۲۹
شهریور
۱۴۰۳
شماره
۵۷۱۱
عناوین صفحه
هگمتانه، گروه گفتوگو: بر کسی پوشیده نیست که امروزه با روند رو به رشد تعداد ماشینها و افزایش مشکلات ترافیکی در سراسر دنیا، پارکینگهای فعلی از نظر ظرفیتی جوابگو نخواهند بود و باید روشی جایگزین برای گذر از این بحران که در آینده گریبانگیر همه جوامع خواهد بود، پیشنهاد شود.
اگرچه به موازات پیشرفت تکنولوژی، صنعت ساختمانسازی و شهرسازی بهطور قابل ملاحظه رشد کرده است، اما همچنان مسأله ترافیک شهری از جمله مسائل کلانی است که کشورها با آن دستوپنجه نرم میکنند.
در صنعت شهرسازی، رعایت استانداردهای شهری در ساخت اماکن تحت نظارت اداره راهنمایی و رانندگی نظیر پارکینگها بسیار حائز اهمیت است؛ اینکه با توجه به حجم ترافیک خیابانها چه تدابیری باید در طراحی و ساخت پارکینگهای درونشهری اتخاذ شود. گذشته از ایدههایی که در زمینه گسترش زیرساختهای حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس، مترو و … در راستای رفع گرههای ترافیکی به مرحله عملیاتی رسیدهاند، اخیراً مهندسان شهرسازی ایده ساخت پارکینگهای طبقاتی را مطرح کردهاند که چندی است در دنیا با استقبال بسیار زیادی روبهرو شده است.
به طور کلی پارکینگها به دو دسته “پارکینگهای حاشیهای” و “پارکینگهای غیرحاشیهای” تقسیم میشوند:
(1) پارکینگهای حاشیهای: این نوع پارکینگها در کنار معابر ساخته میشوند و معمولاً در مکانهایی قرار دارند که از نظر تجاری _ اداری بسیار اهمیت دارند. بنابراین، پارکینگهای حاشیهای از نظر موقعیت، دارای ارزش بالایی هستند.
(2) پارکینگهای غیرحاشیهای: این نوع پارکینگها به گونهای ساخته شدهاند که ورودی و خروجی آنها در معابر اصلی نیست و حداقل دسترسی را به معابر اصلی دارند.
پارکینگهای غیرحاشیهای نیز خود به سه زیرمجموعه جداگانه تقسیمبندی میشود: (الف) همسطح، (ب)مکانیکی، و (ج) طبقاتی، که از این میان “پارکینگهای طبقاتی” جزء مواردی هستند که اخیراً بیشتر مورد توجه قرار گرفته و در این اینجا قصد داریم نگاهی کوتاهی بر این نوع پارکینگها داشته باشیم.
همانطور که پیشتر اشاره شد، تغییر قوانین شهری مبنی بر تأمین پارکینگهای مورد نیاز از یک طرف و محدودیت فضای پارک و افزایش روزافزون تعداد خودروها از طرف دیگر باعث شده است تا راهکاری نظیر تأسیس پارکینگهای طبقاتی پا به میان بگذارند. از آنجا که در پارکینگهای طبقاتی به هیچ عنوان “رمپ” یا “لوپ” برای مسیر تردد خودروها وجود ندارد، ازاین رو، مسافران و سرنشینان عملاً در داخل پارکینگ طبقاتی حاضر نمیشوند و خودروها در بدو ورود به پارکینگ تحویل میشوند و در اختیار پارکینگ قرار میگیرند.
بدین صورت که خودرو پس از تحویل به مسؤول پارکینگ، طی مکانیسم خاصی توسط بالابرها در جای مشخصی در پارکینگ قرار داده میشود. گفتنی است، راننده نیازی ندارد که در این نوع پارکینگ زمان صرف کند تا جای خالی برای خودروی خودش پیدا کند؛ زیرا این کار به شکل اتوماسیون توسط کادر پارکینگ طبقاتی انجام میشود. حتی رانندگان برای دریافت خودروی خود نیازی نیست که در صفهای طویل و شلوغ بایستند؛ زیرا این کار در اسرع وقت و بدون هیچ ترافیکی انجام میشود و جای هیچ نگرانی نیست.
مزایای پارکینگ مکانیزه
با توجه به هزینههای زیاد زمین، برای این نوع پارکینگ نیاز به آزادسازی زمین زیادی نیست.
از کاربریهای موجود در راستای برنامهریزی شهری میتوان استفاده بهینه کرد.
ظرفیت کاربری را با حداقل هزینه میتوان چندین برابر افزایش داد.
از پارک کردن ماشینها در حاشیهها میتوان جلوگیری کرد که نتیجه آن آسودگی و آرامش روانی در معابر و کمکردن ترافیک است.
ضوابط پارکینگ طبقاتی
پارکینگهای طبقاتی مزایای زیادی دارند، برای مثال در این پارکینگ بیشترین میزان بهرهوری از فضا خالی میشود، یعنی در کمترین مکان بیشترین فضا برای ساخت جای پارک را ایجاد میکنند. این پارکینگها دسترسی آسان را برای هموطنان ایجاد میکنند تا بهراحتی و بدون هیچگونه دردسری به ماشین پارک شده خودشان دسترسی پیدا کند. این پارکینگها از امنیت بسیار بالایی برخوردارند و باعث میشوند که شما که ماشین خود را در این پارکینگها پارک کردهاید بدون هیچگونه نگرانی بابت دزدیده شدن اشیاء ماشین خود و یا حتی برخورد ماشینهای دیگر به ماشینتان و تصادف جلوگیری کنید و با خیال راحت ماشین خود را در این مناطق پاک کنید. همچنین این پارکینگها ماشین شما را از انواع مختلف عوامل آب و هوایی مانند باران، برف، طوفان و آفتاب محافظت میکند.
ساخت پارکینگهای طبقاتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و شهرداران و مهندسان و کارکنان ایمنی سعی میکنند که با حساسیت بسیار بالایی نسبت به ساخت این پارکینگها اقدام کنند. ایمنی در این نوع پارکینگها حرف اول را میزند پس برای داشتن ایمنی در ساخت این پارکینگها سازندگان باید توجه کامل را نسبت به شرایط ساخت، مکان ساخت، پیریزی محیط مورد نیاز، ارتفاع مورد نیاز، و همچنین فضای خالی در اطراف پارکینگ به منظور جلوگیری از اتفاقات غیرمنتظره دقت کنند. به این منظور شهرداریها ضوابطی را برای پارکینگهای طبقاتی وضع نمودهاند که سازندگان پارکینگ با استفاده از این ضوابط پارکینگ طبقاتی بتوانند پارکینگهایی هرچه ایمنتر برای مشتریان خود آماده کنند.
برخی ضوابط پارکینگها برای ساخت
پارکینگهای عمومی از لحاظ ابعاد اندازه و ساخت طوری طراحی میشوند که برای عموم مردم و انواع مختلف ماشینها مناسب باشند و معمولاً از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. ساخت این پارکینگها معمولاً در خیابانهای شلوغ، حرمها، انواع زیارتگاهها، مکانهای تفریحی و پاساژها انجام میشود. معمولاً در ساخت این پارکینگها از ضوابط پارکینگها استفاده میشوند که این قوانین کاملاً با توجه به نوع مکانی که پارکینگ را در این میسازیم، وضع میشود.
پارکینگهای خصوصی: همانطور که از اسم این نوع پارکینگها مشخص است تحت تملک افراد خاصی هستند و فقط این افراد اجازه استفاده از این پارکینگها را دارند، به طور معمول این پارکینگها برای ساختمانهای مسکونی در نظر گرفته میشود که افرادی که در این ساختمانها زندگی نمیکنند اجازه استفاده از این پارکینگها را ندارند. همچنین ضوابط پارکینگهای خصوصی با توجه به شرایط ساختمان متفاوت است.