صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : شهروند کوچولو صفحه 8 : فرهنگی

۱۰
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۰۲

امروز: ۱۱ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Tuesday 2024 (Apr) 30

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر همدان: مدیر پروژه پل شهید مدرس این اطمینان را داد که در حین ساخت پل شهید مدرس و انتقال تاسیسات شبکه آب قطعی‌ها طولانی نخواهد بود و مردم این منطقه اذیت نمی‌شوند.
به گزارش هگمتانه، همه می‌دانیم که میدان شهید مدرس دارای مشکل ترافیکی است و سال‌ها شاهد افزایش حجم تردد خودروها و ترافیک آزار‌دهنده در بلوار شهید رجایی به سمت میدان شهید مدرس همدان بودیم و این مسأله بیش از همه باعث شده مردم منطقه گلایه‌هایی داشته باشند و خواهان حل این مشکل باشند.
این روزها که قرار بود پروژه پل شهید مدرس در پی همین درخواست‌های مردم و طبق مصوبات جلسه سال 1401 شورای همتا یعنی ساماندهی میدان شهید مدرس به صورت تقاطع غیرهمسطح و آن هم زیرگذر اجرایی شود؛ متوقف شده و عنوان می‌شود که باید برای اجرای این طرح آینده‌پژوهی صورت گیرد تا عوارض و مخاطرات و ریسک اجرای این طرح به حداقل ممکن برسد.
شکی نیست که اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح شهید مدرس نیازمند بررسی و تهمیدات جدی بوده و ممکن است تاسیسات آب، برق و گاز شهر همدان را تحت تأثیر قرار دهد، ضمن اینکه شهروندان مناطقی مانند منوچهری و چرم‌سازی، در بافت بازآفرینی شهری با شبکه‌ها و زیرساخت‌های غیر استاندارد سکونت دارند و بنابراین برای اجرای این طرح باید تمام جوانب لحاظ شود و مخاطرات به حدقل برسد.
این موضوع به گفته کارشناسان باید توسط یک مشاور متخصص اجرایی شود که در وهله اول بتواند تمام نقاط فرضی و محدودکننده را اعم از وضعیت انشعابات آب، گاز، برق و مخابرات را در این منطقه برداشت دقیق کرده و میزان تردد در ساعت، سرعت متوسط و زمان پیک تردد و دسترسی‌ها را مورد بررسی‌ میدانی قرار دهد.
مشاور باید علاوه برتعیین عوامل محدودکننده داخلی، عوامل محدود‌کننده خارجی که شامل زمان و هزینه پروژه است را برآورد و اعلام کند و در ادامه ارزیابی و راه حل‌ها را به کارشناسان استان ارائه کند.
این موضوعات مورد تأیید شهرداری همدان به عنوان متولی اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح شهید مدرس است و با معرفی شرکت «هگزا» یکی از معتبرترین شرکت‌های بین‌المللی که بارها امتحان خود را در اجرای پروژه‌ها در کشور و نیز استان همدان پس داده است، عنوان می‌کند که این مسائل و مشکلات پیش‌بینی شده و راه‌حل‌هایی برای آنها وجود دارد.
شرکت هگزا مطالعات اولیه را در 11 سناریو برای شهرداری ارائه کرده و از آنجا که در ادامه در جلسه‌ای با شرکت‌های خدمات‌رسان استان، نقطه اشتراک جابه‌جایی تاسیسات وجود داشته و یک سری ملاحظات اجتماعی و موضوعات سیما و منظر بوده، زیرگذر مصوب شده و این شرکت اذعان دارد که می‌تواند این طرح را با در نظر گرفتن تمام جوانب اجرایی کند.
در گزارش‌های قبل روزنامه هگمتانه در مورد نگرانی‌هایی که در خصوص طولانی بودن زمان اجرای این طرح، نحوه تأمین اعتبار و امکان ایجاد مشکلات ترافیکی در حین اجرای طرح و آسیب به تاسیسات وجود داشت، صحبت کردیم و مدیر پروژه شهید مدرس برای هر کدام توضیحاتی ارائه و این اطمینان را داد که این مسائل پیش‌بینی شده و راه‌حل‌هایی برای آنها وجود دارد تا کمترین مخاطرات و مشکلات را برای شهروندان ایجاد شود و یک پروژه مهم در شهر همدان به ثمر بنشیند و گره ترافیکی حل شود.
اخیرا از سوی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان موضوع قطعی گسترده‌ آب در شهر با اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح شهید مدرس مطرح شده و اینکه این مسأله می‌تواند نارضایتی‌هایی در بین شهروندان ایجاد کند.
فرهاد بختیاری‌فر ششم فرودین ماه امسال در جلسه‌ شورای همتا در استانداری همدان که عنوان کرد «برخی خطوط اصلی آب شهر همدان از میدان شهید مدرس عبور می‌کند و در صورت اجرای طرح پیشنهادی شهرداری، قطعی گسترده آب حادث خواهد شد»، که این موضوع ما را بر آن داشت که به این مسأله نیز بپردازیم و توضیحات مدیر پروژه را بشنویم.
مدیر پروژه پل شهید مدرس در گفت‌وگو با هگمتانه با بیان اینکه اجرای پروژه شهید مدرس طبق خواست مردم بوده چرا که اهالی منطقه درخواست‌هایی مبنی بر کاهش بار ترافیکی داشتند و البته روز به روز هم گره ترافیکی در این مسیر افزوده می‌شود اظهار کرد: سال‌های گذشته این پروژه به علت شرایط ترافیکی در اولویت استان قرار می‌گیرد و در چندین جلسه شورای همتا و کمیته تصادفات مطرح ‌می‌شود چرا که حل مشکلات مردم موضوع مهمی بوده است.
وی با اشاره به اینکه در جلسه 18 دی ماه سال 1401 پروژه میدان شهید مدرس به صورت تقاطع غیرهمسطح و آن هم زیرگذر با عرضی که دو لاین در رفت و برگشت در کندروها و یک خط پارک و دو خط رفت و برگشت در زیرگذر، شمال به جنوب و جنوب به شمال به تصویب رسید گفت: در این جلسه قرار بر این شد شهرداری همدان اقدامات بعدی را در خصوص مطالعات پروژه در دستور کار قرار دهد.
وی با اشاره به اینکه مطالعات مختلف انجام شده و در 150 صفحه سناریوهای مختلف از سوی شرکت هگزا بیان شده است افزود: با وجود جلسات و مکاتبات قبلی عنوان می‌شود، شهرداری هیچ نقشه پروژه و مطالعات ترافیکی انجام نداده و هماهنگی با مسؤولان خدمات‌رسان انجام نشده است، در حالی مستندات موجود بوده و این جزو نخستین پروژه‌هایی است که مطالعاتش زمان‌بر‌تر در سطح شهر همدان پیش رفته است.
مدیر پروژه پل شهید مدرس با بیان اینکه جلسات متعددی برگزار و صورت‌ جلسات خوبی از آن استخراج شده و برنامه کار معلوم شده و این نبوده که بدون برنامه تصمیم به اجرای پروژه گرفته شود عنوان کرد: در حال حاضر نقشه‌هایی نظیر نقشه سازه تکمیل شده و انحراف ترافیک در دستور کار قرار گرفته است، روال این است که همواره گزارش از انحراف ترافیک بعد از تکمیل نقشه‌ها، مشخص شدن عرصه و اعضای سازه‌ای معلوم می‌شود.
وی با اشاره به اینکه طبق مطالعات انجام شده سناریوها در این پلن مشخص شده و در مرحله اول قرار بر جابه‌جایی درختان رفوژ وسط بلوار شهید احمدی روشن و بلوار شهید رجایی است ادامه داد: مرحله دوم بعد از خیابان عقیل و نرسیده به میدان شهید مدرس که عرض خیابان کم است، تغییر جهت و تعریض در بررسی قرار گرفته است و تقریبا 60 متر عرض به صورت یک مسیر اضافه می‌شود.

قطعی آب در حین جابه‌جایی لوله‌ها طولانی نیست
وی با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی در اجرای این پروژه انجام شده و بدون مطالعات نبوده است افزود: روال کار هر پروژه این بوده که نقشه‌ها تکمیل و بعد سازه‌ها مشخص و سپس فازبندی انجام می‌شود و طرح آماده و در شورای همتا مطرح و مشاور نیز آن را ارائه می‌دهد و بعد از تصویب، کار اجرا آغاز ‌می‌شود که در خصوص پروژه پل شهید مدرس نقشه‌ها آماده شده و در مرحله فازبندی پروژه قرار دارد.
وی با بیان اینکه ابتدای کار ابتدا معارضات باید رفع شود و رفوژ به عنوان معبر استفاده شود و کمترین مخاطرات ترافیکی در حین پروژه داشته باشد ادامه داد: در اصل هنگام آغاز پروژه باید 70 درصد تاسیسات جابه‌جا شوند. وی با اشاره به اینکه بعد از آغاز پروژه لوله‌های آب جابه‌جا می‌شود، یعنی لوله‌ها به صورت جایگزین اجرا و در مرحله قطع و وصل کار پیش می‌رود که ساعت قطعی هم بالا نخواهد بود و مشکلاتی برای شهروندان ایجاد نمی‌شود افزود: همان شرایطی که در پل پژوهش بود و خط 900 که اصلی‌ترین خط بود جابه‌جا شد.
وی با اشاره به اینکه برای جابه‌جایی درختان نیز زمان باقی نمانده است خاطرنشان کرد: این پروژه هرآنچه دیرتر آغاز شود، دیرتر نیز به نتیجه می‌رسد چرا که برای جابه‌جایی درختان زمان زیادی باقی نمانده است و اگر این زمان بگذرد و درختان جابه‌جا نشوند، کاری پیش نمی‌رود و در نتیجه پروژه یک سال معطل خواهد ماند.
از آنجا که قبل از اجرای هر طرحی آماده‌سازی افکارعمومی بسیار حائز اهمیت بوده و نظر شهروندان در خصوص اجرای پروژه‌ها مهم است، به میان اهالی منطقه بلوار شهید رجایی و پل شهید مدرس رفتیم و نظر آنها را در خصوص این پروژه و به خصوص این بار نسبت به قطعی آب جویا شدیم.
یکی از این شهروندان با بیان اینکه اجرای پروژه شهید مدرس یعنی حل مشکل چندین ساله مردم این منطقه اظهارکرد: اخیرا بنری نصب شد که قرار است پل شهید مدرس اجرایی شود و ما از دست ترافیک‌های سنگین راحت شویم، قطعا این پروژه می‌تواند مشکلات ترافیکی این منطقه را حل کند.
این تولیدکننده کابینت در منطقه جانبازان با اشاره به اینکه به هر حال ممکن است در حین اجرای پروژه مشکلاتی برای مردم ایجاد شود افزود: ممکن است حین جابه‌جایی لوله‌ها مسائلی مثل قطعی آب مطرح باشد.

اطمینان مسؤولان شهری بر طولانی نبودن قطعی آب
وی تأکید کرد: البته گویا مسؤولان شهرداری گفته‌اند که قرار نیست قطعی‌های آب طولانی باشد و به هر حال اهالی منتظرند پل احداث شود و شاهد ترافیک سنگین وقت و بی‌وقت این منطقه نباشیم.
آقای صمدی نیز با اشاره به اینکه ایجاد پل شهید مدرس نیاز این منطقه است و باید هرچه سریع‌تر اجرایی شود خاطرنشان کرد: در حین انجام کار ممکن است مشکلاتی برای شهروندان ایجاد شود که بهتر است تحمل کنند تا کار بزرگی در این منطقه اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه اجرای پل می‌تواند مدتی رفت و آمد مردم را با مشکل مواجه کند اما بالاخره این مسائل ممکن است در ساخت پل مطرح باشد گفت: گویا در اجرای این پروژه قطعی آب عنوان شده اما انتقال تاسیسات باید اتفاق بیفتد و بالاخره شهروندان مطلع شدند که قطعی هم طولانی نیست.
این شهروند همدانی تصریح کرد: با اطلاع‌رسانی به موقع در خصوص ساعات قطعی آب، قطعا مردم برای ایجاد پل همراه مسؤولان خواهند بود تا معضل ترافیک حل شود.
آقای کیهانی یکی دیگر از اهالی منطقه با بیان اینکه مغازه‌‌ ما ورودی منطقه 600 دستگاه است و مغازه‌های این اطراف از آب چاه استفاده می‌کنند و در حین انجام پروژه مشکلی از لحاظ قطعی برای مغازه‌ها نخواهد بود گفت: در خصوص قطعی آب منازل هم بالاخره مردم مشکلاتی خواهند داشت اما قطعا کار مهمتری اجرایی می‌شود، ضمن اینکه قطعا برنامه‌ریزی خواهد بود که قطعی طولانی نباشد و مردم کمتر اذیت شوند.
آقای رجبی یکی دیگر از اهالی منطقه با اشاره به اینکه مدیران شهری باید کاری برای حل مشکل ترافیک این منطقه کنند گفت: مردم این منطقه سال‌ها منتظرند کاری برای حل مشکل ترافیک شود که امیدوارم هرچه زودتر پل راه‌اندازی و ترافیک سروسامان یابد.
این شهروند همدانی در ادامه نسبت به احتمال ایجاد مشکل قطعی آب برای مردم در حین اجرای کار گفت: مشکل اصلی ما ترافیک است، البته ساعت قطعی باید زودتر به شهروندان هم اطلاع داده شود.

اهمیت اطلاع‌رسانی به موقع بر قطعی آب
وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها و نصب بنرهایی می‌تواند مردم را نسبت به قطعی آب آگاه کند همانطور که اخیرا اعلام شده قطعی طولانی هم نخواهیم داشت افزود: بالاخره هر کاری سختی‌هایی دارند و قطعا مردم منطقه هم این را می‌پذیرند.
خانمی از اهالی منطقه نیز با بیان اینکه ساعات زیاد قطعی آب کلافه‌کننده خواهد بود اما اگر کوتاه باشد، مشکلی نخواهد داشت گفت: مردم همدان به قطعی‌های آب عادت کردند و حال این بار هم تحمل می‌کنند تا مشکل ترافیک حل شود. وی افزود: بالاخره آنچه به نفع مردم است باید اجرایی و پل ساخته شود.
آقای احمدی؛ تعویض روغنی منطقه نیز با بیان اینکه ابتدا گفته شد که ممکن است قطعی‌های آب در حین احداث پل مردم را اذیت کند اما بعدا شنیدیم قطعی طولانی را در اجرای این طرح نخواهیم داشت گفت: ما منتظریم پل زودتر شروع به ساخت شود و مشکلات ترافیک به حداقل برسد.
وی با بیان اینکه گفته شده شرکت بزرگی قرار است این پل را اجرایی کند که تجربه زیادی دارد خاطرنشان کرد: البته این را هم شنیدیم که ساخت پل به خاطر هزینه بالایی که دارد، منتفی شده است که امیدوارم با همت مسؤولان و تأمین اعتبار لازم آغاز و مشکل ترافیک اینجا حل شود.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: