صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۱۶
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۰۶

امروز: ۱۵ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (May) 04

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه خبر همدان: اقدامات شهرداری همدان در حوزه زمین و هوای پاک و حفظ محیط زیست قابل توجه است و چندین پروژه در این خصوص تعریف شده است.
به گزارش هگمتانه؛ روز گذشته آیین اختتامیه یازدهمین مسابقه بزرگ دانش‌آموزی در هفته جهانی «زمین پاک» در سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان به همت این سازمان برگزار شد.
در این مراسم سید مسعود حسینی؛ شهردار همدان، علی اکبر نظری؛ رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان؛ حامد جلیلوند؛ معاون خدمات شهری شهرداری همدان، رضا اخلاصمند؛ مدیرعامل آب منطقه‌ای همدان، مریم محمدی؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان و بابک مهدی آزاد؛ مدیر سازمان پسماند شهرداری همدان حضور داشتند.
شهردار همدان در این مراسم با بیان اینکه موضوع محیط زیست و زمین پاک مهم است اظهار کرد: دوست داشتم به جای من دانش‌آموزان به روی سن می‌آمدند و در مورد دغدغه محیط زیست از زبان آنها که آینده به دستشان خواهد بود، می‌شنیدیم.
 همدان جزو شهرهای پاک کشور
وی با اشاره به اینکه همدان جزو شهرهای خوب و تمیز است و جزو شهرهای خوب هم باقی خواهد ماند افزود: اخیرا در سازمان شهرداری‌ها حضور داشتیم و به دنبال جذب بودجه‌ای بودیم که گفتند که اگر شهرتان آلوده نباشد، بودجه‌ای را تخصیص نمی‌دهیم و طبق آماری که گرفته شد متوجه شدیم خوشبختانه شهر همدان آلوده نیست و از لحاظ فاکتورهای موجود به ما پولی تعلق نگرفت؛ برای نخستین بار خوشحال شدیم بودجه‌ای در بین شهرهای کشور به همدان تخصیص داده نشد.
شهردار همدان ادامه داد: از لحاظ محیط زیستی شهر همدان وضعیت نسبتا خوبی دارد و طبق گزارش‌ها چندان آلودگی هوا برایمان محسوس نیست اما وقتی وارد کشور و شهرهایی می‌شویم که آلودگی، هوای ناپاک و به دور از تمیزی هستند، آنگاه قدر این نعمت را می‌دانیم.
حسینی با اشاره به اینکه باید مراقب بود تا شرایط موجود بهبود یابد و نقاط قوت تقویت شود گفت: در شهرداری همدان با همراهی و همکاری شورای شهر و سیاست‌گذاری‌های موجود روی هوای پاک حساسیت خاصی داریم.
وی توجه به راه‌اندازی پایگاه سنجش کیفی آلودگی هوا را یکی از این سیاست‌ها برشمرد و افزود: این پایگاه در حال ساخت است و بودجه آن نیز تأمین خواهد شد.
 تشکیل اداره محیط زیست در شهرداری همدان
وی با بیان اینکه تشکیل اداره محیط زیست در شهرداری همدان نشان از نگاه مدیران شهرداری و خدمات شهری به مسأله محیط زیست است افزود: موضوع محیط زیست برای شهرداری همدان اهمیت دارد و در این راستا براساس بودجه 4 هزار و 400 میلیارد تومانی امسال شهر همدان، پروژه‌هایی مرتبط با این موضوع لحاظ شده است.
حسینی با اشاره به اینکه نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، خرید اتوبوس و ون، و دیگر موضوعات ترافیکی جزو دغدغه‌مندی‌هایی است که به سمت حفظ محیط زیست و هوای خاک خواهیم رفت گفت: اقدامات شهرداری رویکرد دانش‌محور داشته که برای نمونه برف‌روبی سال گذشته در این راستا تعریف شد.
وی با بیان اینکه در برف‌روبی سال گذشته مشارکت جدی با دانشگاه داشتیم و بعد از سال‌ها که به عنوان دغدغه بود از علم دانشگاه در حوزه‌های اجرایی استفاده کردیم افزود: البته شروع کار بود و کامل هم اجرایی نشد اما بازخوردهای خوبی داشت و در این راستا مصرف شن و ماسه بسیار کاهش یافت و محلول‌پاشی با روش علمی استفاده از نمک را کاهش داد.
افزایش 51 درصدی خرید اتوبوس
شهردار همدان از نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی طی دو سال اخیر خبر داد و افزود: در این مدت 51 درصد افزایش اتوبوس داشتیم که یا خرید 12 دستگاه اتوبوس نو بود و یا نوسازی و تعمیرات این وسایل نقلیه عمومی انجام شد که رضایتمندی شهروندان را نیز به دنبال داشت.
***خرید ناوگان اتوبوس با 200 میلیارد تومان اوراق مشارکت
وی با بیان اینکه امسال 200 میلیارد تومان اوراق مشارکت نقد می‌کنیم که خرید بیشتر ناوگان اتوبوس‌ها را داشته باشیم اضافه کرد: در کنار آن اقدام بعدی این بوده که در بین شهرداری‌های سطح کشور، همدان بیشترین کمک بلاعوض برای نوسازی ون‌ها اختصاص داده که ما سه سال اقساط رانندگان ون را پرداخت می‌کنیم تا ترغیب شوند به سمت نوسازی بروند که البته باید توسط وزارت کشور تخصیص یابد.
حسینی به نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز 75 میلیون تومان به صورت کمک به رانندگان دادیم که تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کنند و بازپرداخت داشته باشند و به نوسازی خودروهای خود اقدام کنند.
وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر 300 تاکسی را نوسازی کردیم افزود: حواله 110 تاکسی صادر شده و به حمل‌و‌نقل اضافه می‌شود و مشکل مالی آن را هم حل کردیم که اتفاق خوبی رقم می‌خورد و در سطح شهر در حوزه هوای پاک تأثیر خواهد داشت.
ساخت 2 پارک فرامنطقه‌ای در سد اکباتان و فخرآباد
شهردار همدان با اشاره به ساخت دو پارک فرامنطقه‌ای در سد اکباتان و پارک ولایت در فخر‌آباد، جاده حیدره گفت: شهرداری هم زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند و هم آمادگی جذب سرمایه‌گذار را خواهد داشت.
وی به تملک پارک قانطور در کنار سایت پسماند اشاره کرد و افزود: تقریبا 50 درصد آن تملک شده و 50 درصد دیگر نیز تملک شود یک پارک 12 هکتاری را احداث خواهیم که به عنوان بهترین و بزرگترین پارک در سطح شهر بعد از پارک مردم خواهد بود.
سرمایه‌گذاری 80 میلیون یورویی در حوزه پسماند در همدان
حسینی از مذاکرات صورت گرفته در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه پسماند سخن گفت و افزود: با جلساتی که در سطح استانداری تشکیل شده یک شرکت بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده که یک ساعت قبل اعلام شد تفاهمنامه آماده امضا است.
وی از سرمایه‌گذاری 80 میلیون یورویی در حوزه پسماند در همدان خبر داد و ادامه داد: حوزه پسماند آماده سرمایه‌گذاری است تا اقدام مؤثر و زیرساختی صورت ‌گیرد.
شهردار همدان با اشاره اینکه قرارداد شرکت «بهروب» منعقد شد و با حضور تیم جدید فعالیت بهتری نسبت به قبل خواهد داشت افزود: تفکیک زباله از مبدا را خواهیم داشت که این اقدام در حوزه ساماندهی زباله‌گردها و مدیریت پسماند مؤثر خواهد بود.
وی با اشاره به کمک شهرداری در پاکسازی ورودی شهر با محوریت استانداری و محیط زیست گفت: در چندین مرحله این اقدام انجام شده اما نیاز به مراقبت مداوم دارد.
حسینی از اقدامات صورت گرفته در آزادسازی حریم رودخانه قدردانی کرد و افزود: عدم آزادسازی رودخانه‌ها تهدید بود و از طرفی بخش خصوصی نیز تصرف‌هایی وجود داشت که امیدواریم با اقدامات صورت گرفته این فرصت بی‌نظیر یعنی تهدیدی که به فرصت تبدیل شده را غنیمت بشماریم.
50 درصد کار شبکه آبیاری فضای سبز شهر همدان انجام شد
وی با تأکید بر اینکه شهرداری آمادگی کامل دارد آن بخش‌ها را با حفظ عوامل محیط زیستی به عنوان فرصت گردشگری تقدیم مردم همدان کند گفت: اصلاح سیسیتم آبیاری فضای سبز شهر همدان اقدام مؤثر و اساسی بوده که به عنوان یکی از سیاست‌های شورای اسلامی شهر مطرح شد و شهرداری هم اهتمام ویژه داشت و تقریبا 50 درصد کار انجام شده و به سمت مکانیزه کردن حرکت می‌کنیم.
شهردار همدان با اشاره به اینکه آموزش شهروندی و فرهنگ‌سازی جزو برنامه‌های شهرداری همواره در دستور کار قرار گرفته است عنوان کرد: هرسال کاشت 8 هزار نهال را در آستانه بهار به نیت 8 هزار شهید داریم که امسال مدیریت آن توسط خدمات شهر سامانه‌ای انجام می‌شد.
وی با اشاره به کاشت 2 میلیون بوته گل و گیاه در سطح شهر همدان افزود: اقدامات کاهش ترافیک در دستور کار قرار گرفته و اجرای پل غدیر، انتقال مغازه‌های ابتدای بلوار سردار همدانی و نیز تقاطع غیرهمسطح سردار همدانی و پل چراغ قرمز پروژه‌های نیمه‌تمامی بود که اجرایی شد و امسال اهتمام ویژه داریم که پارکینگ آقاجانی‌بیگ نیز رقم بخورد.
حسینی پروژه زیرگذر مدرس و تقاطع غیرهمسطح چهار راه پیشاهنگی را هم جزو پروژه‌های ترافیکی به عنوان دستور کار شهرداری خواهد تا نقطه قوت تقویت شود و گفت: این مهم جز با همدلی و همراهی همه افراد محقق نخواهد شد.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان نیز اظهار کرد: این هفته پاک به نوعی هفته سلامت است چرا که زمین پاک شد، سلامتی را هم به ارمغان می‌آورد و امیدواریم در این راستا به وظایف خود عمل کنیم و بتوانیم حداقل شهر خود را از منجلاب‌‌های پیش رو که هر روز نیز مضاعف می‌شود به دور کنیم.
 اختصاص 40 میلیارد تومان بودجه به نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی
نظری بیان کرد: شورای شهر همدان در زمینه زمین و هوای پاک و نیز جایگاه در شان مردم همدان قدم‌های خوبی برداشته است از جمله اینکه امسال در حوزه نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی 40 میلیارد تومان بودجه تخصیص دادیم که امیدواریم در اصلاحیه‌ها بیشتر شود.
وی به مکانیزه کردن آبیاری سطح پارک‌ها و بلوارهای شهر همدان اشاره داشت و گفت: سال گذشته برای این پروژه 70 میلیارد تومان بودجه اختصاص یافت و بخش اعظمی از اقدامات انجام شده که امیدواریم با این اقدام بسیاری از مشکلاتی که در زمینه آب وجود دارد را رفع کنیم.
سازمانی برای پارکبان‌ها
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان به سازماندهی پارکبان‌ها اشاره کرد و گفت: در این راستا طرح‌های خوبی دیده شده و برای پارکبا‌ن‌ها هم سازمانی اختصاص یافته تا مشکلات موجود در این بخش حل شود.
وی با اشاره به اهمیت پالایش هوا افزود: شهرداری در این زمینه اقداماتی انجام داده و امیدواریم سال آتی نیز پایگاه سنجش هوای دیگری داشته باشیم چرا که توجه به سلامتی باید اولویت شهرداری باشد.
نظری با بیان اینکه جامعه‌ای که از سلامتی برخوردار نباشد قطعا مشکلات و معضلات زیادی را دامن‌گیر تمام دولت‌ها خواهد کرد گفت: دولت‌ها هم در این زمینه وظایف خطیری دارند که باید به آن توجه کنند.
وی افزود: گرچه دولت‌ها زحمات وافری در این زمینه داشتند اما کافی نیست و نیاز است که در جامعه انقلابی دولتمردان هم پا به کار باشند و سطح بهداشت و درمان را بالا ببرند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با بیان اینکه در توجه به ارتقای بهداشت و سلامت نه تنها شهرداری بلکه سایر سازمان‌ها باید دست به دست هم دهند تا مشکل جامعه رفع شود عنوان کرد: برای ایجاد یک پارک ابعاد مختلفی لحاظ می‌شود تا آن به ثمر بنشیند و نیاز به اقدامات ویژه است.
 اختصاص 20 میلیارد تومان برای احداث پارک فرامنطقه‌ای فخرآباد
وی از اختصاص 20 میلیارد تومان برای احداث پارک فرامنطقه‌ای فخرآباد همدان طی امسال خبر داد و افزود: 10 میلیارد تومان هم برای پارک فرامنطقه‌ای سد اکباتان اختصاص یافته است.
وی خاطرنشان کرد: سعی داریم موضوع فضای سبز را تا جایی که امکان دارد گسترش دهیم هرچند گلایه‌ای در این زمینه هم از برخی ادارات داریم و می‌خواهیم استاندار نیز در این زمینه ورود کنند.
قطع 60 درخت در دبیرستانی در همدان!
نظری اضافه کرد: با وجود اینکه از تمام دانش‌آموزان قدردانی می‌کنیم که زحمات زیادی کشیدند تا بتوانند دیدگاه‌های زمین پاک را به همه ما گوشزد کنند اما گلایه‌مندیم از آموزش و پرورش که در این چند سال گذشته آسیب‌های جدی به فضای سبز مدارس زده است.
وی با اشاره به اینکه امسال دبیرستانی در همدان تقریبا 60 درخت را بدون اجازه‌ قطع کرد ادامه داد: البته اجازه گرفتند چند درخت خشک را قطع کنند اما با بازدیدی که داشتیم می‌بینیم 60 درخت قطع شده و این اصلا پیسندیده نیست.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با بیان اینکه آموزش و پرورش می‌خواهد جامعه و فرزندان ما را آموزش دهد که حقوق عامه متعلق به همه است و اجازه نداریم در زمینه‌های مختلف آن را خدشه‌دار کنیم گفت: باید درسی از دروس ما مطلبی باشد که فرزندان ما را برای آینده نظام تربیت کنند و فردی پرورش یابد که آن بتواند جامعه را خود پالایش و پاک کند و این نقش متعلق به آموزش و پرورش است.
 تولید برق از پسماند
وی با اشاره به اینکه 13 باب قرآن در حوزه تعلیم و تربیت بیان شده و باید مورد توجه قرار گیرد افزود: امیدواریم همه پیشقدم باشند و ورود کنند و اجازه ندهیم خدشه‌ای به شهر همدان که عنوان «شهر سبز پایدار جهان اسلام» است، وارد شود.
نظری با بیان اینکه همه ما باید این نقش را پیاده کنیم گفت: امسال گرفتن برق از پسماند در دستور کار است و مرحله اولیه آن طی شده و نشستی با معاون اقتصادی استاندار داشتیم و شرکتی از کشور آلمان در این زمینه ورود کرده و امیدواریم در این خصوص نقش خوبی را ایفا کنیم.
معاون خدمات شهری شهرداری همدان نیز در این مراسم با بیان اینکه با تعامل خوب با محیط زیست اقدامات خوبی در شهر همدان صورت گرفته است اظهار کرد: کارهای مقدماتی و مناقصه دستگاه سنجش آلودگی هوا طبق تأکید آقای نظری در کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر پیگیری شده است.
 سیاست‌های خدمات شهری محیط زیست محور است
جلیلوند با بیان اینکه سیاست‌های خدمات شهری محیط زیست محور است گفت: در راستای توجه به محیط زیست نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی مدنظر قرار گرفته است افزود: امسال بودجه قابل توجهی برای آن در نظر گرفته شده است.
معاون خدمات شهری شهرداری همدان با اشاره به اینکه سال گذشته مطالعاتی در حوزه پسماند انجام گرفت و اتفاقات مثبت زیادی افتاد که باید از زحمات آقای آزاد؛ مدیریت سایت پسماند قدردانی کرد گفت: تمهیدات ویژه‌ای را سال گذشته در حوزه برف‌روبی و در حوزه فضای سبز داشتیم.
وی با بیان اینکه با همکاری امور آب، آزادسازی حریم رودخانه‌ها را شاهد بودیم که با این اقدام مسیر زیبای گردشگری خواهیم داشت خاطرنشان کرد: امروز از برندگان مسابقات دانش‌آموزی در حوزه پسماند تقدیر می‌شود و افتتاح حوضچه‌های جمع‌آوری شیرآبه‌‌ها را هم شاهد خواهیم بود.
جلیلوند با اشاره به اینکه پروژه بعدی لنفیت است و مطالعات آن آغاز شده که به زودی کلنگ‌زنی سایت را خواهیم داشت گفت: ساماندهی زباله‌های شهری در دستور کار است؛ جلسه‌ای را در این راستا با استاندار همدان و در تحقق سرمایه‌گذاری حوزه پسماند داشتیم.
وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه پسماند در دستور کار جدی شهرداری است افزود: امروز مهمترین اقدام فرهنگ‌سازی است که امیدواریم این مهم با خرد جمعی محقق شود و به نقطه مثبت برسد.
مدیرکل محیط زیست استان همدان نیز اظهار کرد: شهرداری مسابقه فرهنگی و آموزشی را در حوزه توجه به زمین و هوای پاک تدارک دیده است که از کارکنان زحمتکش این سازمان قدردانی می‌کنم.
محمدی با بیان اینکه ما بانوان با خانه‌داری آشنا هستیم و گاهی با چند مهمان برای مدیریت یک محدوده کوچک با مشکل مواجه می‌شویم و شهرداری هم مدیریت شهر را برعهده دارد و وظیفه خطیری است گفت: همدان در ایام مختلفی از سال مقصد مسافران و گردشگران است و گاهی بالغ بر 20 میلیون تردد در شهر اتفاق می‌افتد و این کار شهرداری را برای رسیدگی به امور شهری سخت می‌کند.
وی با اشاره به اینکه شهر همدان در مجمع شهرداران آسیا در سال 2024 به عنوان پایتخت گردشگری آسیا انتخاب شد ادامه داد: این مهم کار شهرداری همدان را بسیار پیچیده‌تر و خطیرتر می‌کند و مردم زیادی از استان‌های مختلف به شهر ما سفر می‌کنند، انتظار دارند پایتخت تاریخ و تمدن کشور به نحوی آراسته و پیراسته باشد و نمره بالاتری نسبت به استان‌های دیگر کسب کند.
مدیرکل محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه در حوزه ثبت جهانی هگمتانه، اعلام کردیم که اگر قدمت مدنیت شهر همدان به 3 هزار سال می‌رسد اما قدمت طبیعت و محیط آن بیش از 7 هزار سال و شهری است که زیبنده حفاظت است و باید به این مهم بپردازیم.
وی با بیان اینکه هفته زمین پاک را با شعار مشارکت همه مردم در برابر معضل پلاستیک گرامی‌ می‌داریم گفت: امروز زنگ خطر معضل پلاستیک در سازمان ملل به صدا درآمده است و امسال روز جهانی زمین به نام پلاستیک نامگذاری شده که البته سال گذشته نیز به همین نام بود و حتی هفته محیط زیست نیز به این نام، نامگذاری شد.
محمدی با اشاره به اینکه متأسفانه تحقیقات نشان می‌دهد که امروز ردپای میکروپلاستیک‌های در اجزایی از بدن انسان هم مشاهده می‌شود ادامه داد: در بند ناف جنین، در شیر مادر و موم زنبور عسل میکروپلاست‌ها را مشاهده می‌کنیم.
وی با بیان اینکه امروز پلاستیکی که در حریم جاده‌ها، سواحل و جنگل‌ها و منابع طبیعی رها شده به سرعت به منازل و به بدن ما برمی‌گردد خاطرنشان کرد: سال‌های اخیر سرعت بازگشت آن نسبت به قبل بیشتر شده چرا که میزان استفاده از پلاستیک بالا رفته است.
 راه‌اندازی پویش محدودیت استفاده از پلاستیک
مدیرکل محیط زیست استان همدان از راه‌اندازی پویشی در راستای محدودیت استفاده از پلاستیک در سطح کشور خبر داد و افزود: ما کاهش پلاستیک را تنها نمی‌توانیم از شهرداری بخواهیم و باید ابتدای زنجیره را کنترل کنیم.
وی با اشاره به اینکه چرخه اول در لایحه محدودیت استفاده از پلاستیک وزارت صمت است گفت: این سازمان باید طوری برنامه‌ریزی کند که تولیدکنندگان هر سال 25 درصد بسته‌بندی‌های پلاستیکی خود را کاهش دهند که به تناوب در سبد مصرفی خانواده‌ها نیز پلاستیک کمتری وارد می‌شود.
محمدی با بیان اینکه خانوارها نیز سبد خود را کنترل و سعی کنند به میزان کمتری از پلاستیک‌ها استفاده شود عنوان کرد: امروز از خانواده‌ها و به ویژه مادران درخواست می‌کنیم نه به خاطر سلامت محیط زیست بلکه به خاطر سلامت خود از پلاستیک کمتری استفاده کنند.
وی در پایان از اقدامات شهرداری در حوزه حفظ محیط زیست نظیر نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل، آبیاری مکانیزه فضای سبز، احداث روگذرها و زیرگذرها و... قدردانی کرد.
گفتنی است در این مراسم پروژه مدیریت حوضچه‌های‌ شیرابه‌ شهر همدان با هزینه 52 میلیارد ریال و طی دو سال در 38 هزار و 250 مترمربع ظرفیت افتتاح شد.
همچنین از دانش‌آموزانی که در حوزه مدیریت پسماند با ایده‌هایی اقدام به ساخت اشیایی کرده بودند تجلیل شد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: