صفحه 1 : صفحه اول صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : همه دانا صفحه 8 : فرهنگی

۴
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۷

امروز: ۵ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Wednesday 2024 (Apr) 24

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: نمایشگاه تاریخ محلی همدان به مناسبت روز همدان و هفته دولت با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان و مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور روز گذشته در مجموعه فرهنگی و هنری عین القضات همدانی گشایش یافت.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان صبح دیروز در حاشیه افتتاح این نمایشگاه و در گفتگو با خبرنگار هگمتانه با اشاره به اینکه این نمایشگاه با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور در مجموعه فرهنگی و هنری عین القضات برپا شد، خاطرنشان کرد: نمایشگاه تاریخ محلی همدان تا 7 شهریورماه و در دو نوبت صبح و بعدازظهر پذیرای علاقه مندان خواهد بود.

روح الله وجدی هویدا تصریح کرد: در این نمایشگاه بیش از 80 قطعه عکس و سند با موضوعات متنوع فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از جمله آثار فاخر نمایشگاه می‌توان به روزنامه قاسم الاخبار اولین روزنامه فکاهی کاملا فارسی ایران در همدان و فرمان‌های حکومتی مربوط به دوره‌های مختلف قاجار اشاره کرد.

وی افزود: در این نمایشگاه از نسخه اصلی فرمان مظفرالدین شاه به خیرالدین میرزا سالارالسلطنه به عنوان حکمران همدان و حومه و حکم فرمانفرمایی همدان در سال 1281 هجری شمسی رونمایی می‌شود.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان با بیان اینکه بازدید از این نمایشگاه برای علاقه مندان رایگان است ادامه داد: هدف از برگزاری این نمایشگاه آشنایی مردم با پیشینه تاریخی همدان و هویت گذشته آنهاست.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان نیز به خبرنگار هگمتانه گفت: در هر شهر یا کشوری توجه به گذشته یا تاریخ آن کمک می‌کند که هویت آن شهر یا کشور شناخته و حفظ شود.

رضوان سلماسی ادامه داد: در حقیقت آنچه که زندگی و جوامع امروزی ما را ساخته مطمئناً از گذشته ما تأثیرپذیر بوده است و ما امروز هر آنچه که به دست آورده ایم منشأ آن از گذشته بوده است.

وی تصریح کرد: وقتی ارتباط فعلی یا آینده ما با گذشته قطع شود مهمترین اتفاق ناخوشایندی که رخ می‌دهد این است که هویت و اصالت یک فرد و جامعه تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

وی افزود: وقتی ما گذشته، رویدادها و شخصیت‌های تأثیرگذار آن را معرفی می‌کنیم این اقدام راه و روش آینده را نیز می‌تواند به ما معرفی کند.

سلماسی خاطرنشان کرد: لازم است نه تنها در روز همدان بلکه همواره به معرفی تاریخ و گذشته خود بپردازیم و رویدادهایی که اتفاق افتاده و باعث رشد و پیشرفت شهرمان شده یا حتی تجربه ناموفقی بوده بارها در قالب نمایشگاه یا موزه دائمی تکرار شود که شهروندان ما بتوانند با مراجعه به این موزه‌ها ارتباط با گذشته داشته باشند و ارتباط بین نسل‌ها همچنان ادامه یابد.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور نیز گفت: در این نمایشگاه با هماهنگی و همکاری شهرداری همدان تلاش کرده ایم تا مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دوره‌های مختلف را به تصویر بکشیم.

علیرضا تکلو افزود: به دلیل اینکه در هفته دولت قرار داریم فرمان حکومتی مربوط به سالارالسلطنه و حکمرانی همدان به عنوان یک سند تاریخی رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: هدف از برپایی این نمایشگاه آشنایی مردم با هویت خود است و از طرف دیگر می‌خواهیم به محققان و پژوهشگران این پیام را بدهیم که منابع عظیم موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به صورت آسان و گسترده در اختیار قرار می‌گیرد و آنها به راحتی می‌توانند از طریق وبگاه کتابخانه ملی ایران و به صورت کاملاً غیرحضوری به این اسناد باارزش و قدیمی دسترسی داشته باشند.

وی تصریح کرد: نمایشگاه‌های اسناد و عکس‌های تاریخی در مناسبت‌های مختلف با موضوعات مختلف در طول سال برگزار می‌شود و هم‌زمان با روز همدان هر سال این نمایشگاه برگزار می‌شود اما هر سال عکس‌ها و اسناد جدیدی از پیشینه تاریخی همدان در معرض دید شهروندان قرار می‌گیرد.

گفتنی است در آیین افتتاح نمایشگاه تاریخ محلی همدان از حکم انتصاب خیرالدین میرزا سالارالسلطنه به حکمرانی و فرمانفرمایی ولایت همدان و تمامی نواحی و محلات آن سامان از طرف مظفرالدین شاه قاجار در سال 1281 هجری شمسی رونمایی شد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: