صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۸
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۰۰

امروز: ۷ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 26

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه گفتگو : مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری همدان از وجود 4800 کارمند مجرد در استان همدان خبر داد و گفت: طرح همسان‌گزینی در ادارات برای ازدواج کارمندان اجرایی می‌شود.
فاطمه ستاری نوید؛ مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری همدان در دفترهگمتانه حضور یافت.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری همدان در این نشست گفت: در استانداری همدان، چهار معاونت انجام وظیفه می‌کنند که امور بانوان و خانواده در تمام مأموریت‌ها و وظایف این معاونت‌ها ورود دارد و اعلام نظرتخصصی می‌کند.
وی با اشاره به اینکه در حوزه معاونت سیاسی و امنیتی و امور اجتماعی و فرهنگی نسبت به موضوعات مختلف مثلاً انتخابات و حضور و مشارکت فعال بانوان پیگیری‌های لازم در دستور کار است، گفت: در حوزه اجتماعی و فرهنگی نیز هماهنگ با دفتر امور اجتماعی استانداری وظایفی برعهده امور بانوان و خانواده قرار می‌گیرد.
ستاری با بیان اینکه دفتر امور بانوان وخانواده استانداری با عضویت در کارگروه‌های مختلف نظیر، شورا‌ی مبارزه با مواد مخدر، کارگروه فرهنگی و اجتماعی، امنیت غذایی و سلامت موضوعاتی را پیگیری می‌کند، افزود: در زمینه کاهش آسیب‌ها نظیر چالش‌های ازدواج، افزایش طلاق و خودکشی نظرات تخصصی از سوی مجموعه امور بانوان و خانواده ارائه می‌شود.
وی بیان کرد: متأسفانه همدان رتبه خوبی در حوزه خودکشی ندارد و جزو 10 استان اول کشور شناخته شده است. در زمینه کاهش این آسیب عواملی شناسایی شده و از طریق مشاورین در مناطق مختلف در حال اجراست.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری همدان با اشاره به اینکه می‌طلبد در زمینه ایجاد فضای شاد و مفرح برای بانوان در استان اقدامات اساسی صورت گیرد، لذا افزایش پارک‌های مخصوص بانوان باید مورد توجه باشد: در حال حاضر در تمام شهرستان‌های استان جز فامنین استخر ویژه بانوان ایجاد شده که نیاز است تعداد این مراکز همچنان افزایش یابد.

مراکز شهربانو در همدان ایجاد شود
وی با تأکید به اینکه سازمان شهرداری برای ایجاد پارک‌های اختصاصی بانوان و سراهای محله به طور جدی ورود کند، گفت: مراکز شهربانو در همدان نیز مانند بسیاری از مناطق پایتخت راه‌اندازی شود. مراکزی که بانوان همراه فرزندان خود در یک محیط شاد و مفرح حضور می‌یابند و محیط کودک نیز طوری طراحی شده است که به هنگام بازی و سرگرمی آسیب نبینند، طراحی چنین مراکزی برای بانوان در استان ضروری است.
ستاری با اشاره به اینکه می‌طلبد پارک‌هایی مختص کودکان در همدان راه‌اندازی شود که به هنگام بازی و شادی آسیبی نبینند و کاملاً آزاد باشند و حتی به مسأله تربیتی این شهروندان با بازی‌های تربیت محور توجه شود، تأکید کرد: این اقدامات در راستای همدان «شهر دوست دار کودک» می‌تواند مؤثر باشد.
وی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی تسهیلاتی برای کسب و کار پایدار بانوان تعریف شده است و امور بانوان نیز افرادی را برای دریافت این تسهیلات به بانک‌ها معرفی می‌کند، گفت: در این راستا یک میلیارد تومان مصوبه تسهیلات سفر خانم خزعلی؛ معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور به همدان بود و سه میلیارد تومان با انعقاد تفاهمنامه با بنیاد برکت جذب شد و این مبالغ به 40 بانوی موفق کارآفرین در قالب تسهیلات قرض الحسنه تخصیص داده شد.
فعالیت بیش از 300 بانوی موفق در استان همدان
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری همدان از وجود بالغ بر 300 بانوی کارآفرین موفق در استان همدان خبر داد و بیان کرد: این بانوان در حوزه‌هایی نظیر زنبورداری، تولید و صادرات صنایع دستی و دانش‌بنیان فعالیت دارند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای بانوان سرپرست خانوار چه‌ برنامه‌هایی در دستور کار است، افزود: اولویت پرداخت تسهیلات در بخش‌های مختلف با زنان سرپرست خانوار است.

  راه‌اندازی بازارچه ویژه بانوان همدان
ستاری از راه‌اندازی بازارچه ویژه بانوان طی امسال در همدان هم سخن گفت و ادامه داد: این بازارچه‌ها در سه شهر همدان، نهاوند و ملایر ایجاد خواهد شد که در همدان فضای مورد نظر تأمین نشده است اما مکان ساخت بازارچه در دو شهر دیگر تعیین شده است.
وی با اشاره به اینکه برای تعیین زمین بازارچه بانوان با میراث فرهنگی مکاتباتی داشتیم و قول اختصاص جاهایی را داده‌اند که امیدوارم به زودی محقق شود، گفت: مراکزی از سوی میراث فرهنگی معرفی شده که فعلاً مورد موافقت ما نیست چرا که شرط اصلی ایجاد این بازارچه‌ها در داخل شهر بودن و جزو جاهای پر رفت و آمد است که بانوان بتوانند دسترسی آسان در خرید و فروش را داشته باشند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری همدان با بیان اینکه امیدواریم ادارات ظرفیت‌های خود را پای کار بیاورند و این مهم محقق شود، اضافه کرد: در حال حاضر سازمان شهرداری و اداره اوقاف و امور خیریه فضاهایی را معرفی کردند که در نهایت باید جای مناسبی انتخاب شود و بتوانیم اهداف را محقق کنیم.
وی با اشاره به اینکه مهمترین اقدامات در حوزه فرهنگی و اجتماعی نظیر کاهش آسیب‌هاست، گفت: به دنبال این بودیم الزامی شدن مشاوره‌های پیش از ازدواج را در شورای فرهنگ عمومی استان مصوب کنیم تا زوجین قبل از ازدواج کلاس‌های مشاوره‌ را بگذرانند که این در راستای کاهش طلاق مؤثر خواهد بود.
ستاری با بیان اینکه سال گذشته الزام مشاوره پیش‌ از ازدواج در شورای فرهنگ عمومی طرح و تصویب شد، افزود: با برگزاری این مشاوره‌ها قطعاً اثر آن را در کاهش طلاق خواهیم دید چرا که زوجین برای ورود به زندگی مشترک باید دوره‌هایی را بگذرانند و آموزش‌هایی را داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه این اقدامات در آستانه ازدواج است اما قبل از آن نیز موضوعاتی باید دنبال شود به طور مثال برنامه‌هایی در آموزش و پرورش باید اجرایی ‌شود، گفت: تیم خوبی از رواشناسان در این زمینه فعالیت دارند که البته نیاز است تعداد آنها افزایش یابد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری همدان با بیان اینکه با همکاری مرکز سایبان مهر، سپاه و امور اجتماعی استانداری 20 نفر از بهترین مشاوره‌های استان به آموزش و ارائه مهارت‌ها به دانش‌آموزان می‌پردازند، افزود: باید دهه‌های هشتادی و نودی‌ها به ویژه دخترخانم‌ها را دریابیم که در این راستا با همکاری سازمان‌هایی نظیر تبلیغات اسلامی و حمایت استاندار اقداماتی در حال انجام است.

  راه‌اندازی کافه دخترانه‌ها در همدان
وی از راه‌اندازی کافه دخترانه‌هایی در همدان خبر داد و گفت: خیلی از دخترانی که مایل به حضور در برخی از کافه‌ها نیستند می‌توانند در این مراکز دخترانه‌ حضور یابند و ساعاتی را در محیطی امن و آرام سپری کنند، برگزاری مراسم‌هایی چون جشن تولد در این محیط‌ها مدنظر است.
ستاری با اشاره به اینکه کافه دخترانه در طبقه پایین سازمان تبلیغات اسلامی تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، خاطرنشان کرد: کافه دخترانه‌ای هم از سوی هیأت نرجسانه پیگیری می‌شود که مکانی از ظرفیت‌های موجود در استانداری در اختیار این مجموعه قرار گرفته که برای دختران برنامه‌های اثرگذاری را تعریف و برگزار کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با دختران نوجوان و جوان به چه شکلی ارتباط برقرار می‌شود؟ افزود: طرح‌هایی در این زمینه ارائه شده که باید مصوب شود تا قابل اجرا باشد. در عین حال که به شادی و تفریح دختران نوجوان و جوان توجه شده در کنار آن مسائل تربیتی و آموزشی هم مدنظر است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری همدان با اشاره به اینکه طرح زیست عفیفانه در ادارات آغاز شده است و در این راستا آموزش‌هایی به بانوان و دختران نسبت به رعایت مسائل عفاف و حجاب ارائه می‌شود و هدایت‌گری‌هایی در دستور کار است، گفت: دولت مردمی سیزدهم طرح‌هایی را در جهت جبران عقب‌ماندگی‌ها دارد اما نیاز به بازسازی زیرساخت‌های از دست رفته در دولت‌های گذشته دارد و به همین خاطر روند با کندی پیش می‌رود.
شکل‌گیری جبهه مردمی جوانی جمعیت در همدان
وی با بیان اینکه شهریور ماه سال گذشته جلسه‌ای را با مشاور بانوان ادارات برگزار کردیم و به هر کدام از دستگاه‌‌ها نیز الزام شد دو نشست برگزار کنند و سخنرانان مشخصی به مسائل مختلف و روز جامعه بپردازند، افزود: هدف ما این است که با گفت‌وگو به موضوعاتی بپردازیم و درصدد رفع برآییم.
ستاری با اشاره به اینکه از سال گذشته وظیفه مهم جوانی جمعیت به دفتر امور بانوان و خانواده استانداری محول شده است، گفت: در این راستا اقداماتی انجام شده که می‌توان گفت بیش از 80 درصد وقت ما در امور مربوط به جوانی جمعیت نظیر اندیشه‌ورزی و تولید محتوا سپری می‌شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته در حوزه جوانی جمعیت در سطح مسؤولان هوشیارسازی انجام شد، ادامه داد: اولاً تأکید شد که باید برای حل بحران جمعیت جبهه تشکیل شود، جبهه‌ای متشکل از مردم و حاکمیت شکل گرفت به طوری‌که در 10 شهرستان‌ فعالان مردمی عرصه جمعیت شناسایی شده‌اند درک مأموریت کرده اند و در اقدام و عمل پیشتاز هستند.

شهرداری در حوزه جوانی جمعیت ورود خوبی دارد
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری همدان با اشاره به اینکه در حوزه جوانی جمعیت گروه‌های مردمی زیادی پای کار آمدند و سمن‌هایی فعال است، گفت: در ستاد جوانی جمعیت مدیران نیز باید هر لحظه پاسخگو باشند و در این راستا خوشبختانه اقدامات خوبی در حال انجام است به طور مثال اگر اقدامات شهرداری را با سال گذشته مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که ورود خوبی در حوزه جمعیت داشتند و قابل قیاس با گذشته نیست.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه طبق اطلاعات موجود، همدان 130 هزار نفر از جمعیت خود را در اثر مهاجرت از دست داده است، از طرفی مهاجرپذیر از استان‌هایی است که هیچ سنخیتی از لحاظ فرهنگی با مردم این استان ندارند، چه برنامه‌ شاخصی در حوزه جمعیت برای این استان انجام شده است، افزود: در این حوزه باید مسؤولان دغدغه‌مند باشند که برنامه‌های اثرگذاری از طریق سازمان‌ها و نهادها در حال اقدام است.
ستاری تأکید کرد: با دعوت مدیرکل راه و شهرسازی در جلسات مختلف مطالباتی از ایشان در حوزه مسکن داشتیم. باید اتفاقات خوبی در حوزه مسکن رخ دهد تا مشکلات جمعیتی هم به موازات آن حل شود.
وی با اشاره به اینکه همدان استان آخر در حوزه مسکن شناخته شده بود که با پیگیری‌ها و مطالبات صورت گرفته تا حدودی زمین مورد نظر تأمین شده است، عنوان کرد: در این راستا اعطای مسکن ملی با اولویت فرزندآوری مورد توجه است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گفت: در سال 1401 چند قطعه زمین به روستائیان توسط بنیاد مسکن واگذار شده است.
وی با بیان اینکه امیدواریم فرهنگ‌سازی در حوزه افزایش جمعیت و فرزندآوری در کنار توجه به حمایت‌هایی از خانواده‌ها مانند تأمین مسکن و اعطای خودرو مورد توجه باشد، افزود: سازمان مدیریت کشور سال گذشته در حوزه جمعیت کم‌کاری کرد، از 11 همتی که باید برای قانون حمایت از جمعیت اعتباری تخصصی می‌یافت مبلغی تعلق نگرفت و امسال هم متأسفانه میزان آن به 7.5 همت کاهش یافته که حداقل می‌بایست این رقم در اختیار جوانی جمعیت قرارگیرد.
ستاری با اشاره به اینکه سال گذشته 30 درصد از قانون حمایت از جوانی جمعیت اجرایی شد که انتظار می‌رود در سال 1402 بتوانیم ارتقاء چشمگیری در زمینه پیاده سازی قانون داشته باشیم.
ایشان اضافه کرد: انتظار می‌رود بانک‌ها نسبت به پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزند‌آوری عملکرد خود را ارتقاء دهند در حال حاضر 70 درصد از متقاضیان وام خود را دریافت کرده‌اند.
وی با بیان اینکه باید زیرساخت‌های اقتصادی در کشور فراهم شود‌، افزود: متأسفانه با جنگ اقتصادی مواجه هستیم که شرایط را برای مدیریت مسائل اقتصادی دشوار می‌کند. 43 سال است انقلاب کرده‌ایم و در این سالها دشمن دست از سر ما برنداشته به‌طوریکه در هر زمینه‌ای موفقیتی کسب می‌شود، دشمن ورود می‌کند تا موفقیت‌ها را تبدیل به ناکامی کند که با لطف و عنایت خداوند تاکنون موفق نشده است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری همدان مطالبه‌گری در خصوص اینترنت پاک را مهم دانست و با اشاره به اینکه متأسفانه فضای مجازی در کشور رها شده درحالی که اروپا کنترل لازم را روی این مسأله دارد، افزود: امروز غرب خود به مسأله فرزندآوری توجه جدی دارد در حالی که سالها پیش سیاست‌های کاهش جمعیت را پیاده کردند و ما امروز آسیب‌هایی را در این زمینه شاهد هستیم.
وی بیان کرد: باید طرح‌هایی به آموزش و پرورش و دانشگاه ارائه شود تا بتوان در مسائل تربیتی نوجوانان و جوانان کارهای اثرگذاری انجام داد. متأسفانه هنوز نفرات لازم به عنوان مربیان طرح نداریم و اینها چالش‌های موجود است.

  وجود  4800  کارمند مجرد در استان همدان
ستاری از وجود 4 هزار و 800 کارمند مجرد خانم و آقا در استان همدان خبر داد و افزود: متأسفانه عدم ازدواج کارمندان یکی از چالش‌های جدی است، این افراد توانایی اداره یک زندگی را دارند اما موضوعات فرهنگی باعث شده که به سمت ازدواج سوق پیدا نکنند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از بین 4 هزار و 800 نفر کارمند مجرد در استان، حدود هزار و 500 نفر کارمندان دانشگاه علوم پزشکی هستند و درآمدهای خوبی هم دارند، گفت: امروز ذائقه‌ها تغییر کرده است. مشکلات فرهنگی بر مسائل اقتصادی در حوزه ازدواج و فرزندآوری اولویت دارد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری همدان با بیان اینکه جوانان امروز کمتر مسؤولیت‌پذیر هستند به همین خاطر به سمت ازدواج گرایش ندارند، افزود: چند طرح در حوزه ازدواج به ادارات ارائه شده که از این میان می‌توان به همسان گزینی اشاره کرد. در این طرح افراد مجرد را باهم آشنا می‌کنند تا بتوانند با شناخت یکدیگر، امکان ازدواج داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه در این راستا کارمندان مجرد به مراکز مشاوره معرفی می‌شوند، خاطرنشان کرد: تمدید قرارداد کار افراد متاهل و اولویت بر استخدام آنها از مشوق‌های موجود در حوزه ازدواج است.
ستاری جبهه‌سازی در راستای اقدامات فرهنگی و کار از سوی مردم و حلقه‌های میانی را در زمینه‌های مختلف مهم برشمرد و گفت: هفت کارگروه در حوزه امور بانوان فعال است که زیست عفیفانه، نشاط اجتماعی و... را شامل می‌شود، طرح کافه دخترانه‌ در این کارگروه‌ها مطرح و مصوب شد.

  آموزه‌های دینی در مهد کودک و مدارس ابتدایی تقویت شود
وی با اشاره به اینکه در حوزه فعالیت کارگروه نشاط اجتماعی یک طرح به آموزش و پرورش ارائه شد که تا حدودی اجرایی شده است، افزود: کمیته اطلاع‌رسانی و رسانه نیز در حوزه جمعیت راه‌اندازی شده که مسائل بهتر پیگیری شود.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری همدان با بیان اینکه در دفتر امور بانوان و خانواده آنچه دغدغه‌ام بوده توجه به آموزش و پرورش است، گفت: چندین طرح در آموزش و پرورش اجرایی خواهد شد اما برای اینکه اثرگذاری و خروجی داشته باشد، ابتدا باید تربیت مربیان مدنظر باشد تا افرادی بتوانند ارتباط گیری صحیحی را با نوجوانان داشته باشند، همچنین باید عموم دانش‌آموزان را در برنامه‌ها سهیم کنیم.
وی با اشاره به اینکه توجه به مهدهای کودک نیز در دستور کار است، عنوان کرد: آموزه‌های دینی باید در مهد کودک و مدارس ابتدایی آغاز شود، معلمان مهد کودک و مدارس ابتدایی باید آموزش‌های خاصی را ببینند. ما آمادگی ارائه محتوا به این مراکز را داریم.
ستاری با بیان اینکه سازمان تعلیم و تربیت کودک در وزارت آموزش و پرورش نوپاست و باید اقدامات اساسی در این مجموعه در حوزه کودک صورت گیرد، گفت: البته اقداماتی در زمینه اسباب بازی، کتاب، شعر و قصه آغاز کرده‌اند که ما نیز باید در کنار ارائه طرح بومی، از ظرفیت‌های آنها در استان بهره‌مند شویم.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: