صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : شهروند کوچولو صفحه 8 : فرهنگی

۳۱
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۱۹

امروز: ۱ (خرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Tuesday 2024 (May) 21

عناوین صفحه


چندی است به واسطه سراب‌های نهاوند موضوع تبدیل این شهرستان به قطب شیلات غیرساحلی کشور مطرح است که طبق اعلام معاون عمران و برنامه‌ریزی فرماندار نهاوند در حال حاضر احداث شهرک‌های شیلاتی شهرستان در مرحله مکان‌یابی است.
گذشته از اینکه احداث این شهرک‌های شیلاتی به نفع کل استان است و موجب رونق و جهش تولید به‌ویژه با مشارکت مردم می‌شود و اشتغال پایدار ایجاد می‌کند موضوع مهم این است که به نظر می‌رسد در دیگر شهرستان‌های استان نیز چنین ظرفیتی وجود داشته باشد.
همدان شهر قنات و رودخانه و چشمه‌سارهاست و هرچند روی بسیاری از این قنات‌ها و رودخانه‌ها پوشانده شده و حتی فاضلاب با آب رودخانه‌ها اختلاط دارد اما با توجه به لزوم جداسازی فاضلاب از رودخانه‌ها، می‌توان از ظرفیت استان چشمه‌سارها برای مشارکت مردم در جهش تولیدات شیلاتی استفاده کرد.
طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، در استان حدود 15 هزار چاه، چشمه و قنات و رودخانه وجود دارد همچنین حداقل 2 هزار استخر ذخیره آب کشاورزی موجود است که با اندک تغییراتی قابلیت استفاده در پرورش انواع ماهیان سردآبی و گرم آبی را دارد.
در سال گذشته 6 هزار و 900 تن انواع ماهیان گرم‌آبی و سردآبی در 502 مزرعه و استخرهای ذخیره تولید شده است و 22 میلیون بچه ماهی قزل‌آلا در 10 مرکز حد واسط تولید و 100 هزار بچه ماهی گرم‌آبی نیز رهاسازی شده است.
به نظر می‌رسد همدانی‌ها نیز به اشتغال شیلاتی اقبال دارند و اگر نهادهای مسؤول از جمله جهاد کشاورزی پای کار باشند به اشتغال پایدار کمک بسیار خواهد کرد.
نمی‌توان انکار کرد که توسعه شیلات، به سفره خانوار کمک شایانی خواهد کرد و تأثیر مستقیم بر امنیت غذایی خواهد گذاشت از این رو تبدیل همدان به قطب شیلات غیرساحلی کشور از همه جوانب می‌تواند سودمند تلقی شود.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: