صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : شهروند کوچولو صفحه 8 : فرهنگی

۱۰
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۰۲

امروز: ۱۱ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Tuesday 2024 (Apr) 30

عناوین صفحه



هگمتانه، گروه خبر همدان: رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان گفت: طی سال گذشته حدود 310 هزار تماس با مرکز ارتباطات اورژانس 115 گرفته شد که 70 هزار مورد آن منجر به اعزام شد و بیش از 10 درصد تماس‌ها با 115 مزاحمت‌های تلفنی است و دستگاه قضا باید در این مورد تمهیداتی بیندیشد تا مزاحمت تلفنی را کاهش بدهیم.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، محمدرضا شکوهی پیش از ظهر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه مردم اورژانس را با آژانس اشتباه نگیرند، اظهار کرد: برخی گمان می‌کنند برای هر بیماری یا حادثه‌ای باید با 115 تماس بگیرند در حالی که تکنسین‌های حاضر در مرکز ارتباطات ابتدا تریاژ تلفنی انجام داده و برای تریاژهای قرمز آمبولانس اعزام می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه نکته مهم دیگر مزاحمت‌های تلفنی است که با 115 تماس گرفته می‌شود، تصریح کرد: در سال گذشته حدود 310 هزار تماس با 115 برقرار شد که تنها 70 هزار مورد آن منجر به اعزام شد که بیش از 10 درصد تماس‌ها مزاحمت تلفنی است.
رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی همدان ادامه داد: 14هزار مشاوره پزشکی انجام و 83 هزار مأموریت انجام گرفته است که 10 درصد آن حوادث ترافیکی بود و 150 هزار بیمار به بیمارستان منتقل شد.
شکوهی افزود: مزاحمت تلفنی می‌تواند جان انسان‌های دیگر را به خطر بیندازد و این موضوع باید از طریق رسانه‌ها فرهنگ‌سازی شود چه‌بسا مشغول نگه داشتن خط 115 و یا ایجاد مزاحمت برای اورژانس پیش‌بیمارستانی می‌تواند زندگی یک انسان را به خطر بیندازد. وی در همین خصوص بیان کرد: دستگاه قضا باید در این مورد تمهیداتی بیندیشد تا مزاحمت تلفنی را کاهش بدهیم.
شکوهی از انتقال 66 مصدوم با اورژانس هوایی نیز خبر داد و عنوان کرد: هزینه انتقال هریک از این افراد یکصد میلیون تومان است که تمام آن برای مصدومین رایگان بوده است.
وی با بیان اینکه از 24 اسفندماه سال گذشته تا 14 فروردین ماه امسال نیز نزدیک به 16 هزار تماس تلفنی با 115 برقرار شد، افزود: از این تعداد 4 هزار تماس منجر به اعزام شد که علاوه بر اورژانس، 47 داروخانه شبانه‌روزی، 48 مرکز جامع سلامت، 31 آزمایشگاه و 9 مطب دولتی و یک مرکز پزشکی و کلینیک مباشر فعال بود که در کنار همه اینها 6 ایستگاه سلامت نیز دایر بود که مراکز بهداشتی به صورت 24 ساعته فعال بودند و نزدیک به 3 هزار کلرزنی انجام شد و 220 مرکز اقامتی هم بازرسی شد.
شکوهی اظهار کرد: همچنین در ایام نوروز 43 بار بازرسی از پایانه مسافرتی انجام گرفت و 590 سامانه آب‌رسانی بازرسی شد که 3 هزار کلرسنجی آب آشامیدنی انجام شد و بیش از 120 هزار بیمار بیمارستانی ویزیت و 6 هزار و 400 بیمار در بخش بستری و 3 هزار جراحی نیز انجام شد.
وی با اعلام اینکه 72 پایگاه شهری و جاده‌ای اورژانس در استان همدان وجود دارد، اظهار کرد: بر اساس استاندارد جهانی باید به ازای هر 40 کیلومتر یک پایگاه وجود داشته باشد که از نظر پایگاه‌های جاده‌ای این مهم در استان رعایت شده است اما از نظر پایگاه شهری باید برای هر 25 هزار نفر یک پایگاه شهری وجود داشته باشد که در این حوزه استان همدان کمبود دارد که در حال حاضر 20 پایگاه شهری در استان نیاز است و این در حالی است که هر پایگاه برای ساخت و تجهیز به 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
شکوهی با اشاره به اینکه اورژانس پیش‌بیمارستانی استان دارای صد دستگاه آمبولانس، 4 دستگا موتورلانس و یک بالگرد است، عنوان کرد: 50 درصد آمبولانس‌های ما فرسوده است نه اینکه مستهلک باشد، اما در مجموع نزدیک به 10 درصد آمبولانس‌ها بازسازی شده است.
شکوهی ابراز کرد: در نظرسنجی‌های انجام شده 96 درصد مردم از اقدامات اورژانس پیش‌بیمارستانی استان رضایت کامل، 2 درصد ناراضی و 2 درصد هم رضایت نسبی داشتند.
وی به وجود ترافیک سنگین در خیابان‌‌های همدان اشاره و بیان کرد: گاه ترافیک باعث کندی حرکت آمبولانس می‌شود که در همین زمینه 4 دستگاه موتورلانس مجهز به تمام تجهیزات تهیه شده است.
این مسؤول با اشاره به اینکه تمام آمبولانس‌های استان مجهز به دستگاه جی.پی.اس هستند، تصریح کرد: برای ارسال موقعیت مکانی تماس‌گیرنده با اورژانس 115 اقداماتی زیربنایی انجام شده اما فعلاً این امکان وجود ندارد که اگر راه‌اندازی بشود تا شعاع 50 متری محل دقیق فرد را مشخص می‌کند.
شکوهی ابراز کرد: تفاهم‌نامه‌ای با مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران منعقد شده که دستگاه لرزه‌نگار در استان همدان نصب شده است که هر زمین‌لرزه‌ای که در هر کجای کشور رخ بدهد را ثبت و از آن باخبر می‌شویم.
وی اظهار کرد: سامانه پیامکی 5000481115 برای افراد ناتوان از تماس مانند ناشنوایان تهیه دیده شده که می‌توانند حوادث را از طریق پیامک به 115 اطلاع بدهند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: