کد خبر : 53844
تاریخ : 1402/7/24
گروه خبری : خبر همدان

حجت‌الاسلام فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با توجه به شکایت خانواده‌ها از کمبود معلم:

کلاس بدون معلم قابل پذیرش نیست

میراث سوء عملکرد دولت‌های قبلی در حذف تربیت معلم‌ها اکنون خود را نشان می‌دهد براساس گزارش شماری از والدین به روزنامه هگمتانه؛ کلاس بدون معلم در همدان




هگمتانه، گروه خبر همدان: سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به کمبود 260 هزار معلم و 50 هزار نیروی پشتیبان و سرایدار در کشور گفت: برای ما کلاس بدون معلم و آموزش بی‌کیفیت پذیرفته نیست و حتماً باید مدارس دولتی را با تأمین معلم تقویت کنیم.
به گزارش هگمتانه، حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی در خصوص وضعیت تأمین نیروی آموزشی و کمبود معلم با توجه به شکایات خانواده‌ها اظهار کرد: علت اصلی معضل کمبود نیروی آموزشی در وزارت آموزش و پرورش مربوط به ادوار مختلف است‌.
وی گفت: مشکلات و مسائل آموزش و پرورش به مرور زمان ایجاد شده، در طول سالیان گذشته «کمبود معلمان در طول زمان انباشته شده» و خبرهای روز وزارتخانه حاکی از کمبود 260 هزار معلم است.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مهمترین دلیل ایجاد این مشکل را کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو و تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد و افزود: این مرکز آموزش عالی مهمترین منبع اصلی تأمین نیروی آموزشی است که متأسفانه از سالانه 25 هزار نفر به حدود یک‌هشتم یعنی 3 هزار نفر کاهش داشته است.
وی تأکید کرد: این وضعیت حاصل بی‌تدبیری مسؤولان به مرور زمان بوده است که با اعتراض رهبر انقلاب و حضور ایشان در دانشگاه فرهنگیان مواجه شد و مقرر شد این وضعیت ساماندهی و کمبودها جبران شود.
فلاحی به دیگر علل ایجاد شرایط نابسامان کمبود معلم پرداخت و گفت: این معضل در اثر حذف دانش‌سراها و تربیت معلم‌ها در طول سال‌ها از دولت‌های قبلی به وجود آمده و ارتباطی به دولت سیزدهم ندارد.
وی تصریح کرد: ناگفته نماند وزارت آموزش و پرورش به‌ ویژه در دو سال اخیر بیشترین جذب معلم را از طریق ماده 28 و افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان داشته است.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه سازمان اداری و استخدامی کشور همکاری خوبی در صدور مجوز استخدام داشته است، ادامه داد: کمیسیون آموزش هم از آغاز به کار مجلس یازدهم در دولت قبلی و فعلی به این مسأله مهم ورود پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: علاوه بر آمار 260 هزار کمبود معلم مجموعه آموزش و پرورش با کاهش 50 هزار نیروی پشتیبان و سرایدار مواجه است و در برخی از مدارس مدیران و معاونان در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند.
فلاحی اظهار کرد: بخشی از مشکل به مرور با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو رفع شده و اکنون دانشگاه فرهنگیان 40 هزار نفر جذب دانشجومعلم دارد و به همین میزان باید دانشگاه شهید رجایی توسعه داده می‌شد چراکه این مسیر اصلی جذب معلم است.
وی با اشاره به دیگر علت‌های این مسأله در دوره‌های گذشته افزود: تعدادی از معلمان حق‌التدریس، نهضتی‌های قبل از سال 1391 بودند که با برگزاری آزمونی 23 هزار نفر جذب شدند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: برای مجموعه کسانی که با آموزش و پرورش ارتباط دارند؛ نیرو‌های آموزشی بعد از سال 1391 اعم از حق‌التدریس‌ها، نهضتی‌ها، طرح امینی‌ها، معلمان قرآنی، مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای آموزشی در مدارس غیرانتفاعی با تصویب یک قانون در مجلس و در خصوص فوریت آن با امضای نمایندگان به دلیل هم زمان بودن با برنامه هفتم توسعه، درخواست اعمال اصل 85 جهت تسریع تعیین تکلیف در کمیسیون مشترک ارائه شد تا معلمان باتجربه و شایسته جذب آموزش و پرورش شوند و در این وضعیت کمبود معلم یاری‌کننده باشند.
وی با تأکید بر اینکه مسأله حل کمبود معلم یک مسأله مهم و حیاتی است و وزارت آموزش و پرورش 50 میلیون نفر عائله دارد گفت: مجلس پای کار حل این مشکل است و امیدواریم که دولت هم پای کار باشد، هرچند که نمی‌توان به یکباره مسأله کمبود معلم را امسال برطرف کرد.
فلاحی افزود: بر اساس مذاکرات هفته گذشته، وزیر آموزش و پرورش و ریاست سازمان اداری و استخدامی کشور معتقدند باید به تدریج ولی با سرعت بیشتری جذب معلم صورت گیرد تا این مشکل برطرف شود.
به نقل از کانال اطلاع رسانی نماینده همدان در مجلس، وی تأکید کرد: برای ما کلاس بدون معلم و یا آموزش بی‌کیفیت قابل پذیرش نیست و حتماً باید مدارس دولتی را با تأمین معلم تقویت کنیم.
بنا بر گفته سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان همدان، برای سال تحصیلی جدید کمبود 252 معلم در مقطع ابتدایی وجود دارد که تا پایان مهر رفع می‌شود.
با وجود تلاش هایی که در دولت مردمی سیزدهم برای رفع مشکل انباشت شده در دولت های مختلف و کمبود معلم صورت گرفته و با توجه به آزمون استخدامی گسترده ای که وزارت آموزش و پرورش برای جذب معلم و رفع کمبودها ترتیب داد که تعداد بالایی از جذب‌ها  نیز انجام شد، زیبنده نیست که همچنان شاهد گزارش های مردمی از کمبود معلم در استان باشیم.
بر اساس گزارشات مردمی که به تحریریه روزنامه هگمتانه ارسال شده متاسفانه علیرغم تلاش های صورت گرفته همچنان با کمبود معلم  در استان مواجه هستیم. بر اساس این گزارش‌ها، دبستان فرهنگ در کوی فرهنگیان همدان، مدارسی در شهرستان بهار  و ملایر و مدرسه غبار همدانی با کمبود معلم مواجه هستند.
پس از دریافت گزارش های مردمی درباره کمبود معلم در همدان تلاش کردیم طی تماس تلفنی با  سرپرست آموزش و پرورش استان موضوع را از وی پیگیری و البته راستی آزمایی کنیم که متاسفانه موفق نشدیم پاسخ روشنی از سرپرست آموزش و پرورش استان همدان دریافت کنیم.
تلاش های بی دریغ دولت سیزدهم برای رفع مشکلات انباشت شده دولت های قبل به گونه ای است که بی تدبیری برخی مدیران که به ایجاد مشکل برای مردم می انجامد کاملا به دور از انصاف است و موجب ایجاد یاس در جامعه می شود که امیدواریم همه مدیران در تمامی دستگاه ها مانند دولت سیزدهم کاملا جهادی وارد عمل شوند و تا رفع همه مشکلات به ویژه مشکل کمبود معلم آن هم در روزهای پایانی مهر ماه دست از کوشش برندارند.

  لینک
https://www.hegmataneh-news.ir/sl/53844