صفحه 1 : اندیشه صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۱۸

امروز: ۳۰ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Sunday 2024 (May) 19

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر همدان: همدان استانی است که با توجه به روبه رو شدن با تنش آبی باید محور توسعه را گردشگری قرار دهد و با توجه به طبیعت بکر در72 سامانه عرفی ظرفیت ایجاد و رونق گردشگری عشایری را دارد اما تاکنون از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده نشده و مغفول مانده است.
به گزارش هگمتانه، مدیر امور عشایری همدان در این باره گفت: در زمینه گردشگری عشایری و صنایع دستی عشایری با ایجاد سیاه چادر‌هایی در مبادی ورودی شهر و بلوار ارم و تپه هگمتانه با اشاعه فرهنگ عشایری و معرفی گردشگری عشایری, صنایع دستی نیز به معرض فروش گذاشته شد که مورد استقبال همشریان و گردشگران استان قرار گرفت.
جعفر کاویانی دلشاد روز سه شنبه تصریح کرد: امور عشایری پیگیر ایجاد بازارچه عشایری وسایت‌های گردشگری دائمی عشایر در استان است، چرا که طبیعت بکر در72 سامانه عرفی عمدتا زمینه این فعالیت‌ها را دارند.
وی گفت: 300 هکتار از مراتع عشایری استان به کشت انواع مختلف گیاه دارویی اختصاص یافت.
کاویانی دلشاد روز سه شنبه با اشاره به تنوع بخشی به درآمد عشایر استان همدان، افزود: در راستای ایجاد مشاغل جدید برای عشایر و افزایش درآمد این قشر با حمایت سازمان امور عشایر ایران میزهای تخصصی صنایع دستی, گیاهان دارویی گردشگری و زنجیره گوشت قرمز فعال شده است.
وی با اشاره به ضرورت برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای عشایر، ادامه داد: با مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان و اداره کل فنی وحرفه‌ای همدان تفاهم‌نامه‌هایی به امضا رسید که در زمینه آموزش عشایر همکاری گسترده‌ای به انجام برسد.
مدیر امور عشایر استان همدان تأکید کرد: بر همین اساس کلاس‌های قالی بافی, خیاطی, کشت گیاهان دارویی, گردشگری و صنایع دستی در شهرستان‌های همدان تویسرکان و نهاوند برقرار شد که در مجموع 2180 نفر روز آموزش، دوره‌های آموزشی را طی کردند.
وی گفت: عشایر استان همدان با چهار هزار خانوار و 72 سامانه عرفی پنج و نهم دهم درصد مراتع استان را در اختیاردارند و دارای 470 هزار دام سبک هستند که سالیانه 6000تن گوشت قرمز , 2هزار و 5000تن شیر و فرآوردهای لبنی و 475تن پشم تولید می‌کنند.
مدیر امور عشایری استان همدان افزود: در سال گذشته 40 میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع جزء 3 بند ب تبصره 18 و نیز مبلغ 8 میلیارد پانصد میلیون تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی بند ب ماده 52 بین عشایر استان در راستای پروار بندی و بهگزینی دام توزیع شد که افزایش تولید بیش از 180تن گوشت قرمز را به دنبال داشت.
وی یادآور شد: در راستای خدمات رسانی به عشایر کوچنده 80 هزار لیتر نفت و نیز کپسول گاز مایع و 11 هزار و 800 تن نهاده دامی به علوفه به صورت نقدی و مدت دار بین عشایر توزیع شد.
به نقل از ایرنا، کاویانی دلشاد همچنین از توزیع 1200 تن آرد بین خانوار عشایر استان خبر داد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: