صفحه 1 : خبر همدان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : خبر همدان صفحه 8 : فرهنگی

۱۷
آبان
۱۴۰۳

شماره
۵۷۵۲

امروز: ۱۸ (آبان) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Nov) 08

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه شهرستان: به گفته مدیرکل راه و شهرسازی همدان با اشاره به مسیر حادثه‌خیز بلوار آیت‌ا... نجفی تا گل تپه کبودراهنگ، گفت: عملیات اجرایی طرح چهارخطه همدان - گل‌تپه - علیصدر بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل است.
به گزارش هگمتانه، مجید صالحی امیر افزود: طرح چهار باند کردن جاده همدان علیصدر با اعتبار 9 هزار میلیارد ریال عقد قرارداد شده و هم اینک پیمانکار پروژه نزدیک به 350 میلیارد ریال طلب دارد.
با توجه به روند کند اجرای این طرح بزرگ، هم اینک مسؤولان راهداری و پلیس، به دنبال راهکاری کوتاه مدت بودند تا همانند مُسکنی بتوانند میزان تلفات جاده ای غارعلیصدر را کاهش دهند.

بروز سانحه جاده ای هر سه روز یکبار
به گفته جانشین رئیس پلیس راه استان همدان، راه ارتباطی همدان به غارعلیصدر از محدوده بلوارآیت‌ا... نجفی شهر همدان تا گل تپه کبودراهنگ یکی از جاده‌های حادثه خیز و پرتلفات استان همدان محسوب می‌شود.
سرهنگ ارسلان سرمدی یادآوری کرد: پنج ماه ابتدای سال گذشته 38 نفر در این جاده حادثه خیز جان خود را از دست دادند و بر اساس آمارها، دست کم هر سه روز یکبار یک سانحه فوتی یا جرحی در این مسیر شریانی به پلیس گزارش شده است.
وی بیان کرد: به منظور کاهش سوانح فوتی و جرحی در جاده علیصدر اقداماتی نظیر ایجاد شیار لرزاننده طولی و عرضی، خط‌کشی، نصب تابلو و علائم، نصب بنرهای و توصیه‌های ترافیکی صورت گرفت اما به نتیجه مطلوب دست نیافتیم.
جانشین رئیس پلیس راه استان همدان اظهار کرد: جاده علیصدر یک مسیر فرعی محسوب می‌شود اما میزان ترافیک و تردد خودروها در این مسیر به مثابه ترافیک بزرگراهی است.
سرهنگ سرمدی علت پرترافیک بودن این جاده در 12 ماهه سال را وجود غار زیبای علیصدر و گردشگر پذیر بودن این اثر، استفاده رانندگان و مسافران از آن برای عزیمت به 2 استان زنجان و کردستان به علت نزدیکی مسیر و فراوانی روستاهای در مسیر عنوان کرد.
وی با بیان اینکه بالا بودن حجم ترافیک در این جاده کم عرض مهمترین علت تبدیل شدن این مسیر ارتباطی به جاده ای پرحادثه است گفت: نبود شانه خاکی مناسب، عرض کم، انشعاب چندین راه فرعی روستایی از این مسیر از معایب این مسیر محسوب می‌شود.
جانشین رئیس پلیس راه استان همدان اضافه کرد: شمار سوانح جاده ای با آغاز فصل برداشت محصول در تابستان و تردد کشاورزان و ادوات کشاورزی برای کشت و کار افزایش می یابد و در این مسیر شاهد ترکیبی از سوانح رانندگی از جمله خودرو، موتورسیکلت و عابر پیاده هستیم.
سرمدی اضافه کرد: با توجه به پرحادثه بودن این مسیر شریانی، چهارخطه شدن این جاده در سفر هیأت دولت نیز مصوب و از شهریور سال گذشته عملیات عمرانی آن آغاز شد که مرحله نخست این طرح از میدان شهید سردار «سلیمانی» شهرستان بهار تا «هارون آباد» است.
وی گفت: با توجه به کارگاهی شدن این مسیر و رفت و آمد ماشین آلات راهداری ایجاد 14 رشته سرعتکاه برای اعمال محدودیت سرعت تا تکمیل شدن این طرح در دستور کار قرار گرفت که نصب و آشکارسازی این سرعتکاه‌ها با نصب تابلو، گل میخ و رنگ آمیزی محل صورت گرفت.
جانشین رئیس پلیس راه استان همدان بیان کرد: طبق قانون میزان سرعت خودروها در جاده غار علیصدر شب‌ها 85 و روزها 95 کیلومتر در ساعت است که با تصمیم اتخاذ شده در شورای حمل و نقل و ترافیک 10 کیلومتر در ساعت یعنی میزان سرعت در شب به 70 و در روز به 80 کیلومتر در ساعت کاهش یافت.
سرهنگ سرمدی ادامه داد: از ابتدای بلوار آیت‌ا... نجفی شهر همدان تا میدان حسن قشلاق به طول 30 کیلومتر حادثه خیز مقطع جاده غارعلیصدر محسوب می‌شود که با اقدامات صورت گرفته از شهریور سال گذشته هم‌زمان با آغاز عملیات چهارخطه در این محور میزان سوانح فوتی به صفر رسید و سوانح جرحی هم به شدت کاهش یافت.
وی اظهار کرد: پیش از نصب سرعت گیر سوانح فوتی در این مسیر رخ می داد بنابراین به صفر رسیدن آمار سوانح فوتی بیانگر این است که کنترل سرعت با نصب سرعتکاه در کاهش آمار بسیار مؤثر بوده است.
جانشین رئیس پلیس راه استان همدان تأکید کرد: نصب سرعتکاه در جاده اصلی یک کار غیراصولی است اما با توجه به استاندارد نبودن جاده غارعلیصدر، وجود اختلاف سطح که منجر به بروز سوانح رخ به رخ یا در صورت خروج خودرو از جاده موجب واژگونی آن می‌شود، نصب سرعتگاه به عنوان مُسکن انجام شد.
سرهنگ سرمدی ادامه داد: هر چند نصب سرعتکاه در کاهش سوانح مؤثر بوده است اما پس از تعریض جاده، پایان عملیات عمرانی و رفع اشکالات راه، این سرعت گیرها برچیده می‌شود.

  صفر شدن میزان مرگ و میر پس از نصب سرعت گیرها
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای همدان نیز در این باره گفت: بسیاری از افراد نسبت به نصب سرعتکاه در جاده غارعلیصدر گلایه مند بودند این در حالی است که میزان مرگ و میر راننده و مسافران پس از نصب این سرعت گیرها به صفر رسید.
مهرداد آهکی افزود: پیشگیری از مرگ 38 نفر در جاده غارعلیصدر به معنای جلوگیری از داغدار شدن شمار زیادی از خانواده‌ها است در حالی که مرگ هر نفر به ویژه سرپرست خانواده آسیب مالی و روحی زیادی به دیگر اعضای خانواده وارد می‌کند.
وی اظهار کرد: جاده علیصدر از ابتدای بلوار آیت‌ا... نجفی 68 کیلومتر است که بیشترین میزان سانحه در بلوار آیت‌ا... نجفی به سمت میدان حسن قشلاق به طول 20 کیلومتر رخ می‌دهد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای همدان اظهار کرد: برخی بر این باورند که نصب سرعتکاه در این مسیر در خراب شدن جلوبندی خودرویشان تأثیر داشته است این در حالی است که سرعت گیرها با معیارهای استاندارد و بر اساس آئین نامه که طول، عرض و ارتفاع آن را مشخص کرده نصب شده همچنین در صورت رعایت سرعت مطمئنه خسارتی به خودرو وارد نمی‌شود.
آهکی بیان کرد: برای کاهش آمار سوانح جاده ای در مسیر غارعلیصدر علاوه بر نصب سرعتکاه نسبت به نصب علائم هشداری، رفلکتور، تابلو علائم راهنمایی و رانندگی و دوربین ثبت تخلف سرعت غیرمجاز نیز اقدام شد.

  30 رشته سرعتکاه برای جاده غارعلیصدر پیش‌بینی شد
وی اضافه کرد: 30 رشته سرعتکاه برای جاده غارعلیصدر پیش‌بینی شده که سرعتکاه‌های پلاستیکی توسط پیمانکاران به صورت امانی نصب و سرعتکاه‌های آسفالتی توسط تیم‌های راهداری ایجاد شده و هر سرعتکاه بین 150 تا 200 میلیون ریال هزینه در بر داشته است.
به گفته وی همچنین برای پیشگیری از بروز تصادف نسبت به ایجاد شیار عرضی و طولی، مسدود کردن راه‌های دسترسی غیرمجاز، شانه سازی راه و خط‌کشی جاده اقدام شده است.
به نقل از ایرنا، استان همدان دارای پنج هزار و 438 کیلومتر انواع راه از جمله 85 کیلومتر آزادراه، 940 کیلومتر راه اصلی و بزرگراه، یک هزار و 54 کیلومتر راه فرعی و سه هزار و 359 کیلومتر راه روستایی است که چهار درصد از آزادراه ها، سه درصد از راه‌های اصلی و بزرگراه ها، سه درصد از راه‌های فرعی و 2 درصد از راه‌های روستایی کشور در این استان قرار دارد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: