صفحه 1 : اندیشه صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۱۸

امروز: ۳۰ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Sunday 2024 (May) 19

عناوین صفحه


هگمتانه، گروه خبر همدان: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سال گذشته 540 مورد انصراف از سقط جنین داشتیم که در این راستا مشاوره‌های فرزندآوری و ازدواج باید ارتقا یابد و منشور کرامت مادری هم در بخش خصوصی و دولتی مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش هگمتانه، فاطمه ترکمان‌اسدی روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز ماما خاطرنشان کرد: هشت مادر باردار سال گذشته از دست رفتند که در این راستا باید شاخص‌های کمی و کیفی مراقبت حین بارداری افزایش یابد تا هیچ مادر بارداری به دلیل مسایل مرتبط با بارداری از دست نرود.
وی با بیان اینکه 342 ماما در حوزه بهداشت فعالیت دارند اظهار کرد: 60 درصد مادران، حین بارداری به مراکز بهداشت مراجعه و از مراقبت‌های مامایی بهره‌مند می‌شوند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: از ماماهای بخش خصوصی درخواست می‌شود در تقویت مراقبت‌های گروه ویژه، همکاری بین‌بخشی بیشتری با دانشگاه علوم پزشکی داشته باشند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز گفت: برخی سیاست‌گذاری‌ها نیازمند تحولات جدید است برای نمونه تربیت نیرو، با جذب و اشتغال جامعه مامایی در برخی مناطق هم‌خوانی ندارد.
محمدمهدی مجذوبی با بیان اینکه نقش مامایی در سلامت مادر و نوزاد انکارناپذیر است افزود: با وجود تلاش جامعه مامایی و مراقبان سلامت، حدود 47 درصد زایمان‌های انجام شده طبیعی بوده که مستلزم فرهنگ‌سازی و اقدامات گسترده‌تری برای افزایش این مهم است.
وی اضافه کرد: اخلاق حرفه‌ای در روند کار ماما عنصری بسیار مهم به ویژه در محور جوانی جمعیت و حفظ کرامت مادری است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: مامایی با اغلب شاخص‌های جهانی سلامت از جمله سزارین، زایمان طبیعی، مورتالیتی نوزاد و مادر در ارتباط است بنابراین تقویت توانمندی این قشر موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
مجذوبی اظهار کرد: 2 سال اخیر به حوزه آموزش در زمینه مامایی ورود کرده‌ایم چراکه کسب مهارت و برگزاری دوره‌های مهارتی و به روزرسانی آنها لازمه ارتقا در این حرفه است.
وی گفت: هر چند شیب کاهش جمعیت کُند شده اما هنوز روند جمعیت با کاهش مواجه است و سبک زندگی عامل اصلی این مشکل محسوب می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: مشکلات جذب نیرو در جامعه مامایی ناشی از سیاست‌گذاری‌های ملی است و درباره موضوع فوق‌العاده خاص که طرحی ملی است در 2 سال گذشته پیگیری‌هایی صورت گرفته است.
به نقل از ایرنا، مجذوبی اضافه کرد: با توجه به فراوانی خدماتی که توسط جامعه مامایی ارائه می‌ شود باید حمایت‌های کافی و لازم از این قشر پُرتلاش و اثرگذار صورت گیرد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: