صفحه 1 : رویداد صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : رویداد صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۶
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۹

امروز: ۷ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 26

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه محله ما - راضیه مهری: شهر همدان بر اساس اصول شهرسازی ایرانی-اسلامی در دوران قاجاریه و ماقبل آن شکل گرفت و در واقع این شهر طی قرون متمادی بر اساس الگوهای رفتارشناسی، توسعه و گسترش یافت. پس از آن و با اجرایی شدن تفکرات مدرنیته در ایران روند تهیه طرحی برای شهر همدان تسریع گردید و طرح میدان امام خمینی(ره) و شش خیابان اصلی منشعب از آن توسط تیمی آلمانی-ایرنی-روسی تهیه و اجرا شد.

الگوی شهرسازی ستاره ای-شعاعی، الگوی انتخابی برای شهر همدان بود که این الگو اقتباس از الگوهای کهن ایرانی است؛ این طرح با اقتباس از الگوهای شهرسازی دوران باستان به ویژه دوران مادها طراحی شد و در واقع طرح دایره سان و افلاک وار هگمتانه باستان (با شش بارو و کاخ مرکزی) مد نظر قرار گرفت تا الگوی شهرسازی «هگمتانه باستان» حفظ شود.

پس از گذشت سال‌ها و گسترش شهرنشینی در جوامع ما، شهرها نیز شروع به رشد و توسعه کردند و در پی همین روند شهرک‌ها شکل گرفتند. یکی از اصول مرتبط با توسعه شبکه‌های شهری شهرک سازی و ایجاد شهرهای کوچک جدید و تعریف عملکرد مطلوب برای این گونه شهرک‌ها است.

در شهر همدان نیز شهرک‌هایی به منظور تمرکز زدایی از شهر و جلوگیری از افزایش تراکم شهری و همچنین رشد شهر در نواحی و مناطقی که دارای قابلیت‌های توسعه، و ایجـاد کانون هـای جدیـد برای جذب جمعیـت بودند ایجاد شدند.

 

 شکل گیری کوی شهید مدرس در سال 64

کوی شهید مدرس که در محدوده‌ غربی شهر همدان واقع شده است یکی از همان شهرک هاست که شکل گیری آن به سال 1364 باز می‌گردد.

این محله از شمال با خیابان جاده حیدره، از شرق با بلوار شهید رجایی، میدان شهید مدرس، بلوار شهید احمدی روشن و بلوار آزادگان و از جنوب با بلوار شهید زمانی محدود شده است و با محله‌های ‌منوچهری، پاسداران و ششصد دستگاه مجاورت دارد. این محله در پایه کوه الوند قرار دارد و جمعیت آن حدود پنج هزار نفر تخمین زده شده است.

محله شهید مدرس از شهرک‌های قدیمی شهر همدان می‌باشد که در منطقه 1 شهرداری همدان قرار گرفته و طبق گفته اهالی این محل، اکثر ساکنینش را قشر کارمند و طبقه متوسط جامعه تشکیل می‌دهند.

وجود کتابخانه، کانون فرهنگی، مرکز بهداشت سلامت، چندین مدرسه دولتی و غیردولتی، خوابگاه دانشجویان و... در کوی شهید مدرس از نقاط قوت این شهرک می‌باشد که مورد تأیید اهالی آنجاست.

هرچند کوی شهید مدرس نیز مانند بسیاری از محله‌های شهری دچار مشکلات و مسائلیست که باید هرچه زودتر به آنها رسیدگی شود.

 

 کوی شهید مدرس به محله‌ای فراموش شده تبدیل نشود

جعفر خانجانی، عضو هیأت امنای مسجد کوی شهید مدرس و یکی از ساکنین قدیمی این شهرک است که از سال 1375 در این محله سکونت دارد. وی با گلایه از اینکه به وضعیت شهرک مدرس آنچنان که مورد نیاز است توجه و رسیدگی نمی‌شود گفت: نباید اجازه دهیم کوی شهید مدرس به محله‌ای فراموش شده تبدیل شود.

وی با اشاره به وضعیت رها شده فضاهای سبز و پارک شهرک مدرس افزود: مدت هاست که به شهرک رسیدگی نشده و همه چیز تقریبا همان ساخت و ساز هاییست که در ابتدای شکل گیری شهرک مدرس دیده می‌شده است؛ تنها چیزی که تغییر کرده آپارتمان‌هایی ست که بدون توجه به گنجایش جمعیتی شهرک ساخته می‌شوند.

خانجانی به مشکلات پارک خودروهای ساکنین آپارتمان‌ها و تردد آنها در کوی مدرس اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه تعداد بسیار زیادی آپارتمان در قسمت منتهی کوی شهید مدرس به چرمسازی ساخته شدند که علاوه بر معضلات ترافیکی، مشکل فاضلاب این واحدهای مسکونی هم به مشکلات ما افزوده است.

این بازنشسته نیروی هوایی، ورود خودروها با سرعت بالا از جاده حیدره به خیابان‌های داخل شهرک را یکی دیگر از معضلات محله دانست و عنوان کرد: در مقابل مسجد که فضایی مذهبی و فرهنگی است، فلکه ناقصی کار شده که اصلا مانع سرعت بالای خودروها نیست و خیلی وقت‌ها شاهد وقوع تصادف در این معبر هستیم.

 

 وجود مرکز نیکوکاری در مسجد کوی شهید مدرس

جعفر خانجانی در ادامه سخنان خود به فعالیت خوب مسجد کوی شهید مدرس اشاره کرد و گفت: یک مرکز نیکوکاری در مسجد داریم که توانسته حدود 450 خانواده نیازمند حتی از محله چرمسازی را تحت پوشش قرار دهد.

وی با بیان اینکه توزیع بسته‌های حمایتی در مقاطع مختلف در مسجد انجام می‌شود افزود: پیگیری مباحث درمانی افراد نیازمند، ارائه مشاوره‌های خانواده و... نیز در این مسجد انجام می‌گیرد که متأسفانه با وجود بیماری کرونا فعالیت‌ها قدری کم رنگ‌تر شده است.

عضو هیأت امنای مسجد کوی شهید مدرس ادامه داد: خوشبختانه تا امروز در مسجد با وجود اعمال محدودیت‌ها بسته نشده و تا پیش از کرونا همواره نماز جماعت‌های پر شوری در این مسجد برپا می‌شده است و اهالی محله نیز مشارکت بسیار خوبی در فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی مسجد دارند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: