صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : شهرستان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۲۹
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۱۷

امروز: ۲۹ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (May) 18

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه شهرستان: خانه ثبت ملی شده "شجاع‌السلطنه"در روستای پرلوک شهرستان بهار که روزگاری قرار بود خانه بومگردی شود و خاطره‌ها بسازد؛ حالا درگیر سرنوشت غم‌انگیزی شده است!
به گزارش هگمتانه، «زمانی اینجا برای خودش بروبیایی داشت اما حالا چه؟! شده مخروبه؛ لانه موش‌ها و کبوترها! دلم برایش می‌سوزد!» این را مشهدی کاظم می‌گوید؛ پیرمرد هشتاد و چند ساله اهل روستای پرلوک از توابع شهرستان بهار.
فهوای کلام این پیرمرد دنیادیده درباره یک بنای تاریخی ثبت ملی شده است از دوران قاجار؛ "خانه شجاع‌السلطنه".خانه‌ای که قرار بود چند سال پیش مرمت شود و بشود خانه بومگردی! اما حالا چه!؟ بنایی است رها شده در گوشه‌ای از تاریخ!
مرداد 98 بود که مصطفی پاشایی؛ رئیس وقت میراث فرهنگی شهرستان بهار اعلام کرد: "عملیات بازسازی و مرمت بنای شجاع‌السلطنه آغاز شده تا به خانه صنایع‌دستی یا اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل شود.
میراث فرهنگی 80 میلیون تومان اعتبار برای مرمت این بنا در نظر گرفته و کار ظرف دو سه ماه انجام می‌شود".حالا تقریبا هجده سه ماه! از وعده اتمام بازسازی این عمارت تاریخی گذشته و خبری از اتمام کار نیست که نیست.
«شجاع‌السلطنه» از خان‌های دوره قاجار بود که تصمیم گرفت یک عمارت زیبا با معماری چشم‌نواز در این روستا بنا کند با ورودی هشتی، حیاط، حوض، پستو، ایوان، پنجره‌های ارسی، شاه‌نشین، سه‌دری و آشپزخانه سنتی که حالا با گذر زمان از آن همه شکوه زیبایی و خاطره چیزی نمانده جز یک مخروبه و محلی که شده "لانه موش‌ها و کبوترها"!
به نقل از فارس، ناگفته نماند؛ بودند خانه‌هایی تاریخی در خطه قدیمی همدان که بعد از رهاشدگی و بی‌توجهی میراث فرهنگی، تخریب شدند مثل خانه‌ کبابیان، دکتر شیری و اقبالیان! آرزو می‌کنیم کاش سرنوشت "شجاع‌السلطنه" دیگر این نباشد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: