|
هگمتانه، گروه خبر همدان: معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار همدان خبر داد: به زودی برنامه همرو ( سامانه اتوبوس یاب همدان) به بهره برداری می رسد. پیادهسازی سامانه ای وی ال به گزارش هگمتانه، وحید علی ضمیر با اشاره به هوشمندسازی ناوگان اتوبوسرانی همدان و پیادهسازی سامانه ای وی ال(AVL) گفت: کلیه ناوگان اتوبوس شهری با هزینه 10 میلیارد ریال به سامانه ای وی ال (Automatic Vehicle Location) مجهز شدند. وی با بیان اینکه این سامانه به عنوان زیرساخت اصلی هوشمندسازی ناوگان طراحی، پیادهسازی و اجرا شد، تصریح کرد: استفاده از ای وی ال امکان ردیابی بلادرنگ، تحلیل مسیرها، بهینهسازی زمانبندی و کاهش تأخیرهای ناوگان را فراهم میکند و پایه تصمیمگیریهای مدیریتی مبتنی بر داده در حملونقل شهری است. راهاندازی مرکز کنترل هوشمند علی ضمیر با بیان اینکه با هزینهای بالغ بر 10 میلیارد ریال، مرکز کنترل هوشمند ناوگان معاونت اتوبوسرانی سازمان حملونقل بار و مسافر راهاندازی شد، ادامه داد: این مرکز با بهرهگیری از سامانههای تحلیل داده و داشبوردهای مدیریتی پیشرفته، امکان پایش لحظهای، مدیریت عملکرد ناوگان، پیشبینی تقاضای مسافر و ارائه گزارشهای تحلیلی و مدیریتی را فراهم میآورد و موجب رضایتمندی بیشتر مسافران خواهد شد. بهروزرسانی سامانه اس دی آی معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار همدان در ادامه تأکید کرد: سامانه اس دی آی (Spatial Data Infrastructure) شهرداری همدان در بخش نقشه خطوط و نمایش ایستگاههای اتوبوس بهروزرسانی شد. وی با اشاره به اینکه استفاده از اس دی آی به مدیریت دقیق دادههای مکانی، تحلیل جریان مسافر و برنامهریزی بهتر شبکه حملونقل کمک میکند، افزود: همچنین امکان تصمیمگیری مبتنی بر دادههای مکانی را فراهم میآورد. راهاندازی وباپلیکیشن «همرو» معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار همدان با بیان اینکه وباپلیکیشن «همرو» با هدف افزایش دسترسی شهروندان به اطلاعات دقیق و بلادرنگ ناوگان اتوبوسرانی در حال آمادهسازی است، خاطرنشان کرد: این سامانه به شهروندان امکان میدهد زمان حرکت اتوبوسها، موقعیت ایستگاهها، مسیرهای پیشنهادی و اطلاعیههای مربوط به تغییرات مسیر و تأخیرها را به صورت برخط مشاهده کنند. وی در این باره ادامه داد: مراحل تست نهایی، صحتسنجی اطلاعات و همگامسازی با سامانه مدیریت ناوگان در حال انجام است که با بهرهبرداری از «همرو»، شهروندان قادر خواهند بود با استفاده از تلفن همراه خود، برنامهریزی بهتری برای سفرهای خود داشته باشند. علی ضمیر تأکید کرد: این سامانه با ارائه اطلاعات دقیق و بلادرنگ، زمینهای برای تصمیمگیری سریع و بهینه مسافران فراهم میآورد و موجب رضایتمندی بیشتر شهروندان خواهد شد. ایجاد سامانه جامع اتوبوسرانی معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار همدان درباره سامانه جامع اتوبوسرانی همدان نیز گفت: این سامانه با هدف یکپارچهسازی کلیه زیرسامانهها، مدیریت دادهها و فرایندهای تمامالکترونیکی طراحی خواهد شد که با بهرهگیری از تحلیلهای دادهمحور و الگوریتمهای هوش مصنوعی قادر به پیشبینی نیازهای ناوگان، بهینهسازی مسیر و کاهش زمان انتظار مسافران خواهد بود و موجب رضایتمندی بیشتر مسافران خواهد شد. تجهیز ناوگان به دستگاه کارتخوان وی با بیان اینکه تمامی ناوگان به دستگاه کارتخوان پی اُ اس(POS) مجهز شده اند افزود: این اقدام علاوه بر تسهیل پرداخت کرایه و تنوع روشهای پرداخت، باعث ثبت دقیق جریان درآمد و افزایش شفافیت مالی گردید و موجب رضایتمندی بیشتر مسافران خواهد شد. مهاجرت به سامانه برخط و کیف پول دیجیتال معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار همدان با اشاره به اینکه برنامه استفاده از سامانه برخط و کیف پول دیجیتال در حال بررسی است، ادامه داد: این طرح شامل ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیهای شهر همدان میشود و امکان پرداخت با کیف پول دیجیتال و اسکن رمزینه( QR Code) را برای شهروندان فراهم خواهد کرد. وی تأکید کرد: پس از کسب مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح، این طرح وارد مرحله انعقاد قرارداد، پیادهسازی و بهرهبرداری میشود و موجب رضایتمندی بیشتر مسافران خواهد شد. تجهیز مجتمع تعمیرگاهی به سامانه مدیریت روندها علی ضمیر با اشاره به اینکه مجتمع تعمیرگاهی معاونت اتوبوسرانی سازمان حملونقل بار و مسافر به سامانه مدیریت روندها و نرمافزارهای مربوطه مجهز شده است، افزود: این سامانه با ثبت و تحلیل دادههای تعمیر و نگهداری، بهینهسازی فرایندها و کاهش زمان توقف ناوگان را ممکن میسازد و موجب رضایتمندی بیشتر مسافران خواهد شد. هوشمندسازی ایستگاهها و نصب دوربین ثبت وقایع معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار همدان خاطرنشان کرد: هوشمندسازی ایستگاهها در حال بررسی است و تا پایان سال جاری، حداقل دو خط ویژه به دوربینهای ثبت وقایع مجهز خواهند شد تا امنیت، نظارت و تحلیل رفتار رانندگان و مسافران بهبود یابد و موجب رضایتمندی بیشتر مسافران شود.
|