صفحه 1 : فرهنگ و هنر صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و هنر صفحه 8 : فرهنگی

۱۲
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۰۴

امروز: ۱۲ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Wednesday 2024 (May) 01

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر همدان: مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در استان همدان حدود 15 هزار چاه، چشمه و قنات و رودخانه وجود دارد همچنین حداقل 2 هزار استخر ذخیره آب کشاورزی موجود است که با اندک تغییراتی قابلیت استفاده در پرورش انواع ماهیان سردآبی و گرم آبی را دارد.
به گزارش هگمتانه، احمد بختیاری روز چهارشنبه گفت: 20 واحد راکد و نیمه فعال پرورش ماهی استان با پیگیری‌های انجام شده وارد چرخه تولید و پرورش ماهی شدند.
وی با اشاره به آغاز اجرای طرح جهادی تلفیق آبزی‌پروری با فعالیت‌های کشاورزی در استان همدان و ضرورت تحقق شعار سال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم افزود: دستورالعمل این طرح به دستور وزارت توسط سازمان شیلات ایران با مشارکت شیلات استان‌ها تهیه و به تأیید وزیر رسیده است.
وی با اشاره به اینکه طرح جهادی با اهدافی همچون استفاده بهینه و دو منظوره و افزایش بهره‌وری آب اجرا می‌شود افزود: همچنین افزایش تولید گوشت ماهی به عنوان غذای سالم، ایجاد و تثبیت اشتغال در مناطق روستایی، افزایش محصولات زراعی و درآمد روستاییان، جلوگیری از مهاجرت و افزایش سرانه مصرف آبزیان شمار دیگری از اهداف است.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه این طرح نقش مؤثری در امنیت غذایی جامعه خواهد داشت یادآور شد: در کشور 500 هزار چاه کشاورزی و 65 هزار استخر ذخیره آب ساخته شده وجود دارد که تاکنون 11 هزار و 800 استخر ماهی دار شده و با اجرای این طرح 15 هزار استخر دیگر ماهی دار خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در استان همدان نیز طبق آخرین آمارها حدود 15 هزار چاه، چشمه و قنات و رودخانه وجود دارد همچنین طبق برآوردها حداقل 2 هزار استخر ذخیره آب کشاورزی خاکی، بتونی و ژئوممبران موجود است که با اندک تغییراتی قابلیت استفاده در پرورش انواع ماهیان سردآبی و گرم آبی را دارد.
بختیاری با اشاره به اینکه با وجود همه فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته کمتر از پنج درصد منابع آبی استان در زمینه تولید آبزیان به کار گرفته شده است تصریح کرد: با تأمین تسهیلات مورد نیاز، تأمین نیروی کارشناس و متخصص و اجرای برنامه‌های ترویجی به منظور آشنایی کشاورزان و مشارکت آنها، قابلیت افزایش تعداد واحدهای دو منظور شیلاتی به مرز 10 درصد منابع موجود و جهش تولید در پرورش آبزیان وجود دارد.
وی با بیان اینکه در سال گذشته 6 هزار و 900 تن انواع ماهیان گرم‌آبی و سردآبی در 502 مزرعه و استخرهای ذخیره تولید شده است گفت: 22 میلیون بچه ماهی قزل‌آلا در 10 مرکز حد واسط تولید و 100 هزار بچه ماهی گرم‌آبی نیز رهاسازی شده است.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تأکید کرد: در 65 واحد پرورش ماهیان زینتی و زالوی طبی حدود پنج میلیون و 250 هزار قطعه ماهی زینتی و زالوی طبی در سال گذشته تولید شده است.
وی با بیان اینکه در مجموع زمینه اشتغال مستقیم یک هزار و 380 شغل در این صنعت فراهم شده است یادآور شد: از سوی دیگر سرانه مصرف آبزیان استان حدود 8.6 کیلوگرم است به طوری که در راستای افزایش سرانه مصرف، 11 جشنواره طبخ آبزیان در شهرستان‌های استان با مشارکت بخش‌های دولتی و خصوصی اجرا شده است.
بختیاری از برگزاری 128 دوره آموزشی عملی و تئوری طبخ آبزیان با شرکت سه هزار و 500 نفر در استان طی سال گذشته خبر داد و تأکید کرد: یک‌هزار نفر از آبزی پروران و متقاضیان پرورش ماهی دوره عمومی و تخصصی آبزیان را با استفاده از اعتبارات عمرانی شیلات گذراندند.
وی در بخش دیگر با تأکید بر اینکه 20 واحد راکد و نیمه فعال پرورش ماهی با پیگیری‌های انجام شده وارد چرخه تولید شده‌اند افزود: 22 فقره پرونده اخذ تسهیلات بانکی به مدیریت سرمایه‌گذاری ارجاع شده که از این میزان تنها به چهار فقره تسهیلات تعلق گرفته است.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در تشریح برنامه سال جاری اضافه کرد: تولید حداقل 7 هزار و 500 تن ماهی سردآبی و گرم‌آبی از طریق گسترش پرورش ماهی در استخرهای دو منظوره، قنوات، تلفیق آبزی‌پروری با گلخانه‌ها و افزایش تولید در واحد سطح با مکانیزاسیون طی امسال پیش‌بینی می‌شود.
به نقل از ایرنا، وی در پایان به پیش‌بینی تولید 5 میلیون و 650 هزار قطعه ماهیان زینتی و زالوی طبی طی سال جاری اشاره کرد و گفت: تولید 25 میلیون بچه ماهی قزل‌آلا در مراکز حد واسط، دستیابی به سرانه حدود 9 کیلوگرمی مصرف آبزیان و اجرای جشنواره‌ها و دوره‌های طبخ آبزیان و توسعه بازار آبزیان از دیگر برنامه‌های این واحد در سال 1403 است.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: