صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : شهرستان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۲۷
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۱۶

امروز: ۲۸ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (May) 17

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان - اعظم مهری: بچه‌ها با چهره‌هایی مشتاق و شادمان، یکی‌یکی جلوی ورودی تالار فجر جمع می‌شدند. حضورشان فضا را مثل همیشه پر از شور و نشاط می‌کرد. پر از سروصدای خنده‌ها و شیطنت‌های دوست‌داشتنی‌شان. آمده بودند نمایش ببینند؛ نمایش موزیکال نمکی و دیو الکی. نمایشی که حالا پس از مدت‌ها جانی دوباره داده بود به نفس‌های تالار خاطره‌انگیز فجر.
نمکی و دیو الکی نوشته محمد حسن شایانی، به کارگردانی سعید باغبانی و تهیه‌کنندگی حجت محمدی از 28فروردین در تالار فجر به روی صحنه رفته است.
مجید شهبازی آهنگساز و امید انصاری طراح صحنه نمایش نمکی و دیو الکی هستند. در این نمایش سعید باغبانی، سمیرا غفاری، شیما شادمانی، مانا پور اسد، میترا مولایی، نگین دبیقی، مرضیه آذر، مهشید مقنی و افسانه رادان به ایفای نقش می‌پردازند.
استقبال خوب بچه‌ها از این نمایش بی‌شک نشان از اجرای موفق و حرفه‌ای گروه نمایشی این اثر دارد. صحنه‌ای با رنگ‌های شاد، چشم‌نواز و دوست‌داشتنی که نگاه پرشور کودکان را به خود جذب کرده بود.
نوای موسیقی و ترانه‌های شاد و کودکانه نمکی و دیو الکی توانست بچه‌ها را با خود همراه کند و لحظات شاد و مفرحی را برایشان رقم بزند.
بازیگران توانستند با اجراهای درخشان خود ذهن کودکان را به سمت‌و‌سویی بکشانند که بچه‌ها همراه لحظه‌لحظه نمایش و پا به پای آنها دست بزنند، جیغ و هورا بکشند، بخندند، هیجان‌زده شوند و حضورشان را فریاد بزنند.
شخصیت دیو و نمکی بچه‌ها را سرذوق می‌آوردند و هر حرکتشان چشم‌های جستجوگر و کودکانه‌شان را با خود می‌برد تا دل قصه. شوخی‌هایشان از بچه‌ها خنده می‌گرفت و آسمان تالار فجر را پر از ستاره‌های قهقهه می‌کرد.
نمایش در عین حال پر بود از نکات بهداشتی و تربیتی که در لابه‌لای شوخی‌ها و خنده‌ها وارد ذهن بچه‌ها می‌شد.
پس از پایان نمایش دیدن چهره خندان بچه‌ها دل‌انگیز بود، با آنها هم صحبت شدم؛ سامیا پسر 5ساله از نمایش خیلی خوشش آمده بود، گفت: نمایش خوبی بود، دیوش خیلی بامزه بود هم خنگ بود هم بامزه. خوب نیست مثل او کثیف باشیم. همه‌اش بوی بد می‌داد.
هلما دختر 7ساله تماشاگر تئاتر نیز گفت: خیلی برنامه خوبی بود، لباس‌های قشنگی هم تن خواهرها بود، خیلی خوش‌رنگ بودند. من از نمکی و آقای دیو خیلی خوشم آمد. کارهای نمکی خیلی خوب بود و یاد گرفت که به خواهرهایش کمک کند.
سید هاشم میرحامد پسر 8ساله نیز درباره نمایش گفت: از نمکی خیلی خوشم آمد چون خیلی بامزه بود ولی چیز خاصی از نمایش یاد نگرفتم، البته دلم می‌خواست که مثل نمکی زرنگ باشم و کارهای خودم را یاد بگیرم.
مهیا فلاح 5ساله نیز گفت: دیو خیلی کارهایش خنده‌دار بود، هیچی بلد نبود ولی خواهرها به هم کمک می‌کردند، همه کارها را خوب انجام می‌دادند. دیو تمیز نبود اصلا حمام نمی‌رفت. حمام خوب است.

  ما با خوشحالی مردم خوشحالیم /تئاتر پشتوانه می‌خواهد
سعید باغبانی کارگردان تئاتر درباره نمایش نمکی و دیو الکی گفت: خدارا شکر نمایش با استقبال خیلی خوبی از سوی خانواده‌ها و کودکان مواجه شده است و همین طور که می‌بینید سالن کاملا پر از تماشاگر است. اگر کیفیت کار خوب باشد مردم می‌آیند و از نمایش‌ها دیدن می‌کنند. اما ما نیاز به حمایت داریم، مادامی که حمایت مردم و مسؤولین نباشد تئاتر رشد نمی‌کند. مدیران ارشد فرهنگی ما باید به این نتیجه برسند که تئاتر پشتوانه می‌خواهد هم در بخش مادی و هم معنوی.
وی تأکید کرد: ما اولین نمایشی هستیم که بعد از 6سال در تالار فجر اجرا می‌رویم، و این باعث خوشحالی و افتخار ماست؛ اینکه می‌توانیم بچه‌ها و مردم را شاد کنیم. مطمئنا ما با خوشحالی مردم خوشحالیم.

  ارتباط گرفتن خوب بچه‌ها با نمایش فوق‌العاده بود
نوشین بیگلریان بازیگر تئاتر نیز در بین تماشاچیان حضور داشت. او درباره نمایش گفت: نمایش نمکی برایم سراسر خاطره است، نمایشی که سال 79 خودم در آن بازی می‌کردم و الان که اینجا بودم مرا به 23سال پیش پرت کرد. دیدن نمایش برایم آنقدر لذت‌بخش بود که در آن روزها غرق شدم و آقای باغبانی که از دوستان قدیمی من هستند مثل همیشه سرصحنه درخشان ظاهر شدند. خوشبختانه بچه‌ها با نمایش خیلی خوب ارتباط برقرار کردند و این فوق‌العاده بود.
حضور دو تن دیگر از پیشکسوتان تئاتر همدان، در بین تماشاگران نمایش، هنگامی که سعید باغبانی اجرای خود را به آنها تقدیم کرد، سالن را به وجد آورد؛ استاد نصرالله عبادی و استاد سهراب نیک‌فرجاد.

  غربال زشتی‌ها و نیکی‌ها در تئاتر
پس از نمایش همراه با این دو هنرمند گرانقدر به دفتر هگمتانه رفتیم و لحظاتی را در کنارشان به گفت‌و‌گو نشستیم؛ استاد عبادی گفت: برای من بسیار جالب است و بی‌نهایت خرسندم از فعالیت گروه‌های تئاتر و از آنها گله‌ندم که چرا با این همه انرژی و نیروی جوانی کم ‌کار هستند، به خصوص اینکه آقای باغبانی در این کار قدمتی دارد.
عبادی افزود: بشر از زمانی که به وجود آمد بدون اینکه اسمی به عنوان هنر وجود داشته باشد با تئاتر زندگی کرده است. فعالیت‌ها، دگرگونی‌ها، کنش‌ها و واکنش‌های بشر و حرکاتی که انجام می‌داد یک برنامه هنری در قالب مفهوم ذهنی زندگی بود.
تئاتر معلم جامعه است
این هنرمند پیشکسوت خاطر‌نشان کرد: این را من نمی‌گویم بلکه نوشته‌های تاریخی حاکی از این جریان است که این حرکات از قدیم بوده و نمایش چیز نوظهوری نیست. ولی چنان که شکل و فرم خاصی را پیدا کرده و سالنی برای اجرایش به وجود آمده این نهایت خوشحالی و خوشبختی است. تئاتر زشتی‌ها و نیکی‌ها را غربال می‌کند؛ زشتی‌ها را دور می‌ریزد و نیکی‌ها را بزرگ می‌کند و تحویل می‌دهد. یک کلمه تئاتر برابر با آموزش‌های یک کتاب است. درواقع تئاتر معلم جامعه است.

  جشنواره تئاتر کودک در همدان پایه‌گذاری شد
وی در خصوص جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیز گفت: جشنواره تئاتر کودک در همدان پایه‌گذاری شد، ما جشنواره برگزار کردیم و تهران به دنبال ما بود. اولین بنیاد جشنواره در ایران را ما همدانی‌ها گذاشتیم.
نصرالله عبادی اضافه کرد: ما بدون بودجه و با فروش بلیط و پول کمی که اداره ارشاد می‌داد جشنواره را شکل دادیم اما تهران با بودجه‌ای که داشت جشنواره را برد.

  تالار فجر سابقه هنری زیادی دارد
سهراب نیک‌فرجاد نیز گفت: از اول انقلاب تئاتر با تالار فجر در همدان مقارن بوده است، چون سالنی به جز آن برای اجرا وجود نداشت. قبل از انقلاب یک سالن شهرداری که برای سخنرانی بود و سن کوچکی هم داشت برای اجرای تئاتر در نظر گرفته شده بود. بعد از انقلاب سالن تالار فجر که مال شهرداری بود به دست اداره ارشاد سپرده شد و اجرا نمایشنامه‌ها در تالار فجر شروع شد. چون جای دیگری برای اجرا نبود، تالار فجر خیلی فعال ظاهر شد. این تالار خیلی سابقه دارد‌ و مردم هم از نمایش‌های برگزار شده در آن خیلی استقبال می‌کردند.
وی تأکید کرد: من هر وقت خواستم که در تالار فجر اجرا داشته باشم شهرداری خیلی خوب با ما همکاری کرده است. الان هم چندماهی بود که تالار تعمیرات داشته و حالا اولین اجرایی است که بعد از مدتی در تالار فجر به روی صحنه رفته است. خوشبختانه آن شور و شوق و اعتباری که اسم تالار فجر برای نمایش‌ها داشته دوباره تکرار شده و شهرداری نشان داده همچنان آن ارتباط تنگاتنگش را با گروه‌های هنری دارد.
نیک‌فرجاد اضافه کرد: جای تشکر دارد از مسؤولینی که تلاش می‌کنند که امور فرهنگی و هنری در جامعه بسط و گسترش پیدا کند. در جامعه هرچه فضا برای کارهای هنری در ژانرهای مختلف باز باشد، مردم هم می‌توانند با کارهای هنری بیشتر ارتباط بگیرند و همراه هنر شوند و از این فضا دور نشوند.
وی افزود: خوشبختانه ارشاد و شهرداری در این عرصه پای کار هستند و کمک می‌کنند. از آنجایی که روی صحنه بردن نمایش یا ساختن فیلم بسیار پرهزینه است، لازم است که دست هنرمندان را بگیرند، که هنرمندان هم ضرر نکنند و بتوانند به کارشان ادامه دهند.

  تئاتر بزرگسال، نیازمند حمایت بیشتر
این هنرمند همدانی گفت: نمایش بزرگسال به لحاظ اینکه فضای شادی‌آفرینی به شکل نمایش کودک ندارد، بیشتر باید مورد حمایت قرار گیرد.
سهراب نیک فرجاد تصریح کرد: برگزاری جشنواره کودک باعث شده بود که جشنواره‌های تئاتر بزرگسال در همدان کمرنگ شوند. زمانی که رئیس انجمن تئاتر همدان بودم این مشکل را حس می‌کردیم و چندین بار مطرح کردیم. طرحی را به اتفاق دوستان نوشتیم که یک جشنواره بزرگسال جمع و جور بزرگسال در همدان برگزار کنیم و اینکه خود همدان برگزارکننده جشنواره باشد.
وی در خصوص جشنواره کودک نیز گفت: برای اولین بار جشنواره تئاتر کودک خیلی سال پیش در همدان اجرا شد زمانی که اصلا کشوری نبود. بعد از چند سال برگزار شدن در همدان، تهران دید و پیشنهاد کشوری شدن آن را دادند. خاستگاه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، همدان است.
این بازیگر تئاتر ادامه داد: یکی از علل برگزاری جشنواره در همدان حضور تماشاگران مشتاق همدانی بود که همواره نمایش‌ها را همراهی می‌کردند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: