|
هگمتانه، گروه خبر همدان: در مهرماه سال 1402 هم زمان با بازگشایی مدارس، سامانه اتوبوس تندرو "بی.آر.تی" در خطوط اتوبوسرانی شهر همدان برای نخستین بار راه اندازی شد. به گزارش هگمتانه، طرح راهاندازی خط اتوبوسهای بی آر تی یکی از تصمیمهای مهم مدیریت شهری است که اجرای آن تحولی را در حوزههای مختلف به ویژه ترافیک ایجاد کرده است. خط اتوبوسرانی فوقالعاده شماره یک از میدان کارآفرینی(بیمه) شروع و در انتهای مسیر خود به کوی فرهنگیان میرسد، و نخستین مسیر سامانه اتوبوس تندرو "بی.آر.تی" در همدان 22 ایستگاه به صورت رفت و برگشت را طی می کند. مسیر بی.آر.تی شامل میدان کارآفرینی(بیمه)، میدان سردار سلیمانی(بعثت)، جهاد، آرامگاه بوعلی سینا، بلوار خواجه رشید، میدان امامزاده عبدالله، آرامگاه باباطاهر، پایانه بزرگ همدان، میدان استقلال و معلم کوی فرهنگیان و به عکس است. همچنین 12 اتوبوس برای مسیر بی.آر.تی اختصاص یافته که در مسیر 12.5 کیلومتری طرح که توسط مشاور صورت گرفته، تردد میکنند. حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از اصلیترین زیرساختهای تحقق برنامهها و چشماندازهای مختلف در حوزه مدیریت شهری و مدیریت انرژی است و در همین راستا شهرداری کلانشهر همدان در سالیان اخیر توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی به خصوص خطوط اتوبوسرانی را در دستور کار خود قرار داده است. ایجاد خط بی.آر.تی و فراهم شدن زمینه تسریع آمد و شد اتوبوسها بدون گرفتار شدن در ترافیک، موجب پیشگیری از اتلاف وقت مسافران و اقبال آنها به استفاده از اتوبوس به جای خودروی شخصی میشود. افزایش قابل توجه میانگین سرعت حرکت اتوبوسها، کاهش زمان سفر ناوگان حمل و نقل عمومی، کاهش زمان انتظار شهروندان و افزایش سطح پوشش و خدمات دهی به شهروندان با تعداد ناوگان قابل توجه از مهمترین اهداف این طرح است. البته طرح اتوبوس تندرو نیاز به خطوط اختصاصی دارد که این موضوع نیز در حال مطالعات تخصصی است و در همین راستا اقدامات عمرانی نظیر جداسازی خط، ساخت ایستگاهها، خطکشیها، احداث پایانه و پارک سوار و خرید اتوبوس در مراحل بعدی باید اجرا شود. همچنین شهرداری همدان پس از راهاندازی خط ویژه اتوبوس شماره یک، در گام دوم توسعه این سامانه، نسبت به راهاندازی خط ویژه اتوبوس تندرو شماره 2 اقدام کرد. این پروژه در امتداد اهداف کلان طرح جامع حملونقل شهر همدان و با استناد به اسناد بالادستی مصوب، طراحی شده و پس از خریداری و آمادهسازی 40 دستگاه اتوبوس جدید، وارد مرحله اجرایی شد. مسیر این خط، از میدان توحید در کوی شهید مدنی آغاز شده و پس از عبور از تقاطع بهشت( بابک)، میدان امام حسین(ع)، میدان شهید مفتح و آرامگاه بوعلی سینا، به میدان باباطاهر میرسد و در نهایت به سمت کوی الوند و بالعکس امتداد مییابد. در طراحی این خط، اولویت با تردد سریع و ایمن اتوبوسها، کاهش توقفهای غیرضروری و ارائه خدمات منظم و زمانبندیشده به شهروندان است. با استفاده از زیرساختهای هوشمند و سامانه ای وی ال(AVL) ناوگان اتوبوسرانی، سعی شده رضایتمندی شهروندان بهطور چشمگیری افزایش یابد. با اجرای خط ویژه شماره 2، نهتنها رفاه و سهولت دسترسی برای شهروندان در مناطق پرجمعیت فراهم شده، بلکه گامی مؤثر در کاهش استفاده از خودروهای شخصی، کاهش آلایندگیهای زیستمحیطی و ارتقای فرهنگ استفاده از حملونقل عمومی برداشته است. همدان شهری در مسیر توسعه است و این مسیر بدون حملونقل کارآمد، ادامهپذیر نخواهد بود.
|