صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۸
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۰۰

امروز: ۸ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Apr) 27

عناوین صفحه




هگمتانه، گروه خبر همدان: با فرا رسیدن نوروز باستانی و آمدن عید، مردم همدان خود را برای نوروز آماده می‌کنند و بازار شب عید و تکاپوی مردم برای سال جدید، شور و نشاط وصف‌نشدنی را موجب شده است.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، آخرهای اسفند است و سال 1402 دارد نفس‌های آخرش را می‌کشد، باران نم‌نم در آسمان شهر باریدن گرفته است، بوی نم باران با بوی آمدن سال جدید و فصل بهار مخلوط شده و حال و هوای خاصی را به شهر بخشیده است. ساعت 9 و نیم صبح است که بازار کم‌کم شلوغ می‌شود، بساط‌های کنار خیابان نوید آمدن فصل جدید را می‌دهند، بازار فروش سبزه عید و ماهی گلی و بساط سفره هفت‌سین، حاجی فیروز و سنبل داغ داغ است، هیاهو و جنب‌و‌جوش در شهر موج می‌زند.
آن یکی داد می‌زند بدو آجیل شب عیده و آن یکی ماهی‌های تازه‌اش را برای سبزی‌پلو شب عید تبلیغ می‌کند. اینجا همدان است، شهر تاریخی و زیبا و بی‌نظیر که بازار قدیمی آن، تو را پرت می‌کند در ایام گذشته، بوی عید را می‌توان از میان بازار شهر نفس کشید، خیابان باباطاهر از همان ابتدا پر است از بساط فروش آجیل و شمع و عود و سبزه‌ و ماهی و میوه، حالا ساعت از 10 هم گذشته و با وجود باران به سختی می‌شود از میان جمعیت عبور کرد.
راسته زغالی‌ها هم پر است از جمعیت، مردمی که به بهانه نوشدن سال، حتی شده یک تکه از لوازم منزلشان را نو می‌کنند، سفره نو می‌خرند و گل‌های خانه را عوض می‌کنند، شاید هم برای بالشت‌هایشان روبالشی نو تهیه کنند، هرچه هست در اینجا می‌توان حس نشاط را یافت.
سبزه میدان هم جمعیت زیاد است، مردم همدان نیز مانند سایر ایرانی‌ها نوروز که فرا می‌رسد خود را آماده پذیرایی از میهمان می‌کنند و خریدهایشان را قبل از عید انجام می‌دهند. از ماهی شب عید گرفته تا مرغ و گوشت و انواع سبزی، سیر تازه و خیلی مخلفات دیگر برای پذیرایی از میهمانان نوروز فراهم می‌شود، امسال که ماه مبارک رمضان با نوروز گره خورده است بازار خرید داغ‌تر است، بساط افطاری نیز به آن اضافه می‌شود.
راسته نخودبریزها نیز بوی عید را می‌دهد، بوی خوش انواع گیاهان دارویی و ادویه‌ها در آن با بوی عید مخلوط شده است و راسته قنادها هم دست کمی از آن ندارد، مردم به یمن فرا رسیدن نوروز و عید مشغول خرید انواع شیرینی و شکلات هستند.
اما از راسته بازارها وارد راسته بازار کفش‌دوزخانه که می‌شوی، عده‌ زیادی از مردم مشغول خرید کفشی نو برای خود و کودکانشان هستند، ذوق کودکانی که کفش نو در دست دارند دیدنی است.
بازار مظفریه هم حال و هوای خود را دارد، یکی از لذت‌بخش‌ترین خریدهای نوروزی خرید لباس‌های نو است که از بزرگ تا کوچک برای آن ذوق می‌کنند، بازار پیاده‌راه بوعلی هم مملو از مردم است، عده‌ای در صف خرید آجیل ایستاده‌اند و عده‌ای مشغول خرید پوشاک، بعضی پارچه می‌خرند و برخی لباس، هر آنچه هست نشاط و ذوق نو شدن سال را می‌توان در چشمان تک‌تک افراد دید، ذوقی که از امید می‌آید، امید به آمدن سالی بهتر.
حالا باران سرعتش را بیشتر کرده است، اما بازار همچنان شلوغ است، ماهی‌های قرمز داخل تنگ‌ها کنار سبزه‌های عید زیبایی بازار را چندین برابر کرده است، سری هم به بازار پیاده‌راه اکباتان و مسجد جامع می‌زنم اینجا نیز مردم در تکاپو هستند، بازار خرید پارچه داغ است، حتی در راسته فرش‌فروش‌ها هم بوی عید پیچیده است، برخی به یمن آمدن سال نو، قالیچه منزل را نو می‌کنند، خلاصه شور و نشاط فرا رسیدن سال نو در شهر پر شده است، این بازار شلوغ، این رفت و آمدها، همه خبر از آمدن فصل بهار می‌دهند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: