صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : شهروند کوچولو صفحه 8 : فرهنگی

۳۱
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۱۹

امروز: ۱ (خرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Tuesday 2024 (May) 21

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه پزشکی و سلامت:  ام.اس نوعی بیماری التهابی مزمن، ناتوان‌کننده و اغلب پیشرونده در سیستم اعصاب مرکزی است که منجر به از بین رفتن پوشش میلین تارهای عصبی می‌شود، این بیماری که جزء بیماری‌های خاص محسوب می‌شود از دیدگاه طب سنتی تعریف خود را داشته و طب سنتی نسخه‌های مختلفی برای بهبود این بیماری پیشنهاد می‌کند.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، و به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیشترین آمار بیماری‌های خاص مربوط به بیماری ام‌اس است، ام‌اس یک بیماری نورولوژیکی است که سیستم اعصاب‌ و مغزی انسان را مانند مغز و نخاع درگیر می‌کند و معمولاً این افراد تا آخر عمر خود نیز به درمان نیاز دارند.
بیماران مبتلا به ام‌اس درد و رنج فراوانی را تحمل می‌کنند و علاوه بر اینکه جسم آنها درگیر بیماری است، روان آنها نیز از بیماری رنج می‌برد، اما در این میان طب سنتی برای بهبود این بیماران توصیه‌های مختلفی را دارد که می‌تواند به بهبود این بیماری و حتی درمان آن کمک کند.
 تعریف ام‌اس از دیدگاه طب سنتی: فالج و استرخا‌ (سست شدن) قسمتی از بدن
دکتر غلامرضا کردافشاری، متخصص طب سنتی ایران در گفت‌وگویی که در برنامه انارستان داشت به تعریف ام‌اس از نگاه طب سنتی و ریشه‌های این بیماری در بدن پرداخت و اظهار کرد: من بسیار به دنبال این بودم که ببینم این بیماری چیست و یا زمان بوعلی‌سینا چنین چیزی بود یا نه، یکی از کامل‌ترین تعریف‌هایی که از نگاه طب سنتی برای بیماری ام‌اس هست، این بود که فالج و استرخا‌ نامیده می‌شود.
وی در همین مورد عنوان کرد: یعنی اینکه قسمتی از بدن یا کل بدن یا حتی یک انگشت بدن بی‌حس شده و از حرکت بازمی‌ماند و به همین فالج و استرخاء گفته می‌شود که هرکس ممکن است قسمتی از بدنش دچار آن شود.
کردافشاری به دلایل ایجاد بیماری ام‌اس از دیدگاه طب سنتی اشاره و بیان کرد: این بیماری ممکن است به علت ضربه، سکته، تومورها یا فساد مزاج عضو باشد و یا اینکه زوائد بلغم به سمت عصب برود و آنجا ذوب شده و بماند و خیلی دلایل مختلف دارد.

   رطوبت زاید بدن شایع‌ترین دلیل ام‌اس
وی با بیان اینکه شایع‌ترین دلیل ام‌اس از دیدگاه طب سنتی رطوبت و بلغم و رطوبت زائد بدن است، تصریح کرد: من به بیمارانم می‌گویم که به دلیل بدغذایی، غذای خوب نخوردن، نجویدن غذا، ضعف هضم معده و کبد، عصبانی شدن و ضعف سیستم عصبی این بیماری به وجود می‌آید.
متخصص طب سنتی ایران با بیان اینکه وقتی متابولیسم غذا به درستی صورت نگیرد و سوخت‌و‌ساز خوبی صورت نگیرد سوداوی یا بلغمی شده و در بدن رسوب می‌کند، گفت: این مواد زائد در بدن آهسته‌آهسته تجمع پیدا می‌کند و در بدن رسوب می‌کند.
کردافشاری در ادامه اضافه کرد: بنابراین اولین نکته‌ای که به بیماران ام‌اس می‌گوییم این است که اصلاح غذا انجام دهند، بدن پاکسازی و مواد زائد دفع شود و معده و کبد اصلاح شود.
وی با تأکید بر اینکه یکی از بهترین راه‌ها نرمش کردن است و نه ورزش سنگین، ابراز کرد: نرمش کردن به بهودی کمک می‌کند، بسیاری از افرادی که مراجعه می‌کنند ممکن است دچار زائدات در بدن باشند اما همه تبدیل به ام‌اس یا سکته نمی‌شود و یک طبیعت هوشمند در بدن داریم به نام طبیعت مدبره که اگر قوی باشد می‌تواند این مواد را از بدن دفع کند ولی اگر به دلیل استرس‌ها، فکر و خیال‌ها این طبیعت ضعیف باشد بدن آن را به جایی می‌ریزد که از همه ضعیف‌تر است و آن هم مغز و مخاط بدن است.

   استفاده از روغن‌ها، بادکش، داروهای گیاهی برای درمان ام‌اس
متخصص طب سنتی ایرانی ابراز کرد: وقتی که مواد زائد در بدن زیاد شد و بدن قدرت دفع آن را نداشت مثلاً یبوست بود یا اینکه عرق نمی‌کرد و بدن قدرت تحلیل این مواد را نداشت این مواد در بدن با یک استرس، یا یک سرماخوردگی، یا یک هیجان و یا با تب و لرز حرکت می‌کند و چنانچه دفع نشود به یک قسمتی از بدن می‌ریزد و در هرکس یک جایی را درگیر می‌کند.

  سردی وارد عصب شده و فرد دچار ام‌اس می‌شود
کردافشاری با بیان اینکه وقتی سردی وارد عصب شده و فرد دچار ام‌اس می‌شود، بیماری به سختی درمان می‌شود، گفت: فرد برای درمان باید حتماً اصول را به درستی رعایت کند.
وی در همین خصوص ادامه داد: اگر فرد استرس دارد، استرس باید کنترل شود، سوخت و ساز نباید با عصبانیت دچار مشکل شود، معده و کبد باید اصلاح شود، غذایی که می‌خوریم باید سالم باشد، نرمش و ورزش را داشته باشیم، غذا اصلاح شود و تمام این موارد که درست بشود و اصلاح کامل شود بهبودی صورت می‌گیرد.
این متخصص طب سنتی ایرانی اظهار کرد: بعد از اینکه این اصلاحات انجام شد حال می‌توان به سراغ پاکسازی مغز رفت، اسطوخودوس جاروب دِماغ است و یا اینکه فلوس پاک‌کننده عصب از مواد زائد است و یا اینکه خاکشیر تحلیل مواد زائد است.
دکتر کرد افشاری در ادامه سخنانش بیان کرد: بنده هیچ‌وقت به یک بیمار ام‌اس نگفته‌ام که داروهای شیمیایی را قطع کند و یا نزد متخصص طب نوین نروید، بعد از اینکه علائم بالینی بهبود یافت آن زمان می‌توان داروهای شیمیایی زیر نظر متخصص طب نوین کم کرد.
وی با تأکید بر اینکه اصلاح تغذیه و ورزش و استفاده از داروهای گیاهی باید به درستی و با توجه به وضعیت بیمار تجویز شود، اظهار کرد: استرس‌ها باید کم و راه‌های خروجی بدن تقویت شود، بادکش‌های مختلف داریم و حتی روغن‌هایی داریم که حس را به بدن برمی‌گرداند و تمام اینها بر اساس شرایط بالینی تجویز می‌شود.
وی عنوان کرد: چنانچه فردی تمام موارد را رعایت کند و زیر نظر متخصص باشد می‌تواند رو به بهبودی برود البته بنده نمی‌گویم تمام ام‌اس‌ها خوب می‌شوند ولی کسانی هستند که با این روش‌ها بهبود یافته‌اند.
دکتر کردافشاری تصریح کرد: درست است که خاکشیر برای تحلیل مواد زائد است، اما این‌گونه نیست که هرکسی از راه برسد بگوید من خاکشیر مصرف کردم و حالا اثر می‌کند، بلکه خاکشیر در چند روش مختلف تجویز می‌شود و باید بر حسب وضعیت بیمار تجویز شده و تعداد دفعات آن هم متفاوت است.
براساس اطلاعات منتشر شد؛ ام‌اس، تالاسمی، هموفیلی جزو موارد پرتکرار بیماری‌های خاص به حساب می‌آیند. بررسی‌ها بیانگر این است حدود 100 هزار نفر در کشور به بیماری ام‌اس مبتلا هستند. همچنین میزان ابتلا به بیماری‌های تالاسمی و هموفیلی در کشور به ترتیب 18 هزار و 800 نفر و 14 هزار نفر است و همچنین سرطان جزو بیماری‌های صعب‌العلاج به حساب می‌آید و برآوردها حاکی از آن است حدود 400 هزار نفر در کشور با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
در استان همدان نیز 4807 نفر مبتلا به بیماری‌های خاص و صعب العلاج (به جزء سرطان‌ها) هستند که مشمول دریافت بسته‌های حمایتی ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت در راستای کاهش هزینه‌های تشخیص می‌شوند.

‌اصلاح سبک زندگی در ابعاد تغذیه‌ای، رفتاری، مصرف نکردن دخانیات و الکل، ورزش و همچنین افزایش فعالیت‌های بدنی، متناسب کردن وزن، پرهیز از مصرف غذاهای چرب و سرخ‌شده، افزایش مصرف سبزیجات و میوه، کاهش مصرف نمک، کاهش فشارهای روانی و دوری از استرس و اضطراب از جمله راهکارهای پیشگیری از بیماری صعب‌العلاج است.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: