صفحه 1 : اندیشه صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۱۸

امروز: ۳۱ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Monday 2024 (May) 20

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه خبر همدان: رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان گفت: شهر همدان از نظر شمار سگ‌های بلاصاحب به نسبت شهرهای دیگر ایران، جزو شهرهای پاک محسوب می‌شود چرا که مردم به دلیل اعتقادات بالای مذهبی کمتر نسبت به نگهداری سگ اقدام می‌کنند.
به گزارش هگمتانه، بابک مهدی آزاد افزود: جمع آوری سگ‌های بلاصاحب بر اساس گزارش‌های مردمی صورت می‌گیرد بنابراین در صورت تماس شهروندان با سامانه 137 و ارائه گزارش سگ‌های ولگرد تیم‌هایی از شهرداری برای جمع آوری سگ‌های بلاصاحب به محل اعزام می‌شوند.
وی گفت: آمارهای دریافتی گویای این است که در حلقه اول و دوم شهر گزارش‌های اندک و موردی مبنی بر جولان سگ داشته ایم اما در حلقه سوم و حواشی شهر به علت نزدیکی به مناطق روستایی و کوهپایه‌ای شمار سگ‌های پرسه زن بیشتر است.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان افزود: حضور و جولان سگ‌های ولگرد در حواشی شهر به نفع مردم ساکن در مناطق مسکونی است چرا که در فصل زمستان با توجه به کمبود طعمه از حضور و تردد شغال به داخل مناطق مسکونی و آسیب زدن به مردم جلوگیری می‌کند.
مهدی آزاد ادامه داد: در حال حاضر جمع آوری سگ‌های بلاصاحب با همکاری سازمان‌های مردم نهاد در حال انجام است البته این سگ‌ها به متقاضیان در صورت تعهد رها نکردن آن، ارائه می‌شود.
وی بیان کرد: آمارها گویای این است بیشترین میزان سگ گزیدگی در مناطق شهری مربوط به سگ‌های بلاصاحب نبوده بلکه گزش‌ها توسط سگ‌های خانگی و دارای صاحب صورت گرفته است.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان، درباره عقیم سازی سگ‌ها گفت: در این زمینه شهرداری تنها مکلف به فراهم کردن زیر ساخت‌ها است و این کار توسط سازمان‌های مردم نهاد صورت می‌گیرد.
به گفته مهدی آزاد، محلی برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب در نزدیکی سایت پسماند در نظر گرفته شده است که در حال حاضر بین 60 تا 100 قلاده سگ به صورت متغیر در این محل نگهداری می‌شود و با توجه به اجرای طرح مسکن در نزدیکی این محل باید مکان نگهداری سگ‌های بلاصاحب تغییر یابد.
وی خواستار ارائه آمار از سوی دانشگاه علوم پزشکی در مورد افرادی که برای درمان حیوان گزیدگی به مراکز بهداشتی مراجعه کردند و محلی که این اتفاق صورت گرفته شد تا در صورت فراوانی گزش سگ در یک محدوده خاص، شهرداری نیز تیم‌های خود را برای مدیریت آن منطقه و گرفتن سگ‌های بلاصاحب اعزام کند.
وی با بیان اینکه گزش در مناطق روستایی بالا است گفت: محلی برای جمع آوری سگ‌های بلاصاحب در شهرها پیش‌بینی شده اما در مناطق روستایی محلی برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب نیست بنابراین آزادانه رفت و آمد می‌کنند.
بر اساس گزارش علوم پزشکی همدان، بروز حیوان‌ گزیدگی در همدان 50 درصد بیش از میانگین کشوری است با این توضیح که شاخص بروز حیوان‌گزیدگی در کشور 305 مورد در 100 هزار نفر جمعیت و در استان همدان سال 1401، افزون بر 475 مورد در 100 هزار نفر جمعیت بوده است.
رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در این باره گفت: هشت هزار و 163 مورد حیوان گزیدگی سال 1402 در استان ثبت شده که این روند نسبت به سال‌های گذشته رشد بالایی داشته است.
یعقوب اندامی اظهار کرد: آمار حیوان گزیدگی در سال 1398 افزون بر 6 هزار و 448 مورد بود که در سال 1399 با روندی کاهشی به 6 هزار و 155 مورد تقلیل یافت.
وی اضافه کرد: اما این آمار از سال 1400 تا 1402 سیر صعودی داشته است به گونه‌ای که در این سه سال به ترتیب هفت هزار و 28 مورد، هفت هزار و 819 مورد و در سال گذشته هشت هزار و 163 مورد حیوان گزیدگی در استان همدان ثبت و گزارش شده است.
  60 درصد حیوان گزیدگی در مناطق روستایی رخ می‌دهد
رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: مهمترین علت رشد آمار حیوان گزیدگی، افزایش شمار سگ‌های بلاصاحب و پرسه زن در روستاها و شهرها است که باید در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تدابیر لازم از جمله عقیم سازی، جمع آوری و در صورت نیاز اتلاف آنها اقدام شود.
اندامی گفت: 73.8 درصد از حیوان گزیدگی‌های استان مربوط به سگ، 23.3 درصد گربه و 2.9 درصد سایر گونه‌ها از جمله روباه، گرگ، شغال، اسب، الاغ، موش و امثال آن است.
وی بیان کرد: 60 درصد از حیوان گزیدگی در مناطق روستایی به علت فراوانی سگ‌های بلاصاحب و 40 درصد در مناطق شهری رخ می‌دهد.
رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآوری کرد: 14 مورد فوت در کشور سال گذشته به علت حیوان گزیدگی و خودداری افراد از پیگیری فرایند درمان و تزریق واکسن رخ داده است که همدان سهمی از این آمار ندارد.
  هاری مساوی با مرگ
اندامی با تأکید بر اینکه حیوان گزیدگی و هاری درمانی جز تزریق واکسن ندارد گفت: واکسن در صورت هار نبودن حیوان در سه مرحله و در صورت هار بودن گونه جانوری و در دسترس نبودن برای بررسی هاری آن، باید در چهار مرحله تزریق شود.
وی ادامه داد: در صورت خراش افتادن بر روی بدن از سوی گونه جانوری، پرتاب بزاق حیوان حین پارس کردن به سمت چشم و دهان باید نسبت به تزریق واکسن اقدام شود.
رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی افزود: همچنین در صورت لیسیدن دست کودکان توسط گونه‌های جانوری بیشتر مواقع کودکان از روی ناآگاهی اقدام به لیس زدن همان محل می‌کنند و بزاق حیوان وارد بدنشان می‌شود که باید این موضوع هم مورد توجه قرار گیرد.
اندامی اظهارکرد: برخی بر این باورند در صورت گزش حیوان، یک‌بار تزریق واکسن کافی است در حالی که تزریق یک نوبت واکسن سه ماه بدن را در برابر ویروس ایمن می‌کند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: