صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : شهرستان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۲۹
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۱۷

امروز: ۳۰ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Sunday 2024 (May) 19

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر همدان: شهرداری همدان با اقداماتی که برای مدیریت زباله‌ها و شیرابه‌ها آغاز کرده در راستای حفظ محیط زیست قدم‌ محکمی برداشته است.
به گزارش هگمتانه، مسأله افزایش زباله‌ها و مدیریت پسماند زمانی برای شهروندان کم‌رنگ خواهد شد که به آب نوشیدنی، خاک مورد استفاده و هوایی که در آن تنفس می‌کنند، خللی ایجاد نکند اما در حال حاضر در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که به همان اندازه که ترکیبات زباله مختلف است، خطرات ناشی از مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها نیز متفاوت است و در مقابل این مسأله نیز جمع‌آوری، حمل‌و‌نقل و آخرین مرحله دفع این مواد باید به طریقی باشد که خطرهای ناشی از آن‌ها در سلامتی انسان به حداقل ممکن کاهش یابد.
با توجه به تولید روزانه 700 تن پسماند در شهر همدان و شیرابه حاصل از آن و وجود مواد آلاینده خطرناک در شیرابه مدیریت آن در محل دفن از اهمیت بالایی برخوردار است.
سال‌های اخیر سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان به منظور کنترل، هدایت، جمع‌آوری و تصفیه شیرابه تولیدی و پیشگیری از آلودگی منابع آب زیرزمینی حریم سایت دفن پسماندها، نسبت به طراحی و احداث حوضچه‌های تثبیت و تبخیر شیرابه اقدام کرده است.
حوضچه‌های مذکور با 52 میلیارد ریال در مدت زمان 2 سال اجرایی شده و عایق‌کاری این طرح با استفاده از لایه «ژئوتکستایل» (فیلتر پارچه‌ای و مصنوعی)، به منظور جلوگیری از نفوذ شیرابه به سطوح پایین صورت گرفته است.
طبق گزارش‌ها در حال حاضر یکی از سه حوضچه موجود در سایت پسماند شهرداری همدان، به طور کامل پر شده و در یک ماه آینده تجهیزات و دستگاه‌های به روز برای بالا بردن سرعت تبخیر شیرابه‌ها در این محل نصب و راه‌اندازی می‌شود.
در مراکز دفن مواد زائد جامد درصورتی که شیرابه و انتشار گاز کنترل نشود، اثرات زیست محیطی مختلفی را ممکن است از خود بروز دهند، شیرابه تولید شده در مرکز دفن زباله شهری شامل مقادیر عظیمی از آلودگی شامل مواد آلی(مانند اسیدهای چرب و الکل‌ها) و غیرآلی مانند (فلزات و نیتروژن آمونیومی) بوده و مدیریت آن حائز اهمیت است.
با توجه به تأکیدات صورت گرفته از سوی مدیریت شهری و حمایت‌های اعضای شورای اسلامی شهر همدان مبنی بر ساماندهی دفنگاه زباله شهر همدان در راستای حفظ محیط زیست، موضوع احداث حوضچه‌‌های مدیریت شیرابه پسماند و سایر اقدامات لازم با سرعت مورد توجه سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان بوده که در این راستا با مسؤول مربوطه به گفت‌وگو نشستیم و از روند کار جویا شدیم.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان با بیان اینکه گذشته‌های دور در دفن‌گاه زباله همدان کارهای سنتی انجام می‌گرفت اظهار کرد: شیرابه و زباله سه اثر مخرب بر محیط زیست دارند و منجر به آلودگی آب، خاک و هوا می‌شوند.
بابک مهدی‌آزاد با اشاره به اینکه زباله‌ها و شیرابه‌ها آثار مخرب بر جوامع انسانی دارند گفت: این مواد گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنند، گازهای سبکی که شاید تأثیرات مخربی تا بیش از 5 هزار کیلومتر را داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه گازهای گلخانه‌ای زباله‌ها تأثیرات مخربی روی لایه ازن دارند عنوان کرد: کشورهای توسعه‌یافته که شرایط اقتصادی بهتری می‌یابند و به محیط زیست توجه می‌کنند، در مدیریت این مسأله مکان‌های دفن زباله به روش مهندسی‌شده را می‌سازند.

  کنترل اثرات آلایندگی با لندفیل‌ها
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان تأکید کرد: لندفیل‌ها یا محل‌های دفن زباله در دنیای مهندسی امروز به عنوان یک سازه مهندسی نقش نگهداری از مواد زائد و کنترل اثرات آلایندگی این مواد به محیط اطراف را به عهده دارند.
وی با اشاره به اینکه اگر لندفیل‌ها مهندسی ایجاد شود، گازهای آن را می‌توان استحصال و از آن انرژی تولید کرد و جلوی اثرات شیرابه را گرفت تا کمتر آب و خاک را آلوده کند گفت: حوضچه‌های مدیریت شیرابه‌ها باعث می‌شود، شیرابه دیگر به سطوح پایین و منابع آبی تزریق نشود.
مهدی‌ آزاد یادآور شد: زمانی که زباله‌ها رها می‌شوند، شیرابه‌ای که از آنها سرازیر می‌شود، به زمین نفوذ می‌کند و سفره‌های آب زیرزمینی را آلوده خواهد کرد، همچنین شیرابه‌ها در زمان بارش باران با روان‌آب‌ها همراه می‌شوند و آب‌های سطح زمین را نیز درگیر می‌کنند که این شیرابه‌ها ممکن است حاوی مواد شیمیایی و به ویژه فلزات سنگین باشد که برای سلامتی انسان هم بسیار مضر است.

   3حوضچه برای مدیریت شیرابه
وی با اشاره به اینکه مطالعات طرح مدیریت شیرابه سال 96 در دانشگاه علم و صنعت استان آغاز و مکانی برای لندفیل درنظر گرفته شد عنوان کرد: سه حوضچه برای مدیریت شیرابه‌های تولیدی لحاظ شد.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان تصریح کرد: در حین کار لندفیل، مشکلاتی در خصوص پیمانکار پیش‌آمد و پروژه در این مدت 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است اما در ماه‌های آینده کار آغاز می‌شود تا آن را در مدت 18 ماه اجرایی کنیم.

   اجرای روش جدید تبخیر شیرابه
وی با اشاره به اینکه بعد از احداث این پروژه برای مدت تقریبا 7 سال، زباله شهر همدان را در لندفیل جدید مدیریت خواهیم کرد گفت: حوضچه شیرابه به روش تبخیر سطحی تا 40 هزار مترمکعب ظرفیت دارد که ما روش جدید تبخیر دیگری نیز پیاده می‌کنیم تا تبخیر سریع‌تر صورت گیرد.
مهدی‌آزاد اضافه کرد: روش جدید تبخیر شیرابه مشابه پنکه عمل می‌کند که هوا روی شیرابه دمیده می‌شود و به روش اشباع، تبخیر سریع‌تر صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه در انتخاب مکان اجرای طرح برای باد غالب، فاصله با مناطق مسکونی و اجتماعی به محل و دیگر مؤلفه‌ها در نظر گرفته شده است خاطرنشان کرد: با توجه به جهت باد غالب از غرب به شرق، بویی در محل حوضچه‌ها احساس نمی‌شود.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان با اشاره به اینکه تصفیه شیرابه قبلا مهندسی نبوده و امروز شیرابه‌ وارد حوضچه‌های مهندسی‌شده می‎‌شود گفت: با این روند حوضچه‌های تبخیر گسترده‌تر شده و تبخیر سطحی سریع‌تر صورت می‌گیرد و سرعت تبخیر به نسبت قبل نیز به شدت بالا رفته است.
وی بیان کرد: مدیریت شیرابه در این مکان بهتر از گذشته انجام می‌گیرد که آلودگی‌های آب و خاک را به شدت کاهش می‌دهد.
یکی از مشکلات عدیده محیط زیست ناشی از سوء مدیریت پسماندها است، تولید بیش از حد پسماند و مشکلات ناشی از دفع غیربهداشتی آنها، متعاقب آن مراکز دفن را با مشکل آلودگی منابع آبی در اثر نفوذ شیرابه پسماندها مواجه می‌کند. از آنجا که مدیریت شیرابه‌ها از اهمیت خاص محیط زیستی برخوردار است با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز صحبت‌هایی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

  برنامه‌ریزی مناسب شهرداری همدان در جمع‌آوری و نگهداری شیرابه
مریم محمدی در گفت‌وگو با هگمتانه اظهار کرد: سال‌ها شیرابه زباله لندفیل شهر همدان مدیریت نمی‌شد بنابراین امکان ورود شیرابه به آب‌های زیرزمینی فراهم بود اما با برنامه‌ریزی مناسب شهرداری همدان و مدیریت پسماند حوضچه‌هایی برای جمع‌آوری و نگهداری شیرابه پیش‌بینی شد.
وی بیان کرد: این حوضچه‌ها کوبیده شده با لایه رس هستند و روی آن نیز لایه‌های غیر قابل نفوذی در نظر گرفته شده و نفوذ به آب‌های زیرزمینی به صفر رسیده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه روزانه 700 تن پسماند شهری وارد لندفیل شهر همدان می‌شود ادامه داد: در کنار آن نیز پسماندهای بیمارستانی و پزشکی براساس قانون مدیریت پسماند در مبدا بی‌خطرسازی شده و بعد وارد لندفیل می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: اخیرا حوضچه‌های محل ذخیره‌سازی شیرابه در همدان راه‌اندازی شد که شیرابه به صورت ایزوله در محل جمع‌آوری می‌شود و امکان نفوذ آن به آب‌های زیرزمینی صفر است.
محمدی با اشاره به طراحی و ساخت سلول دفن زباله شهری گفت: قرار است تا 18 ماه آینده سلول‌بندی بهداشتی مرکز دفن همدان پایان یابد و پروژه تحویل داده شود که اگر این اتفاق بیفتد، اقدام خوبی در ساماندهی و بهسازی لندفیل همدان خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه طرح جامع مدیریت پسماند شمال و جنوب استان نیز پیشرفت خوبی داشته است افزود: طرح ناحیه شمال شهرستا‌ن‌های شمالی را دربرمی‌گیرد و طرح ناحیه جنوب نیز شهرستان‌های ملایر، تویسرکان، نهاوند را شامل می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه مطالعات این طرح انجام شده است عنوان کرد: وزارت کشور اعلام کرد که طرح‌های جامع مدیریت پسماند در استان‌ها اجرایی شود تا بتوان پسماندها را به صورت جامع مدیریت کرد.
وی ادامه داد: طبق این طرح نباید هر شهرستانی یک محل دفن داشته باشد و پسماند را جمع کند بلکه بالاتر از 250 تن پسماند باید تجمیع شود.

  امکان سرمایه‌گذاری برای همدان در حوزه پسماند
محمدی با بیان اینکه می‌توان به این شکل از جمع‌آوری پسماندها، سرمایه‌گذاری هم انجام داد و آن رهاورد اقتصادی داشته باشد افزود: این کار می‌تواند اشتغال را هم به دنبال داشته باشد و حتی بخشی پردازش شود و در حوزه نیروگاه‌های زباله‌‌سوز مورد استفاده باشد.
وی یادآور شد: شیرابه در محل‌های دفن زباله برای ما تهدید به حساب می‌آید و تقریبا در هر یک تن زباله بخش قابل توجهی تبدیل به شیرابه می‌شود که اگر نتوانیم آن را کنترل کنیم، امکان روان شدن آنها و ورود به آب‌های سطحی و زیرزمینی وجود دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان خاطرنشان کرد: با حوضچه‌هایی که در مدیریت پسماند شهرداری همدان تعبیه شده دیگر نفوذ آب‌های زیرزمینی و رها شدن شیرابه در اراضی را هم نخواهیم داشت.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: