فهرست

کل صفحات

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

نسخه های قبلی

3951

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

3950

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

3949

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

3948

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

3947

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

3946

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

3945

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

3944

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

3943

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

3942

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

جستجو

سه شنبه ، 17 اسفند 1395 : صفحه 7
7       سه شنبه 17 اسفند 1395     3651


matn
اهداف دوره‌هاي پيش از دبستان
مسيري که برخي خانواده‌ها گم کرده‌اند
هگمتانه- سرويس اجتماعي: هرچند ارائه برخي آموزش‌ها در مهدکودک‌ها و پيش‌دبستاني‌ها از سوي مسؤولان رد مي‌شود، اما اين‌طور به نظر مي‌رسد که درخواست والدين براي دريافت بعضي از اين آموزش‌ها همچنان وجود دارد و اين نشان از ناآگاهي آن‌ها از سنين مناسب براي ارائه آموزش‌هاي مختلف به فرزندان‌شان دارد.
آموختن مسائلي جديد، دنيايي تازه را پيش روي انسان مي‌گشايد و ذهن آموزش‌پذير کودکان والدين را به فکر ارائه آموزش‌هاي بيشتر از سنين کودکي به فرزندانشان مي‌اندازد اما کارشناسان اين امر را نمي‌پذيرند و آن را براي کودکان مضر مي‌دانند.
آموزش به کودکان همواره يکي از دغدغه‌هاي والدين به‌شمار مي‌رود؛ اين آموزش‌ها از موضوعات ساده و کاربردي مانند چگونگي سلام کردن، آداب معاشرت و ارتباط گرفتن تا آموزش زبان و موسيقي و... را در بر مي‌گيرد. اما نکته مورد اهميت در اين‌جاست که بسياري از والدين زمان مناسب ارائه اين آموزش‌ها را به کودک نمي‌دانند و گاهي مي‌بينيم در سنين سه يا چهار سالگي به‌طور جدي آموزش‌هايي مانند زبان انگليسي را شروع مي‌کنند. اين در شرايطي است که به گفته کارشناسان، آموزش در سال‌هاي پيش از دبستان بايد همراه با بازي و مختص مهارت‌آموزي باشد. تأکيد بسياري از والدين به آموزش موضوعاتي مانند زبان‌هاي دوم و سوم، منجر به اين شده است که برخي مهدکودک‌ها آموزش زبان دوم را يکي از گزينه‌هاي آموزشي خود معرفي کنند يا در مقطع پيش‌دبستاني، آموزش حروف الفبا مطرح شود.
هرچند ارائه چنين آموزش‌هايي در مهدکودک‌ها و پيش‌دبستاني‌ها از سوي مسؤولان رد مي‌شود، اما اين‌طور به نظر مي‌رسد که درخواست والدين براي دريافت چنين آموزش‌هايي همچنان وجود دارد و اين نشان از ناآگاهي آن‌ها از سنين مناسب براي ارائه آموزش‌هاي مختلف به فرزندان‌شان دارد.
* آموزش‌ها بايد در قالب قصه باشد
براي روشن‌تر شدن موضوع از صحبت‌هاي دکتر منصوره کريم‌زاده، روان‌شناس کودک و مدير گروه آموزشي رشته رشد و پرورش کودکان پيش از دبستان دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي بهره مي‌گيريم. او در گفت‌و‌گويي با انتقاد از نحوه آموزش در برخي مهدکودک‌ها و پيش‌دبستاني‌ها اظهار کرد: اهميت دوره‌هاي پيش از دبستان به صورتي است که اهدافي براي آن در نظر گرفته شده است اما برخي از مراکز در فضايي ناهماهنگ با اين اهداف به ارائه آموزش‌هاي زبان دوم و سوم و سوادآموزي مي‌پردازند. يکي از اهداف تعيين‌شده براي مهدکودک‌ها و پيش‌دبستاني‌ها، «سوادآموزي» است؛ به اين معنا که گنجينه و دايره لغات و فهم بچه‌ها زياد شود. البته اين آموزش‌ها هم نبايد از طريق خواندن و نوشتن باشد اما در حال حاضر عکس اين موضوع عمل مي‌شود. اين آموزش‌ها بايد در قالب قصه و داستان باشد تا با افزايش توانمندي‌هايي نظير تفکر، نقد کردن، ادامه دادن يک قصه و برداشت از داستان‌ها، سواد را در کودکان افزايش دهيم. نبايد کار معلم کلاس اول ابتدايي را انجام داد. معلم ابتدايي با تجربه‌اي که دارد و با استفاده از صداکشي و آشنايي با آواها، حروف و کلمات را آموزش مي‌دهد اما در دوره‌هاي پيش‌دبستاني اول و دوم بدون در نظر گرفتن اين موارد، چنين آموزش‌هايي داده مي‌شود.
* معايب ارائه آموزش‌هاي کلاس اول در دوره پيش از دبستان
او به معايب ارائه آموزش‌هاي کلاس اول در دوره پيش از دبستان اشاره کرد و افزود: زماني که کودک با آموزه‌هاي غلط وارد کلاس اول مي‌شود، ممکن است آموختن دروس و حتي حضور در کلاس برايش جذابيتي نداشته باشد؛ زيرا بسياري از آن‌ها را پيش از اين به‌صورت غيراصولي آموخته است و آموخته‌هاي قبلي مانند بناي کجي است که بايد در کلاس اول خراب و دوباره ساخته شود. کودک در اين ميان بسيار آسيب مي‌بيند.‌ هدف، اساس و پايه دوره‌هاي مهدکودک و پيش‌‌دبستاني، رشد خلاقيت، رشد مهارت‌هاي حرکتي، سوادآموزي، آشنايي با مفاهيم علوم و مفاهيم رياضي، هنر، بازي، رشد مهارت‌هاي ارتباطي و شناخت خود است که در مقاطع پيش از دبستان بايد به آن‌ها تأکيد شود. اما در بسياري از مواقع مي‌بينيم اين موارد در برنامه‌اي که برخي مهدکودک‌ها و مراکز پيش از دبستان ارائه مي‌دهند، خيلي کمرنگ ديده شده است. درواقع مهم‌ترين اهداف دوره پيش از دبستان شامل پرورش قابليت‌هاي جسماني و ذهني، هماهنگ‌سازي و رشد مهارت‌هاي حرکتي کودکان، کمک به رشد عاطفي کودکان، افزايش حس اعتماد به نفس، درک شرايط محيطي و تقويت درک زيبايي‌ها، فراهم ساختن زمينه علاقه و احساس شادي از مشارکت در فعاليت‌هاي گروهي، تقويت علاقه به ارزش‌هاي ديني، اخلاقي و هويت ملي، ايجاد رفتارهاي مطلوب فردي و اجتماعي در کودکان متناسب با سن آن‌هاست.
*‌ خانواده‌ها خواستار آموزش زبان دوم و سوم هستند
کريم‌زاده با اشاره به مهدکودک‌هاي دوزبانه يا سه‌زبانه گفت: در برخي مراکز اغلب روي دو يا سه زبان تأکيد مي‌کنند، يا آموزش زبان دوم را خيلي زود شروع مي‌کنند. در حال حاضر بحث آشنايي و يادگيري زبان دوم بحثي چالش‌برانگيز است. گاهي مي‌بينيم هنوز کودک به زبان مادري تسلط لازم را ندارد اما شروع به آموزش زبان دوم به او مي‌کنند. در شرايطي و در محيطي که زبان دوم، زبان آموزشي نيست، ارائه آن مي‌تواند بسيار آسيب‌زننده باشد. اگر در کشوري زندگي مي‌کنيد که زبان مادري کودک فارسي است اما بايد به مراکز پيش از دبستان انگليسي برود، آنجا مجبوريم کودک را به اين سمت هدايت کنيم که هر دو زبان را ياد بگيرد زيرا کاربردي است و هر دو زبان را با هم ياد مي‌گيرد. اما در فضايي مانند بسياري از مهدکودک‌ها که زبان آموزشي کودک فارسي است، در مدرسه هم با همين زبان آموزش خواهد ديد و در سن سه سالگي، آشنايي با زبان دوم برايش کاربردي ندارد، آن‌ها را ملزم به يادگيري زبان دوم و سوم مي‌کنيم؛ آن هم زبان‌هاي دشواري مانند فرانسوي و اسپانيايي که لزومي براي آموزش‌آن‌ها وجود ندارد. اين آموزش در حالي اتفاق مي‌افتد که هنوز در کودک آگاهي واجي، دستور زبان، نحو و ارکان و کاربرد کامل زبان مادري شکل نگرفته است و در اين شرايط زبان ديگري به کودک آموزش داده مي‌شود که اشتباه است. حداقل بايد تا چهار يا پنج سالگي به کودک فرصت دهيم تا تسلط نسبي به زبان مادري پيدا کند. اما مسيري که امروز برخي از اين مراکز طي مي‌کنند اين است که کودک را مجبور به يادگيري زبان ديگري مي‌کنند که زبان آموزشي و رايج کشور يا محيط آموزشي نيست و در خانواده و در محيط اجتماعي نيز کاربرد ندارد و تنها براي کودک دو يا سه ساله بار اضافي ايجاد مي‌کند. در اين زمينه برخي از مسؤولان مهدکودک‌ها و پيش‌دبستاني‌ها مي‌گويند به درخواست والدين، به کودکان دو زبان يا سه زبان آموزش مي‌دهيم. اين اشکال ماست که خانواده‌ها را خوب توجيه نکرده‌ايم.
* يکي از مشکلات، تبديل سوادآموزي به زبان‌آموزي است
اين روان‌شناس کودک در مورد سوادآموزي در دوره‌هاي پيش از دبستان تصريح کرد: يکي ديگر از مشکلات آموزشي در مهدکودک‌ها و پيش‌دبستاني‌ها تبديل سوادآموزي به زبان‌آموزي است. کودکان به‌طورکلي با تصويري از کلمات آشنا مي‌شوند. در برخي از مهدها مشاهده مي‌شود که کودکان حروف الفبا و رياضيات را ياد مي‌گيرند. با اين وجود، قرار است معلم در کلاس اول چه کاري انجام دهد؟ آيا ارائه اين آموزش‌ها، پيش از دبستان ضرورتي دارد و جزو اهداف دوره‌هاي پيش از دبستان است؟ در صورتي که اصلاً اين برنامه مناسب دوره پيش از دبستان نيست و بسيار جاي بحث دارد. در اين مورد هم برخي مسؤولان مهدکودک‌ها و پيش‌دبستاني‌ها مي‌گويند به درخواست والدين، آموزش مي‌دهيم. اين اشکال ماست که خانواده‌ها را خوب توجيه نکرده‌ايم که دوره‌هاي پيش از دبستان، براي رشد مهارت‌هاي ارتباطي، مهارت‌هاي فيزيکي، مهارت‌هاي حرکتي، رشد خلاقيت، کاربرد هنر، بازي و رشد گنجينه لغات است. محورهاي آموزش در دوره پيش دبستاني با توجه به هدف‌ها شامل رشد فردي، اجتماعي و عاطفي، دانش درباره خود، محيط اطراف و جهان، مهارت‌هاي زباني و زبان بصري، مهارت‌هاي عقلاني و تفكر خلاق، بهداشت و ايمني، مهارت‌هاي زندگي، ذوق هنري و زيبايي‌شناسي، رشد جسماني و دين و ارزش‌هاست.
* وجود مشکلات مهارت‌هاي ارتباطي در کودکان
عضو هيأت علمي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي درباره وجود مشکلات مهارت‌هاي ارتباطي کودکان، بيان کرد: فضاي محدود و خانه‌هاي کوچک، تعداد فرزندان کم و بازي‌هاي مجازي، دست به دست هم داده و براي کودکان مشکلاتي در زمينه مهارت‌هاي ارتباطي ايجاد کرده است. دوره‌هاي پيش از دبستان، زماني مناسب براي تقويت اين مهارت در اختيار مربيان و والدين مي‌گذارد. آنچه بيش از همه اهميت دارد اين است که بايد خانواده‌ها را با اهداف دوره‌هاي مهدکودک و پيش‌دبستاني آشنا کرد.
* مهدکودک دوزبانه فقط نوعي تبليغ است
اين صحبت‌هاي دکتر کريم‌زاده در شرايطي است که مسؤولان بهزيستي وجود چنين آموزش‌هايي را در مهدکودک‌ها رد مي‌کنند و آن را فقط نوعي تبليغ مي‌دانند و اظهار مي‌کنند مهدکودک‌هايي که به شکل دوزبانه آموزش مي‌دهند، شايد به تعداد انگشتان دست هم نباشند. البته ما اين نوع مهدکودک را تأييد نمي‌کنيم و همواره مطرح مي‌کنيم که اين موارد فقط در حد تبليغات است ولي اين تبليغات به خانواده‌ها فشار مي‌آورد. دائماً اعلاميه داده‌ايم که مهدکودک دوزبانه در ايران نداريم و در صورت وجود چنين مهدکودکي آن را تأييد نمي‌کنيم. در مهدکودک‌هايي که با عنوان دوزبانه مطرح مي‌شوند، آن‌چه اتفاق مي‌افتد آموزش زبان نيست و کودکان چند کلمه به زبان‌هاي خارجي ياد مي‌گيرند که اين اصلاً آموزش زبان نيست و بيشتر جنبه تبليغاتي و تجاري دارد تا اين‌که واقعاً آموزش زبان صورت بگيرد. همواره با مهدکودک‌هاي دوزبانه مخالف بوديم و هر سال بخشنامه مي‌دهيم که مهدکودک دوزبانه نداريم. مهدکودک دوزبانه يعني در آن‌جا کاملاً انگليسي صحبت کنند يا جايي باشد که بچه‌هاي خارجي در آن زيادند. شايد تعداد اين مهدکودک‌ها در ايران از انگشتان يک دست هم کمتر باشد. بهزيستي مجوزي براي مهدکودک دوزبانه به هيچ‌کس نداده است.
* محتواي قانوني دوره‌هاي پيش از دبستان
سازمان بهزيستي براساس مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي، محتواي مهدکودک‌ها را با همکاري و هماهنگي آموزش و پرورش تعيين مي‌کند. پس از مشخص شدن محتواي لازم، بهزيستي در نامه‌اي به مهدکودک‌ها، متون مورد تأييد را به آن‌ها اعلام مي‌کند. در کنار اين منابع، مهدکودک‌ها مي‌توانند از منابع ديگري هم به‌عنوان مکمل يا فوق برنامه استفاده کنند ولي آن منابع هم حداقل بايد به تأييد بهزيستي استان مورد نظر برسد. در هر صورت، محتواي اصلي، محتوايي است که سازمان بهزيستي اعلام کرده‌ و در بازديدها حتماً به اجراي اين محتوا نظارت مي‌شود. 
يکي از مواردي که هميشه براساس فهرست‌هاي نظارتي بررسي مي‌شود اين است که آيا از منابع اعلام‌شده استفاده مي‌شود يا خير. اگر آموزش‌هاي مهدکودکي طبق اين منابع نباشد، هم روي درجه‌بندي آن تأثير مي‌گذارد و منجر به کاهش ستاره‌هاي مهدکودک مي‌شود و هم اخطار شفاهي و کتبي به آن‌ها داده مي‌شود و در صورت تکرار، مي‌تواند جريمه‌هاي بيشتري براي مهدکودک داشته باشد. با اين وجود در بررسي‌ها مشخص شده است که بالاي 90 درصد مهدکودک‌ها از اين محتواها استفاده مي‌کنند و شايد تعداد خيلي کمي باشند که خارج از اين چارچوب فعاليت مي‌کنند که در صورت شناسايي، بهزيستي برخورد لازم را با آن‌ها خواهد داشت.
* ارائه آموزش‌هاي دبستان در مهدکودک‌ها جزو سياست‌هاي بهزيستي نيست
مسؤولان سازمان بهزيستي کشور تصريح مي‌کنند که در محتواي آموزشي تعريف‌شده، اصلاً حروف الفبا آموزش داده نمي‌شود و مثلاً در ارتباط با دانش رياضي، بحث کوتاهي و بلندي را به کودکان ياد مي‌دهند و هرگز در محتواهاي تعيين‌شده، آموزش جمع و تفريق گنجانده نشده است. 
در مهدکودک اگر تصميم به آموزش موضوعي داريد، بايد از طريق قصه، بازي و روش‌هاي غيرمستقيم باشد. در هيچ کجاي دنيا روندي که منجر به وارد کردن فشار زياد به کودکان شود، مورد تأييد نيست. اين فشارآوري حتي در سنين بالاتر و در دبستان نيز تأييد نمي‌شود و بيشتر تأکيد بر اين است که بتوانيم در آموزش رياضيات و علوم، از رويکردهاي نوين و خلاقانه استفاده کنيم و به جاي استفاده از روش‌هاي مرسوم و سنتي، مفاهيم را از طريق عملي و کاربردي به بچه‌ها منتقل کنيم.
 
_blank
matn
کنترل گاز اکباتان گواهينامه ملي 
حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان گرفت
هگمتانه- گروه خبر: در شانزدهمين همايش ملي حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان که نهم اسفندماه ‌جاري مصادف با روز ملي حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان برگزار شد، شرکت کنترل گاز اکباتان، گواهينامه ملي حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان را دريافت کرد.
به گزارش هگمتانه به نقل از روابط عمومي شرکت کنترل گاز اکباتان، اين مراسم با حضور اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور، محمدرضا نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت، سيد محمود نوابي معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان و جمع زيادي از مديران و صاحب‌نظران بخش‌هاي توليدي، خدماتي و اقتصادي کشور در مرکز همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران برگزار شد. 
اين همايش با هدف افزايش انگيزه و حساسيت در توليدکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات براي رعايت حقوق مصرف‌کنندگان، افزايش اعتماد و ترغيب مصرف‌کنندگان به استفاده از کالاها و خدمات واحد��اي داراي گواهينامه و تنديس، افزايش رقابت سازنده بين توليدکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات در جهت ارائه محصولات کيفي، تلاش در جهت برقراري قيمت عادلانه، تحويل به موقع و ارائه مطلوب خدمات پس از فروش و تشويق مصرف‌کنندگان به استفاده از کالاي داراي نشان ملي استاندارد برگزار شده است.
سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان به عنوان متولي برگزاري اين همايش از سال 1380 و در روز نهم اسفند ماه هرسال که به عنوان روز ملي حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان در تقويم رسمي کشور ثبت شده است، بنگاه‌هاي اقتصادي برتر حامي حقوق مصرف‌کننده را در مراسمي با حضور مسؤولان کشوري و مديران بنگاه‌هاي اقتصادي منتخب، به عموم مردم معرفي و با اعطاي گواهينامه و تنديس‌هاي ملي رعايت حقوق مصرف‌کنندگان از آنها تقدير مي‌کند.
امسال، شرکت کنترل گاز اکباتان، در بررسي‌ها و ارزيابي‌هاي سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان کشور، شايسته دريافت گواهينامه ملي حمايت حقوق مصرف‌کنندگان شناخته شد و به عنوان يکي از حاميان ملي حقوق مصرف‌کنندگان در سال 1395 معرفي گرديد و مورد تقدير مقامات کشوري قرار گرفت.
 
_blank
matn
شما چطور از حق خود 
دفاع مي‌کنيد؟
هگمتانه- سرويس اجتماعي: تقريباً همه تجربه‌اي از ضايع شدن حق‌شان را دارند و هرکس روشي براي دفاع از حق خودش دارد. اگر شما از حق‌تان بگذريد به قول معروف، كلاهتان پس معركه مي‌رود و سنگ روي سنگ نمي‌ماند. اما سؤال اين است، چطور بايد حق‌تان را بگيريد؟ از بين همه الگوهايي كه مي‌توانيد براي گرفتن حق‌تان به آن عمل كنيد، بهترين راه، عمل به پيشنهاد امام زمان(عج) است كه فرمودند: «بهترين الگوي من مادرم حضرت زهرا(س) است»، به خودتان فرصت دهيد تا با شناخت حضرت زهرا(س) يك الگوي بي‌خطا در برابر حق‌خوري‌ها داشته باشيد.
* حق دادني نيست
كلمه حق‌خوري آنقدر قدرت دارد كه مي‌تواند به شما القا كند كه مظلوميد، ناتوانيد، ديگران غيرقابل اعتمادند، شما هم مي‌توانيد حق‌خوري كنيد و... . يا برعكس، مي‌توانيد توپ را در زمين حريفتان بيندازيد و به خودتان القا كنيد: حق با حقدار است، من از پس دفاع از حق خودم برمي‌آيم، هم حق‌ام را مي‌گيرم و هم ناحقي را اصلاح مي‌كنم.
به نظرتان شما چه حق‌هايي داريد؟ هرچه باشد نخستين قدم براي اينكه احساس تلخ ضايع شدن حق‌تان را دوا كنيد اين است كه بدانيد چه حقي داريد؟ كي به شما اين حق را داده؟ تاوان اين حق‌خوري فقط به شما برمي‌گردد يا بقيه هم آسيب مي‌بينند؟ جواب دادن به اين سؤال‌ها، حد و مرز لازم بودن يا نبودن و راه ابراز ناراحتي‌تان را مشخص مي‌كند؛ مثلاً وقتي مزرعه فدك كه هديه شخصي پيغمبرمان به حضرت زهرا(س) بود را از ايشان غصب كردند، خانم حضرت زهرا(س) تصميم گرفتند كاري كنند. حد و مرز اين ناراحتي به خاطر يك هدف پشت پرده بود كه يك عده مي‌خواستند قدرت اقتصادي حضرت زهرا(س) بالا نرود تا نتواند از ولايت دفاع كند. دليل همت حضرت زهرا(س) براي اين پس‌گيري حق، چيزي مهم‌تر از يك حق‌خوري ساده بود.
* حق‌تان را چه کسي ضايع کرده است؟
اگر شخصيت كسي كه حق‌تان را خورده بشناسيد، پيداكردن روش مؤثر براي اعتراض به او هم آسان مي‌شود. اغلب كساني كه حقي را پايمال مي‌كنند جزو اين 3 گروه هستند.
«مي‌دونه اما خودش رو به خواب زده!» وقتي به اين گروه اعتراض كنيد كه كار تو باعث صدمه به من شده، سود من را بده و... مي‌گويد چه حقي؟ چه سودي؟ چه ضرري؟ من كه كاري نكردم. همه حرف و حديث‌هاي اين گروه اين است كه با وجود اطلاع از اشتباهشان از جبران اشتباهشان شانه خالي كنند. براي مواجهه با گروه اول روشنگري كرده و مسأله را برايشان روشن كنيد. اگر واكنش آنها تغيير نكرد، به سود و زيان برخورد يا بي‌اعتنايي موقتي فكر كنيد.  گروه دوم افرادي هستند كه روحيه جبر و خشني دارند و به صراحت مي‌گويند: «مي‌دونم تو حق داري اما حقت رو نمي‌دم.» اين گروه اگرچه نياز به تذكر دارند اما اهرم‌هاي فشاري مثل قانون و در جريان گذاشتن افراد مهم درباره آنها كارسازتر است.
گروه سوم هم آنهايي هستند كه ايمان بيشتري دارند و ترس از خدا در همه زندگي‌شان جاري است. پس‌گيري حق از گروه سوم كار بسيار راحت‌تري است؛ چرا كه ناخواسته و ندانسته حق‌تان را خورده‌اند و فقط كافي است با آرامش اشتباه‌شان را با خودشان مطرح كنيد.
* حرف حق تلخ است، شيرين‌اش کنيد
مثل يك اخطار مهم، كنار ذهن‌تان يادداشت كنيد كه تلاش درست شما براي دفاع از حق‌تان يك چيز است و نتيجه چيز ديگر. فردي كه همه تلاش‌اش را با روش‌هاي درست براي پس گرفتن حقش كرده باشد، از خودش راضي‌تر است و هيچ وقت خودش را سرزنش نمي‌كند. راهكار‌هاي عملي زير نمونه‌هايي از روش‌هاي حضرت زهرا(س) براي اعتراض به آن حق‌خوري‌ها بود كه الگوي كاربردي براي ما و شما هم مي‌تواند باشد.
* واسطه‌تان مورد احترام باشد
اگر مي‌خواهيد براي حق ضايع شده‌تان كاري كنيد، فردي را واسطه كنيد كه ذي نفع نباشد و مورد احترام باشد. به چند روز بعد از رحلت پيغمبر(ص) برگرديم. وقتي به اميرالمومنين(ع) و طرفداران معروف او مثل سلمان، مقداد، ابوذر و... اجازه دفاع از ح�� امام علي(ع) براي رسيدن به حكومت را نمي‌دادند؛ در آن شرايط حضرت زهرا(س) غصب مزرعه‌شان را بهانه شروع دفاع از ولايت غصب شده امام علي(ع) ميان جمع همه مردم مدينه قرار دادند.
* ظاهر خوبي داشته باشيد
وقتي خواستيد نزد طرف حساب‌تان برويد، ظاهر خوبي داشته باشيد. گاهي عصبانيت و خشم و كينه، تعادل فرد را در كنترل خود و مديريت موقعيت و رعايت قانون به هم مي‌زند و نتيجه اين مي‌شود كه فرد فرصت طلب پيش خود مي‌گويد وقتي روي خودتان تسلط نداريد، قدرت اثر گذاشتن روي او را حتماً نداريد. حضرت زهرا(س) اما براي رفتن به مسجد مدينه مثل هميشه با خونسردي رداي بلندي پوشيدند و بر سرشان خمار انداختند كه تا زير بازوانشان مي‌آمد. بين راه مثل پيغمبر(ص) با آرامش حركت كردند و وقتي به مسجد رسيدند از پشت يك پرده، خطبه بلند و زيباي فدكيه را براي زن‌ها و مردها خواندند. شايد خاصيت اين پرده اين بود كه حواس همه روي حرف‌شان باشد نه روي جنسيت گوينده.
* اول حرف‌هايي را که قبول دارد، بزنيد
براي شروع حرف‌تان از مطلب‌هايي شروع كنيد كه طرف حسابتان آنها را قبول دارد و رويش ترديدي نيست؛ مثلاً سؤالات كوتاهي بپرسيد تا او به شما بگويد: «بله درسته. موافقم. حق با شماست و...». حضرت زهرا(س) هم با روش جالب و سرتاسر آرامشي از حمد خدا شروع كردند كه همه مردم به آن اعتقاد داشتند و بعد فرمودند: پيغمبري براي شما آمد كه از جنس خودتان بود، درد شما را درد خود مي‌دانست، براي خوب شدن شما حريص بود، با شما مهربان بود و حتي در لحظه مرگ به فكرتان بود. بعد از اين مرحله كه نشان دادند ما با خود شما مشكلي نداريم و دوست تان داريم، گفتند: من دختر همين پيغمبرم.
* بگوييد، حق‌خوري در شأن او نيست
نوبت اين مي‌رسد كه طرف‌تان را در يك رودربايستي قرار دهيد كه بداند حق‌خوري در شأن او نيست. حضرت فاطمه(س) در اين مرحله از بيان‌شان فرمودند: شما حامل پيام‌ها و سخنان پيامبر(ص) به سوي مردم و امت ديگريد. بايد كه شما در مقام حفظ ودايع و حقايق الهي تمام كوشش و امانت‌داري خود را داشته باشيد و بعد اشاره به سفارش پيغمبر(ص) به جايگاه قرآن و عترت كردند.
* بي‌نياز از اهانت حرف بزنيد
وقتي در حال دفاع از خودتان هستيد، محكم باشيد و اگر از راستي حرفتان مطمئنيد، بي‌نياز از اهانت حرف بزنيد. قدرت فهم طرف حسابتان را مخدوش نكنيد. اشاره به سند‌هاي مورد قبول هر دو طرف مثل قرآن، ضرب‌المثل‌ها، نقل قول‌ها و... از اين راه‌هاست. مثلاً خانم حضرت زهرا(س) بين حرف‌هاي آن روزشان به 20 آيه مرتبط قرآن اشاره كردند كه خطبه فدكيه ايشان را اثرگذارتر كرد.
* مي‌توانيد براي روز مبادا حساب باز کنيد
هميشه يادتان باشد، مي‌توانيد يك وكيل قدرتمند، عادل و مهربان داشته باشيد؛ خدايي كه قرآن مي‌فرمايد نعم الوكيل است و اگر نتوانستيد ظلمي كه به شما شده را رفع كنيد، مي‌توانيد به او بسپريد تا در روز مبادا به حساب طرف مقابل‌تان بگذارد.
 
_blank

عناوین این صفحه

  •  
    مشاهده
  •  
    مشاهده
  •  
    مشاهده

تبلیغات


  • حقوق سایت محفوظ و متعلق به روزنامه هگمتانه می باشد©
  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • آرشیو
  • گالری
  • صفحه اول
  • صفحه اول
  • گالری تصاویر
  • آرشیو
  • درباره ما

  • شنبه 1 اردیبهشت 1397ساعت