صفحه 1 : فرهنگی صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : گردشگری صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۱۳
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۰۵

امروز: ۱۳ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Thursday 2024 (May) 02

عناوین صفحه

  • تشکر "ویژه" از شهردار همدان به‌ دلیل راه‌اندازی مجدد تالار فجر
  • رحماندوست چهره ماندگار شعر کودک
  • اعتبار 18 میلیارد تومانی شهرداری همدان برای جداره‌سازی
  • عطرآگین شدن فضای شهر با پخش اذان زنده ظهر و عصر توسط قاریان ممتاز همدانی
  • پاسخ‌گویی مستقیم رئیس شورای اسلامی شهر به شهروندان همدانی در سامانه ١٣٧
  • دیدار مدیر منطقه 3 شهرداری همدان با کارگران این منطقه
  • ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری منطقه 2 شناسایی و معرفی شود
  • الگوهای جامعه معلمان به عنوان قهرمان معرفی شوند
  • مزاحم اینترنتی در دام پلیس فتا
  • محکومیت 8 میلیارد ریالی قاچاقچی کالا
  • خطر سقوط در کمین تیم پاس
  • معلمی که امام خمینی(ره) خطبه عقدش را خواند
  • رایگان شدن درمان کودکان تا 7 سال سرمایه‌گذاری برای آینده است
  • چرایی تفاوت چشمگیر آمار گردشگران همدان با دیگر استان‌ها
  • کاهش 90درصدی هزینه درمان بیماران سرطانی
  • سیر صعودی حیوان‌گزیدگی
  • تصویربرداری هوایی و سه بعدی شهر با مقیاس 1.500
  • هگمتانه، گروه خبر همدان: احداث پل شهید  مدرس دو سال پیش با مصوبه شورای هماهنگی ترافیک استان در دستور کار شهرداری همدان قرار می‌گیرد و اقداماتی در این زمینه آغاز می‌شود.
    به گزارش هگمتانه، این روزها موضوع احداث پل شهید مدرس بازتاب‌هایی را در رسانه‌ها و فضای مجازی داشته و شبهاتی مطرح می‌شود که کارشناسی‌های لازم و تخصصی برای احداث چنین پروژه‌ای در یکی از نقاط حساس و شریانی همدان انجام نشده است، برآن شدیم به این مسأله بپردازیم و با مستندات موجود از تاریچه آغاز ایجاد این پل بگوییم.
    18 دی ماه سال 1401 جلسه شورای هماهنگی ترافیک استان در استانداری تشکیل می‌شود و یکی از صورت ‌جلسات، این جلسه این است که ساماندهی میدان شهید مدرس به صورت تقاطع غیرهمسطح به صورت زیرگذر در دستور کار شهرداری قرار گیرد.
    البته قبل از این جلسه هم جلساتی تشکیل شده و با مشاور ترافیکی شهرداری قرارداد منعقد شده و آماربرداری ترفیکی انجام شده و بر اساس این آمار تعداد خطوط مشخص شده است.
    در جلسه 18 دی ماه سال 1401 پروژه میدان شهید مدرس به صورت تقاطع غیرهمسطح و آن هم زیرگذر با عرضی که دو لاین در رفت و برگشت در کندروها و یک خط پارک و دو خط رفت و برگشت در زیرگذر شمال به جنوب و جنوب به شمال به تصویب می‌رسد، قرار بر این می‌شود شهرداری همدان اقدامات بعدی را در خصوص مطالعات پروژه در دستور کار قرار دهد.
    در این راستا باتوجه به حساسیت موقعیت جغرافیایی و ترافیکی میدان شهید مدرس و دسترسی‌هایی که در آنجا وجود دارد، مجدد آماربرداری از سوی شهرداری در خصوص این پروژه انجام می‌شود تا هم صحت‌سنجی مطالعات قبلی انجام شود و هم مجدد آماربرداری برای تقویت آمارهای قبلی صورت گیرد، در نهایت مطالعات این پروژه رشد شاخص‌ها با عدد 30 درصدی را نشان داده است که این هم در جلسات متعدد شورای همتا و کمیته تصادفات مطرح می‌شود.
    بلافاصله بعد از این موضوع پروژه تقاطع غیرهمسطح به صورت «‌ای پی سی» از سوی شهرداری پیگیری می‌شود، یعنی فعالیت‌های مهندسی، تهیه، تدارکات و ساخت‌وساز پروژه توسط یک شرکت و یک تیم انجام شود.
    با حساسیتی که در خصوص این پروژه بوده، مشاور صاحب صلاحیت و یکی از بهترین شرکت‌های مشاوره‌ای ایران به نام «هگزا» انتخاب می‌شود که دارای گرید یک سازمان مدیریت است، خلاصه مطالعات مرحله اول و دوم با شرکت «هگزا» آغاز می‌شود که قرارداد این شرکت با شهرداری به اردیبهشت سال گذشته برمی‌گردد.
    شرکت هگزا مطالعات اولیه را در 11 سناریو برای شهرداری ارائه می‌کند که چند سناریو روگذر و چند سناریو زیرگذر دارد، برعکس روند برخی از پروژه‌ها با توجه به اینکه تاسیسات زیادی از منطقه شهید مدرس می‌گذرد، در خصوص این پروژه استعلاماتی از سال 1401 آغاز می‌شود که تیرماه سال 1402 نیز شناسایی تاسیسات و موقعیت‌هایی صورت می‌گیرد.
    با توجه به اینکه 11 سناریو روگذر و زیرگذر از سوی شرکت هگزا مطرح بود و در جلسه‌ای که با دستگاه‌های خدمات‌رسان برگزار می‌شود، در نهایت با توجه به اینکه نقطه اشتراک جابه‌جایی تاسیسات وجود داشته و یک‌سری ملاحظات اجتماعی و موضوعات سیما و منظر بوده، زیرگذر مصوب می‌شود و در شورای شهر و کمیسیون شهرداری نیز چندین بار جلساتی این زمینه برگزار شده است.
    با توجه به اینکه بیشترین معارضات با دستگاه‌های خدمات‌رسان به شرکت و آب و فاضلاب برمی‌گردد، طبق مستندات موجود از همان ابتدا جلسات کارشناسی با مدیریت آقای بختیاری فر؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان برگزار می‌شود و این جلسات کارشناسی در حوزه آب و فاضلاب به صورت مجزا برگزار شده است که در نهایت قرار می‌شود فاضلاب را به صورت نقب‌زنی انجام و جابه‌جایی 600 تاسیسات قبل از اجرای پروژه به خاطر ملاحظات ترافیکی قبل از آغاز پروژه انجام شود که برخی تعریض‌ها هم بعد از آن قرار شده انجام گیرد که موضوع جابه‌جایی درختان رفیوژ وسط و بلوار شهید رجایی در لاین غربی در دستور کار قرار گرفته بود.
    ابتدای کار ابتدا معارضات باید رفع شود و رفیوژ به عنوان معبر استفاده شود و کمترین مخاطرات ترافیکی در حین پروژه داشته باشد، در اصل هنگام آغاز پروژه باید 70 درصد تاسیسات جابه‌جا شوند.
    در کمیسیون ماده 7 مجوز جابه‌جایی درختان داده می‌شود و تقریبا اسفندماه سال گذشته قرار بود، جابه‌جایی درختان با توجه به فصل جابه‌جایی انجام شود، اما به خاطر برخی ملاحظات به تعویق افتاد تا اینکه مجدد در دستور کار قرار گرفت که طرح بتواند در شورای همتا مطرح شود.
    اواخر سال گذشته به صورت یک طرفه بدون عنوان شدن موضوع، مصوبات جلسه سال 1401 لغو می‌شود و مقرر می‌گردد که مجدد موضوعات ترافیکی تقاطع غیرهمسطح شهید مدرس در جلسات بحث شود.
    با وجود جلسات و مکاتبات قبلی عنوان می‌شود، شهرداری هیچ نقشه پروژه و مطالعات ترافیکی انجام نداده و هیچ هماهنگی با مسؤولان خدمات‌رسان انجام نشده است، در حالی مستندات موجود است و این جزو نخستین پروژه‌هایی بوده که مطالعاتش زمان‌بر‌تر در سطح شهر همدان پیش رفته است و جلسات متعددی برگزار و صورت‌ جلسات خوبی از آن استخراج شده و برنامه کار معلوم شده و این نبوده که بدون برنامه تصمیم به اجرای پروژه گرفته شود.
    در حال حاضر نقشه‌هایی نظیر نقشه سازه تکمیل شده و انحراف ترافیک در دستور کار قرار گرفته است، روال این است که همواره گزارش از انحراف ترافیک بعد از تکمیل نقشه‌ها، مشخص شدن عرصه و اعضای سازه‌ای معلوم می‌شود که مانند هر پروژه‌ای، این پروژه نیز فازبندی می‌شود.
    در مجموع در تمام پروژه‌ها مسائل تاسیسات و جابه‌جایی آنها و دیگر موضوعات وجود داشته که می‌توان به پروژه تقاطع زیرگذر پژوهش اشاره کرد که در پل پژوهش هم خط 600 لوله آب و خط 900 لوله آب بود و نیازمند جابه‌جایی بودند.
    از لحاظ ترافیکی روگذر فرهنگیان نیز یکی از شدیدترین خطرهای ترافیکی را به خاطر اینکه در ورودی شهر قرار داشت، تجربه می‌کرد اما همکاری با شرکت هگزا باعث شد، کمترین مخاطرات ترافیکی را در سال گذشته داشته باشد.
    روال کار هر پروژه این بوده که نقشه‌ها تکمیل و بعد سازه‌ها مشخص و سپس فازبندی انجام می‌شود و پلن آماده و طرح در شورای همتا مطرح و مشاور نیز طرح را ارائه دهد و بعد از تصویب، کار اجرا آغاز ‌شود که در خصوص پروژه پل شهید مدرس نقشه‌ها آماده شده و در مرحله فازبندی پروژه قرار دارد.
    در جلسات کمیسیون تصادفات آقای استاندار صراحتا در اجرای پروژه مصر بودند و قرار شد شهرداری کار را آغاز کند.
    استانداری در اجرای این طرح دو مصوبه دارد یکی مربوط به این است که کلیات طرح مصوب است و شهرداری مطالعات را آغاز کند و ضمنا دو موضوع استفاده از دور برگردان را تأکید داشت که آنجا امکانش نیست و مشاور رد کرد، در مورد رفیوژ متحرک که موضوع بعدی بود نیز مشاور عنوان کرد که در بازده یک ساله شاید جواب دهد و بعد باید تغییر کند.
    21 دی ماه سال گذشته شهرداری نامه‌ای به مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب می‌زند و عنوان می‌کند با توجه به اینکه در اجرای پروژه عرض کم بوده و امکان اجرای نقب‌زنی است، نقب‌زنی در رعایت حریم انجام شود، 24 دی ماه نیز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب جواب این نامه را می‌دهند و بیان می‌کند که در این راستا لازم نخست کلکتورهای فاضلاب به قطر1000، 800، 300 و 1200 میلیمتری در لاین کندرو با اجرا به روش نقب‌زنی(طبق پلان و پروفیل و با هماهنگی و تحت نظارت کارشناسان این شرکت) انجام شود و تاسیسات آب بالاتر از کلکتورهای فاضلاب و با رعایت حریم اجرایی و فاصله بهداشتی لازم اجرا شود.
    همچنین گفته می‌شود در این راستا نماینده مهندسین مشاور و پیمانکار ذیربط را جهت هماهنگی و اخذ طرح‎‌های آب و فاضلاب به این شرکت معرفی کنید.

      اعلام موافقت با اجرای پروژه شهید مدرس توسط شرکت آب و فاضلاب

    طبق این مستندات شرکت آب و فاضلاب سال گذشته موافقت خود را بر اجری این پروژه توسط پیمانکار و تحت نظارت اعلام کرده است. این شرکت 120 میلیارد تومان هزینه جابه‌جایی تاسیسات اعلام کرده در حالی که نهایت 30 میلیارد تومان بشود، مبلغی که اعلام می‌شود غیرواقعی و قابل اثبات است.

    طبق مستندات، دوم بهمن ماه سال گذشته شرکت آب و فاضلاب مشخصات فنی و جاهایی که نیازمند اجرای کار است به شهرداری اعلام می‌کند که این به منزله آن بوده، شهرداری به سمت فاز خرید در حوزه جابه‌جایی تاسیسات برود.
    جابه‌جایی تاسیسات مخابرات و برق معارضی ندارد و با این سازمان‌های خدمات‌رسان در حین اجرای پروژه هماهنگی انجام می‌شود.
    در خصوص اداره گاز نیز 8 آبان ماه سال گذشته شهرداری اعلام می‌کند که این شرکت طرح جابه‌جایی تاسیسات را ارسال کند.

    یکم اسفندماه سال گذشته از سوی شرکت هگزا نقشه سازه ارسال می‌شود تا بررسی پلن ترافیکی انجام شود که به تازگی پلن‌های اجرایی می‌شود.
    طبق مطالعات انجام شده سناریوها در این پلن مشخص شده در مرحله اول قرار بر جابه‌جایی درختان رفیوژ وسط بلوار شهید احمدی روشن و بلوار شهید رجایی است و مرحله دوم بعد از خیابان عقیل و نرسیده به میدان شهید مدرس که عرض خیابان کم است، تغییر جهت و تعریض در بررسی قرار گرفته است و تقریبا 60 متر عرض به صورت یک مسیر اضافه می‌شود.
    مرحله دوم لوله‌های 600 آب جابه‌جا می‌شود یعنی همان عرض مورد نیاز برگشت بلوار شهید رجایی از سمت پژوهش به پل قهاری که ترافیک سبک است. به نحوی که از عرض آنجا گرفته و دو لاین خط حفظ و لوله‌های 600 جابه‌جا شود که تقریبا از سمت باشگاه کارگران هشت متری را می‌گیرد و عملیات تا بلوار شهید احمدی روشن اجرا می‌شود که اینها فعلا در حد سناریو است.
    خط لوله 16 اینچ و 4 اینچ گاز در سراسر مسیر نیازمند جابه‌جایی است که معارضی با اجرای کار ندارد و ترافیک به سمت مسیر عرشه‌هایی که اجرا شده می‌افتد و در 18 متر هیچ گره ترافیکی اتفاق نمی‌افتد.
    لوله گاز در کندرو بلوار شهید احمدی روشن جابه‌جا و وقتی این لوله، جابه‌جا شد، خاکبرداری از زیر پروژه آغاز می‌شود. 6 فاز برای این پروژه در نظر گرفته است.

     ابتدا رفع خطر در شاه‌راه‌های آب همدان
    یکی از شاه‌راه‌های آب همدان چون از این مسیر عبور می‌کند ابتدا رفع خطر انجام و بعد کار شروع می‌شود. به خاطر اینکه آب همدان قطع نشود، فازبندی کار پیش می‌رود و به هیچ وجه قطع نخواهد شد.
    بعد از آغاز پروژه لوله‌های آب جابه‌جا می‌شود، یعنی لوله‌ها به صورت جایگزین اجرا و در مرحله قطع و وصل کار پیش می‌رود که ساعت قطعی هم بالا نخواهد بود و مشکلاتی برای شهروندان ایجاد نمی‌شود، همان شرایطی که در پل پژوهش بود و خط 900 که اصلی‌ترین خط بود جابه‌جا شد.
    در این پروژه لوله‌های نو خریداری و مسیر جایگزین اجرا می‌شود و شاید زمان اتصال خط قدیم به جدید قطعی داشته باشد، خط گاز نیز چنین است و قبل از اینکه خاکبرداری پروژه آغاز شود، جابه‌جا می‌شود.
    این پروژه یکم زمان‌بر است اما چون پروژه ویژه و خاصی بوده، اجرای آن نیاز به زمان بیشتری دارد که حداقل به 24 ماه می‌رسد اما طولانی نیست و البته برخی پل‌ها در کشور و نیز همدان با زمان بیشتری اجرا شدند و این طبیعی است، جابه‌جایی تاسیسات حداقل نیاز به 6 ماه زمان دارد و اگر بروکراسی اداری را هم اضافه کنیم زمان طولانی را به اجرای این طرح می‌دهد.

      برای جابه‌جایی درختان تنها دو هفته زمان باقی مانده است
    این پروژه هرآنچه دیرتر آغاز شود دیرتر نیز به نتیجه می‌رسد چرا که برای جابه‌جایی درختان تنها دو هفته زمان باقی مانده است و اگر این زمان بگذرد تا آنها جابه‌جا نشوند کاری پیش نمی‌رود و در نتیجه پروژه یک سال معطل خواهد ماند و از آنجا که گفته شده هیچ گونه اقدام عمرانی نباید صورت گیرد، جابه‌جایی درختان نیز امکان‌پذیر نخواهد بود.
    شهرداری 23 اسفندماه برای جابه‌جایی درختان با پیمانکاران هماهنگ شد اما فعلا با توجه به اعلام استانداری مبنی بر اینکه هیچ اتفاقی آنجا نیفتد، امکان جابه‌جایی درختان نیست.

      تامین منابع مالی پروژه شهید مدرس پیش‌بینی شده است
    تامین منابع مالی در بودجه مصوب شده و ردیف‌های درآمدی مشخص شده است و طبق پیش‌بینی اجرایی خواهد شد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
    اجرای این پروژه طبق درخواست مردم بوده چرا که اهالی منطقه درخواست‌هایی مبنی بر کاهش بار ترافیکی را داشتند و البته روز به روز هم گره ترافیکی در این مسیر بدتر می‌شود.
    سال‌های گذشته این پروژه به علت شرایط ترافیکی در اولویت استان قرار گرفت و در چندین جلسه شورای همتا و کمیته تصادفات مطرح ‌شد چرا که حل مشکلات مردم موضوع مهمی بوده است.
    برنامه‌ریزی در اجرای این پروژه انجام شده و بدون مطالعات نبوده است و که می‌توان گفت مطالعات مرحله اول شرکت هگزا با 11 سناریو 150 صفحه می‌شود. اگر این پروژه به صورت روگذر اجرا می‌شد نیاز به 120 میلیارد تومان هزینه داشت اما برای زیرگذر 80 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
    در این بین اما معاون عمرانی استاندار و مدیران دستگاه‌های خدمات‌رسان در واکنشی یکسان با اجرای این طرح مخالفت کرده و اجرای تقاطع غیر همسطح شهید مدرس را به نحوی غیر قابل اجرا دانستند.

      واکنش به انتشار اظهارات رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر همدان
    در گام نخست اداره‌کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل استانداری همدان در واکنش به انتشار اظهارات رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر همدان در خبرگزاری مهر، جوابیه‌ای به شرح زیر صادر کرد و دلایل خود را بدین نحو شرح داد: اولاً جلسات شورای هماهنگی ترافیک استان معمولاً به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یا مدیرکل دفتر فنی استانداری برگزار می‌شود و طبق روال عادی این شورا، جلسه‌ بررسی طرح اجرای تقاطع غیرهمسطح شهید  مدرس نیز به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی وقت (آقای تیموری) و بدون حضور شخص استاندار محترم برگزار گردیده و طرح مذکور مشروط به انجام اقداماتی توسط شهرداری به تصویب رسیده و مجدداً در جلسه دیگری در همان شورای همتا و این بار به ریاست مدیرکل دفتر فنی استانداری به دلیل عدم انجام تعهدات از سوی شهرداری و برای پیشگیری از مشکلات بعدی، ملغی گردیده است.
    ثانیاً همانطور که گفته شد مصوبه‌ شورای همتا که در اظهارات عضو شورای شهر آمده، به صورت مشروط به تصویب رسیده و با توجه به اینکه تاکنون هیچ‌گونه پیوست تحقیقاتی برای آن از سوی شهرداری ارائه نشده، لغو شده است. در ادامه به شرایط شورای همتا که بنابر اعلام دبیرخانه‌ این شورا تاکنون هیچ یک از شرایط زیر از سوی شهرداری رفع نگردیده و مستندات آن به دبیرخانه شورای هماهنگی ترافیک استان ارسال نشده است و دلیل اصلی لغو مصوبه‌ قبلی نیز عدم انجام این شروط می‌باشد، می‌پردازیم: 1_ عدم ارسال پیوست‌های اجرای تقاطع 2_ عدم معرفی مسیر جایگزین تردد خودروها در زمان اجرای تقاطع غیرهمسطح با توجه به عدم وجود معابر موازی جایگزین با ظرفیت مناسب جهت انحراف جریان ترافیک در طول دوره ساخت پروژه 3_ وجود کلونی‌های جمعیتی متراکم و تبعات ایمنی و اجتماعی انتقال جریان بلوار شهید رجایی در دوره ساخت به معابر محلی با عرض کمتر از 8 متر 4_ عدم ارائه برنامه مرحله‌بندی اجرایی بخش‌های مختلف پروژه و برنامه انحراف ترافیکی متناسب با هر مرحله جهت کمینه‌سازی بروز مشکلات ناشی از تأخیر و ازدحام برای شهروندان 5_ عدم ارائه برنامه اجرایی برای جابه‌جایی تأسیسات زیربنایی گاز، آب و سایر تأسیسات عبور خط اصلی انتقال آب شهر همدان 2 خط 600 مترمکعب و یک خط 900 مترمکعب از تقاطع 6_ عدم اخذ مجوز لازم از پدافند غیرعامل 7_ عدم تخصیص منابع مالی مورد نیاز پروژه با توجه به موارد فوق مصوبه 1 یازدهمین شورای همتا به شماره 114281 مورخ 18/10/1401 در خصوص احداث تقاطع غیر همسطح در تقاطع ‎شهید مدرس لغو گردید. در صورت اصرار شهرداری به اجرای پروژه جابه‌جایی رفیوژ بلوار شهید  رجایی، موضوع ابتدا در شورای هماهنگی ترافیک شهرستان همدان مطرح و در صورت تصویب در آن شورا و متعاقباً در شورای همتا، قابلیت اجرا دارد.
    ثالثاً مطابق با نظر متخصصان امر، منطقه‌ میدان شهید مدرس یکی از شریان‌های اصلی شهر همدان است و ایجاد یک کارگاه عمرانی و یا گودال بزرگ در منطقه و رهاسازی فعالیت عمرانی توسط شهرداری باعث آغاز مشکلات عدیده‌ احداث تقاطع غیرهمسطح و ایجاد یک پروژه فرسایشی چندین ساله خواهد شد چراکه با توجه به بافت منطقه‌ منوچهری و عدم معرفی مسیر جایگزین و راهکارهای پیشگیری از آسیب به زیرساخت‌های شهر همدان از سوی شهرداری، امکان وقوع هرگونه حادثه‌ای در منطقه وجود دارد، لذا منطقی به نظر می‌رسد که از بروز حادثه جلوگیری شود. رابعاً بر کسی پوشیده نیست که شهرداری همدان هر ماه برای تأمین حقوق چندهزار نیروی تحت امر خود مجبور به وام گرفتن از بانک می‌شود و حتی پیش‌بینی مناسبی از هزینه‌ پروژه مذکور ندارد چراکه طبق برآورد کارشناسان فقط هزینه‌ جابجایی تأسیسات در چنین پروژه‌ای معادل کل اعتباری است که شورای شهر و شهرداری برای اجرای این پروژه در نظر گرفته‌اند! در مورد ادعای دیگری که فرد مذکور در خصوص کمیسیون ماده 5 در مصاحبه‌ خود داشته است نیز باید گفت: کمیسیون ماده پنج برای ایجاد درآمد و تغییر کاربری سرانه‌های عمومی و فضای سبز که ریه‌های شهر محسوب می‌شود؛ نیست و برای رفع تعارضات احتمالی در طرح تفضیلی می‌باشد، فلذا نگاه برخی افراد به این کمیسیون به‌عنوان مولد نقدینگی نشان از عدم شناخت قوانین و مقررات مدیریت شهری است!
    گفتنی است در سال 1402 تعداد 36 جلسه‌ کمیسیون ماده پنج در استانداری همدان برگزار شده که طبق اعلام دبیرخانه این کمیسیون در اداره‌ کل راه و شهرسازی، تعداد 14 جلسه‌ آن مربوط به شهر همدان بوده است، پس عضو شورای شهر باز هم بدون اطلاع از موضوع و بدون شناخت نسبت به قوانین جاری کشور، مشکلات مالی شهرداری را به دلیل عدم برگزاری جلسات کمیسیون ماده پنج دانسته! که مشخص است چنین موضوعی نیز صحت ندارد.
    واکنش‌ها به اجرای این طرح به همینجا ختم نشد و در شورای همتا نیز مسؤولان مربوط واکنش‌هایی مشابهی داشتند.

     شبکه‌های موجود قابلیت جایگزینی و انتقال مسیر ترافیکی میدان شهید مدرس را ندارد
    معاون استاندار همدان با بیان اینکه شبکه‌های موجود قابلیت جایگزینی و انتقال مسیر ترافیکی میدان شهید مدرس را ندارد گفت: در اجرای پروژه‌ تقاطع غیرهمسطح شهید مدرس شکی نیست اما نحوه‌ اجرای آن مورد بحث و حائز اهمیت است چراکه مداخله باید عاقلانه باشد.
    وی بیان کرد: طرحی جامع است که عوارض و آثار حاصل از اجرای آنرا به حداقل برساند و پیوست‌های فنی، اجتماعی و مسیرهای جایگزین رفت و آمد به درستی تعیین شود. وقتی دستگاه خدمات‌رسان اعلام می‌کند که با اجرای طرح خدمات‌رسانی مختل می‌شود، این مطلب باعث تنش اجتماعی خواهد شد.
    معاون عمرانی استاندار ادامه داد: منطقه‌ منوچهری بدنه‌ بازآفرینی شهری است و شبکه‌های موجود قابلیت جایگزینی و انتقال مسیر ترافیکی را ندارد. طبق تأکیدات شورای امنیت کشور برای چنین طرح‌هایی باید پیوست‌های پدافند غیرعامل ارائه شود که تاکنون این پیوست‌ها از سوی شهرداری ارائه نشده است.
    وی اضافه کرد: منابع تأمین مالی این طرح دارای ابهام است و برات کارت طبق قانون برای مطالبات پیمانکار بوده و برای تأمین مالی پروژه‌های جدید نیست. اگر شهرداری منابع تأمین مالی، زمان اجرا، پیوست‌های فنی و اجرایی و هرآنچه بر اجرای پروژه اثرگذار است را ارائه کند، آمادگی اجرای پروژه را داریم.

     با هرگونه اقدام شتابزده و بدون برنامه‌ریزی مخالفیم
    معاون عملیات راهنمایی و رانندگی استان در شورای همتا اظهار کرد: با هرگونه اقدام شتابزده در اجرای طرح تقاطع غیر همسطح شهید مدرس مخالفیم.
    سرهنگ نعمت‌الله زنگنه معاون عملیات راهنمایی و رانندگی استان همدان در جلسه‌ شورای همتا، گفت: در راستای روان‌سازی ترافیک از طرح‌های عمرانی حمایت می‌کنیم اما با هرگونه اقدام شتابزده و بدون برنامه‌ریزی در اجرای طرح تقاطع غیر همسطح شهید مدرس مخالف هستیم.
    رفوژ میانی دارای اشکال هندسی بوده و مسیر رفت و برگشت نامتعادل است. از موضوع اجرای زیرگذر یا روگذر مهم‌تر، تدبیر جریان ترافیکی در حین اجرای پروژه است. با احداث پل مخالف نیستیم باید وضعیت ترافیکی برای پلیس راهور مشخص شود.

     برخی خطوط اصلی آب شهر همدان از میدان شهید  مدرس عبور می‌کند
    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز گفت: اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح شهید مدرس باعث قطعی گسترده‌ آب در شهر خواهد شد.
    مهندس فرهاد بختیاری‌فر مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان عنوان کرد: برخی خطوط اصلی آب شهر همدان از میدان شهید  مدرس عبور می‌کند و در صورت اجرای طرح پیشنهادی شهرداری، قطعی گسترده آب حادث خواهد شد. در صورت اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح شهید مدرس هزینه جابجایی تأسیسات آب و فاضلاب 120 میلیارد تومان است. کلکتور اصلی فاضلاب شهر همدان از میدان شهید مدرس عبور خواهد کرد چنانچه طرح به صورت زیرگذر اجرا شود امکان اجرای طرح فاضلاب شهری وجود نخواهد داشت.

     چالش جدی در حوزه گاز شهر همدان
    معاون‌ اجرایی شرکت ملی گاز استان مهندس شهبازی گفت: به دلیل ازدیاد خطوط لوله گاز در تقاطع میدان شهید  مدرس، اجرای عملیات عمرانی احداث تقاطع غیر همسطح بر اساس پیشنهاد فعلی شهرداری باعث قطعی گاز در شهر همدان خواهد شد. با توجه به طرح اجرای تقاطع غیر همسطح شهید مدرس باید عملیات لوله‌گذاری انجام داد که شرکت ملی گاز در حال حاضر امکان تأمین منابع مالی موردنیاز را ندارد.
    مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همدان نیز اظهار کرد: در حال حاضر امکان تأمین مالی برای بازطراحی و جایگذاری 6 خط، توسط شرکت برق وجود ندارد.
    علی سهرابی بیدار مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همدان گفت: در صورت اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح شهید مدرس، خطوط برق باید با نقشه‌ جدید بازطراحی، جایگذاری و استانداردسازی شود. در حال حاضر امکان تأمین منابع مالی برای بازطراحی و جایگذاری خطوط برق جدید توسط شرکت توزیع نیروی برق مطابق پیشنهاد شهرداری وجود ندارد.

    کسبه دور میدان شهید مدرس در انتظار اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح
    در پی اعلام اجرای طرح ترافیکی تقاطع غیرهمسطح در میدان شهید مدرس در راستای کاهش بار ترافیکی منطقه، کسبه دور میدان شهید مدرس استقبال خود از اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح را اعلام کردند.
    به گزارش خبرنگار هگمتانه، ترافیک، گره‌های ترافیکی و عبور از این گره‌ها معضلی است که این روزها اکثر شهرها با آن مواجه هستند و هر شهری به دنبال راهکاری برای برون‌رفت از این مشکل. همدان نیز از این امر مستثنی نیست و چند گاهی است که همدان نیز با معضل ترافیک دسته و پنجه نرم می‌کند، یکی از نقاط پرترافیک شهر همدان، میدان شهید مدرس و بلوار شهید  رجایی به سمت میدان شهید مدرس است که چندین سال است مردم همدان با ترافیک آن دست به گریبان هستند، شاید برای شما هم بارها پیش آمده که در ترافیک میدان شهید مدرس معطل شوید!
    عبور ساکنان مناطق غربی شهر همدان از جمله شهرک الوند، شهرک ولیعصر، مهدی‌آباد و شهرک آفتاب و دیگر مناطق به سمت مرکز شهر همدان و از سویی وجود منطقه پرجمعیت منوچهری و چرمسازی در مجاورت بلوار شهید  رجایی و بافت تجاری متراکم آن و از طرفی ورود جمعیت قسمتی از مناطق شهر مانند شهرک فرهنگیان و شهرک مدنی و... از این مسیر به سمت تفرجگاه‌های شهر و از جهتی دیگر ورود مسافران از این مسیر به داخل شهر همدان روز به روز به گره ترافیک این بلوار و میدان شهید مدرس افزوده است.
    کافی است صبح زود یا سر ظهر و عصر مسیرت به میدان شهید مدرس بیافتد، دیگر خدا می‌داند چقدر باید پشت ترافیک منتظر بمانی!
    ترافیک کلافه‌کننده مسیر بلوار شهید  رجایی به میدان شهید مدرس و به ویژه دور میدان شهید مدرس در فصل تابستان حتی بیشتر هم می‌شود. حال افزایش ترافیک میدان شهید مدرس و اعتراض شهروندان به این موضوع باعث شده است تا متخصصان حوزه شهری احداث تقاطع غیرهمسطح را در این مسیر پیشنهاد بدهند. ایجاد تقاطع غیرهمسطح در میدان شهید مدرس بر اساس شنیده‌ها موافقان و مخالفانی دارد که در این گزارش بر آن شدیم تا با چند تن از کسبه دور میدان شهید مدرس گفت‌وگویی در خصوص اجرای طرح ترافیکی میدان شهید مدرس داشته باشیم.
    یکی از کسبه دور میدان شهید مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه هگمتانه، در خصوص اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح و طرح ترافیکی در میدان شهید مدرس، گفت: با اینکه طرح اجرا بشود صد درصد موافق هستم ولی اینکه چه چیزی اجرا شود باید مطالعات و مهندسی دقیق انجام بپذیرد، اینجا اگر زیرگذر احداث شود تأثیر زیادی در روان‌سازی ترافیک دارد.
    آقای پارسا در ادامه افزود: از طرفی اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح در زیباسازی شهری نیز بسیار مهم است و اگر بخواهند روگذر بزنند مانند چهارراه خواجه رشید می‌شود.
    وی اظهار کرد: میدان شهید مدرس یکی از نقاط پرترافیک شهر همدان است که به نظر من اجرای تقاطع غیرهمسطح بسیار برای حل ترافیک مناسب است و درخواست می‌کنیم که تقاطع غیرهمسطح حتماً اجرا شود که اگر زیرگذر باشد خیلی بهتر است.
    یکی دیگر از کسبه دور میدان شهید مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار هگمتانه، عنوان کرد: طرحی اجرا شود که ترافیک جمع شود بسیار هم خوب است اما نباید طوری باشد که چند سال به طول بیانجامد.
    خانجانی در ادامه سخنانش بیان کرد: این مسیر شاهراه است و یک مسیر شریانی بوده و اگر طرحی می‌خواهد انجام شود باید خیلی سریع اجرا شود و بنده به عنوان یکی از کسبه بسیار موافق اجرای این طرح هستم البته طرح باید اصولی و درست و سریع انجام شود نه اینکه چند سال طول بکشد.
    یکی دیگر از کسبه دور میدان شهید مدرس هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما، در مورد اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح گفت: ترافیک سنگینی عصرها در این نقطه وجود دارد که بسیار کلافه‌کننده است.
    افشاری افزود: اجرای طرحی که بتواند این ترافیک را از بین ببرد خیلی هم خوب است و بنده با اجرای طرح موافق هستم و به نظر من اگر این طرح اجرا بشود خیلی بهتر است.
    خانم کشوری یکی از کسبه دور میدان شهید مدرس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار هگمتانه اظهار کرد: چندین سال است که منتظریم طرح تقاطع غیرهمسطح در میدان شهید مدرس اجرا شود.
    وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: ما به شدت موافق اجرای طرح هستیم، باور کنید اینجا روزانه 20 تا تصادف می‌شود و هر روز مردم اینجا دچار چالش می‌شوند.
    کشوری گفت: اکثر مغازه‌داران اینجا منتظر اجرای طرح هستند، زیرا ترافیک میدان شهید مدرس کلافه‌کننده شده است و اکثر مغازه‌ها که در شعاع 10 کیلومتری هم اینجا هستند موافق اجرای طرح هستند.
    وی اظهار کرد: صبح‌ها و عصرها ترافیک سنگینی در این قسمت وجود دارد و حتی شده ساعت‌ها باید پشت ترافیک بمانیم و همه برای اجرای طرح راضی هستند.
    آقای جهانگیری یکی دیگر از کسبه میدان شهید مدرس در خصوص اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح در میدان شهید مدرس اظهار کرد: اجرای این طرح بسیار خوب است اما نه اینکه به کاسبان دیگر ضرر بخورد و نه اینکه این طرح 8 یا 9 سال طول بکشد.
    وی عنوان کرد: این منطقه پرجمعیت است و چرمسازی پرجمعیت است و اگر می‌خواهند کاری انجام بدهند درست و اصولی باشد، نه اینکه مردم دچار مشکل بشوند، متأسفانه به دلیل ترافیک این نقطه روزی چندین تصادف می‌شود و چند عابر تصادف می‌کنند به دلیل اینکه نه پل دارد و بارها و بارها شاهد بودیم که موتورسیکلت‌ها با عابران تصادف می‌کنند.
    جهانگیری گفت: اگر می‌خواهند تقاطع غیرهمسطح اجرا کنند کسبه موافق هستند اما نه اینکه چند سال طول بکشد باید سریع آن را انجام بدهند.
    کلام آخر اینکه آنچه از مستندات برمی‌آید همه چیز برای اجرا پروژه پل شهید مدرس آماده بوده و در ادامه این همدلی است که کار را پیش خواهد برد.



    ارسال ديدگاه

    نام:
    پست الکترونیکی:
    کد امنیتی:
    ديدگاه: