اندازی خواهد کرد که در صورت انجام این کار، استان می‌تواند به توسعه برسد.
    شانیان تصریح کرد: محدوده معادن آهن استان همدان مانند ژئوشیمی محمدآباد در اسدآباد سال‌ها بلاتکلیف بود که امروز مشخص شده و ژئوشیمی در حوزه ایمیدرو و مزایده محمد‌آباد برگزار خواهد شد و قطعا برکات زیادی خواهد داشت.

     فرآوری لیتیوم در همدان انجام می‌شود
    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان در ادامه بیان کرد: ابتدا گمانه‌زنی‌ها بیشتر در مورد کشف این ماده معدنی در شیرابه‌های استان قم، سمنان و بخشی از ارومیه بود و بررسی‌هایی می‌شد و همدان مطرح نبود، اما بعد در همدان مشخص شد و توسط وزارت صمت به اطلاع مردم رسید.
    وی با اشاره به اینکه طبق مطالعات و نمونه‌ برداشت‌ها، کمیسیون بررسی گواهی کشف وزارت صمت کشف لیتیوم را در همدان تأیید کرد گفت: همدان راوی اول در کشف لیتیوم نبود، چرا که می‌خواستیم به نتیجه‌ای برسیم و بعد آن را به مردم اعلام کنیم.
    شانیان با بیان اینکه بعد از انتشار اخبار از سوی وزارت صمت حتی رسانه اسرائیلی هم به این موضوع پرداخت افزود: لیتیوم کشف شده در همدان از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست؛ اگر بخواهیم استخراج و فرآوری این ماده معدنی را انجام دهیم از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست اما برای ما یک محصول استراتژیک به شمار می‌آید.
    وی با اشاره به اینکه با کشف لیتیوم در همدان سرمایه‌گذاران مختلفی از کشور چین و روسیه صحبت کردند گفت: کار کشف لیتیوم در دست بخش خصوصی است و کاشف بخش خصوصی می‌شود.
    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه اقداماتی در این حوزه صورت گرفت و در وزارت دفاع جلسه‌ای تشکیل دادیم تا زنجیره لیتیوم در استان کامل باشد عنوان کرد: اقدامات کارشناسی لیتیوم چند هفته پیش آغاز و جلسات بین کاشف و متولی در وزارت دفاع گذاشته شده است و بازدید از معدن هم صورت گرفته و توافقات اولیه انجام شده است.
    وی ادامه داد: در حال حاضر روی تکنولوژی فراوری این ماده معدنی کارهایی انجام می‌شود؛ با چند نفری که قبلا در کشور استرالیا بودند هم صحبت کردیم و با گروه «مپنا» نیز صحبت شده که در خصوص باتری‌های لیتیومی آنها نیز کمک دهند تا این چرخه تکمیل شود و قطعا فرآوری آن در استان خواهد بود.
    شانیان با اشاره به اینکه معدن لیتیوم برای ما یک فضای استراتژیک در حوزه اقتصادی است که مطمئنا وابستگی ما را کم خواهد کرد گفت: کاشف این ماده معدنی ایرانی خواهد بود و از شرکت‌های تهران استفاده می‌شود؛ ما کاشف را ملزم کردیم که اگر می‌خواهند از خدمات استان استفاده کنند، باید با وزارت دفاع همکاری داشته باشند.
    وی با تأکید بر اینکه کاشف را پای مذاکره آورده‌ایم که آنها نیز هیچ منعی ندارند و بحثی وجود ندارد خاطرنشان کرد: در خصوص سرمایه‌گذار نیز بالاخره در مورد موضوعات خاص حتما باید با دستگاه‌های نظارتی مشورت گرفت، دیدیم کمترین جایی که دغدغه و خود نیز رغبت دارد که در این حوزه وارد شود، وزارت دفاع است و خوشبختانه توافقات اولیه هم با این مجموعه انجام شده و هیچ منعی وجود ندارد.
    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه این تضمین را می‌دهید که چرخه فرآوری لیتیوم در استان خواهد بود گفت: حتما این طور خواهد بود و خام فروشی نخواهیم کرد، اینطور بگوییم که امکان پذیر نیست که لیتیوم را از استان خارج کنیم و اگر هم امکان داشته باشد حتما با دستور آقای استاندار نیز موضوع فرآوری در استان خواهد بود.
     تکنولوژی بومی و ایرانی در فرآوری لیتیوم
    وی با اشاره به اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری در لیتیوم یک توافق و تفاهم بین وزارت دفاع و کاشف خواهد بود که سرمایه‌گذاری و فرآوری در حوزه وزارت دفاع است، افزود: حتما از تکنولوژی بومی و ایرانی در فرآوری این محصول استفاده خواهیم کرد.
    شانیان با بیان اینکه ممکن است از کشورهای دیگر نحوه فرآوری را یاد بگیریم اما تمام اقدامات توسط متخصصان ایرانی انجام خواهد شد در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا این اقدام باعث می‌شود کارخانه‌های در استان ایجاد شود؟ گفت: دنبال این هستیم بعد از فرآوری تولید باتری‌ها لیتیومی در استان انجام شود.

     فرآوری لیتیوم تا یک سال آینده در همدان
    وی تأکید کرد: برآورد ما این است که اگر به زودی پروانه بهره‌برداری را صادر کنیم، فرآوری آن در یک سال آینده انجام خواهد شد که چرخه فرآوری در استان اجرایی شود.
    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه نمی‌خواهیم در حوزه لیتیوم هیجانی رفتار کنیم و می‌‎خواهیم معقولانه کار پیش رود گفت: وزارت دفاع سیستم چابکی دارد و کار را جلو می‌برد و این نیست قفلی در کار باشد؛ در حوزه اقتصادی نیز مانند فضای موشکی که یکی بزند ده‌تا می‌خورد کار پیش می‌رود و از همه لحاظ خیال ما راحت است که لیتیوم به سرانجام می‌رسد.
    وی با بیان اینکه به خاطر ملاحظاتی در خصوص لیتیوم سعی کردیم از فضای هیجان به دور باشیم و کار در مسیر منطقی و معقولانه پیش رود که منجر به آسیب نرسد افزود: لیتیوم از 120 «پی پی ام» به پایین صرفه اقتصادی ندارد و در همدان 81 پی پی ام است « 81 گرم در تن» است.
    شانیان با اشاره به اینکه لیتیوم در همدان از لحاظ حجم 8.5 میلیون تن است و همینطور دو پهنه دارد که این نیز کمک‌کننده بوده که بتوانیم سرمایه‌گذار را جذب کنیم عنوان کرد: لیتیوم برای کشور محصولی را ایجاد خواهد کرد که وابستگی را کم کند و از لحاظ استراتژیک بسیار حائز اهمیت است.
    وی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه بازرسی معتقدیم باید خیلی روبه جلو حرکت کنیم افزود: در این راستا سامانه 124 را سامان دادیم؛ قبلا مردم گلایه داشتند که شکایت‌ها بی‌جواب مانده که قبل از حضورم در صمت چند هزار شکایت هم تلمبار شده و بدون جواب مانده بود اما امروز رتبه سوم کشور را در سامانه 124 کسب کردیم.
    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه بخشی از پاسخگویی‌های سامانه 124 مربوط به صمت است اما بخشی مثلا در حوزه مرغ، خود به خود به سازمان جهاد کشاورزی ارجاع داده می‌شود‌ خاطرنشان کرد: امروز در مجموعه صمت کمترین تلمبار شکایات را شاهد هستیم.
    شانیان با بیان اینکه اداره کل صمت استان دستگاه برتر در حوزه نظارت شناخته شده است گفت: در حال حاضر هشت دستگاه اصلی نظارتی فعال است که همه آنها 45 درصد نظارت در بازار و تشکیل پرونده در سازمان تعزیرات را داشتند اما سازمان صمت به تنهایی 55 درصد امتیاز را داشته است.

     همدان دارای رتبه دوم عملکرد سامانه انبارها
    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه در عملکرد سامانه انبارها در سال 1401 و 1402 رتبه دوم کشور را داشتیم خاطرنشان کرد: سامانه انبارها را با قوت بررسی می‌کنیم چرا که تخلف خیلی از خرده‌فروشان به تخلف انباردارها ختم می‌شود و به همین دلیل رسیدگی در این بخش بهتر است.
    وی تأکید کرد: استان همدان با وجود اینکه صنعت و تجارتی به نسبت‌های استان‌هایی مثل تهران، اصفهان و تبریز ندارد اما وقتی رتبه دوم سامانه انبارها را کسب می‌کند، این نشان‌دهنده آن است که 10 تا 20 برابر بالاتر از ظرفیت خود کار می‌کنیم که البته این شاخص‌هایی دارد که طبق آن عمل شده است. شانیان با اشاره به اینکه حوزه سامانه جامع تجارت از شفافیت بسیار خوبی برخوردار است عنوان کرد: می‌توان گفت در حوزه کشاورزی همدان جزو استان‌های برتر بوده و در حوزه مبارزه با قاچاق کالا جزو چند استان برتر کشور انتخاب شده که امسال رشد 70 درصدی را در میزان پرونده‌های تشکیل شده حوزه قاچاق کالا داشتیم.
    وی با بیان اینکه قاچاق کالا در همدان به نسبت استان‌های دیگر خیلی کمتر است گفت: همدان استان مرزی نیست و وسعت بالایی هم ندارد که نظارت بالایی داشته باشد و از طرفی روحیه و فرهنگ مردم این استان به نحوی است نسبت به قاچاق تقابل دارند.
    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه نسبت به سال گذشته 70 درصد رشد را در بازرسی‌ها داشتیم و قائل به این هستیم که باید از فضای سنتی بازرسی و اعزام بازرس که بخواهد گشتی در بازار بزند، بیرون آییم بیان کرد: به دنبال طراحی بازرس هوشمند و مردم‌سازی بازرسی هستیم با این رویکرد که مردم خود بازرس باشند و رصد بازار را انجام دهند و ما شکایت‌محور باشیم.
    وی با اشاره به اینکه اغلب اطلاعاتی که به ما می‌رسد از سوت‌زنی‌هاست گفت: خیلی از موضوعات را هم بازرسان ما پیگیری می‌کنند و از این منظر رتبه دوم سامانه انبارها را کسب کردیم که لحظه‌ای ورود و خروج محصولات به انبارها رصد می‌شود.
    شانیان گفت: در فضای خوشه‌ها و کانون‌های کسب و کار، همدان بسیار مستعد است و از این منظر در کشور زبانزد می‌شود.

    پیگیری ایجاد خوشه اسباب‌بازی در فامنین
    وی با اشاره به فعالیت خوشه مبل و منبت ملایر، جوراب لتگاه و پوشاک کردآباد ادامه داد: در حال حاضر برخی از کانون‌ها را توسعه داده و ایجاد می‌کنیم که به طور مثال به دنبال راه‌اندازی خوشه اسباب‌بازی در فامنین هستیم.
    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه در حوزه خوشه سنگ‌های قیمتی ایمیدو را پای کارآوردیم افزود: در حال حاضر یکی از مجهزترین مرکز تراش سنگ‌های قیمتی اجرایی شده و فاز توسعه‌ای آن را انجام دهیم، به دنبال این هستیم زنجیره تکمیل شود.
    وی با اشاره به اینکه چندین دوره آموزشی در این خصوص برگزار شده است گفت: به دنبال این هستیم تراش سنگ‌های قیمتی زنجیره شود، همانطور که قمصر کاشان به آن نسبتی که گلاب می‌فروشد، گلاب ندارد و برندسازی کرده است ما نیز در همدان سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی را برندسازی کنیم.
    شانیان یادآور شد: ما درصددیم سه میلیون زائر اربعین حسینی که از همدان عبور می‌کند، سنگ‌های قیمتی را سوغات به شهرش ببرد و به شهردار جورقان تأکید کردیم که فضایی برای عرضه این محصول فراهم کند همانطور که اقدام خوب و جهادی شهرداری همدان در احداث مجتمع الماس غرب قابل تقدیر ویژه است که فضایی برای ارائه صنایع دستی همدان در مسیر زائران اربعین فراهم کرده است.
    وی با بیان اینکه فضای عرضه سنگ‌های قیمتی دیده شده و امسال تا تامین، آموزش، آموزشگاه و مرحله فروش پیش خواهیم رفت خاطرنشان کرد: در خصوص فروش هم با شهرداری مریانج صحبت شده تا فضای بازار و فروشگاهی را در ورودی جورقان ایجاد کنیم و فنی حرفه‌ای شهر مریانج هم آزمونه شود.
    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه کارگاه‌ها درا ین بخش با تسهیلات بسیار ارزان‌قیمت ایجاد خواهد شد گفت: ممکن است این کارگاه‌ها با 50 میلیون تومان راه‌اندازی شود.
    وی در ادامه با اشاره به ارائه تسهیلات زود بازده در حوزه صمت گفت: در سال 1401 نسبت به 1400، 840 درصد در ارائه تسهیلات روستایی رشد داشتیم و مردم نیز به این امر اذعان داشتند.
    شانیان با بیان اینکه ارائه تسهیلات تبصره 18 مربوط به اداره صمت است و تسهیلات تبصره 16 را شامل نمی‌شود افزود: امسال و سال گذشته سه برابر سهمیه را در تسهیلات تبصره 18 اعلام می‌کنیم یعنی اجازه نمی‌دهیم هیچ پولی به تهران برگردد.
    مدیرکل صمت بیان کرد: سال گذشته 100 درصد اعتبارات را دریافت کردیم و همچنین 30 میلیارد تومان اعتبارات ملی هم جذب شد، یعنی نه تنها تخصیص صد درصد تهسیلات تبصره 18 را دریافت کردیم بلکه اعتبارات ملی را هم جذب کردیم.

     اجازه نمی‌دهیم قطره‌ای تسهیلات از همدان خارج شود
    وی با بیان اینکه وام‌های تکلیفی در حوزه صمت برگشت نمی‌خورد مگر اینکه بانک‌ها خود قصور کنند گفت: با تیم اقتصادی قوی در استان روند خوب پیش می‌رود و سال گذشته عودت تسهیلات نداشتیم و امسال هم نخواهیم داشت و سه برابر ظرفیت هم به بانک معرفی کردیم که در صورت عودت سریع جایگزین باشد و اجازه نمی‌دهیم قطره‌ای تسهیلات از همدان خارج شود.
    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اتمام تسهیلات مشاغل خانگی از سوی اداره صمت استان عنوان کرد: تسهیلات صندوق صنایع پیشرفته از منابع ملی انجام شده است و برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور نیز از منابع ملی کار را پیش می‌بریم.
    شانیان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه فرش، به عنوان صنایع دستی و صنعت یاد می‌شود گفت: یکی از اتفاقات خوب این بود که شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت در استان همدان، پیشنهاد را به ثبت ملی فرستاد و منجر به این شد که فرش‌هایی که می‌خواهد رفو شود در صورت ورود موقت که بعد از کشور خارج خواهد شد، توسط استان همدان رفو شود.
    وی با اشاره به تدوین دستورالعمل جدید صنایع فرش عنوان کرد: فرش خیلی کار دارد اما برخی کارها دست استان نیست، هرچند تک تک اتفاقات خوب نقش پر رنگ بخش خصوصی را دارد.
    مدیرکل صمت با تأکید به اینکه باید فعالان حرفه‌ای بخش فرش را داشته باشیم گفت: امروز اگر می‌گوییم پوشاک کرداباد زبانزد شده، فعالان آنجا کار می‌کنند و توانستند نقشه راه خود را نسبت به قبلی‌ها درست‌تر بروند.
    وی با اشاره به اینکه باید در صنعت فرش بخش خصوصی حضور پررنگی داشته باشد عنوان کرد: در این راستا همایش‌هایی برگزار می‌کنیم که به زودی و اردیبهشت ماه همایش سراسری فرش در استان همدان با حضور روسای اداره فرش سراسر کشور و مدیرکل مربوطه برگزار خواهد شد.
    شانیان گفت: سعی کردیم از حالت خمودی فرش را خارج کنیم و در حال حاضر نقطه اوج گرفتن ماست اما باید در فضای صادرات ورود جدی داشته باشیم که مجلس نیز در حوزه صادرات اعلام کرد، بخش تعهد ارزش به حداقل برسد که این منجر به توسعه صادرات خواهد شد.



    ارسال ديدگاه

    نام:
    پست الکترونیکی:
    کد امنیتی:
    ديدگاه: