صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۲۲
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۶۱۱

امروز: ۲۲ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (May) 11

عناوین صفحه


هگمتانه، گروه گفت‌وگو - اعظم مرادی صالح: مسؤول خواهران کانون سراج‌المنیر مسجد موسی ابن جعفر علیه‌السلام دمق از توابع شهرستان رزن از ضرورت مشاوره‌های فرهنگی و مذهبی به خانواده‌ها و اهالی روستاها گفت.
سیده مریم حسینی که متولد سال 1362 و دارای تحصیلات کارشناسی فیزیک، کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی و همچنین طلبه سطح سه رشته تعلیم و تربیت اسلامی است در گفت‌وگو با خبرنگار هگمتانه اظهار کرد: از سال 1391 این مسؤولیت را قبول کردم و توفیق دارم که در دورافتاده‌ترین روستاها و نقاط پرجمعیت که دسترسی به کتابخانه و حتی روحانی ندارند، جلسات سخنرانی، مشاوره، برنامه حال خوب، سبک زندگی و مواردی از این قبیل داشته باشم.
وی افزود: در پایان هر جلسه افراد بسیاری مراجعه می‌کنند و برای امور مشاوره‌ای خود راهنمایی‌هایی می‌خواهند و بنده شماره تلفنم را در اختیارشان می‌گذارم تا در حد توان در خصوص مسائل خانواده و تربیت فرزندان و سایر موارد مشاوره‌های لازم را به ایشان داشته باشم.


حسینی همچنین گفت: ساعت‌ها پای صحبت این عزیزان نشستم و تجربه‌های خوبی هم در این زمینه دارم و مواردی بوده که منجر به طلاق بود ولی با مشاوره به زندگی مشترک برگشتند.
وی افزود: یا دختر خانمی بود که پدرشان وی را به جای بدهی به مردی که 20 سال از خودش بزرگ‌تر بود می‌خواست به ازدواج دربیاورد و این دخترخانم یک دانش‌آموز بود و چون تمایل نداشت می‌خواست دست به خودکشی بزند که با پادرمیانی ما و صحبت‌هایی که داشتم الحمدلله ختم به خیر شد و به امور قرآنی تشویق کردیم و چون ترک تحصیل کرده بود با صحبت‌هایی که شد دوباره به مدرسه برگشته و به ادامه تحصیل پرداخت و خیلی برایم دلچسب بود که همان سال رتبه قرآنی استانی را کسب کرد و حتی در دوران کرونا ایشان داوطلب کمک شدند.
حسینی با بیان اینکه در بحث مشاوره تجربه ‌‌هایی شیرین از این دست فراوان داشتم که مشکلات خانوادگی حل شده و بدبینی‌هایی بین همسران بوده که رفع شده است، گفت: حتی مشاوره‌های قبل ازدواج بوده که از تماس‌هایی که با بنده گرفتند نشان می‌دهد که رضایتمند بوده است.
وی با اشاره به اینکه در روستاها متأسفانه بحث مشاوره اصلا مطرح نیست و برایشان جا نیفتاده است، اظهار کرد: وقتی در بینشان حاضر می‌شوم و صحبت می‌کنم و از تفاوت‌های زن و مرد و راه‌های حل مساله صحبت می‌کنم، تعجب می‌کنند و می‌گویند که ما سال‌ها برای همین موضوعات از قبیل کلی‌نگری آقایان و جزئی‌نگری خانم ‌ها فکر می‌کردیم فقط همسر ما اینگونه است و لذا اختلافاتی بین ما رخ می‌داد. لذا با اطلاع از این مسائل خود باعث حل بسیاری اختلاف‌ها و سوء‌تفاهم‌ها شد.
وی افزود: در برخی روستاها بحث کودک‌همسری‌ هم هست و عدم اطلاع از همین تفاوت‌های مردان و زنان خود مشکلاتی را ایجاد می‌کرد.
حسینی با بیان اینکه موردی داشتم که دانش‌آموز کلاس ششم بود و 2 بار طلاق گرفته بود افزود: این معضلات باعث می‌شود که ما احساس وظیفه بیشتری کنیم و به صورت داوطلبانه و بدون دریافت هیچ هزینه‌ای در این روستاها حضور دارم به خصوص در روستاهای دورافتاده سردرود که در خدمتشان هستم و در زمینه مشاوره راهنمایی می‌کنم.
مسول خواهران کانون سراج المنیر مسجد موسی ابن جعفر علیه‌السلام در ادامه گفت: در بحث فرزندآوری هم کارگاه‌هایی داریم و تشویق‌هایی که صورت گرفته باعث شده که در این زمینه هم نتایج خوبی داشته باشیم.
به عنوان مثال خانواده‌هایی بودند که برای فرزند چهارم تشویق شدند حتی فرزند پنجم هم بوده و الان به طور کامل این خانواده‌ها را در ذهن دارم.
حسینی با بیان اینکه حتی خانواده‌هایی که مشکل مالی داشتند تحت حمایت قرار دادیم، گفت: از جمله موردی داشتیم که به خاطر فقر مالی می‌خواستند سقط جنین انجام دهند که به لطف خدا هزینه‌ها را تأمین کردیم و در این زمینه دغدغه‌ این خانواده رفع شد.

  ضرورت آگاهی‌بخشی در زمینه احکام اولیه دینی
حسینی اظهار کرد: لذا اولویت کارهای بنده حضور در روستاهای دورافتاده و محروم هست که شاید برای افرادی که در مرکز شهر هستند نتوانند این دورافتاده بودن و محرومیت را به خوبی درک کنند.
وی افزود: این روستاها نیازمند دریافت خدمات این‌چنینی هستند که هیچ‌گونه امکانات فرهنگی ندارند. حتی در زمینه احکام دینی واجبی که باید انجام دهند اطلاع ندارند.

  انس با قرآن و مسجد موجب تزریق انرژی به انسان می‌شود
مسول خواهران کانون سراج‌المنیر در ادامه گفت: دغدغه همیشگی بنده دغدغه فرهنگی و تربیتی بوده و معتقدم برای ارتقاء فرهنگ باید به قرآن کریم و اموزه‌های آن متوسل شویم و در راستای گسترش فرهنگ قرآنی تلاش کنیم.
حسینی افزود: فضای قرآن و مسجد فضای تربیتی خاصی دارد. بنده از دیدگاه یک مشاوره عرض می‌کنم که مسجد انرژی مثبت دارد و آیه آیه قرآن نیز نور است و این نور یعنی تزریق حال خوب در تک‌تک سلول‌های انسان.
وی افزود: ما اگر بتوانیم کودکان و نوجوانان را جذب مسجد و انس با قرآن‌کریم کنیم به آنها دو بال برای پرواز داده‌ایم و آنها را برای همیشه بیمه کرده‌ایم. چنان چه رسول گرامی اسلام می‌فرمایند «در آخر‌الزمان همه گمراه می‌شوند مگر دو گروه آنان که اهل مسجدند و اهل قرآنند»
وی با بیان اینکه ما در این دنیای مدرن از هر طرفی انرژی منفی دریافت می‌کنیم افزود: چاره‌ای جز تمسک به مسجد و قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام نداریم چون که این‌ها می‌توانند حال دل ما را خوب کنند وحال خوب همان گمشده عصر امروز است.
وی همچنین گفت: دغدغه تمام خانواده‌ها و مربیان دغدغه تربیت است و دوست دارند فرزندانشان تربیت درستی داشته باشند. اینجا هم راه را درست نرفته‌ایم.
وی با اشاره به کلامی حضرت امام خمینی رحمه‌الله علیه که فرمودند: "تربیت باید تربیت قرآنی باشد"، گفت: به اعتقاد بنده تربیت کار من مادر یا من مربی نیست تربیت کار بشر نیست، فرزندان ما باید در دامان قرآن و اهل بیت و در فضای مسجد تربیت شوند که چنین تربیتی، تربیت محکم و استوار است که قرآن عزیز می‌فرماید: ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم.
وی افزود: این تربیت اقوم، ویژه قرآن است و قرآن این قابلیت را دارد که درست و ماندگار تربیت کند و ما را به سمت نور ببرد نوری که بعد از آن گمراهی و ضلالت وتاریکی نیست.
مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «معرفت، نجات، سلامت، رشد و تعالى و تقرب انسان به سوى خداى متعال از دستاوردهاى قرآن کریم است».

  برنامه‌های قرآنی کانون سراج‌المنیر
وی افزود: بنابراین در برنامه‌های کانون نیز اولویت با برنامه‌های قرآنی است. کلاس‌های آموزش احکام و قرآن در رشته‌های روخوانی و روانخوانی و مفاهیم و حفظ و تجوید و مواردی از این قبیل برای سطوح سنی مختلف از کودکان تا بزرگسالان از جمله فعالیت‌های این کانون است.
حسینی افزود: همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ای در سطح شهرستان که برای خانواده‌های آسیب‌پذیر و نیازمند به صورت کاملا رایگان می‌باشد.
مسول خواهران کانون سراج‌المنیر مسجد موسی ابن جعفر علیه‌السلام در ادامه گفت: در کنار این فعالیت‌ها کلاس‌های فرهنگی همچون سرود و تئاتر و خوانش شعر و خوشنویسی و سایر موارد برگزار می‌شود.
حسینی با بیان اینکه فعالیت‌های کانون مختص مسجد موسی بن جعفر علیه‌السلام نمی‌باشد و در مساجد و اماکن دیگر فعالیت‌های گسترده داریم گفت: برنامه‌های متنوع دیگری از قبیل اردوهای سیاحتی و زیارتی و تفریحی و ورزشی برگزار می‌شود.
وی اظهار کرد: از دیگران فعالیت‌های این کانون، فعالیت صندوق قرض‌الحسنه است که هدف اصلی آن تأمین هزینه‌های درمانی بیماران بی‌بضاعت و همچنین تأمین هزینه‌های تحصیل دانش‌آموزان نیازمند می‌باشد.
با توجه به اینکه در خیلی روستاها حضور داشتم از جمله روستاهای واقعا محروم می‌توان به روستاهای تخت. ملابداغ. غینرجه.یارمجه باغ قلعه جوق و قره‌بلاغ اشاره کرد.

  تربیت 30 مربی قرآنی و اعزام به روستاهای اطراف
حسینی با اشاره به اینکه مؤسس مؤسسه قرآنی حبل‌المتین دمق نیز هستند گفت: لذا برنامه‌های گسترده‌ای با هماهنگی کانون و مؤسسه انجام گرفته است، از جمله برگزاری دوره تربیت معلم رو خوانی و روانخوانی و تربیت بیش از 30 مربی برای حضور در روستاهای دورافتاده جهت آموزش قرآن و برگزاری محافل انس با حضور اقشار مختلف مردم و قاریان کشوری و بین المللی.
وی با بیان اینکه از آنجا که در روستاها و خصوصا روستاهای دورافتاده از نعمت حضور اساتید قرآن و آموزش قرآن محروم هستند افزود: لذا عمده فعالیت‌های ما در سطح روستاها انجام می‌گیرد و این آموزش ویژه شهرستان رزن نیست در سطح شهرستان‌های دیگر از جمله شهرستان کبودراهنگ فعالیت گسترده‌ای داریم از جمله برگزاری کلاس‌های قرآن و احکام و سبک زندگی اجتماعی و کارگاه حال خوب در شهر شیرین‌سو و روستاهای اوزوندره. باباخنجر، قباق تپه و باغچه و همچنین در روستاهای گاوسوار کهریز خورونده، قایش، سلطان آباد، چالبقا و بابانظر.
وی افزود: این روستاها خیلی محروم نیست ولی در تمام این‌ سالها فعالیت قرآنی داشتیم و الان پایگاه داریم.
وی افزود: ارائه خدمات مشاوره و برگزاری کارگاه‌های حال خوب و سبک زندگی اجتماعی از دیگر فعالیت‌های این کانون و مؤسسه است که هم‌اکنون کارگاه حال خوب در شهرک سیمان شهر قروه برگزار می‌باشد.

  کادرسازی برای ارائه آموزش‌های مداوم
حسینی اظهار کرد: یکی از سیاست‌های حقیر کار تشکیلاتی و کادرسازی است که به لطف خداوند متعال و ساحت مقدس قرآن کریم در این امر موفق بوده‌ام و اساس کار این است که در تمام روستاهایی که آموزش قرآن دارم چند نفر از افرادی که مستعد هستند به صورت ویژه آموزش دیده و بعد از چند دوره آموزش خود این افراد در روستا برنامه‌های قرآنی را پیگیری می‌کنند.
مسول خواهران کانون سراج‌المنیر مسجد موسی ابن جعفر علیه‌السلام این گفت: بنده افتخار می‌کنم که در سال اخیر تعداد زیادی خانه‌های قرآنی در شهرستان رزن آغاز به فعالیت کردند که مسؤولین این خانه‌های قرآنی همه از مربیان و آموزشیارانی بودند که در کلاس‌های آموزشی حقیر حضور داشته‌اند و لازم به ذکر است که تعدادی از دانش‌آموزانی که از کودکی در کلاس‌های قرآنی ما حضور داشتند در سطح کشوری دارای رتبه‌های برتر هستند.

 سخن پایانی
حسینی در پایان گفت: خدا را شاکرم که توفیق خدمتگزاری به محضر شریف قرآن را به بنده و خانواده‌ام عنایت فرمود که تمام زندگی‌ ام را مدیون قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام هستم که یکی از اساتید بسیار زیبا می‌فرمودند که «قرآن بسیار غنی است و هیچ‌کس را به خودش بدهکار نمی‌گذارد» و با تمام وجودم اعتقاد دارم هر قدمی که برای قرآن برداشته‌ام سراسر نور و رحمت بوده و هزاران هزار بار جبران شده است.
وی افزود: برای داشتن جامعه و شهروند خوب چاره‌ای جز رجوع به قرآن و گسترش فرهنگ قرآنی نداریم که آیت‌الله بهجت می‌فرمایند: « هر بلایی که سر ما می‌آید به خاطر فاصله‌ای است که از قرآن گرفته‌ایم و هر اندازه این فاصله بیشتر شود مشکلات ما روز به روز بیشتر می‌شود."
حسینی گفت: به امید روزی که مسولین ما بیش از پیش دغدغه قرآنی داشته باشند و با بازگشت به قرآن و سبک زندگی قرآنی مشکلات جامعه مرتفع و زمینه‌ساز ظهور امام عصر‌(عج) باشیم.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: