صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۸
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۰۰

امروز: ۸ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Apr) 27

عناوین صفحه



شهرداری‌ها به عنوان متولیان امور شهرها مهمترین نقش و بالاترین جایگاه را در ترسیم راهبرد یک شهر ایده آل بر عهده دارند بر آن شدم به بهانه اینکه در آستانه سال جدید 1403 هجری شمسی قرار گرفته ایم با تاسی از دعای معروف تحویل سال نو " یا مقلب القلوب و البصار، یا مدبر الیل و النهار، یا محول الحول و الحوال، حول حالنا الی احسن الحال " که دعا بر تغییر و تحول به بالاترین وجه و بهترین شکل و حال تأکید دارد بی شک اثرات این دعای پر مغز می‌بایست در تمامی زمینه‌های زندگی بشر تجلی یابد، یکی از این زمینه‌ها محیط زندگی شهروندان است و چه خوب که همه شهرداری‌ها در حد توان، بضاعت و سلیقه در آغازین روزهای سال اقدام به تغییر و تحول در فضای شهری می‌نمایند با این مقدمه چه بهتر که مدیران و کارشناسان حوزه‌های شهری ایده‌های خلاقانه‌ای را برای طراحی شهرها به عنوان کانون اصلی زندگی در شهرها به کار گمارند آنچه که امروز انکارناپذیر است یادآوری این واقعیت است که مناطق شهری در حال رشد، ما را به ایده‌های خلاقانه شهری نیازمند می‌کند. امروز جمعیت جهان به طور فزاینده‌ای به سوی شهری شدن است و 68% از مردم تا سال 2050 در شهرها زندگی خواهند کرد لذا اهمیت طراحی شهری خلاق روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
محیطی که هر روز ما را در خیابان‌ها احاطه می‌کند بدون تردید به روی خلق و خو و رفتار و تفکر ما تأثیر می‌گذارد، شهرهای مدرن به طور مداوم در حال تغییر هستند تا با نیازهای روزانه ساکنان سازگاری پیدا کنند و بهترین خدمات رفاهی و عمومی را در دسترس همگان قرار دهند، خلاقیت باید به عنوان یک اصل ضروری در برنامه طراحان و معماران برای تغییر شهرها مورد نظر قرار گیرد چرا که این راه برای حفظ و راضی نگه داشتن ذهن‌های کنجکاو مردم به حساب می‌آید علاوه بر این طراحی خلاقانه شهر باعث جذب گردشگردی و سرمایه‌گذاران می‌شود و به این ترتیب رونق منطقه را به همراه خواهد داشت، در ادامه این مقاله به تعدادی از ایده‌های جالب در خصوص ایجاد شهرهای خلاق می‌پردازیم.

  ایجاد و راه‌اندازی مراکز خلاق
یک مرکز فعالیت خلاق فضایی است که گروهی از متخصصان و کارشناسان را دور هم جمع می‌کند تا به انجام فعالیت‌های حرفه‌ای و ایده پردازی خود بپردازند، مردم در چنین مراکزی علاوه بر اینکه در یک فضای مشترک به فعالیت می‌پردازند می‌توانند ایده‌ها و توانایی‌های خود را به اشتراک بگذارند و پروژهای موفقی را به انجام برسانند. در چنین فضایی مردم قادر خواهند بود رویدادهای جالب و مختلفی را برگزار کنند بنابراین وجود مراکز فعالیت خلاق یک مکان بسیار مهم و اجرایی برای طراحی شهری و به اشتراک گذاشتن ایده‌های مختلف به شمار می‌رود. کشور اسلوونی از موفق‌ترین نمونه‌های مراکز خلاقیت شهری در اروپا به شمار می‌رود و شهروندان به صورت فعال و دوستانه می‌توانند در رابطه با مسائل اقتصادی اجتماعی فرهنگی و مباحث مربوطه به کارآفرینی ایده پردازی کنند و طرح‌های خلاق را به مرحله اجرا در بیاورند.

  طراحی شهری با مشارکت شهروندان
یک شهر باید به گونه‌ای خاص طراحی شود که نه تنها زیبا به نظر برسد بلکه عناصر علاوه بر زیبایی نیز مفید فایده واقع شود یک شهر خوب به این معنا نیست که هر کسی هر گونه که خود می‌خواهد به طور مثال فضای مقابل خانه‌اش را طراحی کند بلکه متخصصان باید در طراحی فضای شهری دخیل باشند و بهتر است مردم ایده‌های خود را با متخصصان به اشتراک بگذارند تا در نهایت بهترین طرح ممکن برای ایجاد شهری خاص اجرا گردد. مانند ایده مردم برای نیمکت‌های میدان مولداوی که توسط متخصصان به زیبایی در شهر اجرا شده است.

  برگزاری جشنواره‌ها
برگزاری جشنواره‌ها یکی از جالب‌ترین ایده‌ها در یک شهر به شمار می‌رود که بسته به موضوع خود می‌تواند مخاطب زیادی را از سراسر جهان جذب کند. اشتغال‌زایی، نشاط اجتماعی، فرصت شکوفایی استعدادهای پنهان و درآمدزایی از منافع برگزاری جشنواره‌ها است، از معروف‌ترین جشنواره‌ها می‌توان به موسیقی کشور مجارستان و رومانی همچنین جشنواره‌ غذا و پخت و پز در مولداوی اشاره کرد.

تعیین نماد برای یک شهر
یک شهر خلاق باید با یک نشانه خاص در دنیا شناخته شود حال این نماد می‌تواند یک مجسمه، نوعی غذا، ورزش و یا یک فعالیت خاص ساده باشد و صدها ایده جذاب که در این فرصت کم مجال اشاره به همه آن نمی‌باشد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: