صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : اندیشه صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و هنر صفحه 8 : فرهنگی

۲۶
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۱۵

امروز: ۲۷ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Thursday 2024 (May) 16

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه ورزش: گردشگری ورزشی، صنعتی پاک و ارز آور است و استقبال چشمگیر از میزبانی‌های ورزشی، ظرفیت این استان در برخورداری از مواهب اقتصادی و فرهنگی این صنعت پاک را در راستای توسعه و پیشرفت آشکار کرد.
دنیای معاصر به گردشگری ورزشی به عنوان صنعتی بانشاط و پرمخاطب نگاه می‌کند و امروز توسعه گردشگری ورزشی علاوه بر نشاط اجتماعی و فرهنگی توسعه اقتصادی کشورها و مناطق مستعد و دارای ظرفیت‌های انسانی و طبیعی را به دنبال دارد. در این بین تعدد و تنوع رشته‌های ورزشی و برگزاری رقابت‌های جهانی، منطقه‌ای و ملی در رده‌های سنی مختلف می‌تواند طیف‌های متنوع و سلایق مختلفی را از دور و نزدیک با خود همراه سازد.
مشاغل مستقیم و غیرمستقیمی که متعاقب برپایی هر رویداد ورزشی در کشور، استان و شهرستان شکل می‌گیرد، نقش مهمی در چرخه اقتصادی، رونق کسب و کارها و روند حمل و نقل‌ها و حتی صدور خرده فرهنگ‌ها دارد و جابجایی توده‌های مردم در قالب گردشگران، در راستای موارد یاد شده مؤثر است.
تماشاچیان رقابت‌های ورزشی سه دسته هستند که دسته اول برای تماشای مسابقه برانگیخته می‌شوند و در سفرشان تنها به فعالیت‌های وابسته به مسابقه می‌پردازند، دسته دوم تماشاچیان دائمی هستند که انگیزه‌های پیچیده و متعددی دارند و برای دیدن مسابقات و تیم‌ها سفر می‌کنند و گروه سوم تماشاچیان اتفاقی هستند که به دلایل ورزشی سفر نمی‌کنند بلکه شرکت آنها در مسابقه بخشی از سفرشان است و به سایر جاذبه‌ها توجه دارند.
در مقاله "بررسی چالش‌های توسعه صنعت توریسم ورزشی در ایران " حاصل پژوهش سه استاد از دانشگاه‌های مازندران و گنبد کاووس اطلاع‌رسانی و تبلیغات ملی و بین‌المللی، گسترش حمل و نقل، ایجاد امنیت برای مردم و گردشگران، هماهنگی سازمان‌های مرتبط به امور گردشگری و فراهم آوردن امکانات رفاهی مانند هتل، رستوران و نمایشگاه برای گردشگران و به برچیده شدن موانع ورود گردشگران تأکید شده است.
گردشگری ورزشی آشنایی مردم با مؤلفه‌هایی همچون دیگر فرهنگ‌ها، نژادها، اقوام، سرزمین‌ها و گویش‌ها است و از نظر اقتصادی از منابع درآمد و ارز محسوب می‌شود و امنیت، مؤلفه‌ای بسیار مهم در تحقق و رونق صنعت گردشگری است.
در گردشگری ورزشی به لحاظ ازدحام جمعیتی از تماشاگران در محل رخدادهای ورزشی، حائز اهمیت است و هر جا سطح امنیت در حد بالایی تضمین شده باشد، گردشگری ورزشی رونق می‌گیرد به عنوان مثال می‌توان به کشور یونان اشاره کرد که با جمعیت 10 میلیونی سالانه 12 میلیون توریست دارد و ورود این تعداد توریست باعث ایجاد مراکز بین‌المللی بسیار زیاد در سطح این کشور است.

   عوامل مؤثر در توسعه گردشگری ورزشی
آمادگی و تمیزی پارک‌های ملی، فضاهای طبیعی، مجموعه‌ها و فضاهای ورزشی، پارکینگ‌ها، تابلوهای اعلانات، خدمات مربیگری و هدایت ورزشکاران، اجاره و فروش وسایل ورزشی، مدیریت و رفتار سازمان‌های ورزشی، باشگاه‌ها، خدمات حمل و نقل و میدان‌ها و مراکز تفریحی برای برانگیختن فدراسیون‌های ورزشی جهت واگذاری میزبانی مسابقات به کشورها و استان‌ها مؤثر است.
در صورت توفیق مجموعه‌های یاد شده در ارائه خدمات به روز ثمراتی همچون رونق و افزایش فعالیت‌های اقتصادی، ایجاد شغل و افزایش استانداردها و ارتقای شاخص‌های زندگی، افزایش درآمد ملی، افزایش آگاهی به منطقه به عنوان یک مقصد گردشگری، افزایش سرمایه‌گذاری، ایجاد جاذبه‌های جدید گردشگری و اقامتی، حفظ آثار باستانی، رشد توسعه محیط‌های شهری، ارتقا و توسعه ورزش، گسترش تعاملات اجتماعی و ارتباطات فرهنگی، افزایش تفاخر و غرور ملی، شادمانی و سرور و از حیث سیاسی نیز شناخت و تأیید بین‌المللی جامعه میزبان و ترویج صلح و دوستی حاصل خواهد شد.

   میزبانی‌های ملی و بین المللی، زمینه‌ساز رونق گردشگری ورزشی
استان همدان در هفته‌های گذشته میزبان رویدادهای مهم کشوری در رشته‌های مختلف ورزشی بوده و هست. از پرجمعیت‌ترین مسابقات کاراته کشور تا رقابت‌های بوکس نوجوانان و حالا نیز اردوی تیم ملی هاکی داخل سالن ضمن اینکه قرار است پانزدهم اردیبهشت ماه رقابت‌های وزنه برداری انتخابی تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان کشور نیز در این استان میزبانی شود.
اراده، توان و تجربه هیأت‌های ورزشی و متولیان ورزش استان برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این رویدادهای ورزشی، علاقه روسای فدراسیون‌های ورزشی برای واگذاری میزبانی‌ها را افزایش داده و چه بهتر که این مسابقات به صورت یک رویداد المپیادی در یک زمان خاص و در چند رشته در این استان میزبانی میشد.
استان همدان از مواهب طبیعی، استعداد نیروی ورزشی، اراده و پشتیبانی دستگاه‌های حاکمیتی و زیرساخت‌های لازم برای میزبانی رقابت‌های جهانی و ملی ورزشی برخوردار است و استعداد کافی برای داشتن صنعت گردشگری ورزشی را دارد.
استان همدان با جمعیتی افزون بر یک میلیون و 850 هزار نفر در غرب کشورو همجوار با استان‌های مرکزی، قزوین، کردستان، لرستان و کرمانشاه واقع شده است و حدود 95 هزار ورزشکار ساماندهی شده در بیش از 400 هیأت و 600 باشگاه ورزشی در نقاط مختلف استان همدان در حال فعالیت هستند.
استانی که زادگاه کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان و چند مدیر ارشد وزارت ورزش است و می‌طلبد از این فرصت طلایی به نحو احسن در توسعه ورزش بهره مند شد.

   اطلس تخصصی گردشگری ورزشی تدوین می‌شود
قابلیت‌های ورزش همدان می‌طلبد تا مسؤولان ورزش نسبت به تدوین اطلس تخصصی گردشگری، ورزشی این استان با هدف معرفی ظرفیت‌های ورزشی برای میزبانی تیم‌های ملی و باشگاهی در رشته‌های مختلف ورزشی اقدام کرده و همزمان با اجرای طرح آمایش سرزمین، بسترهای مناسب در تدوین این اطلس با بهره ندی از ظرفیت ورزشی تمام شهرستان‌های استان را فراهم سازند.
ناگفته پیداست؛ برای تحقق این امر باید ظرفیت‌های ورزشی در تمام رشته‌ها به‌صورت ویژه و تخصصی احصا شده و در یک بسته کامل برای تمام فدراسیون‌های ورزشی ارسال شود.
میزبانی‌های مختلف ورزشی همدان نشان داد که بستر برگزاری رقابت‌های جهانی و ملی برای ترویج رونق گردشگری ورزشی در خطه سبلان فراهم است و مسابقات مهم ورزشی در سطوح ملی، بین‌المللی و جهانی در قالب یک عنوان "جام" همانند جام صفوی اردبیل بسیار مؤثر خواهد بود.
از سوی دیگر این استان ظرفیت‌های خوبی به لحاظ آب و هوا و زیرساخت‌ها دارد و استمرار میزبانی‌ها می‌تواند به توسعه گردشگری ورزشی منجر شود.
همچنین انتظار می‌رود اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان همکاری با اداره کل ورزش و جوانان در تحقق این هدف مهم را داشته باشد چرا که استان همدان زمینه ایجاد کمپ‌های مختلف ورزشی را دارد.
امید می‌رود با اشتیاق حاصل از میزبانی‌ها که در مردم و مسؤولان همدان ایجاد شده، همکاری و برنامه‌ریزی برای تداوم میزبانی این استان برای رقابت‌های جهانی و ملی انجام گیرد و این استان مرزی از اقتصاد و ارز و درآمد گردشگری ورزشی بیش از پیش بهره‌مند شود.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: