صفحه 1 : فرهنگی صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : گردشگری صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۱۳
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۰۵

امروز: ۱۴ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (May) 03

عناوین صفحه

  • تشکر "ویژه" از شهردار همدان به‌ دلیل راه‌اندازی مجدد تالار فجر
  • رحماندوست چهره ماندگار شعر کودک
  • اعتبار 18 میلیارد تومانی شهرداری همدان برای جداره‌سازی
  • عطرآگین شدن فضای شهر با پخش اذان زنده ظهر و عصر توسط قاریان ممتاز همدانی
  • پاسخ‌گویی مستقیم رئیس شورای اسلامی شهر به شهروندان همدانی در سامانه ١٣٧
  • دیدار مدیر منطقه 3 شهرداری همدان با کارگران این منطقه
  • ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری منطقه 2 شناسایی و معرفی شود
  • الگوهای جامعه معلمان به عنوان قهرمان معرفی شوند
  • مزاحم اینترنتی در دام پلیس فتا
  • محکومیت 8 میلیارد ریالی قاچاقچی کالا
  • خطر سقوط در کمین تیم پاس
  • معلمی که امام خمینی(ره) خطبه عقدش را خواند
  • رایگان شدن درمان کودکان تا 7 سال سرمایه‌گذاری برای آینده است
  • چرایی تفاوت چشمگیر آمار گردشگران همدان با دیگر استان‌ها
  • کاهش 90درصدی هزینه درمان بیماران سرطانی
  • سیر صعودی حیوان‌گزیدگی
  • تصویربرداری هوایی و سه بعدی شهر با مقیاس 1.500
  • هگمتانه، گروه خبر همدان: سال 1402 با همه‌ خبر‌های خوب و بدش گذشت، اما خاطراتش به یادگار ماند تا ذهنمان همواره اتفاقاتی را مرور کند.
    به گزارش هگمتانه، بهار سال 1402 آمد و با خودش شادی آورد، بهاری که بعد از پشت سر گذاشتن روز‌های کرونایی با سفر‌های نوروزی و استقبال همدانمان از گردشگران نوروزی آغاز شد.
    وجود یک هزار و 800 اثر تاریخی، تمدنی و طبیعی استان همدان، دارای جاذبه‌های خاصی است و بی‌شک آثاری بی‌نظیر که بخواهد هر‌سال گردشگران زیادی را به خود جذب کند.
    سفر‌های نوروزی با خیر و خوشی به پایان رسید و خبرها حاکی از این بود که 900 هزار نفر از اماکن گردشگری استان بازدید کردند اما خوش خبری‌‌مان این بود که همدان نوروز کم حادثه‌ای را پشت سر گذاشت و توانست در ادامه رتبه دوم در کاهش تصادفات جاده‌ای کشور را داشته باشد.
    البته بهار 1402، با بهار قرآن عجین شد و حال و هوای شهرمان را دلربا کرد؛ از همدلی‌های رمضانی و کمک‌های نوع‌دوستانه‌ مردم تا نجوا‌های عاشقانه‌ آنان.

     خبر ساخت شهرک جدید «اکباتانا»
    هر چند شروع سال با مشکلاتی هم مواجه بودیم و از کمبود برخی اقلام دارویی تا افزایش قیمت مرغ همراه بود، اما ساخت شهرک جدید «اکباتانا» در همدان خبر خوشی بود که به منظور حل مشکل کمبود زمین در شهر همدان برای طرح نهضت ملی مسکن داده شد تا با توجه به تأیید طرح جامع شهر همدان، اراضی دولت در مجاورت بلوار «شهید همدانی» برای طرح نهضت ملی مسکن اختصاص پیدا کند و بسیاری از مشکلات شهر همدان با ایجاد این پهنه مسکونی حل شود.

      افتتاح پل غدیر
    فروردین ماه سال گذشته پروژه فاز 2 تقاطع غیرهمسطح غدیر شهر همدان هم پس از کش و قوس‌های فراوان افتتاح شد و زیربار ترافیک رفت. درواقع یکی از سیاست‌های شورای ششم شهر همدان و مدیریت شهری تکمیل پروژه‌های بزرگ نیمه‌تمام عمرانی شهرداری بود که به دلایل مختلف نیمه‌کاره رها شده بودند و ابتدای سال گذشته دیدیم که یکی از این پروژه‌ها افتتاح و به مردم شهر همدان هدیه شد.
    فروردین سال گذشته یک اتفاق مهم هم داشت و شاهد تحقق وعده دولت بر پایان بر رکود 6‌ساله یک واحد تولیدی در ملایر بودیم. احیای واحدهای تولیدی و بازگرداندن آنها به چرخه تولید، یکی از سیاست‌های اصلی دولت مردمی و انقلابی سیزدهم است که در شهرستان ملایر رنگ واقعیت گرفت و شرکت کیان‌وینسا پس از 6 سال رکود با مرکز پرتودهی پا به عرصه جدیدی از تولید گذاشت.

      مسمومیت‌های دانش‌آموزی
    ادامه مسمومیت‌های دانش‌آموزی را اردیبهشت ماه سال 1402 درهمدان به مانند برخی از استان‌ها شاهد بودیم به‌طوری‌که وزارت اطلاعات طی بیانیه‌ای به تشریح این ماجرا پرداخت و اعلام کرد که 5 دسته عامل بمبک بدبو، شیطنت، عامل بودار، تعدادی موارد با اهداف ضدمردمی و امنیتی و هراس جمعی سبب شکل‌گیری این حوادث شده است.

     تصویب روز همدان در تقویم رسمی کشور
    در سومین ماه از سال پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی استان مبنی بر نامگذاری یک روز به نام همدان که به شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال شده بود، به تصویب رسید و یکم شهریور در تقویم رسمی به نام «روز همدان» مصوب شد.
    ***آغاز ساخت 11 هزار واحد مسکونی در همدان
    خردادماه عملیات ساخت 11 هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن، در 145 هکتار از زمین‌های شهرک پرواز (جنب باغ میوه و فرودگاه همدان) آغاز شد که با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان ملی زمین و مسکن ساخته می‌شود.
    پروژه کوی پرواز همدان با 11 هزار واحد یکی از بزرگترین مجتمع‌های نهضت ملی مسکن در کشور است، این پروژه با شتاب بالا در حال اجراست و سقف چهارم سه هزار و 500 واحد برخی بلوک‌های آن به پایان رسیده و احداث سه هزار و 500 واحد بعدی نیز آغاز شده است.
    بخش دیگری از پروژه نهضت ملی مسکن در همدان در شهرک بهشتی قرار دارد که حدود 2 هزار واحد را شامل می‌شود که آنها نیز با سرعت بالایی در حال اجرا قرار دارند و بیشتر آنها نزدیک به مرحله تکمیل هستند.

      سفر حجاج به سرزمین وحی
    سفر حجاج به سرزمین وحی، پایان انتظار خیلی‌ها برای سفر به حج تمتع بود که بعد از چند سال رقم خورد و همدان جزو ایستگاه‌های پرواز حج از سوی سازمان حج و زیارت معرفی شد و فرودگاه تعطیل همدان نیز بار دیگر پرواز مقطعی را در خود دید.

     جشن واگذاری زمین به خانواده‌های سه فرزندی
    اما چهارمین ماه سال برای خانواده‌های خوش جمعیت استان همدان خوش یمن بود و جشن واگذاری زمین به خانواده‌های سه فرزندی استان در راستای طرح جوانی جمعیت همزمان با دهه ولایت و امامت و عید سعید غدیرخم برگزار شد.
    در این ماه همچنین به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی‌(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) و هفته ازدواج، شاهد مراسم جشن وصال بودیم تا بازار جشن‌های ازدواج هم در سالی که گذشت رونق گیرد و خیلی از جوانان، زندگی مشترکشان را شروع کنند.

    دهک‌های 4 تا 5 در همدان به جمع بیمه‌شدگان رایگان بیمه سلامت پیوستند
    تیر ماه سال گذشته بود، با وجود اینکه سه دهک درآمدی نخست جامعه رایگان زیرپوشش بیمه سلامت بودند، دهک‌های چهارم و پنجم هم به مجموعه بیمه‌شوندگان رایگان اضافه شدند.

      عملیات احداث پتروشیمی ابن‌سینا
    مردادماه عملیات احداث پتروشیمی ابن‌سینا پس از سال‌ها وقفه سال 1402 آغاز شد و این پروژه در 100 هکتار گستره و 20 هزار مترمربع زیربنا احداث می‌شود.
    این طرح تولید اتیلن اکساید و زنجیره پایین دستی به میزان 300 هزار تن در سال را در برنامه دارد. میزان سرمایه‌گذاری ارزی طرح 291 میلیون یورو که 80 درصد وام از محل منابع ارزی داخلی صندوق توسعه ملی و 20 درصد آورده نقدی سهامداران است.
    225 میلیون یورو تسهیلات برای پتروشیمی ابن سینا پیش‌بینی شده و در طول چهار سال به بهره‌برداری می‌رسد.
    از مزیت‌های این پروژه می‌توان به فراهم بودن امکان دسترسی به خوراک مورد نیاز طرح و امکان اجرای طرح توسعه در آینده، دسترسی به امکانات زیربنایی از قبیل برق، آب، سوخت گاز، بنزین و خطوط ارتباطی، توسعه زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی جهت تأمین نیاز داخلی و ارزآوری بیشتر، کاهش بیکاری در نتیجه اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم برای صدها نفر، ایجاد امنیت بیشتر برای سرمایه‌گذاری به ویژه در بخش خصوصی و در نتیجه کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد کشور به دلیل ارزش افزوده بالاتر فرآورده‌های نفتی اشاره کرد.

      پس از 10 سال شهرک صنفی همدان به نتیجه رسید
    مردادماه ماه همچنین شهرک صنفی صنعتی بوعلی یک مرکز تجاری و قطب منطقه با 100 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری به نتیجه رسید. این شهرک در 50 هکتار زمین راه‌اندازی شده که از این میزان 30 هکتار بهره‌برداری شده و محل فعالیت صنف‌هایی همچون لوازم خانگی، خوار و بار و بنکدار و صنایع دستی جانمایی شده است.
    اجرای طرح شهرک صنفی صنعتی بوعلی از 10 سال پیش آغاز شد و تا 2 سال پیش پیشرفت چندانی نداشت اما در دولت ایران قوی که اتمام طرح‌های نیمه تمام را در دستور کار دارد، تکمیل این شهرک صنفی و صنعتی شتاب گرفت.

      افتتاح 1004 طرح در هفته دولت
    هفته دولت سال گذشته 1004 طرح مختلف عمرانی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی به ارزش 165 هزار و 500 میلیارد ریال در استان بهره‌برداری شد و همچنین عملیات اجرایی 175 طرح عمرانی با اعتبار 399 هزار و 700 میلیارد ریال 1402 آغاز شد.
    در مجموع یک هزار و 179 طرح معادل 565 هزار و 300 میلیارد ریال طرح طی هفته دولت سال گذشته افتتاح و کلنگ‌زنی شد که افزایش قابل توجهی داشته است.

      افتتاح بیش از چهار هزار واحد مسکن روستایی
    همزمان با آغاز هفته دولت سال گذشته چهار هزار و 10 واحد مسکن روستایی در قالب طرح نهضت ملی مسکن به طور همزمان در استان همدان به بهره‌برداری رسید.
    چهار هزار و 10 واحد مسکن روستایی در سطح استان در 372 هزار و 90 مترمربع ساخته شده است که از این تعداد، 566 واحد مسکن در روستاهای شهرستان همدان قرار دارد.

     بازبینی مستندات پرونده ثبت جهانی از سوی ارزیابان یونسکو
    شهریور ماه سال گذشته بازبینی مستندات پرونده ثبت جهانی هگمتانه از سوی ارزیابان یونسکو انجام شد که پرونده ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» شامل تپه هگمتانه، بازار و بافت تاریخی است و مسیر «آرامگاه بوعلی تا آرامگاه باباطاهر» را نیز در بر می‌گیرد.
    این پرونده بهمن ماه سال 1401 به یونسکو تحویل داده شد که سال گذشته شاهد حضور ارزیابان یونسکو نسبت به وضعیت موجود بودیم. دراین پرونده حدود 100 هکتار در نظر گرفته شده که شامل تپه هگمتانه، بازار، بافت و 140 اثر تاریخی است و با ثبت جهانی این اثر، انتظار می‌رود بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده راه‌های شهر همدان حفظ شود.
    خوشخبتانه ارزیاب یونسکو از پرونده «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» اظهار رضایت کرده و مراحل بازبینی مستندات این پرونده در حال انجام است که امیدواریم امسال به نتیجه برسد و خبر خوش ثبت جهانی را بشنویم.

      جهانی‌شدن 2 کاروانسرای همدان
    شهریورماه کاروانسراهای فرسفج تویسرکان و تاج‌آباد بهار در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند. کاروانسرای تاج‌آباد جزو معدود کاروانسراهای باقی مانده در کشور با پلان مدور است و قدمت آن به دوره صفویه باز می‌گردد.
    کاروانسرای شاه عباسی «فرسفج» نیز از آثار تاریخی تویسرکان و متعلق به دوران صفویه است، ساختمان این کاروانسرا در فاصله سال‌های 1006 تا 1038 و به سبک معماری دوره صفویه ساخته شده و با مساحت حدود چهار هزار مترمربع در مسیر شاهی یا جاده ابریشم قرار گرفته است.
    تابستان سال گذشته، کشور ایران گرمترین روز‌های سال را تجربه کرد که همدان هم تابستان داغی داشت. همدانی‌ها در گرمترین روزهای سال تصمیم به گذراندن وقت در مناطق تفریحی و خنک شهر گرفتند.
    طبق قول مسؤولان تابستان سال گذشته را بدون قطعی آب پشت سر گذاشتیم و سالی بود که با برنامه‌ریزی در استان همدان قطعی صورت نگرفت.
    البته این مهم حاصل طرح آب‌رسانی به همدان از طریق سد تالوار هم بود که روند فرسایشی و طولانی مدت این پروژه پس از حدود 18 سال، تبدیل به گره کور و بحرانی اجتماعی شده بود اما با عزم و اراده دولت سیزدهم، به ویژه در سفر رئیس جمهور طی مردادماه سال 1401، ابرچالش به دستاوردی عظیم و خدمتی ماندگار برای الوندنشینان تبدیل شد.
    آبان ماه دلگرم شدیم به موفقیت‌های ورزشکاران همدانی در بازی‌های آسیایی و پارآسیایی به‌طوری‌که این موفقیت‌ها باعث شد، ورزش استان در سال 1402 رشد و پیشرفت بسیار خوبی داشته باشد.
    سال گذشته درمجموع ورزشکاران استان در میادین بین‌المللی، آسیایی و جهانی نشان‌های خوش رنگی کسب کردند، به نحوی که ورزشکاران همدان 72 نشان در مسابقات آسیایی کسب کردند که این مورد نسبت به سال 1401 با رشد 20 درصدی مواجه بوده است.
    تعداد 7 نشان در بازی‌های آسیایی و پارآسیایی، 26 نشان در مسابقات جهانی، 13 نشان در مسابقات آسیایی و 29 نشان در مسابقات بین‌المللی کسب شد که برخی نشان‌ها به صورت تیمی بود؛ در این سال شاهد رشد 70 درصدی نشان‌های کسب شده توسط ورزشکاران استان همدان در مسابقات جهانی بودیم.

      گردوی تویسرکان ثبت جهانی شد
    راستی در ماه آبان نظام کاشت، داشت و برداشت گردوی تویسرکان توسط سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به ثبت جهانی رسید، باغ‌های سنتی گردوی تویسرکان به عنوان پنجمین نظام میراثی مهم کشاورزی جهان (جیاس) از کشورمان در فائو ثبت شد.
    اینطور بگوییم میزان برداشت گردو در تویسرکان حدود 17 هزار تن است و کیفیت این محصول مطابق با آزمایشات انجام شده و گزارش‌های مرکز تحقیقات کشاورزی در سطح جهان کم‌نظیر است.

     جهاد آب‌رسانی به روستا‌ها
    با همت سپاه جهاد آب‌رسانی به روستا‌های درگیر با بحران کم‌آبی هم کلید خورده تا بسیاری از روستانشینان از نعمت آب آشامیدنی بهره‌مند شوند. طرح آب‌رسانی به 160 روستای این استان با همکاری جهادگران بسیجی و آب و فاضلاب در حال اجرا که آبان ماه سال گذشته کار60 روستا به پایان رسید.

      رشد دو برابری روکش آسفالت راه‌های همدان
    آبان ماه سال گذشته 500 کیلومتر روکش آسفالت در راه‌های همدان انجام شد که این رقم در سال 1401 به 220 کیلومتر می‌رسید. اجرای 150 کیلومتر روکش آسفالت برای استان همدان در سال 1402 برنامه‌ریزی شده بود که در 9 ماهه سال گذشته این عدد محقق شد و حتی به حدود سه برابر تعهد یاد شده رسید.

     تصمیم به فروش ملک موقوفه شاهزاده حسین(ع)
    آذرماه خبر فروش بانک ملی، ملک موقوفه متعلق به شاهزاده حسین(ع) شوکی بود که بر مردم همدان وارد شد اما خوشبختانه با پیگیری‎‌ها این موضوع تاکنون منتفی شده است.

      بهره‌برداری بیمارستان فوق تخصصی اکباتان همدان پس از 14 سال انتظار
    اما از همه مهمتر این بود که ابتدای دی ماه سال گذشته در بیمارستان فوق تخصصی اکباتان همدان پس از 14 سال انتظار، پذیرش بیمار در آستانه میلاد با سعادت دخت گرامی نبی اکرم، حضرت فاطمه‌(س) آغاز و مراسم نمادین راه‌اندازی این بخش با انتقال و پذیرش کودکان بیمار بستری در بیمارستان بعثت به این بیمارستان برگزار شد.
    این طرح نیمه‌تمام درمانی با اختصاص اعتبارات سفر رئیس جمهور، پس از سال‌ها چشم‌انتظاری مردم همدان، تکمیل و آماده ارائه خدمات‌دهی شد.

      اجرای طرح هوشمندسازی آبیاری در200 هکتار از اراضی همدان
    هوشمندسازی آبیاری در راستای افزایش بهره‌وری و راندمان در بخش کشاورزی ضروری است، این طرح طبق گفته مسؤولان استان طی دی ماه سال گذشته، در 200 هکتار از اراضی استان اجرا شده است.

     جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی همدان کلید خورد
    استفاده از ظرفیت و توان نخبگان برای کمک به حل مسائل کشور از رویکردهای جدی دولت سیزدهم است که دی ماه سال گذشته اعلام شد 220 نفر از نخبگان این استان برای جذب در دستگاه‌ها تشکیل پرونده دادند که فعلا 10 نفر از آنان جذب شده‌اند.

     افزایش 60 هزار مترمربعی فضاهای ورزشی همدان
    توجه دولت مردمی به تقویت فضاهای ورزشی مورد نیاز جوانان و دیگر اقشار جامعه باعث شد در دولت سیزدهم 43 طرح راکد ورزشی استان همدان احیا و فعال شود؛ دی ماه سال گذشته اعلام شد که در این راستا 60هزار مترمربع به فضاهای ورزشی همدان افزوده شده است.

      کنکوری‌های همدان رتبه‌های برتری را نداشتند
    دی‌ماه سال گذشته با اعلام نتایج کنکور، باز هم کنکوری‌های همدان رتبه‌های برتری را نداشتند و متأسفانه ‌همچنان دانش‌آموزان همدانی در کسب رتبه‌های برتر کنکور موفق نیستند.

     جشنواره شب‌های موسیقی هگمتانه
    50 اثر فاخر موسیقی سنتی در دومین جشنواره شب‌های موسیقی هگمتانه از 29 دی‌ماه تا پنجم بهمن ماه سال 1402 در 10 شهر استان به صورت کنسرت اجرا شد که ایجاد شور و نشاط و امید در جامعه از کارکردهای مهم برگزاری این جشنواره بود، در طول یک هفته این جشنواره برگزار شد که با استقبال بالای مردم همدان همراه شد.

      افتتاح و کلنگ‌زنی 1433 طرح در دهه فجر
    سال گذشته یک هزار و 433 طرح مختلف همزمان با ایام الله دهه فجر در نقاط مختلف استان افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد که یک هزار و 350 طرح افتتاح و عملیات اجرایی 83 طرح آغاز شد.
    از مجموع طرح‌های دهه فجر امسال یک هزار و 372 طرح عمرانی با اعتبار 110 هزار و 280 میلیارد ریال و 61 طرح اقتصادی با 23 هزار و 900 میلیارد ریال افتتاح و یا کلنگ زنی شد.

      افتتاح 34 طرح اقتصادی، صنعتی و معدنی
    34 طرح اقتصادی، صنعتی و معدنی همزمان با فجر انقلاب افتتاح یا کلنگ‌زنی شد که این طرح‌ها با حمایت دولت سیزدهم با اعتبار 20 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری اجرایی شده است.
    در آئین افتتاح این طرح‌ها مسؤولان استان عنوان کردند که با راه‌اندازی واحدها برای یک هزار و 770 نفر از جوانان، دانش‌آموختگان و افراد بومی استان به صورت مستقیم و به طور غیرمستقیم برای سه هزار و 500 نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

     افتتاح ایستگاه راه‌آهن باباکمال تویسرکان پس از 9 سال
    بهمن‌ماه ایستگاه راه‌آهن باباکمال تویسرکان بعد از 9 سال برای خدمت‌رسانی به مردم این شهرستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت. ایستگاه راه‌آهن باباکمال با مساحت یک‌هزار و 97 مترمربع در زمینی به مساحت 5.5 هکتار و با یک هزارو 500 میلیارد ریال اعتبار احداث شده که نقش عمده‌ای در توسعه اقتصادی و اجتماعی شهرستان تویسرکان و مناطق اطراف آن دارد.

      واگذاری 200 واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن همدان
    همزمان با ایام دهه مبارک فجر سال گذشته 200 واحد مسکونی در شهرک شهید بهشتی همدان در قالب طرح نهضت ملی مسکن به متقاضیان واگذار شد. این طرح در مساحت‌ کل 22 هزار و 409 مترمربع و مساحت مفید 14 هزار و 660 مترمربع با سازه‌ بتنی در دولت مردمی و انقلابی احداث و به بهره‌برداری رسید.

      افتتاح پروژه الماس غرب
    سال گذشته پروژه مجتمع خدماتی و رفاهی الماس غرب با انجام مطالعات موضوعی و موضعی و عارضه‌سنجی ترافیکی و جانمایی و تهیه نقشه‌های معماری و سازه و مکانیک و برق و نما توسط شهرداری برگرفته از آثار باستانی بناهای قدیمی شهر و ترکیبی از آجر قزاقی و سنگ عباس‌آباد انجام شد.
    اجرای این پروژه به لحاظ مخاطرات ناشی از تردد خودروها، اعتراض مسافران و شهروندان، لزوم ایمن‌سازی معبر و به ویژه رعایت اصول مصرح شهرسازی به وسیله تعریض مصوب در طرح تفصیلی مغازه‌های بلوار سردار همدانی، مهم بوده است.

      افتتاحیه کارخانه ابیان دارو در شهرک صنعتی ویان
    همزمان با دهه فجر مراسم افتتاحیه کارخانه ابیان دارو در شهرک صنعتی ویان واقع در شهرستان کبودراهنگ برگزار شد، این کارخانه در زمینی به مساحت 25 هزار متر بنا شده و شامل دو فاز کلی تولید و انبار است.
    فاز یک، تولید به مساحت 4 هزار و 200 متر متشکل از ساختمان تولید و انبار مواد اولیه است، ساختمان تولید به سه زیر شاخه تقسیم می‌شود که خط تولید مکمل‌های حالت جامد، خط تولید سافت ژل‌ها و آزمایشگاه فیزیک، شیمی و میکروبی را در بر می‌گیرد.

      احیای واحدهای تولیدی و اشتغال 2 هزار نفر همدانی
    اما اسفندماه سال گذشته از سوی استاندار همدان عنوان شد با اهتمام ویژه‌ دولت مردمی سیزدهم در استان همدان طی برگزاری جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و احیای واحدهای تولیدی راکد زمینه اشتغال جوانان همدان به طور میانگین برای 2 هزار نفر ایجاد شده است.

      ایجاد 24 هزار فرصت شغلی در همدان
    همچنین گفته شد تعهد اشتغال سال گذشته استان 20 هزار و 706 نفر برای 22 دستگاه اجرایی بوده که 23 هزار و 849 شغل ایجاد و در سامانه رصد ثبت شده است.

      واگذاری 700 قطعه زمین به 881 خانواده
    اسفندماه سال گذشته آیین واگذاری 700 قطعه زمین به 881 خانواده در راستای ماده 4 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان همدان نیز برگزار شد تا خانواده‌هایی صاحب مسکن شوند.

     اتصال روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت نسل سوم یا چهار
    زیرساخت‌های آینده استان همدان در همه بخش‌‌های اقتصادی، کشاورزی، صنعتی، تولید و سایر موارد نیازمند اینترنت پر سرعت است و هرچقدر روبه جلو پیش برویم تقاضا برای اینترنت پرسرعت بیشتر می‌شود و در این راستا فعالیت‌هایی در استان انجام شده است.
    اسفندماه سال گذشته عنوان شد که هدف‌گذاری شده تا سال 1403، جمعیت همه روستاهای بالای 20 خانوار استان همدان، دست‌کم به شبکه اینترنت همراه نسل سه (3G) متصل شوند.
    استان همدان یک هزار و 72 روستا دارد که تا سال گذشته، 821 روستا به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شده بود. در دولت سیزدهم اتصال 107 روستای دیگر استان همدان با اعتبار 300 میلیارد تومان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت ابلاغ شده که از این تعداد در سال گذشته تجهیزات مربوط به 29 روستا نصب و بهره‌برداری شده و تا خرداد 1403 نیز قرار است تجهیزات ارتباطی روستاهای باقی مانده نصب ‌شود.

      رتبه‌بندی بیش از 20 هزار معلم در استان همدان
    قانون رتبه‌بندی معلمان اسفند سال 1400 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و از اوایل تابستان سال 1401 فرهنگیان همدان مستندات خود را در سامانه رتبه‌بندی بارگذاری کردند که آبان سال گذشته ابتدا رتبه آموزشیار معلم و یا رتبه یک برای همه مشمولین در نظر گرفته شد و احکام مربوطه صادر شد، اسنفدماه نیز اعلام شد که بیش از 20 هزار معلم استان همدان مشمول رتبه‌بندی شدند.

      صادرات 81 قلم محصولات کشاورزی
    اسفندماه سال گذشته اعلام شد صادرات 107 هزار میلیارد ریالی محصولات کشاورزی استان 334.5 میلیون دلار ارزش دلاری داشته که وزن آنها به میزان معادل 234 هزار و 920 تن بوده است.
    بیشترین سهم صادرات به محصول سیب‌زمینی با 91.2 میلیون دلار اختصاص دارد و خشکبار با 77.8 میلیون دلار پس از سیب‌زمینی بیشترین سهم صادراتی را داشته است و سیر، گیاهان دارویی، لبنیات و صنایع کشاورزی و تبدیلی در رتبه‌های بعدی محصولات صادراتی استان هستند که به کشورهای چون روسیه، ایتالیا، عمارت، عراق، افغانستان، ارمنستان، پاکستان و ازبکستان صادر می‌شوند.

      استقبال 85 درصدی مردم همدان از کالابرگ فجرانه
    سال گذشته دو مرحله طرح فجرانه کالابرگ ‌الکترونیکی در همدان اجرا شد و 85 درصد مشمولان این طرح، از آن در استان همدان استقبال کردند.
    طرح فجرانه کالابرگ ‌الکترونیکی در راستای حمایت مضاعف از سبدغذایی خانوارهای دهک‌ اول تا هفتم درآمدی است که در سه مرحله اجرایی می‌شود.
    سال 1402 مثل همه‌ سال‌های دیگر زندگی، انباشته بود از شیرینی‌ها و تلخی‌ها، از خواسته‌ها و ناخواسته‌ها، در مسائل داخلی کشور پیشرفت‌های چشمگیر علمی، پیشرفت‌های فنّاوری، تولیدات زیربنایی انجام گرفت که در زمره شیرینی‌ها و خبرهای خوش بود. حضور حماسی مردم در اجتماعات روز قدس و روز 22 بهمن، برگزاری امن این تظاهرات بزرگ، برگزاری امن و سالم انتخابات آخر سال و حضورهای مردمی دیگر، جزو خبرهای خوش و خواسته‌های شیرین سال گذشته بود. حادثه‌ تلخ کرمان در سالگرد شهید سلیمانی، سیل بلوچستان در اواخر سال، حوادثی که برای مأموران امنیت و حافظان امنیت در طول این ماه‌ها اتّفاق افتاد، جزو حوادث تلخ بود و تلخ‌تر از همه حادثه‌ی غزه بود که جزو مسائل مهم بین‌المللی است.
    خلاصه سالی که گذشت، سرشار از بیم‌ها و امیدها بود؛ سالی که در آن حماسه سیاسی با حضور مردم ایران اسلامی پای صندوق‌های رای تحقق یافت و آغاز حرکتی نو در مسیر پیشرفت و عدالت در حوزی اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... رقم خورد و فضای روانی کشور را به سمت آرامش سوق داد تا با دلی پر از امید به استقبال سال 1403 برویم.



    ارسال ديدگاه

    نام:
    پست الکترونیکی:
    کد امنیتی:
    ديدگاه: