صفحه 1 : فرهنگی صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : گردشگری صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۱۳
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۰۵

امروز: ۱۴ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (May) 03

عناوین صفحه

  • تشکر "ویژه" از شهردار همدان به‌ دلیل راه‌اندازی مجدد تالار فجر
  • رحماندوست چهره ماندگار شعر کودک
  • اعتبار 18 میلیارد تومانی شهرداری همدان برای جداره‌سازی
  • عطرآگین شدن فضای شهر با پخش اذان زنده ظهر و عصر توسط قاریان ممتاز همدانی
  • پاسخ‌گویی مستقیم رئیس شورای اسلامی شهر به شهروندان همدانی در سامانه ١٣٧
  • دیدار مدیر منطقه 3 شهرداری همدان با کارگران این منطقه
  • ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری منطقه 2 شناسایی و معرفی شود
  • الگوهای جامعه معلمان به عنوان قهرمان معرفی شوند
  • مزاحم اینترنتی در دام پلیس فتا
  • محکومیت 8 میلیارد ریالی قاچاقچی کالا
  • خطر سقوط در کمین تیم پاس
  • معلمی که امام خمینی(ره) خطبه عقدش را خواند
  • رایگان شدن درمان کودکان تا 7 سال سرمایه‌گذاری برای آینده است
  • چرایی تفاوت چشمگیر آمار گردشگران همدان با دیگر استان‌ها
  • کاهش 90درصدی هزینه درمان بیماران سرطانی
  • سیر صعودی حیوان‌گزیدگی
  • تصویربرداری هوایی و سه بعدی شهر با مقیاس 1.500
  • هگمتانه، گروه گردشگری:  آمارها حکایت از بازدید 800 هزار گردشگر از جاذبه‌های گردشگری همدان تنها در نوروز امسال دارد، آماری که اگر صنعت گردشگری استان مورد بی‌مهری و بی‌توجهی متولیان امر نبود می‌توانست در زمستان سال گذشته نیز حداقل یک سوم آن اتفاق بیافتد.
    به گزارش خبرنگار هگمتانه، نوروز 1403، در حالی سپری شد که به گفته مدیرکل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، از 26 اسفند پارسال تا پایان روز گذشته حدود 800 هزار نفر از موزه‌ها، بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان همدان دیدن کردند.
    محسن معصوم‌علیزاده، میزان اقامت در اقامتگاه‌های استان همدان را نیز طی این مدت بیش از 80 هزار نفر مسافر اعلام کرد.
    معصوم‌علیزاده با اشاره به اینکه همدان با بیش از هزار و 800 جاذبه تاریخی، طبیعی و تفریحی ظرفیت‌ فوق‌العاده‌ای در حوزه گردشگری دارد افزود: تاکنون غارعلیصدر، آرامگاه‌های بوعلی‌سینا و باباطاهر، محوطه تاریخی هگمتانه و دستکند سامن درصدر بازدیدهای نوروزی همدان بوده‌اند.
    بازدید 800 هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری همدان طی مدت حدود 17 روز آمار قابل توجهی است و این نشان از ظرفیت و ظرفیت همدان در گردشگری دارد، ظرفیتی که می‌‌تواند برای تمام فصول سال باشد و نه فقط برای نوروز و بهار و تابستان، چرا که غار علیصدر و یا آرامگاه‌های بوعلی سینا و باباطاهر و یا محوطه تاریخی هگمتانه و دستکند سامن که در صدر آمار بازدید قرار دارد می‌تواند در پاییز و زمستان هم بازدیدکننده داشته باشد، پس ایراد کار کجاست، چرا گردشگری همدان فقط به نوروز و تابستان منتهی می‌شود، سال‌هاست که مدیران ارشد استان و متولیان حوزه گردشگری تأکید بر رشد گردشگری همدان دارند، اما کدام رشد و کدام پیشرفت؟!
    اگرچه جشنواره زمستانی همدان در تقویم کشور ثبت شده است و سال گذشته ظرفیت‌های لازم برای برگزاری جشنواره گردشگری زمستان در همدان فراهم بود، اما گردشگری همدان در زمستان امسال نیز در سایه بی‌توجهی و بی‌برنامگی متولیان گردشگری در خواب زمستانی بود و رکود سردی بر آن حاکم بود.
    هرساله با شروع فصل سرما و قدم نهادن به فصل پاییز و زمستان رفته‌رفته رکود بر صنعت گردشگری همدان حاکم می‌شود به نحوی که در فصل زمستان گردشگری همدان رنگ می‌بازد و به خواب می‌رود. جشنواره زمستانی همدان جز رویدادهای گردشگری است که در تقویم گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ثبت شده و مثلا قرار بود از اواخر بهمن تا اواسط اسفند ماه جشنواره زمستانی در همدان برگزار شود تا جاذبه‌های زمستانی همدان معرفی شود و رکود حاکم بر گردشگری حاکم بشکند، اما سال گذشته، علی‌رغم بارش برف و وجود زمینه‌های مختلف برای این جشنواره، گردشگری زمستان در سایه بی‌برنامگی و بی‌توجهی و بی‌مهری متولیان و مسؤولان برگزار نشد.
    همدان از استان‌های غربی کشور است که علاوه بر ویژگی‌های طبیعی و جغرافیایی دارای گذشته‌های دور و فرهنگی درخشان است به طوری که بیش از هزار و 800 اثر در این استان دارای قدمت تاریخی است.
    این استان انواع جاذبه‌های گردشگری را حتی بیش از آنچه که مورد انتظار یک جهانگرد باشد در خود جای داده و به همین دلیل اگر شرایط و ساز و کارهای لازم فراهم شود می‌تواند به بهشت گردشگری ایران در فصل‌های سرد سال تبدیل شود.
    در تأیید این ادعا می‌توان به وجود بیش از 500 روستا با طبیعت زیبا در این استان اشاره کرد، روستاهایی که هریک از لحاظ جغرافیایی و داشتن امکانات خدادادی با دیگری دارای تفاوت‌های زیادی هستند به طوری که با ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند قادرند در یک زمان مشخص دوستداران میراث فرهنگی را به خود جذب کند.
    سرزمین کهنسال همدان که تاریخ، فرهنگ، سنت‌ها و آداب و رسوم دیرپایش همواره گویای جاودانگی و قدمت ریشه‌دارش بوده است، هزاران رمز و راز دیگر را در دامان خود دارد.
    یادها و یادبودها و آثار باستانی که تاریخ پربارش را به نظاره می‌نشیند، موقعیت ویژه جغرافیایی، طبیعت زیبا و فریبنده، آثار باستانی از دوران مختلف، هریک خاطراتی را برای خیل مسافران دارند.
    صنایع دستی زیبا که هنر زنان و مردان بومی را متبلور می‌کند، فرهنگ غنی بومی که آداب سنن و موسیقی دلفریب و پرجاذبه‌ای را برای مشتاقان عرضه می‌کند، امکانات طبیعی و سیاحتی و مناطق روستایی در حاشیه شهرها که در فریبندگی باغ‌ها منعکس می‌شود، همه مجموعه‌ای از جذابیت‌های گردشگری همدان محسوب می‌شوند.
    یکی از شاخص‌های مهم برای جهانگردان و گردشگران در تعیین مقصد، داشتن خصوصیات منحصربه فرد و جاذبه‌ها و دیدنی‌هایی است که ممکن است دسترسی به آنها در سایر نقاط میسر نباشد.
    باتوجه به ویژگی‌های فرهنگی، گردشگری شمرده شده برای همدان این استان دارای شاخص‌های زیادی در این زمینه است.

      اجرای طرح‌های گردشگری متناسب با آب و هوای همدان برای جذب گردشگر الزامی است
    کارشناسان فرهنگی و گردشگری ابراز می‌دارند اجرای طرح‌های گردشگری متناسب با آب‌وهوای این استان برای جذب گردشگر الزامی است. متولیان و مسؤولان استان چندین سال است که از همدان به عنوان شهر گردشگری یاد می‌کنند و بر رونق صنعت گردشگری تأکید دارند اما وقت عمل که می‌رسد خبری از آن حرف‌ها نیست، چرا باید علی‌رغم اینکه جشنواره زمستانی همدان در تقویم کشور ثبت شده است، این جشنواره برگزار نشود. در همدانی که در زمستان اکثر مشاغل در رکود به سر می‌برند چرا نباید مسافرانی را به سمت شهر کشید تا درآمدی برای همدانی‌ها فراهم شود، همدان علاوه بر اینکه می‌تواند مقصد گردشگری برای استان‌های مختلف به ویژه جنوب کشور که برف ندارند باشد، بلکه می‌تواند گردشگران خارجی را هم به سمت خود بکشد، اما دریغ و صد حیف که همدان همیشه چوبِ بی‌برنامگی‌ها را خورده است. در این گزارش به سراغ چند تن از شهروندان همدانی رفتیم تا نظرات آنها را در این خصوص جویا شویم.
    یکی شهروندان همدانی در گفت‌وگو با خبرنگار هگمتانه گفت: گردشگری همدان در فصل سرما تعطیل است، در ایران و استان همدان در نیمه نخست سال بیشتر به سفر توجه می‌شود و از این رو گردشگری در همدان در فصول سرما تقریبا تعطیل است.
    حاتمی در ادامه افزود: همدان آنقدر زیباست و آنقدر ظرفیت دارد که می‌تواند شهر گردشگری برای تمام فصول باشد.
    وی عنوان کرد: متأسفانه مسؤولان توجهی به گردشگری همدان و معرفی آن ندارند، نمی‌شود که بنشینیم و بگوییم همدان زیباست همدان برف دارد همدان جاهای دیدنی دارد، بلکه باید آن را معرفی کرد، در مورد همدان باید در شبکه‌های سراسری تبلیغ کرد.
    یکی دیگر از شهروندان همدانی درباره جایگاه گردشگری پاییزی و زمستانی اظهار کرد: باید با ایجاد زیرساخت‌های مناسب در مناطق سردسیر کشور، انجام تبلیغات لازم و برگزاری جشنواره‌های گردشگری به موازات توسعه ورزش‌های خاص این فصل به رونق گردشگری در فصل سرما کمک کرد.

      ظرفیت‌های گردشگری همدان ناشناخته مانده است
    حیدری با بیان اینکه ظرفیت‌های گردشگری همدان تنها به فصول بهار و تابستان محدود نمی‌شود، گفت: همدان از ظرفیت‌های بسیاری برخوردار است که می‌تواند در فصول پاییز و زمستان نیز مورد توجه قرار بگیرد اما متأسفانه کمتر شناخته و معرفی شده‌اند.
    وی با بیان اینکه سفر و گردشگری نباید تنها به بازدید از جاذبه‌ها و منابع فرهنگی در فصول گرم سال و ایام پیک محدود شود، افزود: جاذبه‌های اقلیمی از مهمترین ظرفیت‌های گردشگری به شمار می‌روند که تقریبا تمام استان‌های کشور از جمله همدان از این جاذبه‌ها در اشکال مختلف بهره‌مند هستند.
    یکی دیگر از شهروندان همدانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به چشمه‌ها، چشم‌اندازهای طبیعی و سایر منابع طبیعی اشاره کرد، گفت: این موارد در فصول سرما به عنوان جاذبه‌ای خاص در حوزه گردشگری طبیعی ارزشمند هستند و علاقه‌مندان را به سوی خود جذب می‌کنند.
    عظیمی تصریح کرد: همدان طبیعتی دارد که در چهار فصل هم زیباست، حتی برخی طبیعت‌گردان و کوه‌نوردان علاقه زیادی به کوه‌نوردی در برف دارند، همین پیست اسکی همدان یک جاذبه قوی است، اما زمستان که می‌شود بسته است، واقعا چرا باید اینطور باشد.
    وی گفت: می‌بینیم که کیش در فصل تابستان که کسی تمایل به رفتن بدان منطقه را ندارد جشنواره برگزار می‌کند و مسافر را جذب می‌کند، همدان برای زمستان چکار کرده است.

    آداب و رسوم مردم همدان در فصل سرما جاذبه گردشگری محسوب می‌شود
    یکی دیگر از شهروندان همدانی نیز افزود: آئین‌ها و رسومی که به مناسبت فصل سرما در استان‌ همدان و شهرستان‌های مختلف آن برگزار می‌شود برای بسیاری جذاب است.
    کشانی ادامه داد: مردم استان‌های مختلف با توجه به فرهنگ خاص خود در فصول سرد سال مراسم‌های آیینی متنوعی را برگزار می‌کنند، که ممکن است برخی از این آئین‌ها همچون شب یلدا که در سراسر کشور مرسوم است در مناطق مختلف با آداب گوناگون و متنوعی برگزار شود و چنین مراسمی خود جاذبه‌ای گردشگری برای فصل سرما محسوب می‌شود.
    وی ورزش‌های زمستانی را بهانه‌ای مناسب برای رونق گردشگری در فصول سرد سال دانست و گفت: اگرچه تفریحات زمستانی از هزینه بالایی برخوردار است و تنها برای قشر خاصی امکان استفاده از ورزش‌های زمستانی همچون اسکی وجود دارد، اما برای علاقه‌مندان به این ورزش نیز پیست‌های اسکی مناسبی در استان‌های غربی از جمله همدان موجود است که نیاز به معرفی بیشتر دارد.

      باید امکان استفاده از ظرفیت‌های گردشگری همدان در تمام ایام سال فراهم شود
    یکی دیگر از شهروندان همدانی تأکید کرد: باید با برنامه‌ریزی مناسب امکان استفاده از ظرفیت‌های موجود در تمام ایام سال در همدان فراهم شود، نه اینکه فقط بهار و تابستان باشد.
    طالبی عنوان کرد: همراه‌سازی گردشگران با ظرفیت‌های فصل سرما و معرفی ظرفیت‌های این فصل در حوزه گردشگری خیلی مهم است.
    وی درباره اهمیت توسعه گردشگری پاییزی و زمستانی گفت: همدان از اقلیم چهارفصل برخوردار است و این تنوع آب و هوایی موجب شده تا همدان مقصد خوبی برای سفر باشد اما متأسفانه در این مورد برنامه‌ریزی لازم نمی‌شود.
    یکی دیگر از شهروندان همدانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: در این میان فصول بهار و تابستان به دلیل برخورداری از شرایط جوی پایدار بیشترین آمار گردشگران را از آن خود کرده‌اند اما سفر در فصل‌های پاییز و زمستان به دلیل مسائل آموزشی و سرمای هوا دچار رکود می‌شود.
    ترابی افزود: فصل‌های پاییز و زمستان به ویژه آخرین فصل سال در زمینه سفر و گردشگری از اقبال چندانی برخوردار نیستند و همواره شاهد رکود صنعت گردشگری در این فصول از سال بوده‌ایم؛ این در حالی است که این دو فصل از ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری برخوردار هستند.

      ظرفیت‌های گردشگری همدان در فصل سرد سال معرفی شود
    وی با تأکید بر لزوم همراه‌سازی گردشگران با فصل سرما و مطرح شدن ظرفیت‌های گردشگری فصل زمستان گفت: از دلایل این رکود نبود اطلاعات کافی در خصوص گردشگری زمستانه همدان است که تأثیر زیادی در کاهش آمار سفرهای فصل زمستان دارد.
    یکی دیگر از شهروندان همدانی در گفت‌وگو با خبرنگار هگمتانه، با ضروری دانستن فراهم‌سازی قابلیت‌های گردشگری زمستانه و ایجاد زیرساخت‌های مناسب در این زمینه گفت: وجود دو رشته کوه‌البرز و زاگرس که در استان‌های مختلف گسترده شده‌اند، زمینه مناسبی را برای علاقه‌مندان گردشگری در یخ و برف فراهم کرده است.
    ستاری گفت: در این زمینه بسیاری از استان‌های غربی کشور از جمله همدان از ظرفیت‌های خوبی در حوزه گردشگری زمستانی برخوردارند، اما عدم برنامه‌ریزی در خصوص جذب گردشگران و اجرا نشدن برنامه‌های جذاب برای کشاندن گردشگر به همدان موجب شده است که گردشگری در فصل پاییز و زمستان در همدان به رکود برود.
    وی گفت: گذشته از این موارد وجود غار علیصدر در همدان که خود به عنوان یکی از غارهای شگفت‌انگیز جهان مطرح است نیز ظرفیتی برای کشاندن گردشگران به این منطقه به شمار می‌رود.
    این شهروند همدانی بیان کرد: وجود 27 روستای هدف گردشگری در همدان از جمله روستای سنگی ورکانه، امتیازات منحصر به فرد تله‌کابین گنجنامه و وجود سراب‌های زیبا در نهاوند در استان همدان هریک برای معرفی همدان نقش به سزایی دارد که باید برای رونق گردشگری در فصل پاییز و زمستان مورد توجه قرار گیرد.



    ارسال ديدگاه

    نام:
    پست الکترونیکی:
    کد امنیتی:
    ديدگاه: